Volkswagen ID.3 58kWh 1st Plus (2020)

autoreview

Volkswagen ID.3 58kWh 1st Plus (2020)
Volkswagen ID.3 58kWh 1st Plus (2020)Volkswagen ID.3 58kWh 1st Plus (2020)Volkswagen ID.3 58kWh 1st Plus (2020)Volkswagen ID.3 58kWh 1st Plus (2020)Volkswagen ID.3 58kWh 1st Plus (2020)Volkswagen ID.3 58kWh 1st Plus (2020)

Signalement

UitvoeringID.3 58kWh 1st Plus
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2020
Jaar van aanschaf2020
KM-stand bij aanschaf6 km
KM-stand laatst900 km
Lezerswaardering: 61%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ID3 First Plus

  • 900 km

17 november jl bij Hoogenboom in Rotterdam mijn nieuwe leaseauto opgehaald. Ondanks Corona een prima ervaring daar gehad.

De ID3 is mijn eerste volledig elektrische auto. Hiervoor reed ik de Golf GTE.

Het comfort in de ID3 is prima in orde. Prima stoelen (de normale stoelen met handmatige verstelling). Een prima, wat hogere, zit en voldoende mogelijkheden de zit aan te passen. In vergelijking met de GTE een ontzettend opgeruimd dashboard. Geen klokkenwinkel, geen fysieke knoppen, geen middentunnel.

Of het weglaten van fysieke knoppen echt een vooruitgang is weet ik nog niet. Het is vooral gewenning, denk ik. Het aanpassen van de temperatuur kan gedaan worden met de schuifregelaar of met de "sneltoets" onderaan het scherm van het infotainment. Het is even wennen, maar als je er eenmaal aan gewend bent is het prima bedienbaar.

Net als de stuurwielbediening, voorheen fysieke toetsen, nu touchbediening. De toetsen bedien je door te drukken of te swipen. Ook dat is even wennen, bijvoorbeeld bij de cruisecontrol. Het swipen of licht in drukken zorgt voor een geleidelijke verhoging of verlaging van de snelheid met steeds 1 km/h terwijl het hard indrukken als resultaat heeft dat de snelheid toe- of afneemt met 10 km/h. Dit is wezenlijk anders dan de bediening in mijn oude GTE. Gaandeweg went het en werkt het eigenlijk best goed.

Het infotainmentsysteem is voor mij prima bereikbaar zonder echt naar voren te moeten leunen, zit logisch in elkaar. Qua snelheid van het systeem heb ik ook niets te klagen.

Wat opvalt is de rust in de auto tijdens het rijden. Het is ontzettend stil, ook bij hogere snelheden. Bandengeruis is niet hinderlijk aanwezig. De Plus editie heeft de 19 inch wielen.

Qua veiligheidssystemen is de ID3 Plus prima uitgerust. Alles werkt naar behoren al wil de lane assist nog weleens meldingen geven over in het midden rijden van de rijstrook. Terwijl ik in mijn beleving netjes tussen de lijntjes rij zonder uit koers te raken. Ander puntje van aandacht is de nauwkeurigheid van de herkenning van borden icm de cruisecontrol. De ID3 heeft de mogelijkheid de ingestelde snelheid van de cruisecontrol aan te passen naar de gelezen snelheid op de borden. Soms wordt op de snelweg of de provinciale weg het bord van de parallelweg gelezen en overgenomen waardoor op de snelweg ineens geremd wordt van 100 km naar 60 km. Ook dit zal vast en zeker opgelost kunnen worden met een software update.

Één van de redenen om de Plus uitvoering te nemen was het meegeleverde iq.light. Wat een mooi systeem en wat een geweldige bak met licht geeft het systeem. Het schakelt groot licht automatisch in en kan de delen automatisch uitschakelen zodat tegenliggers/voorliggers niet verblind worden. Vooral op hele donkere wegen een ontzettend fijne feature.

De actieradius is op dit moment prima te noemen. Op dit moment bij een volle batterij een range van ongeveer 390 km. Ben benieuwd hoe dat is bij langer gebruik. Maar op dit moment ruim voldoende voor mij.


9,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (16)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.