Volkswagen Golf 1.9 TDI 110pk Milestone Sport (1997)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Golf 1.9 TDI 110pk Milestone Sport |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1997 |
Jaar van aanschaf | 2003 |
KM-stand bij aanschaf | 165.000 km |
KM-stand laatst | 335.000 km |
De mindere Golf dan de betere
- 335.000 km
De titel van deze review bedoel ik niet letterlijk. Het is inmiddels al een aantal jaren geleden (2003-2012) dat ik de Golf 3 TDI in de Milestone Sport uitvoering heb gehad.
De voorgaande Golf 2 MODA was m'n eerste auto en eigenlijk had ik die niet weg moeten doen.
Nu een review over de Golf 3 Milestone Sport. Via een advertentie werd de auto particulier aangeboden en met goed advies van Auto Century en navraag besloot ik deze auto te kopen.
Het was de zwaardere 110pk uitvoering, wat neerkomt op een variabele turbo (VNT). Verder voor de motorisatie is het hetzelfde model als de standaard 90pk TDI.
De auto was mijn eerste ervaring met diesel rijden en ik wilde al gauw niet anders meer. Het verbruik viel me reuze mee en gezien het relatief lage gewicht van 1100kg was dit een goede gewicht/motorvermogen verhouding.
De auto had aardig wat opties, zoals een fabrieks-af schuif-/kanteldak, sportstoelen met bijzondere bekleding, witte wijzerplaten, lederen stuurwiel, dito versnellingspook en lederen handremgreep, elektrische ramen, sportstuur, donker getinte achterlichten, sportonderstel, en 6-spaaks bijpassende aluminium BBS-velgen.
Heel af en toe zie ik er eentje rijden, maar het merendeel is weggeroest. Dat is waar dit model Golf bekend om stond, de roest op het plaatwerk en o.a. vloerdelen. Dan was de Golf 2 aardig solider.
Technisch is de verdeler pomp diesel zeer betrouwbaar en redelijk direct op het gaspedaal. Olieverbruik is nog te overzien bij de VP diesels. De opvolgende pompverstuiver (PD) diesel is nog sneller, maar iets royaler in verbruik.
2004
Met de auto op vakantie naar Denemarken, via de boot naar Noorwegen via de Noordkaap naar het noorden in Kirkenes en via Finland en Zweden terug naar huis.
Dat was best wel een uitdaging en een prachtige ervaring! Eenmaal terug in Nederland kreeg ik via de garage te horen dat de remblokken en schijven voor vrijwel op waren. Eveneens met de slechte accu, de volgende keer een vakantiecheck doen...
Heb er veel plezier mee gehad en vond de standaard sportieve accenten erg mooi aan deze auto. Qua interieur was de auto wel minder goed geïsoleerd tegen rijgeluid en lawaai van buitenaf.
Heb de auto laten tunen naar een kleine 150pk en 310Nm koppel. De fabrieksopgave was oorspronkelijk 110pk en 235Nm koppel. Enige wat ik eraan heb aangepast waren de destijds Golf 4 heldere koplampen en bijpassende Hella heldere dagrijverlichting. Gaf een wat frissere uitstraling en beter zicht.
Persoonlijk zou ik dit type Golf niet weer kopen, aangezien het model erg roestgevoelig is en motorisch moet je geluk hebben dat de koppakking in goede staat is bij de TDI-versies.
In de benzine variant is de simpele 90pk (66kW) nog het meest betrouwbaar, al is deze qua motorvermogen aan de iets lichtere kant. Mocht je kiezen voor de VR6 versie, dan kun je nog het beste kiezen voor de 2.9 liter, als ze nog te vinden zijn. De automatische versnellingsbak zou ik dan weer niet kiezen in alle versies. En bij een VR6 moet de gehele onderhoudshistorie compleet zijn, anders is het een geldverslindend project....
- Betrouwbaarheid4
- Prestaties5
- Comfort4
- Kosten4
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Volkswagen Golf
Uitgelicht aanbod
Lees ook

Videoflashback: Volkswagen Golf GTI 16V - 588.456 km - Klokje Rond

Volkswagen Golf GTI 16V - 1994 - 588.456 km - Klokje Rond

Renault Clio Williams (1994)- Volkswagen Golf GTI 16V (1996)

Op de rollenbank - Volkswagen Golf VR6

Blits bezit: Volkswagen Golf III VR6
