Volkswagen Golf 2.8 VR6 (1997)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Golf 2.8 VR6 |
---|---|
Versnellingen | 4, Automaat |
Bouwjaar | 1997 |
Jaar van aanschaf | 2006 |
KM-stand bij aanschaf | 84.000 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Na een fatale motorbeschadigiing van mijn Alero ben ik overgestapt naar VW, welke ik in de afgelopen tien jaar dat ik mijn rijbewijs heb 5 jaar heb gereden.
Mijn keuze viel dit keer op een hele mooie VR6 in de Highline uitvoering gemaakt in 1997. Deze wagen wekte direct mijn interesse vanwege de aantrekkelijke kilometerstand, en alle denkbare opties. De toch al bijna 10 jaar oude auto heeft o.a, climate control, abs, esp, lederen stoelen met verwarming, getint glas, electrische ramen en schuif/kanteldak, in hoogte verstelbare stoelen en stuurwiel, automatische 4 traps versnellingsbak, centrale vergrendeling en alarm af fabriek.
Al met al een zeer complete uitrusting, waar sommige merken vandaag de dag nog een puntje aan kunnen zuigen.
Het rijden met deze wagen is echt een belevenis. Met z’n dikke wielen en dubbele sportuitlaat een genot om naar te luisteren. Deze kleine V6 met z’n 2.8 liter inhoud sleurt de wagen letterijk en figuurlijk van z’n plek. Wat een vermogen! De toch al niet al te zware wagen, 1207 kg, bereikt in luttele seconden de 100 km/u. De automaat schakeld prettig en past zich electronisch aan aan de rijstijl die je hebt. Rij je een poosje rustig, dan schakeld de bak lekker snel naar de volgende versnelling, rij je lekker sportief dan schakeld ie bij een hoger toerental pas door. De kickdown geeft je pas echt een race gevoel, want dan trekt ie echt de klinkers uit het wegdek. Kwa verbruik valt het mij ook alles mee. Met een normale rustige rijstijl is 1 op 12 op de boardcomputer geen probleem. Rij je echter stevig door dan lees je een bescheiden 1 op 8 af....voor een zescilinder met 174 pk niet echt verkeerd lijkt mij.
De ruimte in de wagen is een ander iets. Achterin niet al te ruim bemeten, zeker niet in vergelijking met de type 4 of 5 Golf. Maar goed, dat weet je immers bij aankoop. Voor de kofferbak geldt hetzelfde, het is niet echt groot en ruim.
Problemen? Ja best wel. Na aankoop kwamen er toch wel wat zaakjes aan het licht. Onderandere de electronica die hier en daar de Computer op hol doet slaan waardoor de wagen regelmatig in een noodprogramma terecht kwam en dat rijdt pas echt beroerd. Na het vervangen van een aantal sensoren, kettingrevisie en electronisch gashuis was de auto weer als van ouds. De airco compressor heeft het helaas na 9 jaar nu ook bekeken. Deze lekt en zal vervangen moeten worden. Al met al zijn en worden bovenstaande problemen keurig opgelost door de verkoper, autobedrijf Van Den Brom uit Zeewolde. Prima service en een keurige afhandeling van de gebreken aan de wagen.
Conclusie, een fijne auto die rijkelijk is uitgerust met alle gemakken die je kunt wensen. Niet overdreven kwa benzine gebruik en het heerlijke hoogtoerige geluid van de zescilinder maakt het rijden met deze Duitser een waar genot.
PROBLEMEN
-luchtmassameter
-sensoren
-lambdasonde
-revisie distributiekettingen
-aircocompressor lek
-koelradiateur lek
-aandrijfhoezen gescheurd
Bovenstaand is bijna volledig verholpen. Het wachten is nog op de aircocompressor.
Update: de aircocompressor is gereviseerd. De climate control werkt echt super en steenkoud tijdens warme zomerdagen.
Sinds de diverse reparaties 15.000 probleemlose kilometers achter de rug.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.