Volkswagen Golf Variant 1.2 TSI BlueMotion Techn. Highline (2011)

autoreview

Volkswagen Golf Variant 1.2 TSI BMT Highline (2011)

Signalement

UitvoeringGolf Variant 1.2 TSI BMT Highline
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2011
Jaar van aanschaf2011
KM-stand laatst91.000 km
Lezerswaardering: 75%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

  • 91.000 km

Het betreft een vw volkswagen variant 1.2 TSI bleumotion technology in highline uitvoering. Deze is standaard al lekker rijk uitgerust met electrisch ramen voor/achter, sportstoelen met alcantara bekleding, automatisch verlichting en binnenspiegel, leren stuur/pook met stuurwielbediening, regensensor, alu dakrails, mistlampen met bochtenfunctie, radio met mp3 enz. Als extra's heeft de auto metallic lak, een trekhaak, een schuifkanteldak, een winterpakket (koplampsproeiers en stoelverwarming), bleutooth (parrot) en parkerensensoren gecombineerd met automatisch inparkeren en tenslotte een setje winterbanden (vredestein snowtrac 3). Automatisch inparkeren werkt, maar in de praktijk heb ik het geduld er niet voor en doe het snel zelf. Het open dak is wel een extra die voldoet aan de verwachting. Je kan er tot 100km/uur heerlijk open meer rijden (1meter open). Je waant je bijna in een cabriolet. Stoelverwarming lijkt wat truttig maar is heerlijk in de maanden oktober tot en met maart.

Pluspunten: Auto is zeer stil. op de snelweg in de 6e versnelling maakt de motor bij 120 km/uur minder dan 2500 toeren hetgeen veelrust in het interieur geeft. Kan uit ervaring zeggen dat een audi A6 het op dit vlak niet (veel) beter doet. De motor is bij snelheden tot 100 km/uur zeer zuinig, maar ook bij hogere snelheden weet hij aangenaam te verrassen. Verbruik op de boordcomputer is gem 5,5 liter / 100km op zijn best tot gem 7,9 liter op zijn slechts (skiekoffer, autobahn, enz). Motor vermogen en trekkracht zijn toereikend (beter dan atmosferische 1.6 motor). Op de vlakke autobahn rijdt hij echt 185+ km per uur op de tom tom. Ze schijnen op de rollerbank gemiddeld rond de 115 pk af te geven ipv de 105 die volkswagen zelf opgeeft. Verder voelt de auto net als iedere VAG auto kwalitatief erg goed aan, maar dat is persoonlijk.

Minpunten: onderstel is wat week (maar wel comfortabel). Uiterlijk is wat saai (er rijden er wel erg veel van rond). Trekkracht is toereikend, maar geen partij voor b.v. een 1.9 tdi. Er mist een reservewiel. Erg lastig toen ik een scheurtje in de wang van de achterband opliep. De reparatievloeistof liep er langzaam uit. Voor mij vanaf nu altijd minimaal een thuiskomer.
Tenslotte laat de afwerking wat te wensen over. Mijn portier en motorkap zijn slecht afgehangen. Het portier wijkt zelfs wat naar buiten aan de onderkant. Hier heeft een Mexicaan van de kwaliteitscontrole een siesta gedaan.

Problemen:
Na 25.000 kilometer ontstond er een ratel na starten. Dit bleek de beruchte distributieketting met rek te zijn. Deze is inmiddels onder garantie vervangen. Echter, nu hoor ik af en toe toch opnieuw een ratel. Heb een paar sterren van de gebruikerskosten afgehaald.
Tevens schoot de motor 1x na starten in noodloop. Dit heeft zich na de 30d km beurt en een modificatie aan de turbo/wastegate niet meer voorgedaan.
Ook wilde rond de 25.000 km spontaan de contactsleutel niet uit het contact waardoor de motor niet afgezet kon worden. Veel wf40 en hulp van vw assistence heeft dit blijvend opgelost.
Tenslotte dient wel de olie tussen de beurten door bijgevuld te worden. Voorheen nooit nodig geweest, maar nu zitten er 30000 km tussen de beurten in en dat redt hij niet zonder een half litertje erbij. En er lekt wat olie uit de auto op de oprit. Mag niet kunnen van een auto van nog geen drie jaar oud.
Recent toch 2 gekke dingen gehad. Paar x wilde schuifdak in eerste instantie niet sluiten, en 1x ging de dashboard verlichting flikkeren. Begin een beetje mijn twijfels te krijgen bij de mexicaanse bouwkwaliteit. Kost hem wel een ster in betrouwbaarheid.

Conclusie:
Een golf variant is een erg praktisch, zuinige en comfortabele auto. Het afwerkingsnivo is over het algemeen hoog (look and feel) maar op details (afhangen deuren) niet meer dan matig. De 1.2 tsi is in de basis een fantastisch blok, maar (nog) niet geheel probleemloos. Ook is hij absoluut toereikend voor deze best zware auto (1275kg). Vooraf had ik daar mijn twijfels over (hebben vooraf geen proefrit gemaakt in een golf noch met deze motor gereden) maar die twijfels zijn helemaal weg. Onder de streep nog redelijk tevreden met de auto, maar iets minder over de betrouwbaarheid. Onze Vorige seat scoorde hoger. Ingeruild voor een renault grand scenic.

6,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Volkswagen Golf

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (18)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.