Volkswagen ID.5 77kWh 340pk 4Motion GTX (2025)
autoreview
Signalement
Uitvoering | ID.5 77kWh 340pk 4Motion GTX |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2025 |
Jaar van aanschaf | 2025 |
KM-stand laatst | 0 km |
Deutschland First derde elektrische leaseauto
Jawohl het was weer tijd om een nieuwe lease auto samen te stellen. Even wat achtergrond informatie. Ik woon&werk al bijna 10 jaar in Duitsland en fiscaal is een elektrische auto als leaseauto voor een werknemer zeer aantrekkelijk.
Tot 2021 dikke diesels geleased: Opel Insignia 2.0 BiTurbo, BMW 330d Touring en BMW 225d cabrio you name it. In Duitsland betaal je 1% bijtelling per maand op de cataloguswaarde + de afstand woon werk verkeer in mijn geval 33 km enkele reis. Omgerekend nog een extra 1%. Afijn op een auto van zo’n €60.000 toch netto zo’n €600 per maand wat kwijt bent aan belasting.
Om de opkomst van de elektrische auto de stimuleren bood de Duitse overheid in 2021 een lagere bijtelling aan van 0,25%!Hollander als ik ben besloot ik van deze regeling te profiteren ruim €400 meer netto loon per maand. Hoe fijn mijn laatste BMW cabrio ook wel niet was, voor dat geld kan ik andere leuke dingen doen.
Een een 400pk sterke Volvo XC40 verzachtende het gemis van het “Freuden am Fahren” wel.
Afijn lang verhaal kort heb ruim 3,5 jaar ervaring in elektrisch rijden (BMW i3s en Volvo XC40 P8) en wist zo ongeveer wat mijn wensen zijn.
De netto waarde van de nieuwe auto mocht in de tijd dat de nieuwe auto besteld werd niet meer dan €70.000 zijn voor 0,25% regeling. Anders betaal je 0,50% inmiddels is de grens nog verder verhoogd naar €90.000 om de Duitse Premium auto merken wind in de zeilen te geven.
Goed de Volkswagen ID.5 GTX, op de shortlist stonden alleen nog Duitse merken omdat mijn werkgever de “lokale industrie” wil ondersteunen.
Dus BMW iX1 / i4 VW ID4 / ID5 / ID7 of de Ford Explorer.
Belangrijk voor was toch vooral meer rijbereik. Bij de Volvo was ik om de 2 dagen aan het laden en redde ik ongeveer 250kilometer met mij 10% - 80/85% batterijen regel. 100 kilometer erbij was toch wel mijn wens, dus minimaal 500km WLTP.
De BMW’s vielen af door de combinatie te weinig rijbereik iX1 was nauwelijks een upgrade ten opzichte van de Volvo met ook maar iets van 400km WLTP. i4 te weinig ruimte(net een baby van 9 maanden) en hoge prijs met wat opties gauw boven de 70k.
De Ford was qua lease tarief voor werkgever niet zo aantrekkelijk. Dus bleef VW over met momenteel scherpe ‘fleet’ tarieven. Mijn voorkeur ging eigenlijk uit naar de ID7, toch het modernste en ben eigenlijk geen SUV/crossover fan maar goed.
Voordeel was dat vanaf 2024 de nieuwe generatie motoren beschikbaar was voor VW met meer efficiency en power.
Het voordeel van de GTX trim bij de ID5 is dat je meer uitrusting icm goede stoelen hebt en het prijsniveau dan ivm de Pro te overzien is.
Hierbij dan het sportpakket met zwarte hooglans in combinatie met mooie Alfa Romeo achtige Kings Red staat er toch een prima auto.
Het rijden:
Nu in de 1e week zo’n 500 kilometer gereden. Positief ten opzichte van de Volvo, meer rijcomfort. De XC40 was op korte oneffenheden zeer bonkig en oncomfortabel (niet prettig met een hoogzwangere in het voorjaar van 2024). Hier heeft de VW geen last van, hij kan met winterbanden best hard door de bocht en door de 4wd veel grip. Dit was bij de Volvo niet veel anders wel waren de Allweather banden met de hevige sneeuwval wel erg aan de limit met weinig rij-profiel.
Qua zelfstandig rijden etc is de VW ook net iets geavanceerder dan de Volvo, het augmented reality rijd navigatie brengt wel een nieuwe dimensie. Ook is de verlicht een stuks beter(bij de VW de Iq lampen bij de Volvo had ik basis LED met groot licht assistent)
Qua bediening en infotainment is de VW wel wennen. De navigatie is niet zo intuïtief als de Google Maps van de Volvo welke meer vrijheid bied met langere ritten waarbij je flexibel en duidelijk laad stops kan plannen. Ook zijn de touch knoppen op het stuur zeer gevoelig en op irritante na, hier moet ik echt aan wennen.
Algemene afwerking en interieur is in orde al heb ik niet een compleet luxe gevoel wat past bij zo’n dure auto(waar is de tijd met mooi hout/echt aluminium en pindakaas bruin leer gebleven 8-))
Dan de kosten en verbruik van een elektrische auto.
Het bijtelling’s voordeel voor Duitsland daargelaten is stroom tanken nauwelijks voordeliger als diesel rijden. In mijn wittebroodsweken weken met de ID5 zit op de eerste 500km met winters weer op gemiddeld 23 Kw/u per 100km dit tegen een tarief van gemiddeld €0,50 per Kw zit je op ongeveer €11,50. Mijn Alfa Giulietta 2.0 JTD doet 6liter/100km en met een liter prijs van €1,65 zit ik dan nog onder de €10. Vergeet ook niet dat het laadtarief kan variëren tussen de €0,39 / €0,89. Echt goedkoop rijden kan dus eigenlijk alleen met eigen (zonnen) stroom.
De Volvo had na de 90.000km in 3 jaar een gemiddeld verbruik van 22,9Kw/100km. Waarbij ik in de begintijd 2021/2022 nog voor onder de €0,30 cent stroom kon tanken en ik zelfs gratis kon laden bij Aldi of Lidl.
Goed tot zover de eerste indrukken. Probeer deze review bij te houden en wil van mij oude / privé auto’s ook nog wat publiceren.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.