Volkswagen Golf Cabriolet Quartett (1993) #2

autoreview

Volkswagen Golf Cabriolet Quartett (1993)

Signalement

UitvoeringGolf Cabriolet Quartett
Versnellingen3, Automaat
Bouwjaar1993
Jaar van aanschaf2011
KM-stand bij aanschaf202.500 km
KM-stand laatst222.420 km
Lezerswaardering: 73%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Golf 1 cabriolet Youngline uit 1993 als 3e auto

In 2011 besloten dat het tijd werd voor een hobby.
Als Citroën liefhebber moest en zou het -weer- een CX worden.
Maar ja, vind maar eens een goede voor een redelijke prijs. En het volgende punt bij een CX als je zoals ik in Duitsland woont het onderhoud.
Dus die wens laten varen en op zoek gegaan naar alternatieven.
Mijn vrouw was van mening dat het een mooi-weer auto moest worden, en zo geschiedde het dat er intensief gezocht werd naar een Golf 1 Cabriolet. Dit omdat ik het altijd al een mooie auto heb gevonden en ze relatief betaalbaar zijn, zowel in aanschaf als onderhoud.

De zoektocht heeft ons uiteindelijk in Lübeck gebracht waar een Inka-Blau metallic Youngline te koop stond.
De auto was van een liefhebber die er 7 jaar en 50.000 km mee gereden had. Hij had zelfs een video op YouTube gezet voor de verkoop!
Reden van verkoop: De Golf moest plaats maken voor een Porsche 996 Cabrio.
Ontzettend vriendelijk ontvangen en de hele middag over auto's gekletst onder het genot van koffie en taart!

De proefrit bracht een aantal zaken aan het licht waaronder een versleten koppeling en een versleten schakelmechanisme maar wel voorzien van een nieuwe kap van Sonnenland stof.
De rest van de auto zag er zò goed uit en de stapels rekeningen vanaf 1996(!) en de nieuwe TÜV wekten veel vertrouwen zodat we na een beetje onderhandelen de koop hebben gesloten.

Een week later wederom vanuit Wolgast richting Lübeck om de Golf eindelijk op te halen. Het was voor de verkopende partij een emotionele bedoeling. Er werden nog foto's gemaakt en moest beloven goed op de Golf te passen en zo nu en dan wat van me te laten horen.
Het weer was super dus de 300km naar huis uiteraard met het dak open!
Dat verliep probleemloos en de auto voelde prima aan hij was alleen erg traag....maar verder heerlijk!

De Golf is aangemeld van april tot oktober en staat in de winter braaf in de garage.
De eerste zomer ongeveer 5000 km gereden en aan het eind van het seizoen de koppeling laten repareren. De volgende zomer door omstandigheden erg weinig gereden en in 2014 ook weinig door een verhuizing richting NRW.
Maar de zomer staat voor de deur en wil dit jaar met de Golf naar het Comomeer rijden, dus ben benieuwd hoe dat gaat!

Problemen/onderhoud:

Uiteraard de nodige kosten aan de auto gehad. We hebben het over een 23 jaar oude auto dus ontkom je daar niet aan.
Even een opsomming sinds 2012;
-koppeling
-complete uitlaat incl. Kat
-schokdempers voorzijde
-verschillende sensoren (koeling, klopsensor)
-stuurhoezen
-bougies, bougiekabels

De eerlijk gebied te zeggen dat de schokdempers (Bilstein) en de koppeling relatief hoge kosten waren (1000€ incl. Tüv)

Het verbruik schommelt met veel korte stukjes tussen de 1 op 9 en 1 op 11. Heb er slechts 1 keer 900 km aan een stuk mee gereden en daar lag het verbruik rond de 1 op 13 bij een gemiddelde snelheid van rond de 120. Niet heel zuinig dus maar het is een oude auto met een aerodynamica van een baksteen.
Maar het is een pret auto en daar vind ik het verbruik eerlijk gezegd niet zo belangrijk.

Verder vind ik de auto nog steeds traag maar ik verdenk daar de 17" velgen van. En het simpele feit dat ik dagelijks mijn kilometers maak in een Fiat Grande Punto 1.9 diesel met 120pk en 280Nm aan koppel.
Ik hoop nog eens een mooie set Le Castellet of Estoril velgen op de kop te tikken in 15" zodat de Golf er beetje bij beetje weer origineel bij gaat staan. Want dat is voor de waarde alleen maar beter.

Natuurlijk is de auto nog niet perfect. Het schakelmechanisme moet nog gereviseerd worden evenals de vulpijp (doorgeroest) en de brandstofpomp in de tank beginte te zoemen. Je merkt langzaam dat het een oude auto begint te worden, maar gelukkig kan je door de eenvoudige techniek nog veel zelf.. Ook moet de Golf dit jaar weer voor de Tüv. Dit wil ik allemaal gedaan hebben voordat ik met de Golf naar Italië ga.

De auto;

Het gaat hier om een Golf 1 cabriolet uit 1993. Een Youngline uitvoering met een 2H motor met 98pk en met handbak en geen automaat zoals hierboven vermeld staat.
De auto heeft stuurbekrachtiging, elektrisch bediende kap, centrale vergrendeling maar is verder vrij basic. De vorige eigenaar heeft er nog een Clifford alarminstallatie in laten zetten en er zit een goede installatie in met een Alpine radio en Rainbow luidsprekers incl. een versterker in de kofferbak. Maar het is geen rijdende discotheek, die leeftijd heb ik gehad...
Verder is de auto voorzien van 17" velgen van RH, een S-rohr 60mm einddemper van Novus (bescheiden brom) en zwarte Fifft achterlichten.


Zodra ik weer kilometers met de Golf ga maken zal ik dit verslag bijwerken.
Er valt over 4 jaar en 12.000 pretkilometers met mooi weer niet veel meer te vertellen dan dat het een heerlijke auto is om mee te toeren door het Bergische Land waar ik nu woon.
Dit gebied oostelijk van Keulen kan ik iedere cabriorijder aanraden! Heuvelachtig, mooie bochten, leuke stadjes en dorpjes waar je vaak heerlijk kunt eten voor relatief weinig geld. En schitterende uitzichten over de heuvels richting Zevengebergte en het Westerwald.

Update;

  • 222.420 km

Kleine update;

De auto is nog steeds in bezit en mag vanaf morgen de weg weer op! Ook na een half jaar in de garage gestaan was het gister starten en lopen!
Inmiddels ook weer een paar -kleine- modificaties toegevoegd. De auto is sinds vorig jaar voorzien van een “chiptuning” Dat houdt niets meer in dat er nu een chip van een Golf 2 GTI in zit. En dus nu 5 hele pk’s erbij heeft :) Wel is het koppel ietsje eerder beschikbaar en is de auto veel zuiniger geworden. Red nu met korte stukjes hier in de heuvels makkelijk de 1 op 13. En op de snelweg met max 120 km/h 1 op 16.

Tweede modificatie is dat de auto weer op originele 15” Le Castellet velgen staat. Wat A beter rijdt en B gewoon de mooiste velgen voor onder een Golf 1 cabrio zijn.
Dit seizoen staan er een nieuwe distributieriem, nieuwe olie en 4x nieuwe banden en op het programma.

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Volkswagen Golf

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (8)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.