Volkswagen Golf Variant 1.4 TSI 122pk Highline (2009)

autoreview

Volkswagen Golf Variant 1.4 TSI 122pk Highline (2009)

Signalement

UitvoeringGolf Variant 1.4 TSI 122pk Highline
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2009
Jaar van aanschaf2009
KM-stand bij aanschaf27 km
KM-stand laatst96.670 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

HaaaTSI!! ( gezondheid!; )

  • 96.670 km

Bitter, lang, koud en traag waren alle wachtdagen! Maar liefst 5 maanden bekijk je foto's van het exterieur en interieur, ga je langs VW dealers om de door jou bestelde versie eens in het echt te bewonderen. Ziet ie er zo uit als op de foto's of totaal anders? Kom ik zo op terug... Want er was/is geen dealer die 'm had staan. Geen model highline met een TSI en ruime aankleding. Niet wetend hoe het lichmetaal weerkaatst in het huidige zonnetje en hoe al het aluminium hem zou staan. Dus weer terug naar de pc waar internet hoe groot ook met al haar mogelijkheden niet de juiste versie tevoorschijn kon toveren...het blijft dus bij afwachten...
De telefoon gaat( de leasemaatschappij, ja is een leasebak) belt. De boot uit Brazilie is mogelijk eerder vertrokken had wind mee of het was gewoon zo'n dag dat alles lukte. De auto is er en je kan hem over 1,5 week ophalen! JUIST!
23 maart was het dan zover, eindelijk en vooral ook het zien van de auto in zijn geheel met zijn uiterlijk en innerlijk compleet. Terugkijkend naar verschillende reviews was ook voor mij de achterkant op de foto's wennen, maar in het eggie ben ik er voor gevallen. Hij is zwart, verlaagd, two tone lichtmetaal en alu dakrails, het werkelijke plaatje is daar. Dan het interieur met zijn sportstoelen die bijzonder goed te verstellen zijn en zelfs als je 1,94 m bent is er achter mij genoeg ruimte voor een volwassene. De kleur is grey met het brick motiefje en het dashboard zwart met daar tussen de alu strips, het geheel loopt bijzonder mooi over en is eens wat anders dan al het eentonige zwart in veel volkswagens. Lekker licht interieur dus waar alles zeer goed op z'n plek zit en bijna alles via het sportstuur te bedienen is. Verder maak ik met groot plezier gebruik van het zeer snelle en duidelijke rns 510 systeem. Wat is die navi goed zeg en volkomen foutloos. Met gemak stuur je met je vingers het systeem touchscreen aan, zeer soepel. Verder kan ik me niets bedenken wat er mist aan de auto, de ruimte is zeer(va)riant en met de kleine opkomst wat elk moment kan gebeuren zullen we die ruimte optimaal gaan gebruiken. ( timing is alles ;)
Dan het rijden zelf..en over gebruik enzo.
De auto trekt als een lier, is net zo zuinig als m'n vorige dsg diesel tenzij de voet op het gas de boventoon voert. Dan gaat het verbruik flink omhoog. Tevens zal het verbuik afnemen zodra er meer kilometers zijn gereden en alles nog iets soepeler is. Het schakelen met de 6 bak is heerlijk, ik had het na verhalen iets stroever verwacht maar integendeel, gewoon lekker zit vooral goed op de nm's die bij 1500 toeren vrijkomen. Het diesel gevoel in een benzine stille auto, dat als ik bij het stoplicht sta soms even op het gas moet drukken om te zien of hij wel aan staat. Verder is de auto door de verlaging en sportonderstel snaar strak te rijden en sturen en juist als je denkt je grip te verliezen is het zaak het stuur nog strakker in te zetten waardoor je dan voelt dat het onderstel zich vast grijpt in het asvalt en juist dan het genot hebt van de goeie wegligging, fantastisch! In de auto zelf is het aangenaam stil en doet de climate goed zijn werk en is het zaak zelf ook scherp te blijven omdat je zonder enige moeite dat schijt leeuwarden weer aan het sponsoren bent, maar goed daar is de cruisecontrol voor, die overigens heel makkelijk werkt en met geheugen altijd weer terug pakt naar de snelheid zoals ingesteld. Dankzij het onderstel is dus alles aangenaam behalve klinkerweggetjes en verkeersdrempels, dat maakt de auto een redelijk stuiterbal al is het wel zo dat het een keuze is natuurlijk. Dus geen ergernis maar iets langzamer over drempels en klinkerweggetjes, over het algemeen rij ik dus weinig te hard in de met NL vol gebouwde drempelwegen...;)

122 uit een 1.4 is bijna exact te vergelijken met een 2.0 TDI met 140 pk. Je mist net iets meer turboduw in je rug omdat het veel geleidelijker gaat met de TSI maar snel is ie. Juiste schakelmomenten uitten zich dan ook in een krappe 9 seconden sprint naar 100 km/h. Vanaf die snelheid in 3 naar 4 resulteert in snelle tussensprints van menig diesel rijdend NL niets op in te brengen heeft en schakelen we bij 180 a 190 door naar 5 en waarnaar zelf 6 een normale versnelling is. De top is nog niet bereikt maar 220 met tempo over is binnenkort weer iets om verder te uit te proberen. Conclusie is dat hij harder gaat dan je denkt en op papier aangegeven is. Verder zorg ik wel dat de motor etc altijd eerst warm gereden is alvorens er meer toeren gemaakt gaan worden. Maar tot nu toe houdt de motor zich zeer goed en voelt het allemaal uitstekend aan. Als Golf rijder is deze review misschien minder objectief maar kon gewoon voor de ruimte, de aankleding (ook met executive plus erop ) en al de opties , onderstel en uitstraling geen betere prijs, prestatie en kwaliteitsverhouding auto vinden. De afwerking overigens lijkt er naarmate de type 5 er niet meer is en de 6 wel dat ze het afwerken zo hebben overgenomen uit het premium gevoel dat de 6 heeft en geeft. Een audi a4 is qua ruimte minder en scheelt het al gauw 10 tot 20000 euro. Alleen heb je dan niet 4 ringen op je front hangen maar een teleurgestelde audi rijder in je spiegel die zijn 143 pk tdi niet in de buurt weet te krijgen. En ik maar lachen met m'n 1.4 ( overigens woont de schoonfamilie in Duitsland en daar komen dan ook die wat "snellere" rijeigenschappen vandaan.)

Tot slot,

Een C5 is vast heel goed, een mondeo meesterlijk groot en ruim, een a4 een klasse apart en een passat een te veel geziene auto maar ben simpelweg zeer blij en trots op m'n variantje.

De foto's zijn onderweg en zal ik snel plaatsen. Tevens ook updaten van de review zal blijven en laat ik graag weten of de 1.4 zich goed kan houden en hoe het straks is met het verbruik en de bijhorende cijfers. Ik ga weer even het zonnetje in.....

Foto's: 6-4-09

De eerste foto staat erop. Vanmiddag meerdere foto's schieten van o.a. het interieur en toevoegen.

KM stand: 96duizend en een beetje
Soms zit het tegen en soms zit het mee!
Hierbij mijn eindelijke maar dus nieuwe update van 18-3-2011

Voor sommige volgers van deze review is het erg lang stil geweest. Dit klopt inderdaad. Vanaf heden kan ik jullie gelukkig melden dat hier per direct verandering in is gekomen.

Ik weet nog goed met welk enthousiasme ik bovenstaande review heb gemaakt. Ook kan ik jullie melden dat we een paar dagen na deze review trotse ouders zijn geworden van onze inmiddels bijna 2 jarige zoon. Papa zijn en auto's, heerlijk!
We hebben de variant met heel veel plezier gebruikt voor mijn werk, het volstouwen met boodschappen, het veilig van a naar b brengen van de kleine boef met alle hebben en houwen :) en voor de vakanties naar Frankrijk en Spanje. In het kort, de auto is subliem werkelijk. Stil, snel, zuinig een totaal gemiddelde van 1 op 16,9 en simpelweg erg praktisch. In de maanden van gebruik is de auto vrij gebleven van rammeltjes en kraakjes, heeft de RNS 510 zich altijd gedragen en was de harde schijf goed te vullen met de meest up to date muziek.

En soms zat het dus tegen...
Ik heb werk technisch een besluit moeten nemen waardoor de auto uiteindelijk na veel onderhandeling niet mee kon naar de nieuwe opdrachtgever.Het afscheid nemen in de nazomer van 2009 deed gewoonweg pijn. Ik wilde al gewoon niet weten wie er wel blij mee werd gemaakt en hoe hij of zij met de auto zal omgaan...
Dat weet ik sinds vandaag weer wel...( kom ik zo op terug )

1 Oktober 2010 was de eerste dag van "weer terug te zijn van weggeweest" Terug inderdaad bij de werkgever waar de variant nog steeds rond 'rijdt'..
Overleg met wagenpark is onovermijdelijk, komt ie vrij? Wat staat er wel vrij? Is een nieuwe bestellen een optie?
Het werd optie 2 want de variant is nog in gebruik door mijn opvolger, jammer!
In overleg een redelijk grote familie bak uit het wagenpark gekozen welke in september van dit jaar uit de lease gaat. Het gaat om een Altea XL Stylance met 1.9 TDI. Ruimte van de wagen is erg goed, ruime kofferbak, en verschuifbare stoelen op de achterbank waardoor de bagageruimte maar liefst 630 liter meet. Suberb en Passat grootte. Alleen lever je dan wel in op achterbank ruimte voor de passagiers. De motor is echt niet meer van deze tijd, keiharde turbo fluit, tractorpulling veel lawaai en al helemaal niet meer zo zuinig. Nu is het een 2007 auto met redelijk wat op de teller en dat zal ook best wel meetellen.
De auto gelukkig een plekje kunnen geven tussen m'n oren met in achterhoofd het idee van een nieuwe auto bestellen rond de zomer van dit jaar, blijft toch een mooi vooruitzicht! Tot en daar komt ie, vandaag onze wagenpark beheerder belt met de volgende boodschap; "Je wilt niet geloven welke auto er gisteren zeer onverwacht is teruggekomen?" Ok ok, knijp me, gooi een vol glas water leeg in m'n gezicht en zeg me maar dat het een grapje is..
Niet blijkt minder waar, de auto gaat volgende week naar de dealer voor een grote beurt(km stand nu 96 duizend en een beetje) en daarna voor een volledige interne en externe schoonmaakbeurt naar ons vaste poets bedrijf. Als kers op de slagroomtaart ook nog een mooie software update van het RNS 510 systeem, hou er wel van om een beetje met de tijd mee te gaan. Zoals je hopelijk begrijpt heb ik vandaag gekozen vanaf volgende week weer de berijder te zijn van 'mijn' variant!!
Ik als auto liefhebber was toen in maart van 2009 al zo blij als een klein kind, maar nu alweer. Gaat weer echt een lange week wachten worden....
En ja, het is geen nieuwe auto bestellen, hij komt niet onder een doek vandaan en de bloemen voor thuis zitten er ook niet bij. Kan me eigenlijk ook geen fluit schelen ik heb 'm weer terug!! En ik kan jullie zeggen dat ik elke update zal zorgen voor nuttige info..

Tot snel :)

gr, Bluevinis

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

PRIVATE LEASE Volkswagen Golf

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (27)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.