Volkswagen Golf Variant 1.6 TDI 105pk BlueMotion Highline (2011)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Golf Variant 1.6 TDI 105pk BMT Highline |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2011 |
Jaar van aanschaf | 2011 |
KM-stand laatst | 180.145 km |
De eerste 10000 zit er al weer op
- 10.010 km
Sinds half mei 2011 de berijder van een Golf Bluemotion Variant
Autokeuze was beperkt tot Seat, Skoda, VW, geen vast staand budget,
kilometrage dusdanig dat er wel een diesel moest worden gekozen.
Kleur zilver metallic
Hiervoor 4 jaar / 180.000 kilometer tevreden in een Octavia 1.9 TDI Business
Edition gereden, nog een keer Skoda was een optie maar iets anders is toch ook wel leuk.
Van Seat sprak eigenlijk alleen de Ibiza ST me aan en daar had ik naast het bijtellingsvoordeel
ook nog wel een andere compensatie voor gehad, maar de Golf sprak me toch meer aan.
Eisen van mijn kant: Climatronic, Cruisecontrol, goede carkit, armsteun.
Wensen: ruimte van een station en ingebouwde navigatie
Vervolgens wat klikken met de configurator en uitgekomen op een 1.6 TDI Bluemotion Variant Highline 5 versnellingen
Reflexzilver metallic, Executive pakket, Premium carkit, Licht en zicht II, Tyre leak indicator
Accoord gekregen en de auto is eind december / begin januari besteld
net op tijd, leasecontract liep eind april af en 11 mei was de golf er.
Vanaf het eerste moment voelt de Golf 'goed', rijdt lekker, mooie klokken als uitzicht,
bekleding voelt goed aan,genoeg ruimte, bagageruimte standaard dubbele bodem.
De 1.6 lijkt veel meer een benzine motor, net zover af laten zakken als de 1.9 pompverstuiver
hoef je echt niet te proberen en ook de plotselinge kracht is er niet.
Als je echter doortrekt is er wel genoeg vermogen voor normaal gebruik.
Brandstofverbruik is goed, opgegeven waardes haal je met normaal rijden niet, als je heel erg je best
doet kom je in de richting maar dan rijd je met het (vracht)verkeer mee.
De laatste tijd doe ik dat wat vaker op mijn vaste (3 dagen in de week) traject Alkmaar-Den Haag en de reistijd neemt slechts marginaal toe
Ook het feit dat op de eerste 10 kilometer A9 in verband met wegwerkzaamheden een snelheidslimiet
geldt van 70 km/h helpt al lekker mee, beste verbruik tot nu toe op de boordcomputer is 1 op 33,4
Gemeten van vertrek tot bestemming zonder tussentijdse reset van de teller.
Tot nu toe geen bijzonderheden, oliepeil staat nog geheel bovenaan
60.000 in zicht
- 59.200 km
De afstandmeter heeft lekker doorgetikt en de 60.000 beurt wordt gepland.
Nog steeds echt geen spijt van de Golf, zeker niet van de grotere ruimte van een variant, 2x vakantie geweest met kleine kinderen mee en de bagage paste er gemakkelijk in zonder dat dit boven het afdekscherm van de bagageruimte kwam.
met het wisselen naar de winterwielen (Michelin Alpin 16') ging het comfort er wel erg op achteruit, rijgeluiden / hobbelen, het leek wel alsof ik de hele tijd over curbstones heen reed.
Andere ervaring dan met de octavia, waar in mijn herinnering het comfort juist beter werd met de winterset ( van 16 zomer naar 15 winter)
Rondje gereden met iemand van de garage, klacht gehonoreerd en enkele dagen later reed ik op een set 15' winterwielen en dat scheelde dag en nacht met de 16'.
Verder tot nu toe geen enkel probleem, zelfs geen olie bij hoeven vullen, waar dit met de eerdere (1.9) TDI's wel het geval was.
Hierdoor de betrouwbaarheid naar 5 sterren gezet.
Omdat de kilometers wel erg snel gingen en er op de zaak tijdelijk een Octavia 12 TSI niets stond te doen heb ik soms even afgewisseld,
5000 kilometer gemaakt met de zelfde rijstijl als de Golf en een verbruik van 1 op 19 was toch ook wel netjes.
1.2 benzine lekker stil en ook de 6e versnelling fijn.
Ook flink meer pit als de 1.6 diesel, maar ja, grijze haren etc...
Octavia uitstapje bevestigde voor mij weer de 9voor mij) juiste keuze voor de Golf, voel me er toch meer in thuis.
Op naar de 100.000
100.000 al even gepasseerd
- 108.523 km
De 100.000 inmiddels lang en breed gepasseerd.
De enige bezoeken aan de garage waren voor de winter-bandenwissels en een beurt.
Banden nog dezelfde als tijdens aflevering, voor worden ze wel minder, waarschijnlijk bij de wissel komende lente gelijk nieuwe.
Wederom tussentijds geen olie bij hoeven te vullen.
De laatste loodjes
- 156.323 km
Afgelopen week voor een beurt rond de 155.000 bij dealer.
Tot de volgende beurt bij 185 eh, die komt waarschijnlijk niet ( contract tot 180.000)
Was nog niet echt heel erg bezig met een opvolger, daar binnenkort maar wat voor gaan vergelijken.
De Golf dan nog even, naast tanken en ruitensproeiervloeistof bijvullen heb ik er niet veel aan hoeven te doen.
voorbanden wel afgelopen zomer voordat ik op vakantie ging vervangen, hadden er toen 90.000 opzitten.
Alles ziet er nog goed uit, interieur is nog als nieuw.
De laatste 10.000 km
- 169.410 km
De laatste 10.000 gaan bijna in.
Over de golf niets dan goeds, nog steeds geen onverwachte bezoekjes aan de garage hoeven brengen, auto rijdt nog als nieuw.
Nadat ik zelf al een beetje had gedacht over een eventuele opvolger voor mijn Golf
kreeg ik van mijn werkgever door dat er bericht van de leasemij was gekomen dat van mijn auto over enkele maanden het contract afloopt.
Keuze net als de vorige keer beperkt tot Seat, Skoda, Volkswagen, diesel ivm kilometrage
Wensen mijn kant:
Station
Navigatie, indien mogelijk groter scherm dan huidige RNS 310
Cruisecontrol
'leuke' / niet standaard uitvoering
6 versnellingen
2.0 liter motor
Aangezien de Seat Leon ST in mijn werkomgeving populair begint te worden,
1x 1.6 Ecomotive Sport rijdend + 1x 1.4 FR Dynamic + nog 1 in bestelling heb
ik ook deze als een serieuze opvolger bekeken.
Ik zou dan voor de FR gaan welke gelijk al voorzien is van een 2.0 TDi motor
Auto door de configurator gegooid, metallic, zijairbags achter, upgrade Sport, winterpakket plus kosten rijklaar kwam toch al
vlakbij de 35.000 euro , wat ik nog voor de bijtelling een acceptabel bedrag vind.
Op dezelfde manier ook wat zitten klikken bij VW en Skoda en de 2.0 modellen gingen met metallic + afleverkosten toch al behoorlijk over de 35 heen, zodat ik als ik voor één van deze twee zou kiezen voor de 1.6 zou gaan.
Toen toch maar eens live gaan kijken naar de 3 kandidaten voor een indruk.
Golf: Mooi interieur,ruim genoeg,gelijk goed gevoel.
Leon: Interieur verbeterd in vergelijking tot vorige model, niet heel grote navi, led koplampen.
Octavia: Race Blue met Xenon mooie combi, meeste ruimte op achterbank.
Vlak na dit bezoek kwam zag op de Volkswagen site dat er weer Business-Editions kwamen, stonden toen nog niet in de configurator,
Belletje naar een dealer gaf niet de juiste info, slechts voor voorraadmodellen kreeg ik te horen, terwil dit op de website bij
de inruil-premieactie stond, dit aangegegeven, nee zijn info klopte echt.
Toen maar even met Volkswagen NL gebeld, hadden niet direct antwoord, kreeg wel zelfde dag e-mail met info dat wat ik gezien had idd klopte.
Dit maakte dus dat de VW met 2.0 TDI rond dezelfde prijs kwam als de Seat.
Vervolgens twee calculaties laten maken voor de auto's waar ik het beste gevoel over had (niets ten nadele van de Skoda)
Seat Leon ST FR Dynamic + metallic/zij-airbags/upgrade sport/winterpakket
VW Golf Vari 2.0 TDI BE + metallic/zij-airbags/Executive Plus/Spiegelpakket
Scheelde qua leaseprijs op 45.000 km/j nog geen 20 euro per maand in het voordeel van de Seat.
Waren beide mogelijk binnen budget en dan wordt het toch nog goed overdenken.
Na veel internet reviews/tests/filmpjes etc dan toch een beslissing genomen, het wordt (weer) een grijze golf, nu dan wel in Limestone Grey.
Vervolg dus over enkele maanden in een volgende review.
Bye bye 6
- 180.145 km
Gisteren de 6 ingeleverd en de 7 in ontvangst genomen.
Nog te weinig kilometers voor een review van de 7 maar dat komt ongetwijfeld vrij snel wel goed.
Korte samenvatting 4 jaar en 180145 kilometer Golf:
Betrouwbaar, geen klap verkeerd gegeven.
Geen olie bijgevuld.
Naast geplande beurten en bandenwissels niet bij de garage geweest.
Zuinig, al heb ik daar wel erg mijn best voor moeten doen.
Zowel binnen als buiten nog 'als nieuw'
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Volkswagen Golf
Had je deze auto's al gezien?

Volkswagen Golf 1.2 TSI Highline
- 2013
- 215.411 km

Volkswagen Golf 1.2 TSI Highline | Incl. 12 maanden Garantie | Cruise controle | Climate controle | Trekhaak | Navigatie | Origineel NL auto | NAP |
- 2013
- 126.664 km

Volkswagen Golf Cabrio 1.4 TSI Highline CARPLAY TREKHAAK LED
- 2012
- 168.491 km