Volkswagen ID.3 58kWh 1st Plus (2020)

autoreview

Volkswagen ID.3 58kWh 1st Plus (2020)

Signalement

UitvoeringID.3 58kWh 1st Plus
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2020
Jaar van aanschaf2020
KM-stand bij aanschaf1 km
KM-stand laatst100.000 km
Lezerswaardering: 69%Keuze van de redactie
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Nieuwe leaseauto

  • 1.500 km

Mijn auto geschiedenis is als volgt:

- 2014: Peageot 208, reed opzich lekker maar stoelen zaten voor geen meter
- 2014-15: VW Polo bluemotion, afgeragde bak gekregen van collega. Reed en zat verrassend goed. Heerlijke auto uiteindelijk.
- 2015-20: Citroen C4 Cactus. Uiterlijk moet je van houden maar heerlijke auto. Ruim en minimalistisch interieur. Goede stoelen. Wel hard plastic en touch bediening only maar wende snel en werkte prima.

Nu was het maart 2020 en moest er een nieuwe lease auto gezocht worden. Toen had ik een VW Polo gekozen maar door Corona was alles uitgesteld.

Nu einde van het jaar stond de leaseportal weer open en kon het grote puzzelen beginnen. Mijn must-haves dit keer was het volgende:

- automaat
- ACC

Verder nice to haves keyless en achteruitrijcamera (had de cactus ook en zou niet meer zonder willen). Tevens na vijf jaar Frans te hebben gereden wilde ik nu weer eens naar onze oosterburen.

In eerste instantie gekeken weer naar de VW Polo maar wat schepte mijn verbazing, deze viel opeens buiten het budget. Dit kwam door de nieuwe WLTP normering in juli waardoor er een lading auto's niet meer voor mij bereikbaar waren. Mijn werkgever hamert heel erg op Co2 uitstoot waardes. Hierdoor kom je eigenlijk alleen maar uit op de hybrides of EV.

De volgende auto's kwamen op mijn radar:

- Toyota Corolla. Hoge verwachtingen van maar viel tegen. Zowel de 1.8 als de 2.0 proefgereden maar kon niet wennen aan het geloei van de 1.8. De 2.0 was minder geloei maar toch ook veel rolgeluid op de snelweg. Interieur was benauwd en plastic look vond ik ook niks.
- Seat Leon 1.0. Door de mild-hybride kon ik deze wel leasen. Leek me een leuke bak. Wel 1.0 maar voor Nederland voldoende.

Maar toen kwam de VW ID.3 in het vizier. EV rijden leek mij niets, geklooi met laden enz. range stress. Maar de volgende punten hebben mij toch doen besluiten om voor een EV te gaan.

1. Bijtelling. Tsja ben ik gewoon heel eerlijk in. Absoluut de hoofdreden. Scheelt gewoon een smak geld vergeleken met de Seat Leon.
2. Verandering mobiliteit. Door de corona crisis reis ik veel minder en ik verwacht dit in de toekomst ook te zullen doen. Veel meer thuiswerken en af en toe naar kantoor.
3. Veel publieke laadpalen inmiddels bijgekomen. Ik heb niet de beschikking over een prive laadinfrastructuur en ben dus afhankelijk van de publieke ruimte. Eventueel kan ik laden bij m'n ouders die wel een eigen paal hebben.

Gekozen voor de ID.3 Plus. Deze heeft alles wat ik wilde en meer. Kon kiezen tussen wit, grijs of zwart. Vorige auto was zwart dus nu maar is voor wit gekozen. Ook vond ik deze op filmpjes het mooiste overkomen.

# Levering auto
Wat een leuke middag moest worden uitgelopen op deceptie. Tijdens uitleg van de dealer stonden er al foutmeldingen op de display over elektrisch systeem wat niet functioneerde. Verkoper liep naar werkplaats om te vragen hoe en wat en vertelde dat ik gewoon kan rijden en dat deze vanzelf verdwijnen. Was al wat sceptisch maar goed, nieuwe auto je wilt rijden.

Half uur gereden toen gestopt bij een Fastned om de app te activeren. Opladen wilde niet en alles veranderde in een kerstboom vol met foutmeldingen. Auto wilde niets meer doen. Uiteindelijk door een berger teruggebracht naar de dealer en vervangend vervoer gekregen (Golf 7)

Na drie weken belde de dealer dat ze het niet opgelost kregen en hij zou naar Leusden worden gebracht. Pon wilde hem in de werkplaats. Op oudejaarsdag is de auto op transport gezet.

Op verschillende fora gelezen over de problemen vooral software gerelateerd. Mijn error lijkt hardware gerelateerd en ik begreep van mensen dat VW leverproblemen had met spare parts.

Na een maand kreeg ik te horen dat ze wachten op een onderdeel. Dit zou over drie weken worden geleverd.

Uiteindelijk na DRIE MAANDEN de auto terug gekregen. Dealer wist niet precies wat ze gedaan hadden maar ze hebben hem in ieder geval geupdate naar 0783 aka versie ME 2.0 en er was iets met de airco.

Kreeg een fles prosecco mee van de VAG dealer.

# Eerste kilometers

Inmiddels de eerste kilometers gereden.

## Exterieur
Vind het het een leuke auto om te zien. Heb wel al de stickers op de c-pijlers eraf gehaald. Wit met zwarte onderdelen ziet er leuk uit. De 19inch velgen zijn niet te groot en passen er goed bij vind ik.

Matrix LEDs ziet er gaaf uit.

## Interieur
Ik weet dat half AW hier over valt maar ik vind het prima. Ik ben dan ook niets gewend denk ik want de cactus had precies hetzelfde. Plastic fantastic maar stoort mij niet. De ambient verlichting geeft wel een premium look vind ik.

Touchonly bediening was ik al gewend en werkt ook hier prima.

Speakers: Niet heel bezonder. Alleen speakers aan de voorkant en geen subwoofer. Had graag een HK oid gehad maar het geluid is redelijk.

Want me opvalt is de stilte tijdens het rijden, ook op snelwegen. Heerlijk cruisen.

Stoelen zitten prima en kan goede positie vinden.

Zicht is goed naar zowel voor als achter.

Verder Apple Carplay werkt perfect draadloos. ABPR en chargemap werken goed. Muziek via Spotify.

## Software
Bij Pon hebben ze versie 2.0 erop gezet en deze doet het gewoon prima. Een enkele keer een melding gehad maar die verdween automatisch. Inmiddels is versie 2.1 uit maar bevat alleen maar bugfixes als je 2.0 al hebt.

Traagheid enz. Heb ik persoonlijk geen last van. Wederom ik ben waarschijnlijk gewoon niet beter gewend want in de citroeen was die 3x langzamer. Kan altijd sneller natuurlijk.

Navigatie heb ik handmatig met de Golf 8 discover pro moeten updaten. Dit is nodig om de OTA te activeren. Krijg nu automatisch de nieuwste kaarten binnen. Adres zoeken en navigatie werkt ok. Hij vult ook eventuele laadpunten in maar niet de state of change waarmee je dan aankomt. Nog werk aan de winkel voor VW op dat gebied.

We gaan het zien hoe VW zijn software afdeling op de rit gaat krijgen. Volgens de topman komt er iedere drie maanden een nieuwe update. We gaan het meemaken maar ik verwacht zelf niet al te veel.

Vooralsnog rijd die van mij zonder problemen. Ik hoop binnenkort bericht te krijgen wanneer naar de dealer kan voor de 2.1 update al is die voor mij niet echt bijzonder.

## Rijden en range
Mijn eerste EV en heb me goed ingelezen over de voor en nadelen. Met dit koude weer haal ik op 100% ongeveer 300 - 320km. Maar ja net zoals andere EV's wordt aangeraden om niet naar 100% te laden maar naar 80%. Vind dit wel veel van de range afsnoepen dus laad meestal naar 90% of 100% als ik een langere trip ga maken.

Snelladen zou met 100 kwh moeten kunnen maar hoogste wat ik heb gehaald was 80 met een state of change van 19% en 5graden buiten. Zal in de zomer alleen maar omhoog gaan.

VAG ACC moet ik nog even wennen maar werkt prima. Wel verkeersbord herkenning uitgezet want hij ging soms teveel pingpongen als hij verschillende borden herkende.

Lane assist niet echt boeiend. Kan je helaas niet ivm regelgeving uitzetten.

Mis wel dodehoek herkenning. Golf 8 heeft dit wel begrijp niet waarom het hier niet opzit.


Al met al tevreden tot nu met de ID.3. Rijd heerlijk en voelt degelijk aan. We gaan het meemaken hoe VW de id.3 verder gaat ontwikkelen vooral op software gebied.

Eerste kilometers

  • 5.000 km

Rijden bevalt goed. Voelt allemaal degelijk aan. Soepelheid en beschikbaarheid van vermogen wen je snel aan met een EV.

In april naar de garage geweest voor de 2.1 update. Twee dagen voor gepland maar kon hem de volgende ochtend alweer ophalen. Ging allemaal vloeiend. Voor mij niets interessants in de update alleen de OTA functie is nu geactiveerd.

Verder geen opmerkingen over de software. Heel af en toe nog wel eens een melding die vanzelf verdwijnt maar over het algemeen werkt alles ok. Wat niet goed werkt is een route sturen vanaf telefoonapp naar auto.

Predictive rijden systeem geeft af en toe false positives zoals botsing of noodrem maken. Zelf één keer gehad dat hij ingreep toen een auto voor mij een u bocht maakt om te keren. Ook ziet hij soms rare dingen zoals op de snelweg opeens kruispunt inzicht en gaat hij automatisch afremmen.

Temperatuur stijgt en dat merk je direct in de range. Op een volle accu haal ik nu zo'n 360 -370km volgens de GOM. Verder de nodige evaringen opgedaan met laadpalen en snelladen enz. Aan het begin nog even aftasten hoever je kan als je de eerste waarschuwen enz. krijgt dat je moet laden.

Verbruik zat aan het begin zo rond de 21kWh/100km nu zo ronde 15-16 met temperaturen van zo'n 19 graden.

Al met al prima tot dusver.

ID3 Zomer

  • 10.000 km

De 10k kilometers bereikt dus tijd voor een update.

# Algemeen

Geen bijzonderheden. Nog steeds heerlijk om te rijden. Zitcomfort prima, ook op de lange afstanden geen problemen bij mij. Rij comfort, stilte in de cabine en de power van een EV blijft heerlijk.

ACC afstand kan wel wat korter want soms schieten auto's ertussen. Inmiddels weet ik hier wel mee om te gaan maar zou beter kunnen. Ook soms rij je op de snelweg en hij ziet dan een kruispunt en gaat dan afremmen. Voet op gas en dan override je het maar is soms irritant. Heeft de maken met de predictive assist, als je bijvoorbeeld een rontonde nadert dan remt die al uitzichzelf. Over het algemeen handig maar soms irritant.

Geen problemen met software gehad. Zowel AC als DC laden veel gedaan. Je begint nu een beetje een idee te krijgen wat voor palen er allemaal staan en hoe snel het laden gaat enz. Help hier actief mee met chargemap app community.

Verbruik zo rond de 15-16 Kwh/100

# Software

In april werd bekend dat de eerste OTA update plaats zou vinden. Voor versie 2.3 hoef je niet naar de garage maar komt binnen via de ingebouwd 4G modem. Omdat ik een 1st editie heb kon ik zelf aangeven aan VW of ik onderdeel van de eerste golf wilde zijn.

In mei kwam de update binnen. Eerst een kleine waarbij aantal functies werden uitgeschakeld. Een dag later de grote update die drie uur duurde waarbij de auto niet beschikbaar was.

Bij mij ging alles vlekkeloos en was die geupdate. Las her en der dat sommige de update maar niet kregen of de update faalde. Bij mij dus prima eerste ervaring!

De update zelf was niet echt bijzonder. Het lijk erop dat VW nu de eerste grote over-the-air update test goed laat verlopen.

Mobiele app ook paar updates van gehad maar die blijft nog basic.

# Overige

Geen negatieve dingen? Mwah niet heel echt moet ik zeggen. Range kan wel beter maar goed dat is meer EV eigen. Infotainment kan altijd sneller. Ik moet zeggen dat ik geen rare dingen heb meegemaakt met vastlopers, storingen enz.

Wel een paar keer gehad dat de front assist op alarm ging omdat de auto dacht dat ik iemand ging rammen.

Navigatie werkt ok, heeft me nog geen rare dingen laten doen.

Winter ervaring

  • 20.000 km

# Algemeen

Rijd nog allemaal prima. Niet echt bijzonderheden. Vind het een lekkere auto om in te rijden. Stoelen zitten prima ook na lange ritten. Stoelverwarming en stuurverwarming is comfortabel zo in de winter.

# EV dingen

Niet normaal hoeveel impact koud weer heeft op een EV. Range zo'n 100km gezakt. Snelladen kom ik niet boven de 50kw tenzij de accu echt heel laag is. Laadpaal zie ik wel vaak tegenwoordig.

# Software

Topman van VW had het erover dat ieder kwartaal een software update zou komen maar hoor er weinig over. Begreep dat versie 3.0 ergens in april zou moeten komen.

Geen storingen oid meegemaakt, geen problemen verder ervaren.

Nog steeds

  • 40.000 km

# Algemeen

Rijd nog steeds prima allemaal. Geen bijzonderheden.

Tijd terug schade gereden aan de onderkant. Dit is gelukking mooi kunnen herstellen.

Kan eigenlijk niks bedenken. Geen software problemen gehad. Range blijft altijd gehannes (je wilt altijd meer) maar goed dat is algemeen EV iets.

Winterbanden zitten er weer onder.

# Software

In Oktober de auto naar de VW garage gebracht voor de 2.4 update + vervangen van 12v accu. Update was probleemloos verlopen en de volgende ochtend kon ik de auto weer ophalen.

Geen bijzonderheden. Misschien iets responsiver maar merk dat niet echt.

De ID3 is nu klaar voor de OTA 3.0 update. Deze update schijnt nogal groot te zijn. Ik wacht er wel even mee want het schijnt voor te kunnen komen dat je de hele auto ermee omzeep helpt.

Software en VW is nog steeds ondermaats. Ik kijk de kat uit de boom en zie wel. Ik heb geen problemen op dit moment verder.

# Verbruik enz.

Ik let hier niet meer op. Ik laad em op en rij gewoon zoals een normale auto.

Met de 2.4 update zou er verbeteringen zijn met korte ritten ivm batterij verwarmen.

Ik heb wel het idee dat de GoM een structureel lagere range aangeeft. Waar ik een jaar gelezen op 100% zeker 300+ range zag zie ik nu max 270 oid.

GoM is op basis van je rijstijl laatste 1000km dacht ik maar goed m'n stijl is niet echt veranderd. Valt gewoon op maar ik hou me er niet (meer) mee bezig.

SW update en terugroepactie

  • 65.000 km

# Algemeen
Bevalt nog allemaal prima. Rijgedrag, soepelheid van het manouvreren tussen het verkeer mede dankzij de EV eigenschappen van instant torque enz.

Verder geen rare dingen, storingen enz.

Nog een jaar en dan gaat die uit de lease alweer.

# Terugroepactie en software update

Er stonden twee melden voor mijn VIN open. Een batterijcel check en een software update naar versie 3.2.

Uit de check is verder niks naar voren gekomen, althans geen verder vervolgacties gehoord.

Software update naar 3.2 gehad. Heb het idee dat het systeem in positieve zin is veranderd. ACC werkt wat rustiger naar mijn beleving.

Verder wel lekker dat je in de dashboard nu de batterij percentage direct kan zien. Verder is er wat extra informatie zoals verbruik en afstand enz.

Echter wel een probleem met de app die niet meer kan verbinden. Alles geprobeerd maar VW en de garage komen er ook niet uit.

Voor het rijden maakt het voor mij niet uit want gebruik altijd apple carplay maar ik kan de app nu niet gebruiken voor voorverwarmen en laadstand.

Nog steeds

  • 100.000 km

Besloten om met 1 jaar het leasecontract te verlengen. Al met al nog steeds prima auto.

Software 3.7 is uit maar ga nog niet updaten. De vorige update heeft de internetverbinding gesloopt en sindsdien geen app verbinding meer.

Qua rijden enz. nog steeds erg lekker.

Geen storingen en of bijzonderheden.

Zou wel wat meer range willen. Zie de laadpaal zat. Merk wel dat het sinds ik de auto kreeg stuk drukker bij de laadpalen is geworden. Voor mij een reden om de volgende auto weer naar benzine terug te gaan.

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (25)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.