Volkswagen Golf 2.0 TDI 170pk GTD (2012)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Golf 2.0 TDI 170pk GTD |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2012 |
Jaar van aanschaf | 2012 |
KM-stand bij aanschaf | 24.900 km |
KM-stand laatst | 27.700 km |
Aanschaf
- 24.900 km
Nu had ik al eerder in een GTD gereden dus veel nieuws was het niet voor me.
Waar de keuze voor een GTD.
Redelijk aangekleed, sportieve uitstraling, Sportinterieur en onderstel en diesel. Je kunt er lekker vlotjes meer rijden maar ook erg zuinig.
Als vanouds zou ik bijna zeggen. Typisch een VAG. Ook vwb zijn rijeigenschappen. Lekker koppel, vlot doortrekken.
Uiterlijk: Beoordeel zelf. Een van de mooiste modellen de Golf 6. OK de 1 zou ik ook wel willen hoor. Deze uitvoering vind ik een van de mooiste. Gewoonweg sportief en niet te overdreven.
Stoelen: Als gegoten. Nu ben ik niet zo klein maar om eerlijk te zijn, ze zitten beter als mijn vorige auto. Zitten meer zeg maar ipv liggen. De houding tov het dashboard en stuur zijn beter in te stellen. Overzicht is prima en overzichtelijk.
Interieur:
Zwarte hemel, sportstuur MF, ook hier en ik vind dit gewoon mooi en nog functioneel ook; de waterval verlichting. Deze keer rood ipv oranje. Middenarmsteun goed af te stellen. Voldoende opbergvakjes en evt een koeling aan te zetten in het dashboardkastje. Achterbank met middenarmsteun en skiluik. RVS pendalen. RVS afgewerkte onderdelen.
Accessoires:
RNS 310(315 (ben ik nog niet uit)) met radio, cd, mp3, bluetooth, SD, navigatie. Prima overzichtelijk. Cruise Control, Automatsch dimmende spiegel, regen sensor, PDC voor en achter, park assist, Handsfree bluetooth, SOS / Hulpverleningsknop, Climat control (dual gescheiden), electr ramen voor en achter, stoelverwarming, lendesteun, Home functie, boordcomputer met oa olietemperatuur,
Motor:
6 versnellingsbak. Heerlijk soepel. 170 pk met 350nM koppel, in alle toeren heerlijk accelererend
Ik zal tzt de reviews updaten om mijn ervaringen te delen.
Update-tje
- 25.100 km
Op een 20 tal plaatsen met mijn dremel mijn initialen in gegraveerd.
You never know.
Wintervelgen, banden en rubberen matten zijn aangeschaft. T.z.t. eens plaatsen. Matzwarte 17 inch ster alu velgen met Winguard Sport2 205 bandjes. Komen uit de test er redelijk tot goed uit en de velgen speciaal genomen omdat zwart in mijn ogen mooi staat op een witte auto en ster omdat ze dan makkelijk schoon te maken zijn. Zal t.z.t. een foto vervangen door een met de wintervelgen.
Verder me aan het oriënteren om de halogeen lampen om te zetten naar OEM LED/Xenon. Als iemand mij daar nog tips over kan geven dan hou ik me aanbevolen.
Nog een adapter gekocht om op de achterzijde van de radio aan te sluiten op de plaats van de CD-wisselaar. Daar zou dan een USB / SD en ipod etc mogelijkheid op oeten zitten die in het dashboardkastje komt te liggen.
Kan nog weinig zeggen als aanvulling omtrent de ervaringen. Wel wat me opvalt is de soepele schakeling van de 6-bak en dat hij vrijwel in elk toerental heerlijk oppakt. Als tweede dat je ineens 1:21,3 rijdt i.p.v. 1:11,4 met mijn vorige. En in deze tijd is dat toch ook wel lekker.
Keep you posted.
Update 2
- 26.125 km
Vandaag op zowel de zomer als wintervelgen mijn kenmerk weer ingegraveerd en de wintervelgen geplaatst. Foto toegevoegd.
Mooi zwart is niet lelijk ;)
Update 3
- 26.500 km
Update 3 (26.500 km)
Korte review over mijn bevindingen tot nu toe.
-interieur
Stoelen zitten prima, voldoende steun en goed af te stellen. De voetruimte achter is zelfs meer dan mijn vorige auto (BMW E90).
Dashboard is overzichtelijk en met meer dan voldoende functies in de boordcomputer. Zelf vind ik de koelvloeistof- en olietemperatuurmeter erg fijn.
Geluid van de radio vind ik meer dan voldoende. De 8 speakers doen hun werk prima.
Stuur voelt prima aan en MF toetsen zijn goed te bedienen.
Regensensor, aut dimmende spiegel en lichtsensor werken zoals het hoort.
Qua opbergruimte is er voldoende plek om allerlei zaken op te bergen.
-motorisch
Wat een heerlijk koppel. Zelfs bij 60km/u in 6e versnelling is mogelijk goed te cruisen. Het is wel weer wennen dat je wat vlotter moet schakelen als en benzine. Maar wat loopt dat motortje soepel.
Cruisend 120km/u bij 2200 toeren is hij muisstil. Bij wat sportiever rijden lijkt het er op dat hij boven de 3000 toeren een sportieve grom krijgt.
Inmiddels met warme motor eens een keer goed doorgetrokken en 200km/u is in een mum te halen.
Wat is de 6 bak een verschrikkelijk soepele bak. Met een pink is hij te bedienen. Je kunt hem bijna in zijn versnelling blazen.
Inmiddels over een afstand van 180 km op de boordcomputer reeds een gemiddelde gehaald van 1:21,4. Straks weer eens kijken wat het totaal gemiddelde is maar bij normaal gebruik is 1:17 gemiddeld makkelijk te halen schat ik in. Maar goed dat zie ik wel over 10k km.
-banden
Dunlops liggen er nu op 225 18inch en op zich zijn die prima te berijden. Niet gek veel rolgeluid. En 18inch is zeker niet te stug.
-buitenzijde.
Led achterlichten, mooi en functioneel.
Vormgeving. Afgezien van nostalgie is dit imo een van de mooiere modellen van de Golf.
Spiegels hebben voldoende zicht. Jammer dat je verwarming handmatig aan en uit moet zetten.
Dezelfde kwaal is er nog wel. Het water blijft lang op de zijruiten bij regen. En bij sneeuw en openen deur, heb je een lading sneeuw in je auto.
Een nadeel herinner ik me nog van vorige VAG auto's. Men heeft nog steeds niet voor elkaar om het beslaan van de ramen etc bij vochtig weer onder controle te hebben. Oplossing is vaak de airco aan te zetten maar dat kan m.i. niet de bedoeling zijn.
Nu praat over het algemeen iedereen over zijn eigen auto natuurlijk goed echter na diverse auto's gereden te hebben (ik meen reeds 30 en ruim 30 jaar mijn rijbewijs) val ik toch telkens weer terug op BMW of VAG.
Nog een typisch VAG verhaaltje. Er zitten standaard meer opties in je auto dan je denkt. Voorbeeld; bochtverlichting, teardrop washing etc. Kwestie van aanvinken via een garagehouder die VAGcom heeft en viola het werkt. Waarschijnlijk zul je bij de dealer er ruim voor moeten betalen.
GESTOLEN !!!!!!!!!!!!!!!!!
- 27.700 km
Vannacht tussen 2340 en 0600 gestolen. Kenteken 90-ZKL-5. VW Golf GTD.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.