Volkswagen Golf 2.8 VR6 (1995)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Golf 2.8 VR6 |
---|---|
Versnellingen | 4, Automaat |
Bouwjaar | 1995 |
Jaar van aanschaf | 2001 |
KM-stand bij aanschaf | 100.000 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Het is alweer een aantal jaren geleden dat ik de Golf kocht, het leek me nu een mooi moment om een evenwichtig oordeel te geven.
Tja golf 3 vr6, is voor velen niet de eerste auto waar je aan de denkt als je 18 wordt en je je eerste auto koopt. Verzekering en onderhoud (dealer) zijn simpelweg duur te noemen. Dit is een origineel Nederlandse, dealer onderhouden (Pon) auto, dus geen gierige sportuitlaten en 20’ velgen, enige wat ik in de loop der jaren, niet origineel, heb laten vervangen zijn de schokdempers, normale dempers zijn simpelweg niet stug genoeg, nieuwe sportdempers scheelt echt een hoop!!
De auto. De gezichten van mensen als je met je ruim 10 jaar oude golf met 200+ langs suist zijn onvergetelijk... Vergis je echter niet, dit is een autobahn cruiser en geen auto voor het snelle bochtenwerk in de heuvels (ondanks de nieuwe schokdempers). Prestaties op de snelweg zijn erg goed te noemen (ik heb met veel snelle auto’s gereden zoals porsche en jaguar) boven de 200 km/h merk je wel dat de auto minder scherp te besturen is, maar onveilig wordt het niet. Sprint van 150 naar 210 is voor heel veel auto’s echt niet bij te houden, en de brul uit het vooronder is fenominaal, de top ligt rond de 230km/h. Banden is natuurlijk heel belangrijk, de standaard gemonteerde Conti’s (schandelijk dat Pon dit voor de Nederlandse VW rijders ’regelt’!!!) zijn waardeloos... Ik heb Toyo t1r softcompound sportbanden eronder laten zetten. t1r verschilt met de t1, deze ’cuppen’ aanzienlijk minder. Ben er erg over te spreken, ze plakken aan het asfalt. Keerzijde van dit verhaal is dat als er een halve vlok sneeuw valt, er geen wegligging is!! Remmen zijn prima, ze ’faden’ wel bij herhadelijk erg hard remmen.
Metallic lak is een must voor auto’s op deze leeftijd , ik heb blauw metallic.
Interieur. Stoelen zijn prima, lekker veel zijsteun, maar niet aardverschuivend goed. Verder is het interieur sober, wel alles electrisch (ramen, spiegels, alarm).
Overall. Wie toen (1995) bijna 80 mille guldens heeft betaald voor de auto, is natuurlijk wel een beetje op zijn achterhoofd gevallen. Wel is het indrukwekkend dat de auto voor hedendaagse maatstaven nog steeds als ’snel’ betiteld kan worden.
PROBLEMEN
Problemen, problemen....
Niets ernstigs, goed onderhoud is essentieel voor deze auto, voor die tijd redelijk wat techniek. Natuurlijk heb ik alle golf 3 kwalen gehad. Het fenomeen Duitse degelijkheid vind ik een illusie, heb veel vrienden met nieuwe en wat oudere auto’s van verschillende Duitse merken, iedereen heeft wel iets aan zijn auto in de loop der jaren. Mijn hart ligt meer in Engeland en Italie voor wat betreft auto’s, en dan niet bij Fiat en het voormalige Rover....!!!
-nieuwe schokdempers
-abs sensor vervangen
-electrische raam achter zat vast halverwege... mooie ellende
-nieuwe banden
-nieuwe remschijven.
-heel aantal kleine dingen, die een keer vervangen moeten worden omdat het materiaal gewoon ’op’ is, lijkt me normaal. bijvoorbeeld bougies (titanium!!) en remblokken.
Ik doe al het onderhoud bij de dealer, dus de prijzen zal ik u niet geven, u verklaard mij voor gek... Maar ben liefhebber en vind kwaliteit belangrijker dan het geld.
Ik waardeer de auto naar zijn tijd, en niet naar hedendaagse maatstaven!!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.