Volkswagen ID.4 1st Max (2021)
autoreview
Signalement
Uitvoering | ID.4 1st Max |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2021 |
Jaar van aanschaf | 2023 |
KM-stand bij aanschaf | 30.000 km |
KM-stand laatst | 37.000 km |
Toch maar Duitse EV
- 30.000 km
Waarom een EV?
Op mijn werk kan ik gratis laden en dus is een EV al snel aantrekkelijk.
Welke EV's zijn geschikt?
De aanschafwaarde is hoe dan ook fors. Zeker als je drie pubers op de achterban moet herbergen. Een aantal merken overwogen en bereden. Tesla natuurlijk ook, maar de kwaliteitsbeleving vond ik bedroevend. Losse interieurdelen bij de proefrit en het lakwerk deed mij verder kijken. En natuurlijk de continue prijsdalingen, die de restwaarde geen goed doen, lijkt me.
Mercedes is goed, maar onbetaalbaar en ik vind ze niet allemaal even mooi. Frans is voor mij geen optie. Met Audi heb ik enkel slechte ervaringen gehad.
Toch Duits...
Uiteindelijk gekozen voor de ID4 met alle opties en het grote(re) accupakket. De auto is keurig netjes afgeleverd in begin oktober. Opvallend is dat de afwerking aan de binnenkant netjes is, maar zeker niet top. Veel hard plastic. Het is voor mij geen emotie-auto, dus dat kan ik wel accepteren.
Qua actieradius is het voldoende voor woonwerkverkeer. Opvallend is dat je fors moet inleveren, wanneer het onder de 10 graden is en herfstachtig weer. Dat wist ik wel. Reken op 300-350 kilometer. De zomer heb ik nog tegoed.
Actieradius is voor sommigen een dingetje; echter, je kunt tegenwoordig overal laden, dus laad wanneer je kan en niet wanneer het moet. Dan heb je feitelijk nergens problemen. Als ik een langere rit moet, laad ik tot 100% en anders tot de geadviseerde 80%.
Heb ook een snellader geprobeerd en daarbij viel op dat de opgegeven snelheid niet wordt gehaald. Bij lange na niet. De helft maximaal, zou ik zeggen.
Na een maand kan ik zeggen dat een EV van VW een prima metgezel is, maar dat de kinderziektes hardnekkig zijn: relatief veel storingen aan de software. Scherm valt regelmatig uit, draadloos je telefoon laden is een ramp, Android koppelen is niet altijd betrouwbaar en na de 3.2 update deed de Easy Acces kofferklep het niet en tal van andere kleine dingen. Geen ramp, maar toch wel jammer voor de beleving. De hulpsystemen zijn aardig, maar zeker geen Mercedes-niveau. Lane-assist is dwingend en deze moet je zeker in het buitengebied elke rit handmatig uitzetten. Ben geen liefhebber en het werkt niet feilloos.
Wat bevalt goed?
Hij is ruim en rijdt gewoon uitstekend.
Verschrikkelijk
- 37.000 km
Volkswagen is niet meer wat het is geweest. Hun EV is gewoon niet goed genoeg. Veel storingen, condenserende LED-lampen, deuren die niet open kunnen, hoog verbruik, uitvallende veiligheidssystemen, uitvallend entertainment-systeem en de Easy Acces kofferklep deed het vaker niet, dan wel. Qua afwerking is de ID4 ook gewoon matig. Niet slecht, maar bijvoorbeeld minder goed als bijvoorbeeld een Passat van hetzelfde jaar. Veel hard plastic. Auto inmiddels ingeleverd bij de dealer. Het is te weinig, voor te veel geld. Voor mij geen VAG meer. 12 weken waren een kwelling.
Mijn analyse is dat VW te snel wilde aanhaken bij het succes van o.a. Tesla, maar cruciale zaken niet goed heeft gedaan. Het hoeft geen spannende auto te zijn voor de meeste mensen, maar alles moet gewoon goed functioneren.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.