Volkswagen ID.3 58kWh 1st Max (2020)

autoreview

Volkswagen ID.3 58kWh 1st Max (2020)

Signalement

UitvoeringID.3 58kWh 1st Max
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2020
Jaar van aanschaf2022
KM-stand bij aanschaf21.840 km
KM-stand laatst50.000 km
Lezerswaardering: 75%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Prima elektrisch vervoer

  • 21.840 km

Ik kreeg een ID.3 in de Life uitvoering als voorloper. Na alle kritiek, was ik wel een beetje sceptisch over deze auto, maar dat bleek in de praktijk erg mee te vallen. De app is matig, maar de auto zelf deed het prima. Ik kreeg 'em aan het eind van de zomer, hij gaf toen een range van 420km aan bij 100% laden. Woon-werk was toen een kort ritje, meestal binnendoor, dus dat bleek ook best haalbaar te zijn (snelheden tot 100 km/h). Voor de rest was dit de goedkope uitvoering, een beetje saaie auto met de stalen wielen en het lichtgrijze interieur. Ik ging op zoek naar een tweedehands auto uit de lease pool van de leasemaatschappij, want voor veel nieuwe auto's geldt eind 22 een ellenlange levertijd en ik heb geen zin om er maanden op te wachten. Liever ging ik voor benzine of hybride, toch makkelijker met vakanties en inmiddels was de stroomprijs door het dak gegaan. Mij baas wilde echter liever dat ik elektrisch bleef rijden. Er kwam een Tesla model 3 voorbij, dat vond ik wel wat, maar die was ook snel weer weg. Er stond ook een ID.3 in de Max-uitvoering, die zit lekker in de spullen bleek. Bouwjaar 2020, dus 8% bijtelling, eigenlijk rijd je voor een schijntje. Wat miste op de Life uitvoering zat hier wel op: Travel assist (zelfrijdende functie wat ik uit de Volvo gewend was), dode-hoek indicatie, achteruitrijcamera. Daarnaast elektrisch bedienbare stoelen (helaas zonder geheugen) met massagestand (vind vooral mijn dochter leuk), head-up-display en augmented reality navigatie (werkt best leuk). Aan de buitenkant de upgraded LED-koplampen en 20 inch velgen (dat had van mij niet gehoeven). Er zaten al beschadigingen op alle 4 de velgen toen ik 'em kreeg (erg gevoelig net als de Golf GTI 5 die ik had). Gelukkig valt het mee qua comfort, je hoort de banden wel meer dan in de Life-uitvoering. Onbegrijpelijk dat VW bespaart op de veiligheidsuitrusting, dode-hoek-waarschuwing is op een nieuwe niet te krijgen en bij het zustermerk Cupra alleen in de duurste uitvoering. De range liep in de winter met dalende temperaturen terug tot 320km, maar voor mij nog steeds ruim voldoende, want ik kan altijd thuis laden. Ruimte is er genoeg, ook voor bagage.
Wat bevalt er niet of minder? Ik vind de auto zoekerig bij rechtuit rijden, wijkt snel van de koers af. Daarom is Travel assist handig, wel gek dat je dit steeds opnieuw weer moet aanzetten (moet ik nog es bestuderen). De verkeersbordherkenning de ACC laten beïnvloeden is in Nederland onbruikbaar (staat dus uit), evenals de voorspellende functie op de ACC (gaat bij rotondes of flauwe bocht in de snelweg meteen in de ankers). De draaiknop om weg te rijden werkt wat mij betreft precies verkeerd om: ik heb al heel vaak gedacht in D te staan maar dan toch in R gezet te hebben. Dit vereist bij mij extra concentratie iedere keer. Ook vreemd dat die knop niet verlicht is in het donker. Dit geldt ook voor de touch pads voor temperatuur en volume op het multi-media systeem. Gelukkig kan dit ook via het scherm zelf.
Verder een prima auto. Veel ruimte achterin. Snelle acceleratie, ook boven de 100km/h. Heel stil binnen, stuurt nog vrij direct. Handzaam formaat, je prikt em overal in. Prima multimedia, Apple CarPlay, draadloos opladen werkt ook prima. Ik heb eigenlijk nooit haast met deze auto, gewoon op de ACC cruisen. Voor sportieve uitspattingen heb ik nog wel wat anders staan.
Het plan is nu toch om 'em ook op vakantie te gaan gebruiken, ben benieuwd hoe dat bevalt.

Jammer maar helaas

  • 34.000 km

Helaas... en ik was nog zo positief. Sinds gisteren staat de auto voor de 3e keer bij de dealer met problemen met het elektrische systeem. De 1e keer was ontdekt bij de beurt dat er 2 accumodules kapot waren, dit kon uiteindelijk na 4 maanden gerepareerd worden. Het accupakket moest eronder uit, daarom was ik de auto 2 dagen kwijt. Vervolgens 2 maanden later een waarschuwing op het dashboard: "Elektrosysteem werkt niet correct. Werkplaats opzoeken". Dit is na 2 dagen opgelost, maar nu gisteren dus weer. Alleen is er nu weer een accucel kapot. Volgens de dealer staan die in backorder en is een levertijd niet te geven.
Gelukkig zijn we er niet mee op vakantie geweest (ik had geen zin in 10x laden op weg naar Spanje). Ik zou er zelf nooit 1 tweedehands kopen, het risico op astronomische reparatiekosten is gewoon te groot.

Het blijft maar doorgaan

  • 44.000 km

Ja hoor, helaas na de vakantie weer de mededeling op het dashboard: elektrosysteem werkt niet correct, werkplaats opzoeken. Voor de 5e keer is er een accumodule vervangen. Alle nog niet vervangen modules preventief vervangen is geen optie (had ik gevraagd), dus voorlopig blijft dit nog wel even. Wel positief voor de volgende eigenaar: het hele accupakket is tegen die tijd zo goed als nieuw.
Langzamerhand ga ik es omkijken naar een vervanger voor de ID.3, de leaseperiode nadert de 5 jaar.

Eindelijk stabiel?

  • 50.000 km

Na de laatste wisseling van een accumodule in augustus vorig jaar, zijn de problemen niet meer terug gekomen (tot nu toe!). Wat opvalt is wel dat de actieradius nooit meer is dan 380km, wat toch een stuk minder is dan de 425km die de voorloopauto aangaf. Nog 1 keer heb ik stilgestaan door een over-the-air update die de hele auto maar liefst 4,5 uur onbruikbaar maakte. Er werd geen waarschuwing gegeven vooraf, anders had ik natuurlijk gewacht tot ik 's avonds thuis was, maar nu stonden we op een bezoekadres 100km verderop en konden we dus niet weg. VW Assistance durfde de update niet af te breken, omdat hij niet kon voorspellen wat e dan allemaal fout zou gaan. Behalve dit voorval is de auto met name een fijne en stille reisgenoot. Ok, soms doet front assist het de eerste paar kilometer niet, daar wen je aan. De upgraded versie van de ID3 schijnt een stuk beter te zijn, en belangrijker, enorm afgeprijsd. Dat maakt het toch wel weer interessant. Het formaat spreekt mij namelijk wel aan in de wereld van steeds groter wordende SUV's. Ik heb niet meer ruimte nodig, waarom zou ik dan met een paar kuub extra lucht rond moeten rijden?

7,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (5)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.