Volkswagen ID3 58kWh 1st Max (2020) #7
autoreview

Signalement
Uitvoering | ID3 58kWh 1st Max |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2020 |
Jaar van aanschaf | 2022 |
KM-stand bij aanschaf | 21.840 km |
KM-stand laatst | 21.840 km |
Prima elektrisch vervoer
- 21.840 km
Ik kreeg een ID.3 in de Life uitvoering als voorloper. Na alle kritiek, was ik wel een beetje sceptisch over deze auto, maar dat bleek in de praktijk erg mee te vallen. De app is matig, maar de auto zelf deed het prima. Ik kreeg 'em aan het eind van de zomer, hij gaf toen een range van 420km aan bij 100% laden. Woon-werk was toen een kort ritje, meestal binnendoor, dus dat bleek ook best haalbaar te zijn (snelheden tot 100 km/h). Voor de rest was dit de goedkope uitvoering, een beetje saaie auto met de stalen wielen en het lichtgrijze interieur. Ik ging op zoek naar een tweedehands auto uit de lease pool van de leasemaatschappij, want voor veel nieuwe auto's geldt eind 22 een ellenlange levertijd en ik heb geen zin om er maanden op te wachten. Liever ging ik voor benzine of hybride, toch makkelijker met vakanties en inmiddels was de stroomprijs door het dak gegaan. Mij baas wilde echter liever dat ik elektrisch bleef rijden. Er kwam een Tesla model 3 voorbij, dat vond ik wel wat, maar die was ook snel weer weg. Er stond ook een ID.3 in de Max-uitvoering, die zit lekker in de spullen bleek. Bouwjaar 2020, dus 8% bijtelling, eigenlijk rijd je voor een schijntje. Wat miste op de Life uitvoering zat hier wel op: Travel assist (zelfrijdende functie wat ik uit de Volvo gewend was), dode-hoek indicatie, achteruitrijcamera. Daarnaast elektrisch bedienbare stoelen (helaas zonder geheugen) met massagestand (vind vooral mijn dochter leuk), head-up-display en augmented reality navigatie (werkt best leuk). Aan de buitenkant de upgraded LED-koplampen en 20 inch velgen (dat had van mij niet gehoeven). Er zaten al beschadigingen op alle 4 de velgen toen ik 'em kreeg (erg gevoelig net als de Golf GTI 5 die ik had). Gelukkig valt het mee qua comfort, je hoort de banden wel meer dan in de Life-uitvoering. Onbegrijpelijk dat VW bespaart op de veiligheidsuitrusting, dode-hoek-waarschuwing is op een nieuwe niet te krijgen en bij het zustermerk Cupra alleen in de duurste uitvoering. De range liep in de winter met dalende temperaturen terug tot 320km, maar voor mij nog steeds ruim voldoende, want ik kan altijd thuis laden. Ruimte is er genoeg, ook voor bagage.
Wat bevalt er niet of minder? Ik vind de auto zoekerig bij rechtuit rijden, wijkt snel van de koers af. Daarom is Travel assist handig, wel gek dat je dit steeds opnieuw weer moet aanzetten (moet ik nog es bestuderen). De verkeersbordherkenning de ACC laten beïnvloeden is in Nederland onbruikbaar (staat dus uit), evenals de voorspellende functie op de ACC (gaat bij rotondes of flauwe bocht in de snelweg meteen in de ankers). De draaiknop om weg te rijden werkt wat mij betreft precies verkeerd om: ik heb al heel vaak gedacht in D te staan maar dan toch in R gezet te hebben. Dit vereist bij mij extra concentratie iedere keer. Ook vreemd dat die knop niet verlicht is in het donker. Dit geldt ook voor de touch pads voor temperatuur en volume op het multi-media systeem. Gelukkig kan dit ook via het scherm zelf.
Verder een prima auto. Veel ruimte achterin. Snelle acceleratie, ook boven de 100km/h. Heel stil binnen, stuurt nog vrij direct. Handzaam formaat, je prikt em overal in. Prima multimedia, Apple CarPlay, draadloos opladen werkt ook prima. Ik heb eigenlijk nooit haast met deze auto, gewoon op de ACC cruisen. Voor sportieve uitspattingen heb ik nog wel wat anders staan.
Het plan is nu toch om 'em ook op vakantie te gaan gebruiken, ben benieuwd hoe dat bevalt.
- Betrouwbaarheid4
- Prestaties5
- Comfort4
- Kosten4
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Volkswagen ID3

Uitgelicht aanbod

Volkswagen ID3 Elektromotor 204 1AT Pro Edition Hatchback | Automaat | Comfort Pakket | Style Interieur Pakket (in zwart) | Velgen 'East Derry', 18 inch lichtmetaal | Multimedia Pakket | Assistance Pakket
- 2023
- 10 km

Volkswagen ID3 Elektromotor 204 1AT Pro Edition Automatisch | Zijruiten achter en achterruit getint, 65% lichtabsorberend | Automatische afstandsregeling (Adaptive Cruise Control) | Keyless Access
- 2023
- 10 km

Volkswagen ID3 Elektromotor 204 1AT Pro Edition Automatisch | Automatische afstandsregeling (Adaptive Cruise Control) | Zijruiten achter en achterruit getint, 65% lichtabsorberend | Keyless Access
- 2023
- 10 km
Lees ook

Renault Megane E-Tech Electric vs. Volkswagen ID3 - Dubbeltest

Is de Volkswagen ID3 een betere EV dan de e-Golf?

Renault Megane E-Tech Electric vs Volkswagen ID3 - Dubbeltest

Zo ver komt de Volkswagen ID3 58 kWh in de praktijk

Zo ver komen EV's als je 130 km/h rijdt - deel 2
