Volkswagen ID.3 58kWh 1st (2020)
autoreview
Signalement
Uitvoering | ID.3 58kWh 1st |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2020 |
Jaar van aanschaf | 2020 |
KM-stand laatst | 12.298 km |
Eerste ervaringen
- 150 km
Gisteren opgehaald: mijn nieuwe ID3. Ik had de auto -uiteraard- zonder te zien of proef te rijden gekocht. Een beetje een gokje en onderwijl veel youtube filmpjes gekeken. Daar werd ik niet onverdeeld vrolijk van: wel goed rijden, maar een matig interieur, was de teneur. Dus met enige aarzeling naar de aflevering.
Ik vind het 300% meevallen. Echt een mooi en keurig interieur, ook in deze ‘meest eenvoudige’ uitvoering. Dashboard en stuur zijn gewoon prachtig, deurpanelen wel van hard plastic. Achterin wordt het iets simpeler, maar wel een deelbare achterbank (dit i.t.t. de VW-configurator).
Ook de bediening van het infotainment systeem vind ik echt prima. De hapto toetsen werken prima en opbouw behoorlijk logisch. Ik heb echt het gevoel dat men ‘iets te zeuren’ moet hebben in de youtube autotests.
Dan het rijden: I’m a believer. Nooit gedacht dat ik dit zo heerlijk zou vinden. Stil, relaxed en erg snel (0-100 in 7,3 sec). Je zit snel op een te hoge snelheid en hij doet het zonder de normale bombarie van hoge toerentallen en geluid. Daarnaast stuurt hij bijzonder lekker. De kilo’s ga je uiteindelijk wel merken denk ik, maar hij is vlot en behoorlijk dynamisch in zijn rijgedrag.
Uiteraard zijn dit de eerste indrukken. Ik ga meer posten as we go!
Na de eerste date
- 500 km
Na de eerste date gaan je dingen opvallen aan je nieuwe liefde, die je eerst niet zag. De spoorassistent vind ik een drama: alsof er steeds iemand aan mijn stuur trekt op momenten dat dat helemaal niet hoeft. Even een lekkere afrit nemen? Wethouder Hekking trekt aan het stuur. Even in de file langs een voorligger kijken? Wethouder Hekking trekt wederom aan het stuur. Direct uitgedaan. Helaas moet je het voor elke rit weer doen.
Ook de automatische boordenherkenning in combinatie met de adaptive cruisecontrol. Door het kwistig strooien met verkeersborden langs de snelweg is de ID3 constant aan het remmen, accelereren, remmen etc.
Erg onrustig. De uitknop moet ik nog zoeken.
Overigens verdiept de liefde ook na de eerste date, don't worry!
Eigenlijk grappig dat de ID3 in zijn kwaliteiten niet echt goed is. He?
Wat ik daarmee bedoel is dat ik het meest de stilte, de kracht, de binnenruimte en de wegligging waardeer. Hij leent zich daardoor uitermate goed als snelweg TGV: stil en snel afstanden afleggen terwijl je geniet van muziek oid. (bellen gaat ook erg goed) In een mum zit je op 130-140 km/u. Helaas gaat de batterij dan ook snel van je af.
Daarom vandaag maar een praktijktest gedaan die representatief is voor mijn rijgedrag en mijn gebruik van de auto: rondje Alkmaar, Hilversum, Den Haag, Leiden en terug naar Alkmaar. In totaal 287 km. Op de trajectcontrole heb ik mij keurig aan de snelheid gehouden. De rest rij ik -zoals ik vroeger ook al deed- 130km/u: relaxed doorstomen op de linkerbaan. Toen ik thuis was had ik nog 41 km reserve over en een gemiddeld verbruik van 17,5 kWh. Kort en goed: met mijn snelweg rijstijl heb ik effectief 300 km bereik. Dat is ook wat ik over de duim heb ingeschat toen ik hem kocht.
Überhaupt is een elektrische auto toch echt een andere autogeneratie realiseer ik mij steeds meer. Waar mijn vorige diesel auto nog een (overigens zeer goed doorontwikkelde) koets met motor was, voelt dit toch vooral als een rijdende iPad. Superveel electronica, alles af te regelen en in te stellen en megaveel functionaliteit die je gaandeweg pas gaat ontdekken.
To be continued .....
Eco-party time
- 2.500 km
Inmiddels weer lekker wat verder. Any news? Nou vanmiddag wilde mijn auto niet open ‘sleutels niet herkent’. Shit, gelukkig wist ik via de fysieke sleutel wel binnen te komen en vervolgens de transponder in de bekerhouder te leggen. En gered!
Wel even schrikken trouwens.
Voor de rest vooral erg veel feest. Stoplicht sprintjes met dikke Audis/BMWs zijn een waar feest en mijn eerste powerdrift(je) heb ik ook achter de rug. Tja natuurlijk niet waar dit eco-wonder voor bedoeld is, maar met 204 pk gewoon serieus leuk rijden. Zeker de (tussen)sprintjes.
Gaat dan wel snel op zo’n batterij. Even vlot 200 km op de snelweg (dus tussen 130-150) maakt dat de actieradius dan terugloopt met 280 km. Maar ondanks dat nog geen range-stress gehad.
Ook een feest is het voorverwarmen van de auto in dit koud weer. Even een half uurtje voordat je weggaat, via de app, de auto voorverwarmen.
Over de 2764km tot nu toe meldt mijn boordcomputer een verbruik van 19,2kwh/100 km: hierbij zit ongeveer 70% snelweg gebruik.
On and on
- 12.298 km
Inmiddels een stuk verder en verder gewend aan de auto. Ik begrijp inmiddels het gejeuk over deze auto steeds minder. Ja de ergonomie is niet top (maar went) en het interieur vind ik best ok. Er is volgens mij geen betere EV aanbieding voor 38k, op dit moment. Daarnaast rijdt hij erg lekker, direct en snel. Wel mankement aan een stuurapparaat gehad, maar keurig opgepakt en twee weken een vervangende ID3 gehad, zonder kosten. Ook onlangs weer een software update gehad, en toen een Polo als leenauto. Normaal een prima auto, maar wat een stap terug in de tijd zeg. Ben echt gewend en waardeer het electrisch rijden erg. Ben echt een fan geworden in de afgelopen 5 maanden. Nooit gedacht dat het zo snel zou gaan. De acceleratie en de rust aan boord zijn top. Waar ik vroeger motorgeluid kon waarderen en stoer vinden, vind ik het nu soms gewoon zielig en old-school. Bezine is zo 2020 :-). Gemiddeld verbruik overigens rond de 20kwh over de gehele periode.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?
![Volkswagen ID.3 First Max 58 kWh [ Panorama Matrix LED Standkachel ]](https://cdn.autotrack.nl/cdn-cgi/image/width=320/57470091/0-025f45a7f1229b2ddf3050b995a22b2a.jpg)
Volkswagen ID.3 First Max 58 kWh [ Panorama Matrix LED Standkachel ]
- 2020
- 57.198 km

Volkswagen ID.3 First Plus 58 kWh
- 2020
- 35.242 km

Volkswagen ID.3 58kWh 204PK Navi-Pro Adap.Cruise Lmv 18" Camera Apple Carplay Android Auto Stoel-Stuurverwarming Cruise Control Pdc Dab Keyless Matrix LED Business Pro Edition Advantage DAB+ Bluetooth Regensensor Rijstrooksensor Verkeersbord detectie €41.600,- Nieuw! Grootste accu
- 2023
- 58.277 km