Volkswagen Golf Variant 2.0 Highline (2002)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Golf Variant 2.0 Highline |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2002 |
Jaar van aanschaf | 2014 |
KM-stand bij aanschaf | 208.610 km |
KM-stand laatst | 225.000 km |
eerste maanden met de Golf
- 213.000 km
Omdat ik van baan gewisseld ben, moest ik mijn leaseauto (Citroën DS3) inleveren. Het stugge onderstel en het krappe interieur (achterin en bagageruimte) begon ik wat vervelend te vinden, waardoor ik nu op zoek ging naar een ruime en comfortabele 5-deurs auto. Helaas was mijn budget nogal klein.
Gezien mijn voorkeur voor Volkswagen, heb ik vooral gezocht naar Leons, Toledo's, A4's, Passats en Golfs. Deze variant is de enige waar ik ben wezen kijken, hij stond op nog geen 10km van huis.
inmiddels heb ik er in ruim 2 maanden tijd krap 5000km mee gereden. En dat bevalt prima. Ik heb specifiek naar een Highline uitvoering gezoekt en daar geniet ik nog elke dag van: goede geluidsinstallatie, prima stoelen, rondom elektrische ruiten, cruise control, climate control en ga zo maar door.
De 2.0 motor snort lekker. Is in basis een beetje lui, maar trek je 'm door in de toeren dan gaat ie wel. Omdat ik de brandstof weer zelf moet betalen rij ik wel wat rustiger. En dan nog loopt ie niet zuiniger dan 1:12.
Ook vind ik dat ie op de snelweg redelijk wat toeren maakt: bij 120 ruim 3200 toeren. Een 6e versnelling zou heerlijk zijn.
Ik heb tot nu toe weinig problemen met de auto gehad. De oliesensor geeft een foutmelding, en in zo'n 3000km ging er 2 liter olie doorheen. Binnenkort ook maar eens een beurtje geven. Daarnaast is een achterband sterk gecupt, dus daar moet een nieuw setje onder.
Al met al een fijne auto, waar ik nog wel een tijdje mee vooruit kan!
Tot ziens!
- 225.000 km
De Golf heeft het de afgelopen tijd prima gedaan. Hij is lekker ruim, en voelt degelijk aan. Alleen het brandstofverbruik is hoog; ik kom niet boven de 1:12. Olie: 1 op 1300 a 1 op 1500.
Qua onderhoud heb ik er niets mee gehad, al klinkt de uitlaat momenteel een beetje lek. Ergens in het midden zit een lek.
Optisch heb ik er wel wat aan gewijzigd. Naast een andere radio (met bluetooth carkit) heb ik er een V6 onderlip onder geschroefd, en een achterlip met parkeersensoren. Voor de kenner ziet ie er dus wel dik uit nu.
Maar intussen begon ik me wel te beseffen dat het ook wel iets goedkoper en nieuwer kan. Ik heb verschillende andere auto's overwogen, waaronder privé lease (via mijn werkgever). Heb in een Ibiza 1.2 TSI gereden, en dat rijdt toch wel érg lekker!
Een paar jaar oude zuinige diesel kopen bleek het interessantst, dus vanaf vandaag rij ik in een Fiat Punto Evo 1.3 Multijet! Niet het merk wat ik als eerste zou kiezen, maar ik hoor er veel positieve geluiden over en ik vind het een mooie auto. De Golf staat dus te koop. Het gemak van veel ruimte ga ik missen, de strakke pook ook (dat heeft de Fiat niet), maar verder zal ik niet veel missen. De Fiat is 8½ jaar jonger, dat is ook wel lekker!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.