Volkswagen Golf 2.0 GTI (1995)

autoreview

Volkswagen Golf 2.0 GTI (1995)

Signalement

UitvoeringGolf 2.0 GTI
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1995
Jaar van aanschaf2016
KM-stand bij aanschaf151.800 km
KM-stand laatst158.213 km
Lezerswaardering: 45%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Aanschaf Golf III GTI 2.0 8V

  • 151.800 km

Al geruime tijd was ik aan het rondkijken voor een nette VW Golf gti. Mijn huidige Golf II 1.3 rijd heerlijk maar mist een stukje pit en de gti is toch wel het meest gewilde model. Helaas is een nette Golf II gti niet meer betaalbaar en vind ik de prijs niet meer in verhouding staan van het geboden. Om niet te veel af te wijken van mijn originele plan komt de Golf III als opvolger dan in zicht. Een moderner jasje maar toch nog wat elementen van de Golf II. Het comfort is hoger maar ook zijn gewicht en daarom trager dan zijn voorganger. Maar ja, ik ben ook 50 geworden en dus iets minder wilde haren dan voorheen.

Deze Golf is in 1995 nieuw gekocht door iemand die toen al 79 jaar was en deze auto 17 jaar in zijn bezit heeft gehad. In 2012 ging deze auto over naar een liefhebber die de veertig al gepasseerd was en er veel tlc ingestopt heeft.
Dus geen afgetrapte jongens auto met 20 eigenaren.

Dit maakt voor mij het een gewilde auto met volledige onderhouds-historie vanaf de aanschaf tot heden.

De koop was dan ook snel tot stand gekomen en met een setje extra wielen met winterbanden op de zelfde originele VW gti 16V velgen.

Natuurlijk zitten er nog genoeg verbeterpunten in voor deze auto maar de basis is goed en ik heb er de eerste kilometers mee af mogen leggen en dat beviel goed.

De eerste kilometers

  • 152.346 km

De eerste kilometers zitten erop en de eerste week was een vakantie in Drenthe, dus even in alle rust kennis kunnen maken met de auto.

Het verschil met de Golf Mk2 is dat deze Golf Mk3 zoveel volwassener aanvoelt. Natuurlijk is dat hij een klein stukje gegroeid is en niet alleen in maten maar zeker in gewicht.
Daardoor heeft hij niet dat kwieke van de Mk2 maar voelt het allemaal steviger aan.
Het sturen vind ik zeker een vooruitgang, de stuurbekrachtiging is niet te sterk rond het midden maar helpt je wel mee als er echt aan het stuur gedraaid moet worden.
Nergens word het echt gevoelloos.
De vering is ook goed voor elkaar, ondanks dat het onderstel wat sportiever is blijft hij vooral comfortabel en dat was goed uit te proberen over de Drentse klinkerwegen.
De motor is best stil en alleen als je echt gas geeft laat hij iets van zich horen, maar dat is nog erg beschaafd.
De koppel die in deze auto zit is meer dan voldoende, maar toch voelt de auto niet aan als een auto met meer dan 2x zoveel pk's dan mijn Mk2 die het met 54 pk moet redden.
Wat natuurlijk ook nieuw voor mij is dat is de boordcomputer waarop af te lezen is hoeveel hij gebruikt.
Over de eerste tank heb ik een gemiddelde van 7.5 liter per 100 km gereden en dat komt neer op 1:13.3

Over de rij kwaliteiten en het verbruik ben ik dus zeer te spreken en voor een auto van 21 jaar doet hij het zeker netjes.

Dat ik heel rustig gereden heb kwam omdat de motor moeite had met op temperatuur komen en ik had geen zin om mijn koppakking er direct uit te blazen. De temperatuur kwam niet boven de 70 graden.

Thuis gekomen van de vakantie direct maar een nieuwe thermostaat gehaald samen met nieuwe koelvloeistof en olie met een oliefilter.
Na montage van de thermostaat liep de temperatuur netjes op naar de 90 graden, De kachel werd vanmorgen ook binnen no time warm en dat is wel prettig komende winter.
Nu de motor op temperatuur komt, is het gebruik ook nog wat verbeterd, en zat ik vandaag op 7.1 liter per 100 km of zo gezegd 1:14!

Direct ook nog de auto eens goed gepoetst en in de was gezet, een dankbare klus en een autoradio met cd speler erin gezet zodat ik niet meer zelf hoeft te zingen. De originele Philips radio-cassette speler deed het helaas niet meer.

Voorlopig kan ik weer vooruit en hoop ik nog veel kilometers met deze auto te mogen maken.

Koppeling

  • 153.241 km

Vandaag had ik een vrije middag en heb me eens bezig gehouden met een paar simpele zaken die het leven van een automobilist toch verrijken.

Mijn radio bleef tot nu nogal storen en de verdachte was een antenne stekker die losgetrokken was van de kabel, dus een nieuwe stekker gemonteerd en ik kan weer naar de radio luisteren.

Tweede ergernis was de koppeling die zich krakend liet bedienen en mijn vermoeden was dat de koppelings kabel gesmeerd moest worden. daarvoor de kabel gedemonteerd en rijkelijk met olie verwent. Helaas had dit niet het resultaat waar ik op gehoopt had omdat bij het monteren bleek dat de zelf-span regeling nu niet meer werkte en de koppeling ging slippen.
Toch maar snel voor sluitingstijd nog een nieuwe kabel gehaald en gemonteerd.
Wat een feest is het nu om te koppelen, zo zacht als boter en zo als het hoort.

Daarna nog snel even de winterbanden gemonteerd, gezien de wintertijd dit weekend begint en eind oktober toch vaak wat vorst kan geven aan de grond.
Deze banden hebben nog goed profiel en liggen op de zelfde velgen als de zomerbanden. Alleen gaan die komende zomer vervangen worden door BBS velgen van een VR6, die ik persoonlijk iets mooier vind.

Ontplofte bobine

  • 158.213 km

Afgelopen week ben ik op vakantie geweest met mijn dochter. We hadden een huisje in Brabant gehuurd, ter hoogte van Deurne.
Gezien het weer erg veel weg had van een aan ééngesloten herfststorm i.p.v. een beginnend voorjaar, hadden we besloten na een weekje binnen zitten om onze benen te strekken bij de zuiderburen in het natuurreservaat Hoog Kempen.

De heenreis verliep spoedig en binnendoor nog even getankt. Op de bestemde plek aangekomen, stopte we even om een informatiebord te lezen.
Ons plan was naar het bezoekerscentrum te rijden en we stapte weer in. Ik start de auto, de motor ging rond maar sloeg niet aan.

Even gewacht en nog eens geprobeerd, geen resultaat en geen gereedschap bij me. Het klonk alsof er geen ontsteking plaats vond en ik haalde de verdeler los om de contacten na te zien. Deze waren heel erg vervuild door corrosie en ik heb de contacten schoon gekrabd met een sleutel. Helaas geen resultaat. Dus de ANWB gebeld en deze zouden een Belgische collega sturen.
Deze ging aan het meten en kreeg ook geen vonk meer uit de bobine en toen deze gedemonteerd was kon je duidelijk zien dat hij uit elkaar gebarsten was.
De man vroeg nog of de auto wel eens inhield maar ik heb nooit wat gemerkt, het was opeens gebeurt.

We werden afgeleverd met de auto bij een VW dealer in Lanaken waar ze geen bobine hadden maar hem wel konden bestellen. Deze zou de volgende dag arriveren en ze hebben me een huurauto mee gegeven, waar ik wel blij mee was omdat ik de volgende dag het huisje moest verlaten. Dus met een gloednieuwe polo drie cilinder naar Nederland.

Leuke ervaring om zo'n polo eens een lang stuk te proberen. Ik had een verbruik van 4.8 liter per 100 km en dat is erg netjes. Met mijn golf heb ik een keer 5.3 liter gehaald maar dan had ik wel met een zijde voetje gereden.
Gemiddeld haal ik 7.5 liter per 100 kilometer of 13,33 km per liter en daar ben ik best tevreden mee.

Al met al bijna 300 euro armer mocht ik de golf de volgende dag ophalen en toen we weer Nederland binnen reden zei ik tegen mijn dochter, zo'n auto is net als een paar schoenen, je groeit erin. Het voelt vertrouwd en al die elektronische snufjes in zo'n nieuwe auto zijn prachtig maar ik ben benieuwd of zo'n auto over 22 jaar nog perfect functioneert....

3,8
  • Betrouwbaarheid
    4
  • Prestaties
    4
  • Comfort
    4
  • Kosten
    3
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Volkswagen Golf

Gerelateerde forumtopics

Lezersreacties (13)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens