Volkswagen Golf Variant 1.8 75pk GL (1994)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Golf Variant 1.8 75pk GL |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1994 |
Jaar van aanschaf | 1994 |
KM-stand bij aanschaf | 12 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Na 110.270 km hebben we onze VW Golf Variant ingeruild. Een uiterst prettige, betrouwbare auto waar we in feite alleen maar probleemloze kilometers mee gereden hebben.
De auto werd aangeschaft na terugkeer uit het buitenland (en dus geen inruil).
Hierbij maakte de verkoper een rekenfoutje van 25 gulden (er werden toen nog geen computers gebruikt in de verkoop), en belde ons dat de auto toch echt 25 gulden duurder werd. We hebben dat toen maar geaccepteerd, en verder geen woord met hem gewisseld.
De auto is altijd door een VW dealer onderhouden. Wij rijden weinig, ca. 11000 km per jaar. Behoudens de vakanties allemaal kleine stukjes. De eerste jaren waren er nauwelijks kosten: jaarlijks nieuwe olie, en dat was het dan wel. Na 5 jaar en 55000 km begon de kentering: onderhoudsbeurten van 500-750 gulden waren geen uitzondering: nu eens een nieuwe uitlaat, dan weer banden.
Vorig jaar besloten we iets nieuws te zoeken. We hebben veel proefgereden: Subaru Legacy Tourer (te klein achterin, te hard afgeveerd), Citroen C5 (testauto had slechte remmen, hoofdsteunen achterin niet zo fijn, beoordeling in Autoweek niet perfect), Mitsubishi Outlander (te hard afgeveerd), Toyota Avensis Verso (onoverzichtelijke achterkant, stoelen niet optimaal) en VW Touran (die is het dus geworden). De nieuwe Touran liet meer dan 3 maanden op zich wachten: alsof het zo goed gaat met Volkswagen.
Nog een woordje over de dealer(s). Onze auto heeft door allerlei verhuizingen meerdere dealers gezien. Niet altijd even plezierig. Het vervangen van en verloren sleutel heeft twee weken(!) op zich laten wachten. Bestelde leenfietsen voor een servicebeurt waren vaak niet aanwezig. Onderdelen waren soms niet aanwezig.
Ook bij het bekijken van een nieuwe auto werden we soms de showroom uitgekeken wanneer ik met mijn dochter kwam binnenstappen. Bij Opel mocht ik niet eens in een Vectra plaatsnemen.
Waarom hebben we de auto ingeruild? Onze kinderen worden erg groot, en we wilden meer ruimte achterin. Daarnaast was onze ´oude´ auto wel erg Spartaans naar hedendaagse begrippen: geen airbags, geen CD-speler, stoelen zonder lendesteun. En de betrouwbaarheid werd mogelijk wat minder met toename van onderhoudskosten.
Het verslag van de (aankoop van) onze nieuwe VW Touran volgt binnenkort.
PROBLEMEN
Heeft de auto ons in de steek gelaten: jawel. Een afgescheurde achterband in Scandinavië met een stampvolle vakantieauto is geen pretje op een dag dat je de volgende boot moet halen. In de regen de band verwisseld en de jengelende kinderen gepaaid met cola. De ANWB Reis- en Kredietbrief was niet zo zinvol: er bestaat daar helemaal geen wegenwacht of andere hulpdienst (behoudens bij calamiteiten).
Vlak voor de inruil had onze oude Golf ook nog remproblemen (500 euro kosten). Een flinke tegenvaller.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Lezersreacties (0)
Reageren