Volkswagen ID.4 77kWh 286pk Pro Business (2024) #2
autoreview
Signalement
Uitvoering | ID.4 77kWh 286pk Pro Business |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2024 |
Jaar van aanschaf | 2024 |
KM-stand laatst | 30.000 km |
Volkswagen ID4 2024
- 4.000 km
Omdat ik hier zelf met zo veel plezier mooie, droevige, optimistische, zakelijke en gepassioneerde autoverhalen heb mogen lezen, wil ik graag mijn eigen ervaring met jullie delen.
De tijd zal leren in welke categorie dit verhaal zal belanden.
Mijn autogeschiedenis bestaat uit een Peugeot 206 1.4 hdi, Peugeot 308sw, Opel Corsa, BMW 320i e90, Tiguan hybride (aanloopwagen) en dan nu (via leasing werkgever) een Volkswagen ID.4 pro (2024).
Besteld in mei 2023.
Geleverd april 2024.
Modeljaar 2023 was besteld.
Modeljaar 2024 werd geleverd.
Opties, wielen en kleur vond ik minder belangrijk. De Business Pro is in elk geval al redelijk rijk uitgerust. Het bruine interieur vind ik wel erg leuk en kon als kosteloze optie aangevinkt worden.
Het wachten duurde erg lang en het ontbreken van updates tijdens de wachtperiode was niet fijn.
Een lichtpuntje was dat de auto geupgrade werd naar het 2024 model. Met name de nieuwe motor die daarbij hoorde maakte me enthousiast.
Opeens was daar dan toch de heugelijke dag van aflevering.
Het rijden is heerlijk. Wat prestaties en motorvermogen betreft is deze auto meer dan vlot genoeg. Op dit moment heb ik nog niet kunnen vergelijken met een ID.4 van de vorige generatie. Ergens ben ik wel benieuwd hoe het verschil in vermogen voelt met de 204pk-versie. Dat komt er misschien nog wel eens van.
De auto is ook zeer ruim. De Skoda Envaq komt knusser/krapper over. Ik verkies toch de ruime aanpak van de ID.4.
Ook de kofferruimte is groot. De laaddrempel is wel hoog. Bij een BMW 3 break is die natuurlijk een heel stuk lager.
Het stuurwiel mocht iets directer zijn. De Cupra Born die ik hiervoor even reed, had een directer en zwaarder stuur.
De aandachtige lezer merkt misschien op dat de Cupra Born niet vermeld wordt in het bovengenoemde rijtje met eerder bezeten auto's. Hoe kwam ik dan een maand lang in een Cupra Born terecht? Om dat te verklaren moet ik het eerste euvel van mijn ID.4 benoemen.
Bij aflevering stond de auto met een 100% volle batterij te popelen om de weg op te gaan.
De eerste dagen hebben we heerlijke ritten gemaakt. Toen na drie avonden rijplezier (overdag moest er gewerkt worden), de auto aan de Alfen thuislader gehangen werd, gebeurde er niks.
Klik, klik, klik. De auto gaf de schuld aan de paal: "Storing bij laden, probeer andere laadpaal" Waarop de laadpaal de auto de schuld gaf: "Wachten op auto". Met zo'n kinderachtige houding kom je niet verder.
De paal had eerder al gefunctioneerd bij het laden van een hybride Tiguan. Ik vermoedde dat de paal dus niet het probleem was. Andere auto's om mee te testen had ik op dat moment niet beschikbaar. Andere palen gelukkig wel. Een laadsessie bij een 22 KWH paal gaf ook geen stroom. Een snelle zoektocht op diverse fora gaf aan dat dit euvel soms omzeild kon worden door een snellader te gebruiken. Het betrof echter oude berichten van 2021. Even doorrijden naar de dichtstbijzijnde snellader bracht ook geen soelaas.
De Volkswagen-dealer gaf aan dat ze wel wisten wat ze moesten vervangen. Een andere ID.4 2024 die in dezelfde week was afgeleverd, was binnengekomen met hetzelfde probleem. Het onderdeel werd besteld en ik kreeg een vervangwagen. Enter de Cupra Born.
Intermezzo: Cupra Born
Zonder hier al te diep op in te gaan, kan ik wel een paar opmerkingen geven over de Cupra Born. Zo was de traagheid van het infotainment- systeem in het begin erg storend. Na enkele weken was ik er echter aan gewend en werkte de bediening vlot genoeg. Het stuurgevoel was aangenaam. Omdat de banden van de leenauto al een beetje op waren, vermoedelijk door de enthousiaste handen waar deze keer op keer in terecht kwam, kon je duidelijk voelen met een achterwielaangedreven auto onderweg te zijn. Een pluspunt.
In de straat zag ik al geregeld een Cupra Born langsrijden. Als autoliefhebber was ik steeds benieuwd hoe die auto zou rijden. Nu ik er, ondanks een minder leuke aanleiding, in verzeild geraakt was, besloot ik er het beste van te maken. Voor een autoliefhebber is nagenoeg elke auto toch een kans? Met uitzondering van de zielloze Ford C-Max waar ik eens een ritje in moest maken. Maar ik dwaal af.
Terug naar de ID.4
Na enkele weken was het onderdeel binnen en werd het snel gemonteerd. Het betrof een verdeelmodule tussen lader en de daadwerkelijke batterijcellen. De functie is het "verdelen/toewijzen van de stroom over de verschillende batterijcellen". Tenminste, dat heb ik er van begrepen. Terug thuis gekomen meteen even aan de thuislader gehangen. Geen laadactiviteit. Dieptepunt.
Snel er weer afgehaald en naar de snellader gegaan. Daar werd de batterij met 120 kWh volgepompt. Terugkeer van het vertrouwen.
Een paar dagen later op het werk tegen beter weten in de 22 KW lader getest en, verbazing alom, de auto laadde. Via de instellingen de laadsnelheid verlaagd en ook dat bleef werken.
Daarop een afspraak gemaakt om de thuislaadpaal te laten nakijken.
De paal
Lang verhaal iets korter:
In België is het mogelijk dat een driefasige aansluiting zonder neutrale leiding wordt aangesloten. Tot voor kort was dat geen probleem. Nieuwe BMW's, Volkswagens en andere laten niet toe te laden op palen die zo'n aansluiting hebben. De aansluiting is nu aangepast en laden loopt weer als een zonnetje.
Een heel verhaal en misschien niet bijster interessant voor iedereen. Tijdens mijn zoektocht op internet bleek er echter heel weinig info te zijn over de ID.4 modeljaar 2024.
Met dit relaas hoop ik daar wat aan te doen.
Zeker op de Belgische markt zullen er ongetwijfeld nog rijders zijn met hetzelfde laadprobleem.
Rijmodus wisselen en aanpassen
In de auto kan er uit verschillende rijmodi gekozen worden. Hoewel de reactie op het gaspedaal wel iets vinniger voelt in de Performance-stand, vind ik het moeilijk verdere verschillen op te merken.
Via de individual-setting kunnen de diverse parameters afzonderlijk gekozen worden.
De rijdynamiek en de vering voelen voor mij echter niet anders. Als iemand daar meer inzicht in kan verlenen, houd ik me aanbevolen.
In de stad rij ik nu meestal met de individual setting op ECO. Het is rustiger om traag te rijden. Daarnaast heb ik het geluid op SPORT staan. Zo ben je toch beter hoorbaar voor eventuele medeweggebruikers. Een vreemde combinatie die het rijden in de stad wel aangenamer maakt.
Trekkracht per batterijniveau
Met de eerder genoemde Cupra Born was een vermindering in trekkracht bij een legere batterij duidelijk te merken. In de ID.4 voel ik er niet veel van. Slechts beneden de 10 procent laat de powermeter zich niet meer volledig vullen.
Ik ben echter erg benieuwd naar de vermogensafgifte per batterijniveau. Alle curves die te vinden zijn over de Volkswagen ID.4 gaan over laadsnelheden. Vermogen op batterijspanning is volgens mij nergens gepubliceerd.
Laadsnelheid
Het laden verloopt heel vlot. De snelheid van 120kwh wordt zeker gehaald bij de juiste lader. In iets minder dan een half uur van 20% naar 80% gaan is geen enkel probleem.
De app
Via vrienden heb ik een inkijkje gekregen in de app die tegenwoordig bij Volvo en BMW geleverd wordt bij elektrische auto's. Hoewel ik mijn auto verkies boven de vergelijkbare modellen van BMW en Volvo, word ik toch wat jaloers op de functionaliteiten van de app.
Daar heeft Volkswagen echt wel een inhaalbeweging te maken!
Wat verder dan laadsnelheid zien en aanpassen zit er niet in. Geen vergrendeling of ramen openen en sluiten. Geen inzicht in de ritten of de laadcurve van recente laadbeurten. De synchronisatie met de auto moet vaak manueel geïnitieerd worden als er op specifieke gebruikstijden geladen wordt.
Ik troost me met de gedachte dat een app makkelijker geupdate wordt dan een volledige auto. En de auto op zich, daar ben ik tevreden mee.
Nu rijd ik weer met plezier rond. De eerste lange ritten staan op het programma. Ik hou jullie op de hoogte.
Vragen mogen gepost worden. Aanvullingen en bijkomende info is altijd welkom.
De kaap van de 30000 kilometer is gerond
- 30.000 km
Ondertussen de kaap van 30.000 kilometer gerond en dit zonder problemen.
Thuis laden
Het laden loopt als een zonnetje. Zeker nu de software van de de Alfen-paal geupdate is waardoor het mogelijk is om enkel op zonne-energie te laden.
Vreemd genoeg werkt dat laadprogramma enkel als de auto zelf op het Direct Laden-programma staat. In combinatie met het Laden op Voorkeurstijden-programma werkt dit niet goed. Veel research heb ik er niet meer voor gedaan. Ik kan het manueel wel monitoren en dat is best werkbaar.
De Volkswagen-app blijft nog wat instabiel. Als je een laadsessie stopzet, is het meer dan eens niet mogelijk deze via de app opnieuw op te starten. Dit moet dan vanuit de auto zelf gebeuren. Grote updates met extra functionaliteiten zijn er ook niet meer gekomen.
Lange rit
Veel lange ritten zijn er nog niet gedaan. In de regel kan er thuis geladen worden. Deze zomervakantie wel een trip naar Bretagne ondernomen waar er een paar snelladers bezocht zijn. In Frankrijk kan ik de IECharge-laders erg aanbevelen als je ze kan inpassen op je route. Erg goedkoop en fijne locatie voor de natuurliefhebber. Er is altijd wel een buizerd of valk te spotten die het wachten aangenamer maakt. Je komt daar meer tot rust dan op een overvol Ionity-laadplein. Maar dat is natuurlijk mijn aanvoelen. Misschien ben ik gewoon een beetje boers zoals het liedje gaat.
Op die lange rit hadden we een fietsendrager met 2 elektrische fietsen op de trekhaak. Met het oog hierop reden we de reis maximum 110 kilometer per uur. In de praktijk merkte ik niet aan de auto dat de fietsen er op stonden. De stabiliteit van de auto bleef gelijk. Niet heel verwonderlijk gezien het grote wagengewicht natuurlijk.
Rijmodi
95 % van de tijd rij ik in de Individual rijstand.
Gasresponse op Eco, Geluid op Sport. Een handige combinatie in de stad. En ook rustiger voor passagiers.
Rare dingen
Ik moet jullie teleurstellen over foutmeldingen en spannende verhalen. De auto doet nagenoeg altijd wat we er van vragen. Een vreemde situatie was toen het voor de auto niet mogelijk was de gereden afstand te registeren. Het gemiddelde verbruik steeg terwijl er geen kilometers geregistreerd werden. De auto eens volledig opnieuw opstarten zorgde er voor dat de melding weg was en weg bleef. Ik had de algemene kilometerstand niet geregistreerd voor de foutmelding, dus ik weet niet of die teller ook geïmpacteerd is. Het lijkt me logisch dat die teller wel is blijven doorlopen.
Trivia
Het gemiddeld verbruik staat momenteel op 17,4 kW/100 km.
Het zuinigste ritje was een 9,2 kWh/100 km (voor een afstand van 18 kilometer over zomerse binnenwegen).
Hoogst getoonde theoretische rijbereik bij 100% lading is 610 kilometer. (dit na enkele zuinige ritten).
Een willekeurige laadsessie bij IECharge kende een gemiddelde laadsnelheid van 104 kW. (53,42 kWh geladen in 30 min 45 sec)
Zo, dat was het alweer. De perfecte auto bestaat natuurlijk niet, maar er zijn niet veel auto's die ik zou verkiezen boven deze. En ondermeer dat maakt mij een tevreden mens. En dat is heel wat waard.
Ik maak geen beloftes voor nieuwe updates want de tijd vliegt. En hoewel schrijven leuk is, zijn er nog veel leuke bezigheden in het leven. Veel leesplezier!
Vragen en opmerkingen zijn welkom.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Ontdek deze occasions: had je ze al gezien?

Volkswagen ID.4 77kWh 204pk 1ST First/ SOH 95%/ Trekhaak afneembaar/ DAB/ Apple Carplay/ 1 Eigenaar/ Origineel NL/ NAP
- 2020
- 114.554 km

Volkswagen ID.4 Pro Limited Edition | 'App-Connect' draadloze smartphone integratie | Achterbank in ongelijke delen neerklapbaar incl. middenarmsteun en doorlaadmogelijkheid | Achterklep, elektrisch , incl. Easy Open & Close
- 2025
- 10 km

Volkswagen ID.4 Pro Limited Edition | 'App-Connect' draadloze smartphone integratie | Achterbank in ongelijke delen neerklapbaar incl. middenarmsteun en doorlaadmogelijkheid | Achterklep, elektrisch , incl. Easy Open & Close
- 2025
- 10 km