Volkswagen ID3 58kWh 1st (2020) #5

autoreview

Volkswagen ID3 58kWh 1st (2020) #5
Volkswagen ID3 58kWh 1st (2020) #5Volkswagen ID3 58kWh 1st (2020) #5Volkswagen ID3 58kWh 1st (2020) #5Volkswagen ID3 58kWh 1st (2020) #5Volkswagen ID3 58kWh 1st (2020) #5Volkswagen ID3 58kWh 1st (2020) #5Volkswagen ID3 58kWh 1st (2020) #5Volkswagen ID3 58kWh 1st (2020) #5

Signalement

UitvoeringID3 58kWh 1st
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2020
Jaar van aanschaf2020
KM-stand laatst6.760 km
Lezerswaardering: 78%Keuze van de redactie
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Welke elektrische auto ga ik kopen?

  • 6.500 km

Naast mijn lease auto wilde ik graag een tweede auto voor het gezin waarin we alle privé kilometers elektrisch kunnen rijden. Naast ruimte voor 5 personen en de hond wilde ik ook een WLTP actieradius boven de 400 km, en voor mij belangrijk een goede wegligging. Als ik rij, dan wil ik dat met plezier doen. Ik ben uitgekomen op de ID.3 1st in de kleur Turquoise. Ik had het geluk dat ik middels de VW dealer de 18 Inch lichtmetalen velgen kon ruilen met de 20 Inch velgen van een ID.3 1st Max rijder die meer comfort wilde. Deze waren voor de aflevering omgewisseld. Ik had de ID.3 niet vooraf kunnen proefrijden, maar de verwachting was wel dat het strak zou rijden, en daarin ben ik zeker niet teleurgesteld. De hardware van de ID.3 is goed, de software liet te wensen over in het begin maar dit gaf voor mij geen grote problemen. Inmiddels is de software zonder storingen en er kunnen nu ook over-the-air-updates geïnstalleerd worden. Als extra is er op de auto een steunhaak voor een fietsendrager geïnstalleerd en ik heb zelf de dubbele laadbodem erin geplaatst. De laadkabel en wat spullen kunnen onder de laadbodem zodat de hond er bovenop kan liggen.

Inmiddels hebben we ongeveer 6500 km gereden en is de actieradius bij 80% opladen ongeveer 355km. Omgerekend is dat 445 km indien 100% geladen. Omdat de actieradius voldoende is voor al onze ritten in Nederland maak ik zelden gebruik van snelladen. Thuis heb ik zonnepanelen en dat is daarom de goedkoopste manier voor mij om te laden. Ik maak gebruik van een 3,7kW laadpaal die in het verleden is geïnstalleerd voor een Volvo V60 D6 Plug-In-Hybride. Deze capaciteit is laag maar blijkt in de praktijk prima te voldoen. De ID.3 kan met 11kW AC en 100kW DC opladen.
In totaal heeft de auto 39.700 Euro gekost.
Toen mijn auto de eerste grote software update kreeg, heb ik van de garage als leenauto een ID.3 1st met de originele 18 Inch velgen mee gekregen. Deze auto was dus volledig gelijk maar reed duidelijk minder strak dan de 20 Inch velgen.

Welke alternatieven zijn er voor mij, toen en nu?

Qua wegligging springt de Tesla Model 3 er direct uit voor mij, maar helaas is die 10k duurder en heeft ook geen achterklep waar een hond naar binnen kan springen. Voor het echte rijplezier kan ik genieten van mijn lease auto, maar ook daar past geen hond achterin (op de achterbank is voor mij geen optie). De Tesla valt voor mij helaas af.

De Kia e-Niro past goed qua ruimte en ook de prijs met 41k komt overeen. Ik heb er mee proefgereden maar de wegligging is beduidend minder en ik kon ook niet wennen aan de manier waarop het gaspedaal (e-pedal) reageert. Als je het pedaal iets te snel indrukt of loslaat dan krijg je een schok in het gevoel van versnellen of vertragen. Ik vond het zelf niet prettig maar de 2 passagiers met de proefrit ervaarde dit ook zo. Dit was het sterkst waarneembaar in de SPORT mode, maar ook voelbaar in de COMFORT en ECO mode. Verder kwam de auto op mij wat ouderwets over en de velen knopjes voor alle functies zijn praktisch maar voor mij niet nodig.

Inmiddels zijn er meerdere elektrisch auto’s op de markt gekomen. Om mij te oriënteren op een elektrisch lease auto heb ik gereden met de VW ID.4 en ook de Hyundai Ioniq-5. Zowel de ID.4 als de Ioniq-5 zijn groter, luxer en mooier afgewerkt, maar beide rijden als een SUV en geven niet het rijplezier wat ik zoek. Ondanks de grote velgen van 20 Inch geen strakke wegligging en zeker niet als je de grens wat op zoekt. Bij de ID.4 ging ik door een snelweg afrit bocht met de snelheid waarmee ik met mijn ID.3 normaal ook rij en moest ik halverwege op de rem omdat ik het gevoel had dat ik het niet ging halen.
In de Ioniq-5 had ik dezelfde negatieve ervaring als in de Kia e-Niro met het gaspedaal. Als je het pedaal iets te snel indrukt of loslaat dan krijg je een schok in het gevoel van versnellen of vertragen zowel in de mode NORMAL als SPORT. In de ECO mode was het iets meer acceptabel, maar nog steeds moet je met een fluwelen voet rijden om het comfortabel te houden voor je passagiers. Op cruise control rijden zal dit ook deels oplossen denk ik. Dit probleem heb ik niet ervaren in de Tesla Model 3, ID.4 en mijn ID.3. Ik heb het bewust vandaag nog even getest maar dit is duidelijk software matig ondervangen bij VW.
Ik begrijp dat mijn review wat afwijkt van de standaard reviews en dit zal zeker voor rijders die ruimte en comfort zoeken niet erg relevant zijn. Veilig rijden staat voorop.

Naar de knoppen

  • 6.501 km

Vroeger had je voor elke functie een bedieningsknop. Toen ik overstapte naar de ID.3 miste ik ook de knoppen. Als je iets wilt instellen dan moet je dat via het scherm doen en dat vraagt om gewenning. Maar als je er eenmaal aan gewend bent dan zie je ook de logica. Als je het CLIMA-menu opent dan kan je in de tab “Smart Climate” direct kiezen voor “Vrij zicht” , “Warme Handen” of “Snel afkoelen”. Je hoeft dus niet diverse componenten apart in te stellen. Inmiddels werkt het voor mij persoonlijk goed via de schermen en ook met de spraakbediening. Het grote voordeel van deze aanpak is natuurlijk dat de bediening over-the-air-ge-update en verbeterd kan worden. Ook nieuwe functies waarvoor de hardware aanwezig is kunnen toegevoegd worden.

Bij de foto’s heb ik ook de menu’s die ik hier beschrijf toegevoegd.

Waar ik ook blij mee ben bij de ID.3, is de mogelijkheid om via het MODE-menu de verschillende rij modi te kunnen kiezen. ECO, COMFORT en SPORT zijn standaard. Bij de ID.3 kan je ook kiezen voor INDIVIDUAL en daarbij kan je per onderdeel je voorkeur instellen. Voor mij is dat onderstel en stuurinrichting op sport en de rest in eco. Deze keuze voor INDIVIDUAL miste ik bij de e-Niro, Mach-E en ook de Ioniq-5. Laat even in de lezersreacties weten als dit wel instelbaar is en dat ik gewoon niet goed gekeken heb (dan pas ik het aan).

Ik ben ook wel benieuwd naar de ervaringen van andere ID.3 rijders betreffende de wegligging van de ID.3 vergeleken met die van andere elektrische auto’s.

De wegligging van mijn ID3 vs een Golf GTD/GTE

  • 6.760 km

Een ID.3 is simpelweg te hoog om de rijbeleving van een VW Golf met sportonderstel te evenaren. Ik heb in het verleden een Golf 6 GTD met 18 Inch velgen en sportonderstel gereden en daarmee kon ik makkelijk in een bocht de grens opzoeken zonder verrassingen. Je zit laag en dit is onderdeel van de beleving. In de ID.3 zit je hoger en dat geeft een andere beleving. Als je echter puur naar de wegligging gaat kijken dan is het onderstel van de ID.3 zeker zo stabiel en met de 20 Inch velgen kan ik er net zo snel mee de bocht om als de GTD. Ik durf minder goed de grens op te zoeken met de ID.3 vanwege het hogere gewicht, maar hij heeft me nog geen verrassingen bezorgt. Een korte bocht op glad asfalt en vanuit de bocht zo snel mogelijk versnellen laat de achterkant een klein beetje uitbreken en daarna weer in het spoor. Ik doe dit alleen op overzichtelijk plaatsen waar geen andere weggebruikers zijn want veiligheid staat voorop.

De ID.3 rijdt voor mij ook een stuk beter als de Golf GTE die ik een half jaar heb gereden. De GTE was mooier en sportiever van binnen maar het onderstel was niet in balans door het grotere accu gewicht op met name de achteras. De 16 Inch velgen van de GTE hielpen hier ook niet bij. In de ID.3 zit je ongeveer 10cm hoger dan in een Golf. Als je met de ID.3 gaat slalommen dan blijft het onderstel stabiel en gaat vloeiend over van links naar rechts, echter door de hoge zit, schud je zelf veel meer heen en weer op je stoel. De stoel geeft in mijn ID.3 1st weinig zijdelingse steun.

Met een Plug In Hybride heb je vaak ook veel vermogen, maar dit kan je na uitsluitend elektrische rijden, niet opeens gaan gebruiken omdat de brandstof motor nog koud is. Bij een volledig elektrische auto kan je het vermogen altijd direct benutten. Meestal rij ik rustig, maar als ik het wil dan kan het vlot. Het zijn geen Tesla acceleraties, maar op de eerste 25 meter zijn er weinig auto’s sneller weg.

4,8
  • Betrouwbaarheid
    5
  • Prestaties
    5
  • Comfort
    4
  • Kosten
    5
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Volkswagen ID3

Gerelateerde forumtopics

Lezersreacties (14)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens