Volkswagen Golf Variant 1.0 TSI 110pk Highline Business R (2018)

Volkswagen Golf Variant 1.0 TSI 110pk Highline Business R (2018)
Volkswagen Golf Variant 1.0 TSI 110pk Highline Business R (2018)Volkswagen Golf Variant 1.0 TSI 110pk Highline Business R (2018)Volkswagen Golf Variant 1.0 TSI 110pk Highline Business R (2018)Volkswagen Golf Variant 1.0 TSI 110pk Highline Business R (2018)Volkswagen Golf Variant 1.0 TSI 110pk Highline Business R (2018)Volkswagen Golf Variant 1.0 TSI 110pk Highline Business R (2018)Volkswagen Golf Variant 1.0 TSI 110pk Highline Business R (2018)Volkswagen Golf Variant 1.0 TSI 110pk Highline Business R (2018)Volkswagen Golf Variant 1.0 TSI 110pk Highline Business R (2018)

UitvoeringGolf Variant 1.0 TSI 110pk Highline Business R
Versnellingen7, Automaat met dubbele koppeling
Bouwjaar2018
Jaar van aanschaf2018

Review 1e jaar in bezit

Inleiding:
Sinds 2002 heb ik de (plezierige) mogelijkheid om via werkgever auto's te leasen. Hierdoor heb ik in het verleden maar drie "eigen" auto's mogen bezitten, mijn 1e auto was in 1997 een Renault 5 uit 1987, hierna volgende een Renault Clio 1.4 S(port) uit 1992 en als laatste privé auto een Renault Megane 1.9D uit 1997. Deze keuze min of meer daar mijn vader alleen maar Franse auto's (Citroën/Renault) in bezit had en hierdoor mijn keuze ook op dat moment Frans georiënteerd was :-). Vooral de afwijkende, frivolere modellen t.o.v. de bekende Duitse auto's deden mij destijds ook meer om voor deze keuze te gaan

Via mijn destijdse werkgever(s) werden mij de volgende (lease) auto's ter beschikking gesteld, hierdoor kwam ik min of meer (verplicht) terecht in het Duitse segment.
Opel Astra Station 1.7D/Opel Meriva 1.3D/Opel Astra Station 1.3D/Peugeot 207 SW 1.6/Ford Focus 1.6/VW golf HB 1.2TSI/Toyota Auris Hybrid.

In september 2017 ben ik geswitcht naar mijn huidige werkgever alwaar ik gestart ben met voorloopauto (Skoda Octavia 1.2TSI). In maart 2018 mocht ik zelf een auto kiezen, alle merken mogelijk. De kandidaten waren op dat moment: Skoda Karoq, Renault Megane station, Opel Mokka, VW Golf variant, VW Tiguan.

Mijn (ooit) enige vrijwillige keuze in auto om te bestellen was destijds een VW golf 6 Highline 1.2 TSI hatchback uit 2012. Hier was ik (achteraf) enorm over te spreken, vooral over de wegligging, kwaliteit en afwerking. Na het verplicht uitstapje naar Japanse auto (Auris) - poolauto wist ik precies wat ik miste. Daarom dan ook wederom voor de (veilige) keuze gegaan en dan ook mijn oog laten vallen op een showroom auto bij Auto Arena te Venlo, te weten: VW Golf Variant 7 Highline Business R 1.0 /110PK DSG, kleur deep black pearl.

Waarom?
Een VW golf is alles behalve spannend, maar in deze samenstelling (R line pakket (int/ext), in combinatie met DSG wel enigszins afwijkend dan andere vergelijkbare modellen in deze klasse.
Waar ik een auto op kan waarderen i.v.m. postuur/lengte is vooral het zit comfort (stevigheid stoelen), bepaalde accessoires, dus liever geen instapmodel.
Door dit model te nemen in Highline Business R line heb ik een auto met alle denkbare accessoires met daarbij nog de volgende opties:

- Koplampverlichting led met bochtverlichting
- Winterpakket - verwarmbare stoelen/
- Executive pakket
- Spiegelpakket
- Media control & app connect

Uiteindelijk geen goedkope (lease) auto, maar wel een auto met hele goede (rijd) eigenschappen, vooral ben ik zeer te spreken over de DSG, het systeem schakelt feilloos zonder hoogtoerig over te schakelen. Dit was in de Toyota Auris wel anders te noemen, beter gezegd, dit was vreselijk.

Daar mijn werkgever drie vestigingen in Limburg heeft (Maastricht/Roermond/Venlo) rijd ik gemiddeld 35.000 km per jaar inclusief privé gebruik (vakantie ritten naar Oostenrijk/Italië).

Mankementen?
Vanaf aanschaf op 13-04-2018 t/m heden nog (gelukkig) geen enkele klacht/mankement mogen constateren. In maart 2019 is de auto voor de 1e keer naar garage geweest voor 1e (30.000 km) beurt. Hier waren geen aan of opmerkingen.

Pluspunten auto na 1 jaar bezit:

- Betrouwbaarheid
- Active Info display
- Comfort
- Mulitmedia systeem
- Automaat (DSG)
- Verlichting (LED)
- Adaptive Cruise Control (niet bij overvolle wegen)
- Motor 1.0 (3 cylinder) 110pk in combinatie met DSG
presteert boven verwachting!! In feite heel lang gedubt over 1.5 i.c.m. handbak, achteraf geen enkele meerwaarde in dit land.

Minpunten:
- Plaats achterin (tussen bank/voorstoelen) mag iets ruimer

De auto zal ik of 52 maanden in bezit hebben of tot aan km stand 152.000. Dus er zijn nog dik drie jaartjes ermee te gaan. Hopelijk dat ik zoals het afgelopen jaar mag genieten van veilige km's zonder mankementen.

Een volgende review zal ik plaatsen bij het verstrijken km stand 60.000.

3e jaar in bezit

Ik had eigenlijk een review willen schrijven bij de 2e beurt (60.000 km), echter hier tot op heden niet meer aan toegekomen,.

Inmiddels heeft auto in februari 2021 zijn 3e (90.000 km) beurt gehad. Het aantal kilometers liepen gestaag op, echter het laatste "Corona jaar" maar "28000 km" gereden in plaats van de gebruikelijke 35000 km.

Lang verhaal kort, ik heb ook geen enkele toevoeging te melden, bij zowel 2e als 3e beurt waren geen enkele mankementen of reparaties. Tot op heden geen enkele storing of reparatie. Hopelijk blijft dit dan ook zo. Deze auto zal ik vanaf heden nog een jaartje in bezit hebben, daarna eens kijken welke opvolger de eer zal mogen hebben om deze golf op te volgen :-).

100.000 km gepasseerd

Onlangs de 100.000 km gepasseerd!

Het is en blijft gelukkig saai, behalve een paar ruitenwissers rondom vervangen te hebben, geen opmerkingen of zaken waar ik tegenaan gelopen ben.

Alleen merk ik bij koude start een ratel bij het stationair lopen van de motor. Dit neemt snel af zodra gas terug loopt. Dit was in verleden ook, echter meen dat het iets in geluid is toegenomen.

Jaarlijks onderhoud en APK

Dit zal waarschijnlijk de voorlaatste update zijn.
De auto heeft afgelopen week zijn jaarlijkse inspectie beurt gehad en eveneens (alvast) zijn komende APK. We kunnen weer kort zijn, bij inspectiebeurt alleen het hoognodige vervangen (olie, filters e.d.) en bij de APK eveneens geen bijzonderheden te melden.

Op het moment van schrijven ben ik bezig om een waardige opvolger uit te zoeken daar deze auto in augustus 2022 of iets eerder uit de lease gaat. De volgende eigenaar zal er beslist nog een hoop plezier van hebben daar er ook werkelijk geheel niets op te merken valt, laat staan ook maar één defect te hebben gehad.

Helaas zal zoals het nu uitziet het geen golf (variant) meer worden. Reden de jeugd wordt groter en ik zal vijf jaar naar voren moeten gaan kijken op dat gebied, de wens naar een auto met hogere instap en meer achter ruimte is dan nu ook bepalend hiervoor. Tevens heeft elektrisch rijden ook mijn interesse gewekt. Het merk VW zal zoals het nu uitziet wel mijn voorkeur hebben. Ik zal er beslist op terug komen in mijn volgende (laatste review).

Auto ingeleverd - Laatste review

De auto is inmiddels ingeleverd nadat hij de week ervoor nog dienst heeft gedaan als vakantie auto.

Na de laatste beurt in februari is er ook geheel niets meer te melden. De eindconclusie in deze is dan ook dat dit een geheel probleemloze auto betrof met geen enkel mankement, verstoring of extra onderhoud.

Het onderhoud betrof alleen de olie, filters en banden. Zowel remblokken, schijven e.d. zijn geheel niet vervangen!

Dit was waarschijnlijk de 1e en laatste auto waar ik nog nooit iets aan heb gehad in exact 52 maanden/130.300 km :-).

Vanaf vrijdag ben ik de gelukkige eigenaar geworden van een Volkswagen ID.5 Performance Pro.

De nieuwe eigenaar van deze VW Golf Variant zal een goede en betrouwbare auto gaan krijgen!

PRIVATE LEASE Volkswagen Golf