Volkswagen ID.3 77kWh 204pk Pro S (2021)
autoreview
Signalement
Uitvoering | ID.3 77kWh 204pk Pro S |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2021 |
Jaar van aanschaf | 2021 |
KM-stand laatst | 7.500 km |
De eerste meters
- 9 km
Na lang wikken en wegen toch besloten om een VW ID3 Pro S te bestellen. Vorig jaar al een optie gehad voor de VW ID3 1St Edition. Bij de lancering uiteindelijk de keuze gemaakt om te wachten op de Pro S omdat wij nog weleens verre bestemmingen willen bezoeken en daar ook de laadmogelijkheden niet al te ruim zijn. Extra actieradius was dan ook wel gewenst. Daarnaast wilden we graag de optie van de warmtepomp bestellen en die was niet beschikbaar op de 1St.
Vandaag dan de Pro S opgehaald. Vanwege de kleur hebben we het thuis al over de grote grijze muis;-). De hoofdreden voor de keuze van de ID3 was het formaat. We rijden al jaren naar tevredenheid een Golf GTE en waren inmiddels goed gewend aan het opladen maar vonden het wel steeds jammer dat de benzinemotor bijsprong. Vandaar de stap naar volledig elektrisch en toen begon de grote zoektocht. Tegenwoordig is er zoveel keuze dat je haast geen keuze meer kunt maken. Wij hebben zelf naar de Tesla model 3, Hyundai KONA en KIA Niro gekeken maar vonden de ID3 toch het best bij ons passen.
Op de Pro S zijn relatief weinig opties beschikbaar, we hebben gekozen voor het sport pakket (vanwege de progressieve besturing), het design pakket (vanwege de donkerdere achterramen en de mooie koplampen), het comfort pakket (vanwege de verwarmbare stoelen en stuur en de automatisch dimmende binnenspiegel), het assistance pakket (vanwege de achteruitrijcamera en het diefstalalarm) en uiteraard de warmtepomp (vergroting van de actieradius of eigenlijk beter gezegd een geringere reductie van de actieradius in de winter t.o.v. de auto zonder warmtepomp).
De eerste kilometers zijn inmiddels gemaakt en dat was toch wel meer wennen dan we hadden gedacht. Onze onbekendheid met lane - assist leverde soms wat schokkerige stuurbewegingen op. Misschien toch maar iets netter tussen de lijn blijven rijden. De zitpositie was snel gevonden en de ruimte is echt wel meer dan in de GTE. Dat is fijn voor de komende vakantie want met tent en hond was de GTE toch net iets te krap soms.
De eerste 1,000 km
- 1.000 km
Inmiddels zijn de eerste 1.000 km's verreden in de ID3. Iets sneller dan gepland maar we hebben dan ook van de gelegenheid gebruik gemaakt om twee wat langere stukken te rijden om de auto wat beter te kunnen testen. De eerste was ongeveer 180 km en de tweede zelfs 350 km (eigenlijk beiden een retourtje). Hoe gedroeg de ID3 zich dan is de vaag? Zoals eerder beschreven hebben we bewust gekozen voor de Pro S vanwege de actieradius en deze stelt ons dan ook zeker niet teleur. Op de rit van 350 km was er bij thuiskomst nog 180 km actieradius over en dat terwijl we 95% snelweg hadden gereden en we ons redelijk aan de snelheid hebben gehouden (we rijden vaak +5 km/uur op de teller). Qua actieradius dus meer dan voldoende alhoewel we ons wel beseffen dat het nu zomer is en geen winter met neerslag. Het rijden is zelf is verder erg relaxt. Je stapt in, zet de schakelaar in D en het is gaan. Het windgeruis is minder dan in onze vorige auto, een Golf GTE en de vering is goed, het midden tussen comfort en sportief in. Wij zijn snel gewend en hopen nog veel kilometers te maken in deze wagen. De Pro S is geen strepentrekker a la Tesla maar voor ons meer dan voldoende. Opvallend is dat vooral het verbruik op korte ritten in de stedelijke omgeving behoorlijk laag is. Dat was met de GTE echt wel anders. Over de eerste 1.000 km hebben we een verbruik van 14.2 kw/100 km bij een gemiddelde snelheid van 53 km/uur.
Zijn er dan geen zaken die "beter" kunnen. Ja die zijn er zeker wel en dan met name:
- de ACC werkt op zichzelf erg fijn maar het irritante is dat de camera ook verkeersborden herkend en dat dat niet altijd correct is. We hebben twee keer opeens automatisch flink afgeremd omdat de ACC dacht dat we geen 100 km/uur maar 60 km/uur mochten op de snelweg. Dat is best irritant, het is zelf snel te herstellen maar het voelt niet fijn
- op de terugweg deed de ACC het ook niet. Omdat we wegreden uit een dorp viel het niet direct op maar toen we later de snelweg opreden en ik de ACC wilde aanzetten kon dat niet. We hadden de auto vervolgens even stil gezet bij een verzorgingsplaats en opnieuw aan gedaan en voila, het werkte weer
- het snelladen is nog niet echt heel snel gebleken. Met 40% accu (ja ik weet het dat is niet leeg genoeg) even getest en bij zowel Allego als Fastned kwamen we niet verder dan 75 kW/uur. Op zichzelf een redelijke snelheid maar volgens het "boekje" moet toch zo'n 110 kW/uur haalbaar zijn bi deze staat van de accu. We hadden toen beide keren al meer dan 100 km snelweg gereden dus de accu zou toch op temperatuur moeten zijn geweest.
Al met al zijn we nog steeds erg tevreden met de auto en hopelijk zal het issue met de ACC niet te vaak voorkomen of worden opgelost door een OTA update. De volgende update zal eind september worden gepost omdat we dan de vakantie naar Zuid Spanje hebben voltooid. Eens kijken wat ons in Spanje te wachten staat in de binnenlanden
De vakantie
- 7.500 km
Zo de eerste echte ervaringen zijn een feit. De afgelopen drie weken hebben we de auto goed kunnen testen tijdens onze vakantie naar Zuid Spanje. De combinatie van snelweg, provinciale wegen en stedelijke wegen heeft geresulteerd tot een gemiddeld verbruik van 16.1 kW/100 km. Natuurlijk wel de kanttekening dat het zomer was en in de Spanje de temperatuur vaak boven de 30 gaden. Na de eerste reisdag hadden we de ervaring dat het makkelijker is om van laadlocatie naar laadlocatie te navigeren dan de navigatie van VW het zelf uit te laten zoeken. Helaas kan er geen voorkeur worden ingevoerd voor snellaadstations waardoor je in de navigatie ook "trage" laders moet aandoen. Daar hadden we natuurlijk geen zin in. 800 kilometer op 1 dag is goed te doen met de ID3.
Het viel ons erg op dat het aantal elektrische auto's in Franrijk en Spanje erg gering is. Nederland is duidelijk koploper. Hierdoor zijn er enerzijds niet al te veel laadlocaties maar we hebben daarentegen ook nergens hoeven te wachten. Op de snelweg hebben we zoveel als mogelijk Ionity aangedaan en in de meer rurale gebieden waren altijd wel laadpalen te vinden van 11 kW die vaak ook nog gratis waren. Zeer verrassend en prettig. Wel de tip (al veel vaker gelezen en gehoord) om meerdere laadpassen mee te nemen. Wij hebben gebruik gemaakt van Elec2go, Chargemap (relatief duur) en Electromaps voor Spanje. Het koppelen van het laadstation aan de auto is soms wel even puzzelen maar we zijn er steeds uit gekomen. In Frankrijk zijn er laadstations voor 11 of 22 kW met een soort beschermkap er overheen. Je dient je laadpasje relatief lang (ca 10 seconden) bij de kaartlezer te houden zodat de beschermkap open klapt. Vervolgens kan de laadkabel worden aangesloten. Om het laden te starten dient de beschermkap weer gesloten te worden. Op zichzelf logisch maar we vergaten het de eerste keer en dus werd het laden niet gestart. Gelukkig kwamen we daar met 2 minuten achter. Altijd de tip om te regelmatig te checken of de auto nog laadt want soms valt het spontaan uit (is ons twee keer overkomen).
De rijervaringen tijdens de vakantie waren erg prettig. De auto heeft gedaan wat we ervan verwachten, soefend over de snelweg en voor ons een fijne auto om in te rijden. Een kleine ergernis is wel dat de klimaatbeheersing alleen via een button in het menu kan worden geregeld. Er zit wel een knop op het dashboard om de temperatuur te regelen maar geen knop om de ventilatiesnelheid te regelen en dat is soms best irritant.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.