Volkswagen ID.3 58kWh 1st (2020)

autoreview

Volkswagen ID.3 58kWh 1st (2020)

Signalement

UitvoeringID.3 58kWh 1st
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2020
Jaar van aanschaf2020
KM-stand laatst5.000 km
Lezerswaardering: 59%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

De eerste maanden

  • 3.500 km

Een ID3, hij is er eindelijk! Al een paar jaar met een schuin oog naar electrisch rijden aan het kijken. Tot nu toe nog niet de auto gevonden die mij kan bekoren qua range, looks en prijs. Eerdere kandidate waren; Tesla te duur en Zoe, te veel boodschappen auto. Eindelijk zag ik in de zomer van 2020 de ID3 in de catalogus staan, al veel over gelezen maar lang geduurd voordat de auto echt te bestellen was. Voor de 1st gegaan, in mijn optiek de beste prijs/optie verhouding, de plus en max zijn toch wel een flinke duit duurder en qua aankleding zit je al prima met een 1st.
De auto blind besteld en na lang wachten eindelijk eind 2020 op kenteken! Wat rijd dat heerlijk, electrisch. Maar wat is het wennen. Ik had al het vermoeden dat het in de winter spannend wordt om in een ruk van Utrecht naar Groningen te rijden. Dus de proef op de som genomen en het net gehaald. Met 105 op de cc bij -5 met wind tegen haal ik net 200km op een volle accu. Oeps, dat was even schrikken. Want ondanks mijn vermoeden had ik toch op wel meer range gehoopt. Met de huisige voorjaarstemperaturen gaat het al een stuk beter en is de 300kn in zicht, zouden we de 400km kunnen halen in de zomer?
Uiteindelijk ben ik heel blij met de auto. Ondanks dat deze meerdere storingen vertoond, trage software heeft (navigatie ed) en 1x met een lege 12V accu stond. Volgende week krijgt de auto de definitieve software 2.1 en dan zou alle ok moeten zijn. Als 1st rijden ben je wel een rijdend lab voor VW en dat voelt niet goed. Hopelijk snel verbetering dus! Andere kritische noot is voor mij de stoel; te vlak en weinig steun. Jammer dat VW ervoor kiest om zulke stoelen in een auto van 38k te leveren, ook de hoogteverstelling van de bijrijder is aan afwezigheid... waarom?
Op naar de zomer en op naar software 2.1!

Heerlijk elektrisch

  • 5.000 km

Heerlijk, dat elektrisch rijden! Met de software 2.1 geen problemen meer gehad en het genieten is begonnen. Het is al veel gezegd en geschreven; wat fijn koppel en vermogen waar en wanneer je maar wilt. Je zoeft over de weg met alleen wat licht wind en bandengeruis; wat een stilte. De travel assist gekoppeld aan de navigatie zorgt ervoor dat je alleen nog maar hoeft te sturen, de auto doet de rest. Zeker, de auto is nog niet vlekkeloos, erg gevoelig voor onderbroken strepen op 60km/u wegen aan de rechterkant en soms een radar die ineens iets ziet wat er niet is met groot alarm tot gevolg. Maar dit is echt sporadisch en is de ID3 vergeven.
Met een volle accu van huis zorgt er bij +10 graden voor dat je zeker 350km haalt, wel anders dan de winter. Op verre bestemmingen zorgen dat je oplaadt zodat je geen laadstress meer hebt. Ik ben overtuigd van elektrisch ondanks dat ik het privé op dit moment er (nog) niet voor over zou hebben qua aanschaf. Op naar de zomer met (hopelijk) enkele verre bestemmingen op de kalender.

7,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (12)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.