Volkswagen ID.4 1st (2020)
autoreview
Signalement
Uitvoering | ID.4 1st |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2020 |
Jaar van aanschaf | 2024 |
KM-stand bij aanschaf | 95.000 km |
KM-stand laatst | 145.333 km |
Was het maar benzine
- 125.000 km
De keuze voor de ID4 was eigenlijk geen keuze. Bij een carrière switch was enkel deze auto in de poule beschikbaar. En zoals ze zeggen: het oude moet eerst op.
Schoorvoetend de sleutels in ontvangstgenomen ging ik op pad met mijn eerste elektrische auto.
Het betreft een buitendienst functie, waarbij naar schatting zo'n 40.000km tot 60.000km per jaar gereden gaat worden. En nu ik een half jaar aan de slag ben, lijkt dit heel aardig te kloppen.
Over smaak valt niet te twisten. Ik moest erg wennen aan het uiterlijk van de auto. de achterkant vond ik mooi vanaf het begin. de voorkant? tsja... Het doet mij denken aan een foute Carrera zonnebril van de kermis. Wit met een zwart dak, dat vond ik dan wel weer wat hebben. Bij ontvangst stond de auto op een 19" zwarte, BBS-achtige, winterset en dat stond hem prima.
de zomerset, 20", dat stond hem beter.
Het interieur, ook daar moet je van houden. ik begrijp dat een uitgebreid klokkenspel niet nodig is bij elektrisch, maar dit tellertje, dat moet toch echt anders kunnen. wat een stom ding. een soort Action-gameboy boven het stuur. Het infotainment scherm, tsja, dat doet wat het moet doen, maar die in mijn 2017 Golf was beter... Waarom geen knoppen? muziek harder? Swipe, Warmer? swipe. Stuurverwarming? menu open, dan tik. Het werkt, maar het houdt niet over.
De stoelen geven wel enorm goede steun. Er is geen middenarmsteun, maar als een soort Renault Espace familiebus krijg je losse armleuningen. En dan wel het type die of net te ver omhoog staat, of net te laag.
Rijcomfort
Hierboven klaag ik vooral. Vooral over vormgeving, smaak en gebruiksgemak. Het rijcomfort is zo goed als dat de rest slecht is. Wat een heerlijke auto. Stil, snel, comfortabel. Snel invoegen kan, het kontje (of reet) laten uitbreken is geen probleem en op dijkjes stuurt hij heerlijk. Op de lange baan kan ik mij haast geen fijnere plek wensen dan achter het stuur van de ID4. Hij doet wat hij moet doen en dat doet hij heel erg goed.
Storingen
Ja, soms heeft hij kuren. snelheidsmeter? oh die heb je niet nodig vandaag. infotainement? thuis gelaten. parkeersensor? stop er maar weer een nieuwe in (de 3e).
Stekker eruit halen? nee daar is hij soms erg aan gehecht blijkbaar. maar verder geen gekke dingen.
Laden.
Wat is dat ding onzuinig en duur in gebruik. Ik kan thuis niet laden, en met 18,6 KwH en ongeveer €0,75 per KwH bij de sneldruppelaar is hij ongeveer net zo zuinig als een 6 cilinder qua energiekosten.
En laden. Laden, Laden. Als hij wilt laden tenminste. Aardingsproblemen heb ik wekelijks. Dan gebeurt er niks, rood lampje, probeer de volgende maar. Effectief red ik 300km op een accu. ik werk van Delfzijl tot Maastricht. ik laad dus elke dag. Ik kan mij eerlijk gezegd wel leukere dingen bedenken om in die tijd te doen.
Ik zal de review uitbreiden, maar voor nu: het is een First and Last edition voor mij.
Hoog verbruik en laatste loodjes
- 145.333 km
Bij het afscheid van de iD4 kan ik niet zeggen dat ik een traan gelaten heb. De nieuwe Skoda Superb Hatchback stond klaar, met volle tank. Dus daarin ga ik lekker verder tokkelen.
nu ik een goede 50k km gereden heb met de iD4 maak ik toch maar even de balans op.
Het rijcomfort is super. De auto heeft enorm goede stoelen en de comfort opties waren ook heel prettig. Stoel- en stuurverwarming is wat mij betreft een must in elke auto. Nu kwam ik er wel achter dat de uitvoering waar in in reed extra luxe stoelen had. Dit leerde ik doordat ik na een uitgelopen update ik een vervangende auto mee kreeg, een instap-iD4. Dat was met het plastic stuur en platte stoelen én 190km range wel even behelpen.
Kortom, zo slecht had ik het nog niet.
De bediening van de functies van de auto zoals verwarming, stoelverwarming, stuurverwarming, radio, klimaat, dit kan gewoon allemaal veel beter. Het is bijzonder onhandig om door menu's heen te klikken om de verwarming te verstellen.
In de avond kan je ook niet zien op je de boel warmer of kouder zet, de sliders zijn niet verlicht.
Het geluidssysteem is wel echt top vergeleken met de skoda. Een wijds geluid, diepe bass en goed volume. Echt wel fijn.
de betrouwbaarheid van de auto is tot op de laatste dta matig geweest.
Het laden werkt niet altijd
De auto ghaat niet altijd aan
De snelheidsmeter werkt niet altijd
de verwarming werkt niet altijd
de stekker wilt er niet altijd uit
maar als je eenmaal onderweg bent, hij rijdt heerlijk.
Dan het verbruik. Dat is wel een dingetje. In de laatste koude decembermaand kon ik niet verder komen dan 240km op een accu. dus je rijdt weg met 300km range, en effectief rij je dan 240 km. in de buitendienst toch wat weinig. aan het eind, in de winter, reed ik ongeveer 20 kWh per 100km. 1/5.
Gek genoeg is het uiterlijk van de auto mij een beetje begroeid en als ik er nu een zie rijden denk ik: ja, aardige bak.
Als ze van VW het infotainment en de bediening van de Superb erin lepelen en 700km actieradius kunnen bieden, dan stap ik zo weer over.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Volkswagen ID.4
Had je deze auto's al gezien?

Volkswagen ID.4 First 77 kWh Navigatie Camera Acc Stoelverwarming
- 2020
- 60.152 km

Volkswagen ID.4 Pro 77 Kwh - Carplay, Stoel/stuur verwarming, Cruise
- 2021
- 105.907 km

Volkswagen ID.4 First 77 kWh, SOH 91% / Carplay + Android Auto / Camera + Sensoren / Full LED / 20' LMV
- 2021
- 118.241 km