Volkswagen ID.3 58kWh 1st Max (2020)

autoreview

Volkswagen ID.3 58kWh 1st Max (2020)
Volkswagen ID.3 58kWh 1st Max (2020)Volkswagen ID.3 58kWh 1st Max (2020)Volkswagen ID.3 58kWh 1st Max (2020)Volkswagen ID.3 58kWh 1st Max (2020)Volkswagen ID.3 58kWh 1st Max (2020)

Signalement

UitvoeringID.3 58kWh 1st Max
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2020
Jaar van aanschaf2021
KM-stand bij aanschaf9.000 km
KM-stand laatst124.000 km
Lezerswaardering: 60%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

First Max

  • 25.000 km

Na jaren youngtimer gereden te hebben heeft de ratio gewonnen van de emotie. In verband met de vele kilometers woon/werk verkeer besloten voor een elektrische auto te gaan. Ik was wat sceptisch maar moet heel eerlijk bekennen dat het me helemaal niets tegen valt. Qua kosten is dit de meest voordelige optie. Had alles doorgerekend van een diesel tot benzine maar met 84 km enkele reis woon werk verkeer valt elektrisch toch echt goedkoper uit. Enige is wel de aanschaf op voorhand. Maar de verwachte afschrijving op een EV maakt dat dit een eenmalige grote kostenpost is. Dan over de ID3 zelf. Het is een First Max dus dat betekend 204 pk. Qua weggedrag en wendbaarheid is het prima voor elkaar. Hij is door zijn korte draaicirkel erg wendbaar. Wel merk je in een snel genomen bocht dat hij voor zo'n klein autootje best obese is. Voordeel is wel dat het gewicht laag ligt (accu's). Ook is hij best listig bij vochtig weer als je hem iets te enthousiast intrapt. Stoelen zijn wel minder dan in de Kodiaq maar prima uit te houden met de massagestand aan. Ik heb er wel achteraf leer in laten bouwen. De originele stof is erg besmettelijk en met 3 kids was de keus snel gemaakt. Qua verbruik doet die het nu het koud is ook prima. Zit rond de 300 km en in het najaar op de 380 km. (15,6 kwh tegen 19.9 kwh) Ik rijd meestal de snelweg op en de CC op 104 km en achter de meute aan. Qua storingen 1 keer gehad dat die niet achteruit wilde. Dat was na een minuut of 20 weer weg. Dat is verre van ideaal. In dat opzicht is het gewoon een computer. Qua optrekken erg fijn dat je vanaf het eerste moment al het koppel voorhanden hebt. Vooralsnog geen spijt van de aankoop gehad. Zodra ik er weer wat meer kilometers mee gemaakt zal ik een update plaatsen.

Update 2,3

  • 36.000 km

Zo even een korte update. Sinds vorige week heeft de ID3 zijn langverwachte update gehad. Overigens miste ik hiervoor niets. Indeling op het infotainment set is iets veranderd. Niet echt spectaculair. De volgende update daarentegen is wel een verbetering. Met name het niet meer steeds voorverwarmen van de acuu wat bij koud weer een hoop vervbruik scheelt. Update had nog wel wat voeten in de aarde. Vanaf het moment dat die gedownload was heeft het een paar dagen geduurd voor die helemaal geinstalleerd was. Dat resulteerde in een aantal storingen in het lane assist en CC en alles wat daarme samen hing. Ook bleef op een zeker moment het infotainment scherm zwart. wel meteen het verschil in dealers ervaren. Ik was met het zwarte scherm naar Amersfoort gerden maar daar hadden ze geen tijd voor me. Ook niet om even te kijken. Waar ik bij Broekhuis zo terecht kon. Ook Muntstad waar de auto vandaan komt wilde wel tijd inruimen. Beetje jammer was voornemens om het onderhoud in Amersfoort te laten doen maar dat wordt dus Muntstad in Zeist. Het warmere weer deed ook meteen het nodige met het verbruik. Dat daals van 19 kw/h per 100 km naar 15,9 kw/h. Tot op heden nog geen spijt gehad. Zeker niet met die al maar stijgende brandstof prijzen. Voorlopig kachel ik met 4500km per maand lekker goedkoop door.

Update

  • 124.000 km

Ik zag dat ik al een hele tijd geen updates meer heb geschreven.

De laatste 90.000 km's zijn er bijgevlogen. Er was 1 klein smetje. Er wordt wel eens gezegd dat vroeger alles beter was. Mwoah. Maar soms zit daar wel iets van een kleine waarheid in. Waar vroeger de navi middels een GPS antenne ging is dat inmiddels veel geavanceerder. Alleen kun je je afvragen of dit echt een verbetering is. Als het werkt inderdaad nog preciezer maar met de GPS antenne is mijn navi nooit verdwaalt. Hoe anders was het met de ID3. rijdende op de A1 dacht de auto ergens bij Calais rond te rijden op een landweggetje wat resulteerde in een noodstop op de derde baan. Niet ideaal dus. Alle veiligheidssystemen dan maar uitschakelen en contact opnemen met de dealer. Ja hoor u kunt over 2 maanden terecht. Dat was al een soort van domper. Nadat ik uiteindelijk de auto kon brengen was er een odule stuk die in back order geplaatst moest worden. Dat duurde twee weken eer hij binnen was. Zo gezegd zo gedaan werd de module vervangen. Probleem opgelost zou je denken. Niet dus. De dealer kreeg geen contact meer met de auto. Na veel heen en weer mailen tussen de dealer en de importeur stond de ID3 na 4 weken bij de dealer te hebben gelogeerd weer klaar. Overigens keurig opgelost door de dealer(Maarssen) met leenauto's. Vertrouwen was toen wel wat ingekakt.

Wellicht onterecht. Want eigenlijk op twee setjes banden na (met 124.000 km geen schande overigens) geen enkele onkosten gehad. Mijn initiële idee om hem na 2/3 jaar in te ruilen heb ik overigens laten varen. Dat ik hem kocht was de restwaarde van een elektrische auto meer dan goed. Echter is de afschrijving nu exorbitant. €35.000 afschrijving in 3(inmiddels 4) jaar is buitenproportioneel. Dus we rijden nog maar even door. Overigens geen straf want eerlijk is eerlijk het is echt wel een goed rijdende volwassen auto. Ook qua ruimte is het helemaal prima. Door het ontbreken van een tunnel voor de bak is het achterin ook met 3 man prima vertoeven. Bagageruimte is ook meer dan prima voor een gezin. Je moet niet op wintersport willen maar helemaal prima. Laadstress heb ik niet. Het was even een mindset. Maar ook de voordelen dat je vaak ergens vooraan geparkeerd staat aan de lader. Ik laad helaas alleen op publieke palen maar dan nog is het qua kosten prima te behappen. ik laad overigens wel gewoon tot 100%. Actieradius is dan 350 km en dat is hier eigenlijk prima te doen. De keren dat ik echt aan de snellader moest zijn op 1 hand te tellen. Er wordt wel eens kritiek gegeven op alle veiligheidssystemen maar ik moet zeggen dat de adaptive cruise control icm lane departure system met de dagelijkse files heerlijk relaxt rijdt. Je moet wel zelf op blijven letten maar het werkt in mijn ogen prima

Zou ik weer elektrisch kopen? Twijfel. Niet vanwege het rijden want veel comfortabeler woon/werk verkeer kan niet. Ook niet vanwege de kosten. Het zit hier vooral in de afschrijving. Nieuw kopen? Volmondig nee. Maar eentje waarde kop vanaf is. Wellicht wel.

Nu ben ik wellicht wat verwend met 6 auto's voor de deur.

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Volkswagen ID.3

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (20)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.