Volkswagen ID.3 58kWh 1st Max (2020)
autoreview







Signalement
Uitvoering | ID.3 58kWh 1st Max |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2020 |
Jaar van aanschaf | 2020 |
KM-stand laatst | 15.000 km |
Prima auto met nog wat kleine issues
- 744 km
De Volkswagen ID.3. Er is veel om te doen geweest en er is nog steeds veel om te doen. Toen de ID.3 werd aangekondigd leek het me meteen een goede optie als deze nog in 2020 geleverd kon worden. En dat was mogelijk, máár wel met de kanttekening dat de software nog niet af zou zijn. De ervaringen tot zover.
Uiterlijk
Uiterlijk is natuurlijk altijd erg smaakgevoelig. De auto is van buiten een tamelijk eenvoudige wagen. Enige opvallende aan het uiterlijk is het ontbreken van een echte motorkap (er is immers ook geen motor!) en het subtiele printje aan de achterzijde. Dankzij de aardige velgen is het alsnog een leuke verschijning om te zien, in mijn ogen althans. Maar het blijft wel echt Volkswagen, vooral niets geks...
De binnenkant volgt dit aardig. Geen extreme toeters en bellen. Gewoon een simpel interieur. Er is veel te doen over het materiaal gebruik. Ik kan daar simpel over zijn. Het is inderdaad plastic, maar het oogt alsnog duurzaam en luxe. De opmerkingen dat het een 'goedkoop-plastic' uitstraling heeft kan ik me niet in vinden. Zeker in combinatie met de volledig in te stellen gekleurde sfeerverlichting is het een prettige omgeving om uren in te vertoeven. De accenten in hoogglans zwart (pianolak) maken het plaatje compleet.
Comfort
Ik ben altijd redelijk kritisch op comfort. Als lease rijder rijdt ik heel wat uurtjes in de week (al is dat dankzij Corona nu even niet van toepassing). Dus comfort is vereist. Bij de ID'3 zit dat wel goed! Comfortabele stoelen die op alle mogelijke manieren elektrisch instelbaar zijn, stoelverwarming, massagestand, stuurverwarming. Fantastisch.
Ruimte
Dit was een grote verrassing voor mij persoonlijk. Je weet dat een elektrische auto geen ruimte kwijt is aan een motor, maar dat de verhoudingen dan zó anders uitpakken? Van buiten is het geen heel grote auto, maar van binnen is er naar verhouding een zee aan ruimte! Zowel voorin als op de achterbank. Kofferbakruimte is redelijk. Ruim voldoende voor de boodschappen en een keer wat groters ophalen lukt ook prima. Voor een volledige verhuizing zou ik een andere wagen kiezen!
Software
En dan de software. Veel in het nieuws geweest. Onlangs weer dat het klachten zou regenen. Laat ik voorop stellen: het is duidelijk dat de software nog niet helemaal af is. Er zitten wat foutjes in en sommige dingen werken nog niet optimaal. Dat gezegd hebbende: echt problemen heb ik er niet mee! Enige échte bug is dat de aansturing van de stoel- en stuurverwarming niet altijd lekker loopt. Dat is een probleem waar ik best even mee kan leven! Draadloze verding met Android Auto of Apple Carplay werkt prima en is boven verwachting stabiel, het Augmented Reality Heads-Up display werkt redelijk feilloos, ondanks dat hier nog een flinke update voor verwacht wordt. De pijlen op de weg zijn duidelijk en zitten op de juiste plaats, de lijnen op de weg worden prima 'opgelicht' wanneer je er te dichtbij komt en ander verkeer wordt vlot herkend en voorzien van een duidelijke streep op de weg. Zeker in combinatie met adaptieve cruise control is het heerlijk rijden. Sturen moet nog zelf, al het andere doet de auto. Zelfs het letten op verkeer op de eigen weg (overig verkeer moet je wel zelf in de gaten houden). Ik gebruik de cruisecontrol daarom ook vaak in de stad. De snelheid wordt dan aangepast aan overig verkeer, aan de geldende maximum snelheid en ook voor bochten en kruispunten remt de auto vanzelf. Ideaal! Een enkele keer wordt voor een rotonde niet (tijdig) afgeremd. Daar is rekening mee te houden (en sowieso blijft de voet toch wel bij de rem aangezien het expliciet geen autonoom rijdend voertuig is).
Prestaties
Zoals iedere elektrische auto is het heerlijk rijden. Veel vermogen en ontzettend rustig rijden. De achterwiel aandrijving is even wennen, je krijgt voor het gevoel echt een duw van achteren mee. Maar het voels, zelfs op ecostand vooral lekker sportief. De auto trekt goed door de bochten en is comfortabel op vlakke wegen. Bij bv. drempels merk je wel dat de vering redelijk stug is.
Maar bij elektrische auto's het belangrijkste is toch wel het bereik. Nu kan ik daar nog niet heel veel over zeggen. Heb enkel nog in de winter gereden en vrijwel alleen korte afstanden die relatief onzuinig zijn. Ik heb het gevoel dat de beloofde range toch wel redelijk klopt, al hoor ik daar veel klachten over. In de winter is dat rond de 250-300 km, in de zomer rond de 350-400 km (afhankelijk van rijstijl, stad/snelweg, etc). Met de huidige korte ritjes en periode vrieskou kom ik op een volle accu volgens mij echt wel rond de 200-250 km uit. Maar moet het nog eens goed bekijken. Heb in ieder geval niet het gevoel dat de auto voortdurend maar aan de lader moet hangen! Dus dit valt me tot zover alles mee!
Conclusie
Misschien nog een wat beperkte review omdat ik nog altijd geen lange afstanden gereden heb en de ID.3 daarom nog niet echt goed heb kunnen ervaren. Maar tot zover ben ik eigenlijk van alle aspecten onder de indruk. Zelfs van de software die nog niet af is! Een aantal kleine bugs neem ik wel voor lief, het was tevoren immers ook duidelijk gemeld dat de software nog problemen zou hebben. Grote pluspunten is het fijne rijgedrag, in ieder geval in de stad. Tevens prettig is (tot zover) het bereik, het heads up display met Augmented Reality, de vele veiligheidssystemen en het toch wel mooie uiterlijk ondanks dat het een typisch Volkswagen ontwerp is zonder heel opvallende design features. De minpunten zijn dan toch de paar software bugs en een klein persoonlijk ergernisje: De auto gaat wél automatisch van slot als je in de buurt komt maar niet automatisch weer op slot als je wegloopt. Kennelijk een bewuste design keuze en ik hoor ook mensen die er blij mee zijn. Ik vind het verschrikkelijk onhandig!
Ik hoop binnenkort wat uitgebreider over de auto te kunnen vertellen wanneer ik wat meer kilometers gemaakt heb.
Software update en meer ervaring
- 1.500 km
Inmiddels wat meer kilometers gereden (maar nog steeds niet gek veel als gevolg van Corona!). Maar als gevolg van de vele wat kortere ritjes inmiddels toch wel een aardige ervaring met de auto opgebouwd. En ik blijf bij wat ik eerder gezegd heb: fantastische auto!
Belangrijker voor deze (kleine) toevoeging is echter de software update die de auto inmiddels gehad heeft én de toevoeging van de steunhaak.
De software update heeft qua functionaliteit weinig toegevoegd, maar qua snelheid en stabiliteit is het flink verbeterd! Minder foutjes, minder moeite met de (vertraagde) bediening.
Qua software vooral onder de indruk van de connectiviteit. Android Auto en Apple Carplay werken vlekkeloos en draadloos! In het geval van navigatie binnen deze systemen neemt de auto dit ook netjes over in de HUD (maar helaas werkt de Augmented Reality en de lichtstrook onder het raam dan niet wat betreft de navigatie!). Online zie ik veel mensen moeite hebben met de draadloze variant van deze systemen maar in de ID.3 werkt het perfect.
Het verbruik is nog altijd netjes. Nu de temperaturen hoger worden is dit merkbaar meer. Exacte cijfers wil ik me gezien de beperkte aantallen gereden kilometers nog niet aan wagen.: maar het gevoel is dat het ruim over de 300 kilometer gaat bij normaal (niet heel zuinig) rijgedrag.
Inmiddels wat meer geëxperimenteerd met de diverse settings en het is heel gaaf hoeveel zaken intstelbaar zijn. Vering, sturen, en heel veel meer kan ingesteld in eco, comfortabel en/of sport stand. En het verschil is merkbaar! Bij sportief rijden moet je echt wel een beetje bij de les blijven terwijl bij comfort stand je gevoelsmatig bijna vanzelf over de weg zweeft.
Tot slot de steunhaak. Let wel: het is een steunhaak en geen trekhaak! Deze kan enkel gebruikt voor een fietsendrager en niet voor een aanhanger. Daar is de ID.3 namelijk niet voor gebouwd. Het betreft een verwijderbare haak en dat is prettig. Geen last van zo'n lelijke pukkel aan de auto wanneer je deze niet nodig hebt! En het 'gat' waar de haak ingestoken moet is zeer netjes weg gewerkt achter het nummerbord! (Foto's volgen). Er zijn handschoenen bijgeleverd als je bang bent vet op de vingers te krijgen. Maar eigenlijk is dat niet nodig. Het werkt heel simpel. Vastklikken, sleutel omdraaien: klaar! Mooi systeem (stukken beter dan bij mijn vorige auto!). Enige aandachtspuntje is dat de haak wel erg hoog zit met als gevolg dat je fietsen flink hoog moet tillen en deze dus ook enigszins uitsteken boven de auto zodra ze eenmaal op de drager staan.
En dan nog als reactie op enkele veel gehoorde klachten (van met name mensen die heel de auto nog nooit van binnen gezien hebben!):
- De sliders onder het beeldscherm zijn niet verlicht: Ik zie dat als groot pluspunt! Verlichte knoppen onder een beeldscherm is erg storend. En doordat het sliders zijn ipv knoppen kun je ze ook zonder verlichting zeer gemakkelijk vinden. Ook de knoppen op het stuur zijn 'slidend' te bedienen naast als 'gewone' knop. Zeer prettig!
- De achterruiten zijn enkel te bedienen door een extra knopje in te drukken: Wederom voor mij een pluspunt. Het aantal keren dat ik als bestuurder een achterruit in de auto geopend heb zal gedurende mijn hele leven op 1 hand te tellen zijn. Dus minder knoppen voor mij als bestuurder vind ik enkel fijn en mooier om te zien
- Het geluidssysteem: In de Max uitvoering is deze heel, heel goed (en ja: ook met achter-speakers).
- Plastic fantastic: In de eerdere review al kort benoemd. Er zijn veel klachten over het interieur. Maar bar weinig klachten van feitelijke gebruikers. Het ziet er in feite namelijk prachtig uit, voelt zeer degelijk en heeft een premium uitstraling als gevolg van de instelbare sfeerverlichting en pianolak accenten.
Nog steeds een heerlijke wagen, ondanks de haters
- 15.000 km
Inmiddels de auto ruime tijd in bezit en ondanks Corona aardig wat kilometers gemaakt waaronder een vakantie naar Frankrijk. En het blijft in mijn ogen een fantastische auto. Dat mag je hier op Autoweek.nl kennelijk van velen niet zeggen... Want dan krijg je van diverse de vraag naar de oren geslingerd bij welke VW garage / dealer je werkt... (nb. mijn vorige auto was ik helemaal niet teverden mee, toen kreeg ik van diverse autoweek-ers ook de wind van voren omdat ik kennelijk een Opel-hater was die niet kon rijden... Je doet het hier ook nooit goed!).
Goed, nu alle haat en het bedenkelijke niveau van diverse Autoweek-ers uit de weg is over de auto zelf....
Heb de software update inmiddels ruime tijd kunnen ervaren en al had ik geen klachten over de vorige versie van de software er is écht flink wat verbeterd! De boel start fors sneller op (alleen opstarten van de spraakbesturing blijft dramatisch traag, maar goed - de spraakbesturing is hoe dan ook al nagenoeg onbruikbaar! Dus die gebruik ik ook maar niet. Klein minpuntje). En de lane-assist en herkennen van verkeersborden is flink verbeterd met als belangrijke toevoeging dat het systeem nu weet dat je in Nederland overdag maar 100 km/uur mag en na 19.00 uur harder. Gaat een héél enkele keer mis, maar dat is echt de uitzondering. De eerste keer dat ik precies om 19.00 uur op de snelweg reed was wel even schrikken, want echt stipt 19.00 uur zet de cruise control het 'gas' erop... Mooie nieuwe functie.
Zowel in Nederland als Frankrijk is lane-assist zodanig vlekkeloos dat ik op doorgaande wegen eigenlijk geheel handsfree kan rijden (behalve dan dat de auto dan gaat zeuren dat je wél de handen aan het stuur moet houden... En terecht!). Met de nieuwe software wordt dit je ook kenbaar gemaakt door het oplichten van de ID-light onder de vooruit. Niet bijster nuttig, wel leuk dat die nu een actievere rol gekregen heeft. Ook geeft de lichtstrook nu aan wanneer je het gas los kan laten voor een naderende bocht/kruispunt/rotonde.
Ik zie online nog steeds een handjevol mensen klagen over de software, maar op een paar kleinigheden na snap ik daar werkelijk niks van. Het werkte redelijk goed, het werkt nu geweldig! Alleen de app.... Dat blijft gewoon beschamend slecht! Er zit bijna geen functionaliteit in, en wat er wel op zit werkt de helft van de tijd niet... De reviews in de App store / Play store liegen er niet om, maar Volkswagen lijkt nog niet erg geneigd er iets aan te doen!
En tot slot toch nog even over het interieur, want dat blijft een hekel punt voor velen. Het oogt echt prachtig en is uitermate functioneel met een ruime middenconsole, genoeg opbergvakjes en een prima design met een mix van 'pianolak' zwart en mooi hard plastic (ja: het is plastic! So what?) dat wordt aangelicht door de vele instelbare sfeerverlichting-elementen (mooi woord voor Scrabble!). En ook belangrijk: het zit stevig in elkaar en alles is recht. In tegenstelling tot bijvoorbeeld de Tesla of mijn vorige wagen, de gehate Opel...
Dus na dik een jaar de balans:
Pluspunten:
- Rijdt heerlijk, wil nooit meer terug naar een brandstofwagen (of het moet misschien ooit waterstof zijn). Reageert zeer direct, zowel qua 'gas' geven, remmen als sturen
- Korte draaicirkel door achterwiel aandrijving
- Nagenoeg autonoom rijdende auto op doorgaande wegen, waarbij dit via Augmented Reality prachtig gecommuniceerd wordt met mij als bestuurder
- Mooi vormgegeven én praktisch interieur, mede door de sfeerverlichting die geheel naar eigen smaak in te stellen valt
- Goede stoelen met stoelverwarming en massage stand, al hadden ze iets minder vlak mogen zijn
- Veel ruimte in de auto, zeker ook op de achterbank (enige kleine minpuntje is dat door de elektrische bediening van de voorstoelen de bijrijdersstoel niet ver naar voren kan waardoor het vervoeren van lange spullen (bouwmarkt) een uitdaging kan zijn terwijl de ruimte er eigenlijk wél is)
- Draadloze Android Auto en Apple Carplay.
Minpunten:
- De app! Zonder overdrijven: Volkswagen zou zich daar de oren van de kop voor moeten schamen... Zou het gebruik van de auto flink kunnen verbeteren, maar is nu enkel een bron van ergernis
- Spraakbesturing. Naast dat het héél traag opstart werkt het eigenlijk nooit! Onlangs nog een poging gedaan om via een spraakopdracht naar de Volkswagen dealer te navigeren... Zou voor een Volkswagen toch niet heel moeilijk te begrijpen moeten zijn? Heeft me uiteindelijk 10 minuten gekost (en wilde het toch eens voor elkaar krijgen)! Bizar...
- Geluidsinstallatie. Is gewoon prima, maar niet meer dan dat... In de Max uitvoering gelukkig wel met speakers achter, maar zet je muziek met een beetje bas wat harder dan hoor je dat hij gaat knijpen. Voor mij is de geluidsinstallatie nooit doorslaggevend bij de keuze van een auto, maar het is toch wel erg fijn als het een beetje een puik systeem met degelijke speakers is. In de ID.3 max scoort het een mager zesje. Voor een auto van dit geld is dat eigenlijk te laag!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.