Volkswagen Golf 2.0 TDI 170pk GT Sport (2008)

autoreview

Volkswagen Golf 2.0 TDI 170pk GT Sport (2008)

Signalement

UitvoeringGolf 2.0 TDI 170pk GT Sport
Versnellingen6, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2008
Jaar van aanschaf2008
KM-stand bij aanschaf45 km
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ervaringen na de eerste 30.000 km (30.000 km)

Exterieur:

De auto is netjes afgewerkt, het valt mij op (t.o.v. de Focus) dat de deuren, deurrubbers en (vooral) de lasnaden etc beter voor elkaar zijn.
Klein kritiekpuntje is dat beide voorportieren niet helemaal recht zitten, maar het veroorzaakt geen windgeruis.

De reflexzilver kleur laat de zwarte GT-sport grille mooi uitkomen. Ook zitten er zwarte zijskirts op.

Interieur:
Dit is mijn eerste VW, en ik ben aangenaam verrast door het interieur. Alles zit op een logische plek, en is prima afgewerkt. Climate control, boordcomputer (de plus versie), cruise control zijn alle perfect bedienbaar. De sportstoelen, met grijs/rode bekleding zitten heerlijk, en contrasteren mooi met de zilveren buitenkant. de RNS 300 navigatie doet het op zich goed, maar geef maar mij een TomTom.

update 30K: voor wat betreft de afwerking: ik heb toch enkele aanmerkingen: het middelste ventilatierooster (de grote op het dashboard) rammelt als de airco koelt en als de verwarming hete lucht blaast. Ook willen de beide middelste roosters niet meer met het draaiwieltje dicht. Nou hoeven die dingen ook niet dicht, maar vind het toch wat tegenvallend.

Heb recentelijk nog wel de nieuwe Bluetooth adaptor er in gezet, ter vervanging van de normale telefoonhouder. Telefoon is nu gewoon te bedienen via het touchscreen.

Wegligging:

De auto is standaard voorzien van het sportonderstel en 17” velgen met 225/45 banden. Uiteraard is comfort niet het sterkste punt, maar er valt prima mee te leven. Tractie op droog is goed, de auto kan het vermogen goed kwijt. Op nat is het (uiteraard) wat minder. ’s Winters’s rijd ik met 16" Conti's TS 830 winterbanden(16" past net om de voorste remschijven heen). Deze winterbanden bevallen prima.

Het stuurgedrag is door de snelheidsafhankelijke bekrachtiging ook goed, maar toch wat minder scherp in vergelijking met de Focus.
Ook is er sprake van wat meer onderstuur, ook niet raar vanwege de zwaardere dieselmotor, maar dan moet je al harder rijden dan normaal.
In het dagelijks gebruik voldoet het prima.

Prestaties:

De 170 pk maken de auto snel zat, vooral de tussenacceleraties zijn super, dat blijft elke keer verbazingwekkend.
Ook de DSG-bak helpt hieraan mee, de bak schakelt bij 120 km/h snel terug naar 4 als je vol gas geeft, en gaat pas naar z'n 6 bij de 170 km/h. (op de Autobahn)
Het verbruik is gemiddeld ongeveer 6,5 ltr/100 km (1 op 15,4) over 30.000 km.
Bij rustig rijden lukt 6.0 ltr/100 km nog (1 op 16,7). Dat zijn dan stads- en meest snelwegkm's.

Tot nu toe bij 18.000 km een liter olie hoeven bijvullen, dus dat valt mee.
Wel verbruikt de auto in het begin wat koelvloeistof (1,5 liter de eerste 15.000 km), daarna heb ik nauwelijks iets meer hoeven bij te vullen.



45.000 km
We zijn alweer aanbeland bij de 45.000 km.
De eerste (longlife) beurt is uitgevoerd, waren verder geen bijzonderheden.

In een vorige update had ik melding gedaan van de scheefhangende voorportieren. Deze zijn door de schadeafdeling van de VW-dealer rechter afgesteld. Ze zitten nog niet helemaal recht, maar stukken beter dan wat het eerst was.

De piepende remmen zijn verdwenen sinds het voorjaar, zal dan toch wel met de winterse omstandigheden te maken hebben gehad.

65.000 km
Het vertrouwen in de auto heeft de afgelopen periode een flinke deuk opgelopen.
Bij km stand 58.000 zijn zowel de turbo als de DSG-bak vervangen.
De turbo begon opeens enorm fluiten, maar omdat hij geen storing gaf wou de dealer hem niet vervangen, ondanks dat er nog fabrieksgarantie op de auto zat. Na enig aandringen is hij toch vervangen.
De DSG-bak had er steeds meer moeite mee om vanuit stilstand schokvrij op te trekkken, en deze is vervangen. Nu schakelt de bak echt goed, waarschijnlijk was de 1e bak al een tijdje minder aan het worden.

Bij km stand 68.000 zat er opeens een knak in het stuurwiel.
Het complete stuurhuis is vervangen, en omdat de auto al 7 hele dagen uit de garantie was, geen garantie…..
Inmiddels al wel drie keer langs de dealer geweest na het vervangen van het stuurhuis: auto trok eerst naar links en stuurde zwaar, na software aanpassingen trok ie naar links, en na de 2e keer uitlijnen trekt hij nog wat naar rechts, en staat het stuurwiel scheef bij rechtdoor rijden……. Zucht…..

na 75.000 km
Na het 4e dealerbezoek staat het stuur recht, en rijdt de auto beter rechtdoor.
Ondertussen zijn de voorbanden vervangen door nieuwe Conti Sportcontact 3, waardoor de auto nu eindelijk weer goed rijdt.

na 95.000 km
De laatste 20.000 km geen enkel probleem met de auto gehad, dat is eigenlijk een klein wonder....
Verbruik is over 90.000 km gemiddeld 1 op 15,43 (6,48 l/100km)

De auto heeft bij 90.000 km een (longlife) beurt gehad, maar nu bij een andere VW-dealer. Ik was de vorige dealer behoorlijk zat. Hopelijk bevalt de nieuwe dealer beter!

6,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee

PRIVATE LEASE Volkswagen Golf

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (7)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.