Volkswagen Golf Variant 1.4 TSI 122pk Highline (2012)
autoreview

Signalement
Uitvoering | Golf Variant 1.4 TSI 122pk Highline |
---|---|
Versnellingen | 7, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2012 |
Jaar van aanschaf | 2013 |
KM-stand bij aanschaf | 31.815 km |
KM-stand laatst | 143.000 km |
Eerste ervaringen (april 2014)
- 38.249 km
Sinds eind 2013 ben ik eigenaar van deze in 2012 in Mexico gebouwde Volkswagen Golf Variant 1.4 TSI met DSG-automaat (122 pk/90 kW, Golf VI).
Ik heb zo'n acht maanden gezocht naar een moderne benzineauto met zuinige automaat die dezelfde buitenmaten en gewicht(sklasse) heeft als mijn vorige auto (http://www.autoweek.nl/autoreview/6526/nissan-primera-wagon-20-se). Doordat auto's steeds groter worden, ben ik van het D- naar het C-segment gegaan, dus in principe een klasse 'terug'. Uiteindelijk kwam ik bij deze Volkswagen Golf Variant terecht. Door de vele in het forum gerapporteerde problemen met TSI-motoren en DSG-automaten heb ik wel gekozen voor een recente occasion waar alle kinderziektes uit zijn.
De opties:
- Highline-uitvoering in de kleur 'Deep Black Pareleffect' met o.a. multifunctioneel stuurwiel (schakelflippers e.d.), klein lederpakket, chroom, climatronic en mistlampen;
- Corn Silk Beige-interieur, verwarmbare sportstoelen, lederen bekleding in de kleur 'Vienna';
- Executive Plus-pakket: navigatie RNS 510, alarm 'Plus', telefoonvoorbereiding 'Premium', multimedia aansluitbox;
- Advance-pakket: bi-xenon met bochtenverlichting, led-dagrijverlichting, tyre leak indicator en park distance control;
- Dynamic-pakket: sportonderstel met Porto 17" velgen en 65% getint glas achter;
- Panorama-schuifdak;
- Licht- en zichtpakket I: licht- en regensensor, verlichte voetenruimte, automatisch dimmende binnenspiegel;
- Keyless entry, trekhaak afneembaar, uitlaatsierstuk en zwaardere accu (380 A/72 Ah).
Banden
De standaard gemonteerde Continentalbanden ContiSportContact in de maat 225/45 R17 91Y (op 2 bar al) waren erg lawaaierig. Hier heb ik verder niet zoveel aandacht aan besteed omdat ik gelijk een winterset met 16" velgen heb laten monteren met Continentals TS 850 in de maat 205/55 R16 C-C-72 (dB) op 2,6 bar. Tevens is de auto uitgelijnd (was hard nodig). Daarna was-ie weer lekker stil!
De oude zomerbanden waren behoorlijk gecupt. Kennelijk waren ze nog nooit van voor naar achteren verwisseld. En dat moet toch echt om de (maximaal) 12.000 km, zeker in deze maat. Vorige maand heb ik dan toch ook maar vier nieuwe zomerbanden laten monteren: Goodyear Eagle F1 Asymmetric 2 225/45 R17 91Y C-A-69 (dB) op 2,5 bar. Deze zijn vrij stil.
Rijden
Voorzien van alle luxe rijdt deze auto heerlijk. Qua comfort is de vering stugger dan mijn vorige auto, maar dit is niet storend. De motor heeft voldoende vermogen. Als je vanuit stilstand op het gaspedaal drukt, moet de bak enige tijd nadenken voordat er actie volgt. Hieraan moest ik wennen.
Het verbruik is prima: niet de door de fabrikant opgegeven 6 liter per 100 km (1 op 16,7) maar 7 liter per 100 km (1 op 14,3) is haalbaar als gecombineerd verbruik.
De xenonverlichting geeft met name in de breedte meer licht. Vergeleken met mijn vorige auto - met weer een veel betere verlichting dan mijn Honda Civic van daarvoor - kan ik niet zeggen dat ik ook veraf echt meer zicht heb. De bochtenverlichting is een leuke gadget, echt veel extra licht bij het insturen geeft het niet.
De regensensor is heerlijk: de gevoeligheid kun je instellen, en dan wist de wisser automatisch als het regent. De automatisch dimmende binnenspiegel is ook een uitkomst.
Op de multimedia-aansluitbox heb ik een 2 TB harde schijf aangesloten met al mijn mp3's. "Ouderwetse" cd's heb je dus niet meer nodig! Via de RNS 510 wordt alle info doorgegeven, dit systeem is eenvoudig in gebruik. Ook de telefoon via de RNS 510 (bluetooth) werkt prima. Telefoonoproepen zijn zowel via de RNS 510 als de boordcomputer te kiezen en gesprekken zijn duidelijk te verstaan.
Bagageruimte
Wat mij het meest opvalt is de kleine bagageruimte. Op papier zou deze 75 liter *groter* moeten zijn dan mijn vorige auto (505-1495 liter om 430-1650 liter), maar in de praktijk lijkt dit minder! Huh? De 505 om 430 liter is gemeten vanaf de bodem tot aan de rug van de achterbank tot de hoofdsteunen, aldus de legenda van de Autoweek Carbase. De buitenmaten zijn iets groter. Dit begrijp ik niet, maar ja, dan had ik maar een groter auto moeten kopen, zoals een Skoda Octavia Combi met zijn 605-1655 liter. De eerste keer vakantie kon in ieder geval niet alles mee wat we gewend waren.
Tot zover. Later zal ik meer ervaringen delen.
Eerste beurt (maart 2015)
- 52.400 km
De auto rijdt, 20.000 km verder, nog steeds uitstekend. Het gemiddeld verbruik is 7 liter per 100 km gebleven.
Pas na het rijden in de leenauto, een Golf Plus van een jaar oud, realiseerde ik mij hoe goed de kwaliteit van het sportonderstel is. Dat stuurt en rijdt toch anders.
Een minpuntje was een rammeltje bij het stationair draaien. Dit bleek een resonantie bij de benzineleiding te zijn waar rubberen ringetjes bijgeplaatst zijn. Ook is het bestuurdersportier afgesteld omdat het bij harde wind tochtte.
Na de tweede beurt (maart 2017) (83.000 KM)
- 90.393 km
Fijne auto. Dat is nog steeds mijn mening.
Na het relaas hierboven van maart 2015 is de airco nagekeken door de aircospecialist. Alles was goed, geen lekkages. Wel nuttig om te weten: de Golf 6 had tot ca. 2011 aluminium condensors die vervolgens na ca 2 jaar kapot gaan. De aircospecialist zei dat Volkswagen daarna weer was overgestapt naar de oude leverancier van de Golf 5-onderdelen waardoor mijn Golf 6 (uit 2012) wel weer een *gecoat* aluminium condensor heeft die minder snel stuk gaat.
De tankklepvergrendelmotor is in 2016 kapot geweest waardoor ik een keer linea recta van het tankstation naar de garage ben gereden omdat de klep niet meer open ging. Fijn als er bijna geen brandstof meer in zit... Daar is toen een nieuw vergrendelmotortje in gezet.
Bij de tweede beurt in maart 2017 (83.000 km) is ook de DSG-olie vervangen, meer uit voorzorg en een wiellager (die was echt stuk).
Wat alleen wel een probleem blijft, is de resonantie van de benzineleiding in het interieur bij 1500-2000 toeren. Tot op heden is dit nog niet helemaal opgelost. Qua rijden en rijgedrag ben ik nog steeds heel tevreden. Het verbruik is gunstig en de motor is soepel. Onlangs heb ik nog een Sistema Gopren-veerstabiliteitsysteem (nylon doppen in de achterveren) laten monteren omdat het sportonderstel wel erg doorzakt als de auto vol beladen is met fietsen (drempels zijn dan een probleem). Bij volle belading zakt de auto nu inderdaad iets minder door, en zonder belading is het rijgedrag gelijk.
April 2021 - na negen jaar
- 143.000 km
Resonantieprobleem is opgelost. In de motorkap zat een trillende leiding.
De condensor van de airconditioning is in 2020 vervangen, net als één bobine.
Februari 2021: na 70.000 km zitten er nieuwe zomerbanden op. Michelin Primacy 4 91Y C-A-69,2. Deze zijn een stuk stiller dan de versleten Goodyear Eagle F1 Asymmetric 2 225/45R17 91Y C-A-69dB uit 2014. Maar ja. Nieuwe banden zijn altijd stiller in het begin.
En helaas moest de distributieketting vervangen worden. Hij was 0,3-0,4 mm opgerekt, ondanks dat deze auto (na 2010) al een verbeterde ketting had. Dat was een dure grap: bijna € 1.500,- incl. btw.
Logisch dat er meer kosten komen. Qua rijden ben ik nog heel tevreden met deze auto. Fijne motor en automaat, en verbruik is bijna 1 op 15 gemiddeld over 180 tankbeurten.
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Volkswagen Golf
Had je deze auto's al gezien?

Volkswagen Golf Variant 1.4 TSI Comfortline Nette staat!
- 2010
- 299.407 km

Volkswagen Golf 2.0 GTI Edition 35 | JD Stage 1 Tuning | 315 PK | JBL Subwoofer | Akrapovic | Navi | Clima | Stoelverwarming | LED
- 2011
- 226.793 km

Volkswagen Golf 1.2 TSI Highline - 1e eigenaar -DealerOnderH
- 2012
- 177.860 km