Volkswagen ID.3 58kWh 1st Plus (2020)
autoreview
Signalement
Uitvoering | ID.3 58kWh 1st Plus |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2020 |
Jaar van aanschaf | 2020 |
KM-stand laatst | 140.000 km |
ID3 1st Plus
- 6.000 km
Na lang wachten de ID3 1st Plus in ontvangst mogen nemen een tijdje geleden, inmiddels meer dan 6000km op de teller, dus tijd voor een review.
Comfort: is prima, wielbasis is lang, dus stabiel. Rustiger dan de Golf variant die ik hiervoor had. Natuurlijk ook een stuk stiller, je hoort alleen wat wind en uiteraard banden, maar dat is niet storend. Stoelen zitten prima, al had ik graag meer lendensteun gehad en vind ik het jammer dat de bijrijdersstoel niet in hoogte verstelbaar is. Ook mis ik het vakje onder de stoel wat de Golf wel had.
Stoelverwarming, stuurverwarming, voorverwarmen (instelbaar vanuit de auto en te starten met de app), allemaal heerlijk, nooit meer krabben. Voorverwarmen en -koelen werkt trouwens ook als ie niet aan de kabel hangt.
Hij is ook heerlijk snel, 7,3sec naar de 100, 204pk, is gewoon prima. Je hebt het niet nodig, maar het is wel eens fijn.
LED-matrix koplampen werken goed, grootlicht stelt ie automatisch bij als er een tegenligger komt, als het een beetje vochtig is dan zie je de bundel heel goed afzwakken op de plek van de tegenligger. De verlichting draait ook mee in de bochten, waar mijn Golf het moest doen met mistlampen die aan gingen in de binnenbocht.
Ruimte: zo groot als een Passat van binnen is ie zeker niet, maar hij is wel ruimtelijker dan de Golf. Achterin ruim voldoende plek, ook achter mezelf (ik ben 1.83m). Aan hoofdruimte ook geen gebrek, ik kan natuurlijk niet spreken voor de Max met een panoramadak. Kofferbak is iets groter dan van de Golf, maar kleiner dan van de variant uiteraard en bovendien is er geen reservewiel-gat waar ik extra spul in kwijt kan omdat daar de motor ligt uiteraard. De Plus heeft ook geen dubbele bodem.
Laden en verbruik: werkt allemaal prima, 11kW aan huis of onderweg is ok, in de app kan je instellen tot hoeveel % je hem vol wilt laden, VW adviseert 90% vanwege de levensduur van de batterij. Met 90% kan ik er met een gemiddelde rijstijl 300km mee rijden. Met 100% kan ik er 360km mee rijden ongeveer, afhankelijk van de snelheid (100 of 130bv). Ik heb onderweg bijna nooit hoeven laden omdat voor mijn werk 360km voor een dag voldoende is en thuis laden is toch het voordeligst.
Betrouwbaarheid en software: ik heb nog geen serieuze problemen gehad op een paar dingen na.
1. storing airbag, lampje gaat soms aan bij starten, als ik dan weer start voor een volgende rit is ie weer uit.
2. spraakbediening is een keer blijven hangen, er gaat dan in de lichtbalk op het dashboard een ledstripje lopen, en dat hoort uit te gaan als je klaar bent met de commando's geven, maar dat bleef aan staan. Na het geven van een ander nieuw commando ging het wel gewoon uit.
3. App-connect werkt nog niet, dat komt met de update, was bekend bij levering. (net als een deel van de HUD bij de Max).
4. de app op de telefoon geeft soms geen actuele waarde van het laden of de laadtoestand aan, dan kan je dus niet zien of de auto aan het laden is en hoe vol hij nu is, dat is wel lastig.
De app is sowieso zeer beperkt, je kan de laadtoestand zien en voorverwarmen of -koelen starten (niet programmeren) en verder kan je eigenlijk vrij weinig. De vorige app die bij de Golf hoorde kon veel meer, zoals locatie, staat ie op slot, rittengeschiedenis etc.
Uiterlijk: ik vind het een mooie auto, maar smaken verschillen uiteraard. Ik heb wel de grijze stickers van de C-stijl gehaald en de daklijsten zwart gewrapt net als de spiegels.
Er kunnen geen dakdragers worden gebruikt, dus er kan geen dakkoffer op.
Opties: ik heb een setje winterwielen erbij besteld en een steunhaak voor de fietsendrager. Beide zijn nog niet geleverd door de dealer!
Update
- 14.000 km
Update, vooral software, duurde 2-3 dagen bij de dealer en is nog niet de beloofde grote update:
- airbaglampje gaat niet meer aan;
- spraakbediening geen storing meer aan geweest;
- interieurverlichting gaat af en toe aan als een disco, knippert ie 5x langzaam om vervolgens weer uit te gaan, heel irritant, zowel voor als achter;
- Android-auto en apple-carplay werken nog steeds niet, grote update is nog uitgebleven;
- sinds deze update krijg ik elke keer bij starten een melding dat de webradio het niet doet (interesseert me niet, maar de melding blijft terugkomen).
Het rijden is nog steeds super, range is voor mij voldoende, in de praktijk 300km.
Grote (software) update
- 17.000 km
De software heeft inmiddels z'n beloofde update gehad. Android-auto werkt. Interieurverlichtingsunit is maar vervangen, dan was ik van de disco af. Helaas gaat ie nog steeds zonder reden af en toe aan (niet knipperend).
Verder werkt alles prima en door de zomerbanden, beter weer en wellicht de update is de range naar de 340km gelopen.
Update
- 20.000 km
Weer een tijdje gereden en weer wat mooier weer en dus meer range, met 100% volle accu nu 370km. Storingen zijn er op de binnenverlichting na allemaal uit.
Over het rijden zelf, comfort en alles helemaal tevreden.
App laat nog te wensen over vind ik, sowieso minder mogelijkheden dan bij de Connect-app van de Golf die ik eerder had (zoals live positie van de auto, check of de deuren op slot zitten etc.). Maar ook het inschieten van een navigatiedoel via de app werkt slecht. Laatst op woensdagavond het doel ingestuurd voor de donderdagochtendrit, maar de auto ontving het adres op zaterdagmiddag pas...
Update
- 36.000 km
Eerste over-the-air update gehad. Software is dus weer een beetje aangepast. Niet echt storingen meer gehad behalve dat heel af en toe nog steeds de interieurverlichting achter aan gaat zonder aanwijsbare reden.
Verder geen bijzonderheden behalve dat vandaag het logo van de achterklepbediening ineens afbrak bij het openen van de achterklep. Het zwart met witte logo bestaat uit 2 losse delen dat enkel vastzit met 4 kleine pinnetjes op het witte kunststof deel aan de achterkant, maar die braken af bij het openen van de klep. Ben benieuwd wat de dealer er van gaat zeggen, heb nog niet ergens kunnen vinden dat dit bij anderen gebeurd is.
Veel lange ritten achter de rug, binnen NL bv 280km enkele reis, dat rijdt echt heerlijk, niks op aan te merken. Alleen als de snelheid naar de 130 kan en mag dan gaat het bereik uiteraard hard omlaag en moet je op zo'n rit wel bijladen. Maar dat geldt voor brandstofauto's ook natuurlijk (bij mijn Golf destijds van 1:20 naar 1:14) al gaat dat wat sneller. Wat ik dan meestal doe is zo'n 5-10 minuten (intussen naar de WC of ff wat drinken halen) aan de snellader hangen zodat ik in elk geval de bestemming haal en daar vaak voordeliger weer vol kan laden dan bij een snellader.
Flink eind verder
- 97.000 km
Een heel eind verder en ik kan kort zijn, het is en blijft een heerlijke auto. Elke auto heeft echter wel iets wat beter kan, bv onverlichte knoppen (in nieuwe VW's van andere types al verholpen).
Ondertussen al wel nieuwe software laten installeren bij de dealer, jammer dat dat niet bij alle dealers kan en je soms dus een stukje verder van huis moet. Ook zijn de accucellen nagekeken en er 1 of 2 vervangen onder garantie. Ook de zomerbanden zijn vervangen na een terugroepactie, voor mij prima, want ze waren bijna aan vervanging toe.
Bereik over het grootste deel van het jaar zo'n 380km, wat voor mij prima is.
Intussen ook 2x mee naar Oostenrijk geweest, een keer of 4/5 stoppen en aan de snellader. Nadeel is dat het meer tijd kost, voordeel is dat je uitgeruster aankomt en de kinderen zich ook beter vermaken onderweg. Verbruik lag trouwens zo'n 20% hoger met 130km/uur ipv de 108 op de cruise control en een bagagebak op de fietsendrager, dus dat valt alles mee!
Verder geen gebreken aan de auto gehad.
Ook de app is inmiddels verbeterd, maar je moet na 3 jaar wel een abonnement afsluiten tegen € 0,- per 3 jaar. Alleen dat vertellen ze je niet, daar moet je zelf achteraan. Kortom, de techniek is prima, de service kan beter.
Ingeruild
- 140.000 km
De ID3 inmiddels ingeruild op een Renault 5 E-tech.
De auto voldeed op zich nog prima, maar we hebben besloten geen bijtelling meer te gaan betalen en privé in de Passat GTE te blijven rijden. De auto nu inruilen of afrijden was de keus.
Zakelijk mocht er wel iets nieuws komen vond ik en omdat er dus niet meer privé mee gereden hoeft te worden kon het ook een kleinere auto zijn.
De laatste tijd met de ID3 was op zich prima, het blijft een comfortabele reisauto, maar ik merkte toch dat de stoelen wel wat comfortabeler kunnen, vooral een lendensteun ontbreekt in deze uitvoering. Rijden met de Passat en zelfs de R5 (standaard elektrisch verstelbare lendensteun) maakte dat duidelijk.
Achterin de kofferbak heb ik een paar keer water gehad, niet veel, maar toch hoopt het op in het vak met de laadkabel, trekhaak en EHBO-doos, niet handig. Waar het vandaan komt, geen idee.
De laadklep, dus het klepje voor de laadopening is een keer blijven hangen. Ik kreeg het niet los van het uizetmechanisme. Enige oplossing: forceren en vervangen door een nieuwe. Helaas; 4 maanden later gebeurt me hetzelfde...
Op zich over 140k km niet veel te klagen gehad, sommige dingen kunnen handiger en sommige wat beter uitgevoerd. Wat ik me vooral afvraag is waarom alles anders moet, zo'n laadklep bijvoorbeeld, wat is er mis met de tankklep van een Golf of Passat? Daar heb ik nog nooit problemen mee gehad. Of de stoelen, wat is er mis met de stoelen van een Golf? De stoelen van de ID3 missen steun en de verstelling van de rugleuning verliep (is vervangen onder garantie).
Al met al prima auto, wel wat verbeterpuntjes zoals bij elke auto denk ik, maar of ik er weer een zou kopen? Wellicht de ID2 straks ofzo als die beter is geworden. Eerst maar eens de R5 aan de tand voelen.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?

Volkswagen ID.3 Life 58 kWh
- 2021
- 48.849 km

Volkswagen ID.3 Pro S Business 77 kWh 204 PK | Automaat | Camera | Stoelverwarming | Stuurverwarming | Apple Carplay | Android Auto | Parkeersensoren | Adaptive Cruise Control | LED Matrix |
- 2023
- 9.044 km

Volkswagen ID.3 FIRST PLUS 58 KWH
- 2020
- 125.771 km