Volkswagen ID.4 77kWh 286pk Pro Business (2024) #2

autoreview

Volkswagen ID.4 77kWh 286pk Pro Business (2024)

Signalement

UitvoeringID.4 77kWh 286pk Pro Business
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2024
Jaar van aanschaf2024
KM-stand laatst4.000 km
Lezerswaardering: 84%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Volkswagen ID4 2024

  • 4.000 km

Omdat ik hier zelf met zo veel plezier mooie, droevige, optimistische, zakelijke en gepassioneerde autoverhalen heb mogen lezen, wil ik graag mijn eigen ervaring met jullie delen.

De tijd zal leren in welke categorie dit verhaal zal belanden.

Mijn autogeschiedenis bestaat uit een Peugeot 206 1.4 hdi, Peugeot 308sw, Opel Corsa, BMW 320i e90, Tiguan hybride (aanloopwagen) en dan nu (via leasing werkgever) een Volkswagen ID.4 pro (2024).

Besteld in mei 2023.
Geleverd april 2024.

Modeljaar 2023 was besteld.
Modeljaar 2024 werd geleverd.

Opties, wielen en kleur vond ik minder belangrijk. De Business Pro is in elk geval al redelijk rijk uitgerust. Het bruine interieur vind ik wel erg leuk en kon als kosteloze optie aangevinkt worden.

Het wachten duurde erg lang en het ontbreken van updates tijdens de wachtperiode was niet fijn.
Een lichtpuntje was dat de auto geupgrade werd naar het 2024 model. Met name de nieuwe motor die daarbij hoorde maakte me enthousiast.
Opeens was daar dan toch de heugelijke dag van aflevering.

Het rijden is heerlijk. Wat prestaties en motorvermogen betreft is deze auto meer dan vlot genoeg. Op dit moment heb ik nog niet kunnen vergelijken met een ID.4 van de vorige generatie. Ergens ben ik wel benieuwd hoe het verschil in vermogen voelt met de 204pk-versie. Dat komt er misschien nog wel eens van.

De auto is ook zeer ruim. De Skoda Envaq komt knusser/krapper over. Ik verkies toch de ruime aanpak van de ID.4.

Ook de kofferruimte is groot. De laaddrempel is wel hoog. Bij een BMW 3 break is die natuurlijk een heel stuk lager.

Het stuurwiel mocht iets directer zijn. De Cupra Born die ik hiervoor even reed, had een directer en zwaarder stuur.
De aandachtige lezer merkt misschien op dat de Cupra Born niet vermeld wordt in het bovengenoemde rijtje met eerder bezeten auto's. Hoe kwam ik dan een maand lang in een Cupra Born terecht? Om dat te verklaren moet ik het eerste euvel van mijn ID.4 benoemen.

Bij aflevering stond de auto met een 100% volle batterij te popelen om de weg op te gaan.
De eerste dagen hebben we heerlijke ritten gemaakt. Toen na drie avonden rijplezier (overdag moest er gewerkt worden), de auto aan de Alfen thuislader gehangen werd, gebeurde er niks.
Klik, klik, klik. De auto gaf de schuld aan de paal: "Storing bij laden, probeer andere laadpaal" Waarop de laadpaal de auto de schuld gaf: "Wachten op auto". Met zo'n kinderachtige houding kom je niet verder.

De paal had eerder al gefunctioneerd bij het laden van een hybride Tiguan. Ik vermoedde dat de paal dus niet het probleem was. Andere auto's om mee te testen had ik op dat moment niet beschikbaar. Andere palen gelukkig wel. Een laadsessie bij een 22 KWH paal gaf ook geen stroom. Een snelle zoektocht op diverse fora gaf aan dat dit euvel soms omzeild kon worden door een snellader te gebruiken. Het betrof echter oude berichten van 2021. Even doorrijden naar de dichtstbijzijnde snellader bracht ook geen soelaas.
De Volkswagen-dealer gaf aan dat ze wel wisten wat ze moesten vervangen. Een andere ID.4 2024 die in dezelfde week was afgeleverd, was binnengekomen met hetzelfde probleem. Het onderdeel werd besteld en ik kreeg een vervangwagen. Enter de Cupra Born.

Intermezzo: Cupra Born
Zonder hier al te diep op in te gaan, kan ik wel een paar opmerkingen geven over de Cupra Born. Zo was de traagheid van het infotainment- systeem in het begin erg storend. Na enkele weken was ik er echter aan gewend en werkte de bediening vlot genoeg. Het stuurgevoel was aangenaam. Omdat de banden van de leenauto al een beetje op waren, vermoedelijk door de enthousiaste handen waar deze keer op keer in terecht kwam, kon je duidelijk voelen met een achterwielaangedreven auto onderweg te zijn. Een pluspunt.
In de straat zag ik al geregeld een Cupra Born langsrijden. Als autoliefhebber was ik steeds benieuwd hoe die auto zou rijden. Nu ik er, ondanks een minder leuke aanleiding, in verzeild geraakt was, besloot ik er het beste van te maken. Voor een autoliefhebber is nagenoeg elke auto toch een kans? Met uitzondering van de zielloze Ford C-Max waar ik eens een ritje in moest maken. Maar ik dwaal af.

Terug naar de ID.4
Na enkele weken was het onderdeel binnen en werd het snel gemonteerd. Het betrof een verdeelmodule tussen lader en de daadwerkelijke batterijcellen. De functie is het "verdelen/toewijzen van de stroom over de verschillende batterijcellen". Tenminste, dat heb ik er van begrepen. Terug thuis gekomen meteen even aan de thuislader gehangen. Geen laadactiviteit. Dieptepunt.

Snel er weer afgehaald en naar de snellader gegaan. Daar werd de batterij met 120 kWh volgepompt. Terugkeer van het vertrouwen.

Een paar dagen later op het werk tegen beter weten in de 22 KW lader getest en, verbazing alom, de auto laadde. Via de instellingen de laadsnelheid verlaagd en ook dat bleef werken.
Daarop een afspraak gemaakt om de thuislaadpaal te laten nakijken.

De paal
Lang verhaal iets korter:
In België is het mogelijk dat een driefasige aansluiting zonder neutrale leiding wordt aangesloten. Tot voor kort was dat geen probleem. Nieuwe BMW's, Volkswagens en andere laten niet toe te laden op palen die zo'n aansluiting hebben. De aansluiting is nu aangepast en laden loopt weer als een zonnetje.

Een heel verhaal en misschien niet bijster interessant voor iedereen. Tijdens mijn zoektocht op internet bleek er echter heel weinig info te zijn over de ID.4 modeljaar 2024.
Met dit relaas hoop ik daar wat aan te doen.
Zeker op de Belgische markt zullen er ongetwijfeld nog rijders zijn met hetzelfde laadprobleem.

Rijmodus wisselen en aanpassen
In de auto kan er uit verschillende rijmodi gekozen worden. Hoewel de reactie op het gaspedaal wel iets vinniger voelt in de Performance-stand, vind ik het moeilijk verdere verschillen op te merken.
Via de individual-setting kunnen de diverse parameters afzonderlijk gekozen worden.
De rijdynamiek en de vering voelen voor mij echter niet anders. Als iemand daar meer inzicht in kan verlenen, houd ik me aanbevolen.
In de stad rij ik nu meestal met de individual setting op ECO. Het is rustiger om traag te rijden. Daarnaast heb ik het geluid op SPORT staan. Zo ben je toch beter hoorbaar voor eventuele medeweggebruikers. Een vreemde combinatie die het rijden in de stad wel aangenamer maakt.

Trekkracht per batterijniveau
Met de eerder genoemde Cupra Born was een vermindering in trekkracht bij een legere batterij duidelijk te merken. In de ID.4 voel ik er niet veel van. Slechts beneden de 10 procent laat de powermeter zich niet meer volledig vullen.
Ik ben echter erg benieuwd naar de vermogensafgifte per batterijniveau. Alle curves die te vinden zijn over de Volkswagen ID.4 gaan over laadsnelheden. Vermogen op batterijspanning is volgens mij nergens gepubliceerd.

Laadsnelheid
Het laden verloopt heel vlot. De snelheid van 120kwh wordt zeker gehaald bij de juiste lader. In iets minder dan een half uur van 20% naar 80% gaan is geen enkel probleem.

De app
Via vrienden heb ik een inkijkje gekregen in de app die tegenwoordig bij Volvo en BMW geleverd wordt bij elektrische auto's. Hoewel ik mijn auto verkies boven de vergelijkbare modellen van BMW en Volvo, word ik toch wat jaloers op de functionaliteiten van de app.
Daar heeft Volkswagen echt wel een inhaalbeweging te maken!
Wat verder dan laadsnelheid zien en aanpassen zit er niet in. Geen vergrendeling of ramen openen en sluiten. Geen inzicht in de ritten of de laadcurve van recente laadbeurten. De synchronisatie met de auto moet vaak manueel geïnitieerd worden als er op specifieke gebruikstijden geladen wordt.
Ik troost me met de gedachte dat een app makkelijker geupdate wordt dan een volledige auto. En de auto op zich, daar ben ik tevreden mee.

Nu rijd ik weer met plezier rond. De eerste lange ritten staan op het programma. Ik hou jullie op de hoogte.
Vragen mogen gepost worden. Aanvullingen en bijkomende info is altijd welkom.

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

PRIVATE LEASE Volkswagen ID.4

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (5)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.