Volkswagen ID.4 77kWh 286pk Pro Business (2024)

autoreview

Volkswagen ID.4 77kWh 286pk Pro Business (2024)

Signalement

UitvoeringID.4 77kWh 286pk Pro Business
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2024
Jaar van aanschaf2024
KM-stand bij aanschaf17 km
KM-stand laatst3.960 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Leaseauto VW ID 4

  • 1.545 km

Wat eraan vooraf ging…

Juli 2023 mocht ik een nieuwe leaseauto uitzoeken van mijn werkgever na ruim een een half jaar in een huurauto te hebben gereden. Dit was een Renault Captur E-Tech Hybrid. Prima auto maar ik wilde graag elektrisch gaan rijden en een van de merken die in de lijst stond was Tesla. Hier had ik mijn zinnen op gezet gezien de efficiency van de motoren en daarmee een goede actieradius. Helaas bleek echter uit de definitieve lijst van de wagenparkbeheerder dat de enige elektrische optie de VW ID 4 in Pro uitvoering was. Benzine alternatieven waren een Skoda Kamiq, VW Taigo of een Peugeot 308. Alle drie handgeschakeld en met de lichtste motor.

Dus voor de ID 4 Pro 170 pk en 77 kWh accu gegaan waarbij ik als extra’s heb toegevoegd:
- warmtepomp
- Comfort plus pakket met stuurverwarming en stoelverwarming, verwarmde en geïsoleerde voorruit.
- Dusk Blue metallic
- interieur Style pakket met alcantara bekleding.

Daarmee kwam de auto al op 54.000 euro en had ik nog geen navigatie of Travelassist. Bij het bestellen bij de dealer bleek de 170 pk niet meer leverbaar en kreeg ik de 204pk uitvoering aangeboden Dit betekende weer €2.500 erbij.
Gezien de reviews en de autotesten was ik huiverig voor de software en de actieradius van het 2023 model. Maar doordat de levertijd opliep heb ik uiteindelijk het 2024 model geleverd gekregen met de nieuwe motor en het multimediascherm van de ID7 maar niet in de Pro business uitvoering die een betere standaarduitrusting heeft en een maar liefst een €6.000,- lagere cataloguswaarde. Nu ben ik blij dat ik alleen zakelijk rijd en niet hoef bij te tellen en niet een particulier ben die €6.000,- kan afschrijven bij aanschaf!

4 maart jl. de ID 4 opgehaald bij Muntstad. Eerste indrukken:
- ruim en comfortabel:
- Multimediascherm groot en goed te bedienen door sneltoetsen die je kunt instellen naar de belangrijkste functies.
- Toetsen voor bediening verwarming en klimaat altijd in beeld en direct te bedienen.
- Erg stil op soms wat bandengeluid en windgeruis na.
- Ik laad bij openbare laadpalen want geen mogelijkheid om thuis te laden vanwege ontbreken eigen oprit. Tot nu toe altijd beschikbaar op 100 meter afstand in de buurt.
- Vering en demping een beetje onrustig bij een hobbelig wegdek. Onderstel is wel heel stil.

Actieradius:
- Bij 100% laden geeft hij een actieradius tussen de 420 en 440 km aan en dit haalt ie ook in de praktijk bij relatief koel weer (tussen de 5 en 10 graden);
- Verbruik: bij 105 km per uur overdag met voornamelijk snelweg tussen de 17 en 19 kWh per 100 km;
- een keer op een avond met 5 graden en 120 km op de snelweg zat ik op 24 kWh per 100 km.

De komende tijd zal ik meer ervaring opdoen en kijken hoe het verbruik zich ontwikkeld.

Eerste ervaringen

  • 3.960 km

Wat eigen foto’s toegevoegd. Bij de snellader tot 124 kWh kunnen laden. Het verbruik tot nu toe ligt gemiddeld op 18,3 kWh per 100 km. Ik rijd 95% snelweg. De variatie tussen het verbruik verschilt sterk per rit. Het zuinigst een rit van 185km met een verbruik van 15,5 kWh bij 15 graden.

Het laden lukt niet altijd meteen bij de snellader. Een paar keer gehad dat het laden niet lukte en er een tikkend geluid van onder de auto kwam zonder dat het laden startte. Zal dit in de gaten houden.

Aan de stoel moet ik nog wennen. Nog geen ideale positie gevonden en nu na een lange rit wat last van het achterwerk. De auto is echt wel snel vooral bij invoegen en inhalen is dat heel prettig en veilig.

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

PRIVATE LEASE Volkswagen ID.4

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (4)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.