Volkswagen Golf 2.0 TDI Comfortline (2006)
autoreview

Signalement
Uitvoering | Golf 2.0 TDI Comfortline |
---|---|
Versnellingen | 6, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2006 |
Jaar van aanschaf | 2006 |
KM-stand bij aanschaf | 20 km |
KM-stand laatst | 166.000 km |
ERVARINGEN
- 166.000 km
Ik heb de auto blind ’besteld’ (het is een leaseauto), d.w.z. zonder proefrit te maken. Voornaamste reden was de alom geprezen DSG automaat, die toch wel prettig is als je dagelijks 130+ kilometer door de randstad moet ploegen.
DSG heeft me nog geen moment teleurgesteld, een verademing vergeleken met de meeste automaten. Hoewel ik dacht dat de (S)port stand een beetje ridicuul was voor een diesel, bewijst deze toch af en toe dienst als je snel wilt manouvreren (in files, bij het stoplicht, etc. etc.). ’Handmatig’ schakelen heb ik eigenlijk nog niet gedaan en al helemaal niet nodig gehad. Bij de Smart Roadster was dat haast een must om vlot door het verkeer te komen.
De auto rijdt verder prima, zoals je van een Golf mag verwachten, gezien mijn vorige auto (Smart Roadster) is het natuulijk wel net even anders. Toch heeft bijvoorbeeld de snelheid waarmee je bochten/verkeerspleinen kunt nemen me positief verbaasd. De (comfortline) stoelen dragen daar aan bij. De 2.0 TDI motor heeft daarbij ruim voldoende vermogen om vlot mee te komen in het verkeer. Af en toe gaat het vlotter dan je je realiseert.
In de drie weken dat ik nu in de auto rijdt is het verbruikt zo’n beetje 5.5l/100km, wat me niet tegen valt, aangezien ik best af en toe een sprintje trek of op andere manieren wat vlotter rijdt.
Update 05-2006 (9600km): Na bijna 2 maanden bevalt de auto nog steeds prima. Ondanks de bijna 10000km nog geen servicemeldingen in de boordcomputer, valt me mee. Wat me opvalt als ik eens een keer met de hand ’schakel’, is dat als je met de hendel aangeeft op te willen schakelen, het er op lijkt of de automaat even nodig heeft om na te denken. Het feitenlijke schakelen gaat (natuurlijk) heel snel, maar het duurt dus even voordat de automaat doet wat je aangeeft. Niet een probleem waar je echt last van hebt, de bak schakelt uit zichzelf prima (desnoods in S als het wat vlotter mag).
Update 06-2006 (17000km): Nog steeds zeer tevreden. Het verbaasde me al hoe bij 10000km het gele olielampje aanging (bijvullen dus), bij 15000km was het weer raak (had er een halve liter bij gedaan). Je kunt de km-teller er op gelijk zetten :)
Weetje voor mede DSG rijders: als de bak in S staat en je zet de cruise control aan, dan schakelt de automaat naar de versnelling die je in D zou verwachten. Als voorbeeld: bij 80km/h in de S stand zal de automaat meestal in de 4e versnelling zitten. Activeer je de cruise control dan schakelt de automaat op naar 6 (80 is zo’n beetje de drempel voor de automaat om naar 6 te gaan). Schakel je de cruise control uit, dan gaat te bak weer naar z’n 4. Een mooi stukje integratie..
Update 08-2009 (166.000km): Over 4000km loopt het leasecontract af en ik moet zeggen dat de auto me niet teleurgesteld heeft in de afgelopen 3,5 jaar. Na de geboorte van mijn zoon een jaar geleden krijgt het begrip 'ruimte' wel een nieuwe definitie. Maar zelfs een grote all-in-one kinderwagen, kinderbedje et cetera zijn geen probleem, als je een beetje met beleid pakt.
Al met al kijk ik met bijzonder veel plezier terug op het rijden in deze auto, niet in de laatste plaats vanwege de voortreffelijke versnellingsbak, de prestaties en betrouwbaarheid. Ondanks het feit dat een nieuwe auto al besteld is, kijk ik er nog steeds naar uit om de laatste kilometers door te brengen in de geplande vakantie.
Als minpuntje komt eigenlijk alleen het comfort op de achterbank naar voren. In de wetenschap dat kinderen de eerste jaren hun eigen stoel meebrengen en volwassenen zelden achterin plaats nemen is dat echter een betrekkelijk nadeel.
PROBLEMEN
- 166.000 km
Geen eigenlijk. Wat ik wel jammer vind is dat in het instructieboekje beschreven staat hoe je bepaalde instellingen (in het MFA..) in kunt stellen, maar dit niet werkt. Navraag bij de dealer leverde de verduidelijking op dat hiervoor een multifunctioneel stuur nodig is. Ondanks het feit dat dat stuur ook meteen inhoudt dat ik flippers aan het stuur zou hebben, vind ik 500+ euro toch wat duur.
Zoals meer mensen opmerken: de middenarmsteun (voor) had een wat stevigere vergrendeling mogen hebben, schuift erg vaak naar achter. Verder had deze nog iets verder naar voren gemogen van mij, maar dat zal wel een specifieke voorkeur voor DSG rijders zijn.
Update 08-2009 (166000km): Gedurende de 3,5 jaar eigenlijk geen problemen gehad. Eenmaal een foutmelding over een falende uitlaatas retourklep een dag na een onderhoudsbeurt en verder niets noemenswaadigs. Verder vermoed ik dat de retrofit roetfilter zijn beste tijd gehad heeft na zo'n 100.000km, inmiddels pluimt de auto weer aardig en ook de geur is weer als in het begin..
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.