Volkswagen Golf 2.0 TDI 170pk GT (2006)

autoreview

Volkswagen Golf 2.0 TDI 170pk GT (2006)

Signalement

UitvoeringGolf 2.0 TDI 170pk GT
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2006
Jaar van aanschaf2009
KM-stand bij aanschaf122.750 km
KM-stand laatst235.500 km
Lezerswaardering: 69%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Alles wat ze over Golfrijders zeggen is waar.. ;-)

  • 131.450 km

De auto is een GT 170pk uitvoering uit de eerste serie (geen GT Sport dus) en is ongeveer 1,5 jaar in productie geweest (2006/2007).
Naast de standaard GT uitvoering is de auto uitgerust met een middenarmsteun, metallic lak, licht/zichtpakket (automatische inschakelende ruitenwissers/lampen) en een 'standaard' radio (door de dealer overgezet uit een VW Tiguan). Voor de rest zit alles er wel zo’n beetje op en aan. Het achterraam en de zijramen achter zijn 35% getint.
De Golf GT in de review van autoweek: http://www.autoweek.nl/autotest/1734/Volkswagen-Golf-GT-20-TDI-DSG

Met 300.000 kilometers Golf IV achter de kiezen was het tijd voor 'vernieuwing'. Ik had een budget van +/- 17.500 euro en een paar belangrijke parameters: veiligheid, wendbaarheid, representatief, sterke motor, diesel en fun.

Ik heb vele auto’s overwogen maar mijn shortlist bestond uiteindelijk uit de Audi A3, de BMW 3, en de, in deze categorie/prijsklasse voor mij onvermijdelijke VW Golf. De goede ervaring, de funfactor (170pk) en de goede prijs/kwaliteitsverhouding van de Golf gaven uiteindelijk de doorslag. De Golf gaf het meeste auto voor mijn geld.

Ik ben zelfstandig ondernemer, woon in de Randstad, geen kinderen, rij ongeveer 25.000 per jaar en kom regelmatig bij opdrachtgevers voorrijden. Dat laatste kan met deze redelijk anonieme auto ietsje beter dan met een Beamer; dat heeft toch een andere uitstraling. Een kenner kan aan de Golf zien dat het een wat dikkere auto is en kan dat over het algemeen wel waarderen; voor alle anderen is het gewoon een zwart golfje. Boodschap aan de opdrachtgever: wij gaan voor degelijkheid en gezond verstand en u betaald zeker niet teveel.

Het rijden in deze auto is echter niet helemaal conform die boodschap. De auto is een verleider. Degelijkheid en gezond verstand verliezen het nog wel eens van de rechtervoet. De glimlach die even doorknallen geeft is groot; heerlijk die trekkracht onderin (350nm bij 1750 toeren). Ook bij hogere snelheden kan je nog zichtbaar en voelbaar rap versnellen.

Ik voel me er onderhand wel eens te oud voor en ben mij bewust van de rolbevestiging (zwarte golfrijders scheuren en raggen er op los) maar uiteindelijk maakt deze auto van elke volwassen kerel een klein jochie.

In Frankrijk ’s nachts op een lege snelweg een top van 235 op de teller gehaald en de auto ligt ook bij die snelheid nog superstabiel op de weg. De Golf IV ging boven de 160km/p.u. ‘vliegen’ en voelde niet echt veilig meer; deze plakt juist nog meer aan de weg. De onafhankelijke wielophanging achter draagt daar veel aan bij en maakt ook dat lange reisafstanden minder belastend zijn. Het (snel)weggedrag lijkt sterk op een auto uit het D-segment; afstanden rijden gaat dus prima.

Het verbruik ligt wel behoorlijk hoger dan de fabrieksopgave, 13,6km per liter op de boordcomputer waar volgens de opgave een gemiddelde van 16,9 mogelijk zou moeten zijn.
Mijn verbruik is ook ongunstiger dan identieke auto’s op spiritmonitor.de. Het gemiddelde van 31 Golf GT's 125kw is daar 14,8 km per liter.

Het rijden is deze auto is naast het lekkere/leuke vermogen een genot. Hij is straf geveerd maar niet te hard, heeft lekkere stevige stoelen, is redelijk scherp te plaatsen, ietsje overstuur maar corrigeert makkelijk en het vermogen blijft van 1700 tot 4200 toeren gelijkmatig. De oude TDI motoren gaven echt een kick (let./fig.) rond de 2100 toeren; deze is dus wat gelijkmatiger maar door het grote vermogen komt het gevoel van versnelling redelijk overeen.

Nadelen zijn er ook. De motor maakt erg veel herrie; zeker als deze koud is. In testen kwamen geluidsmetingen van 72dB naar voren en dat klopt zeker. Ik heb overigens het vermoeden dat mijn huidige banden (Continenal Sportscontact) ook behoorlijk bijdragen aan de herrie. Ik overweeg om de volgende keer Michelin Primacy HP's eronder te laten monteren. Als een van lezers daar ervaring mee heeft (of een ander advies) dan hoor ik dat graag.

Panne na 2000 kilometer. Midden in een 1-richtingsstraatje bij de drukke haven van St. Tropez hield de auto er mee op. Na 300.000 km Golf IV nog nooit 1x stil te hebben gestaan een nieuwe ervaring. En dan ook direct ver van huis, zonder cursus Frans en met allemaal opgewonden claxonerende PSA klanten om me heen. Uiteindelijk onder garantie van de dealer in NL een massa kabel laten vervangen. Volgens de Franse garage kreeg de accu geen aarde door een kapotte kabel. Ik weet niet zeker of dat waar was; maar goed. Betalen en terugrijden.

Waar ik aan moet wennen is dat de motor af en toe trilt (en daarmee de hele auto). Alsof er teveel brandstof wordt aangevoerd. Het verbruik is dan ook hoger. De motor lijkt bijna te verzuipen in de diesel. Of krijgt te weinig lucht voor een gelijkmatige verbranding. Of kan de uitlaatgassen niet kwijt. Ik weet het niet. Mocht iemand dit herkennen van de TDI motoren 170pk dan hoor ik dat graag. Ik zit nu nog onder de garantie van de verkopende partij. Alvast dank! (update; dit is dus het regenereren van de DPF; hoort bij moderne dieselmotoren).

Snelheidsafhankelijke stuurbekrachtiging ervaar ik als erg prettig en een vooruitgang. Ik heb bij elke snelheid het gevoel goed contact te hebben tijdens het rijden en het voelt veiliger om de auto te sturen bij hoge snelheden.
Er zit wel ietsje marge in het stuur maar wat autobladen (vaak met negatieve ondertoon) als indirect stuurgedrag beschrijven maakt mijns inziens juist dat je met deze auto ook afstanden kan rijden zonder de hele tijd te moeten 'sturen' en/of 'autorijden'. Als je ook wil bellen/werken in de auto is nerveus gestuur een extra vermoeiende factor.

Motorstoring/EGR klep vervangen

  • 133.500 km

Na twee weken uit/aanspringende waarschuwingslampjes besloten de auto voor reparatie aan te bieden. Vandaag is onder garantie de EGR klep vervangen. Motor/auto loopt nu voelbaar beter.

Voor de lezers die net zo technisch zijn als ik: het gaat hier over de Emission Gas Recirculation klep: http://nl.wikipedia.org/wiki/Uitlaatgasrecirculatie

In de afgelopen periode (meting over +/- 6500km) schrijf ik gunstigere cijfers qua verbruik: van 13,6 km per liter naar 14.2 km per liter.

Dit komt mijns inziens mede doordat ik gewend ben aan de auto/motor/verhoudingen en het vermogen. Het nieuwtje is eraf, rij nu rustiger en meer ‘in lijn’ met de auto. Altijd voldoende vermogen beschikbaar leidt tot een rustigere rijstijl; mooi is dat.

Jaar 1. Facts & Figures

  • 146.250 km

De eerste 12 maanden zitten erop. Tijd voor een samenvatting in cijfers.

3.500,- Afschrijving(zie onder)
1.250,- MRB (Noord Holland)
550,- All Risk Verzekering (HEMA, 50% korting eerste jaar)
1.700,- Brandstof Diesel
50,- Klein onderhoud/APK
0,- Groot Onderhoud
600,- Nieuwe banden (Pirelli Cinturato P7 225/45/R17)
500,- Overige Kosten (Excl Parkeren/Peage ruim 800,-)

8.150,- Totale Kosten

Gereden kilometers: 23.500
Kosten per kilometer: 0,35

Afschrijving

  • 146.250 km

In mijn optiek zijn tweedehands lease auto’s (diesel) niet goedkoop maar wel ideaal om te rijden. Het beste moment om deze auto’s te kopen is direct nadat ze uit de lease komen. Ze zijn dan 3 of 4 jaar oud, hebben vaak veel snelwegkilometers gereden, dealeronderhouden en vaak nog redelijk ‘fris’.

Uit ervaring weet ik dat een tweedehands VW Golf Diesel ongeveer zo afschrijft. Uitgaande van een nieuwe prijs van mijn huidige auto; 36.000 euro.

Jaar 1: Kilometrage 40.000. Afschrijving: 8.000,- Restwaarde: 28.000,-
Jaar 2: Kilometrage 80.000. Afschrijving: 6.000,- Restwaarde: 22.000,-
Jaar 3: Kilometrage 120.000. Afschrijving: 4.500,- Restwaarde: 17.500,-
Jaar 4: Kilometrage 140.000. Afschrijving: 3.250,- Restwaarde: 14.250,-
Jaar 5: Kilometrage 160.000. Afschrijving: 2.500,- Restwaarde: 11.750,-
Jaar 6: Kilometrage 180.000. Afschrijving: 2.000,- Restwaarde: 9.750,-
Jaar 7: Kilometrage 200.000. Afschrijving: 1.500,- Restwaarde: 8.250,-
Jaar 8: Kilometrage 220.000. Afschrijving: 1.250,- Restwaarde: 7.000,-
Jaar 9: Kilometrage 240.000. Afschrijving: 1.000,- Restwaarde: 6.000,-
Jaar 10: Kilometrage 260.000. Afschrijving: 750,- Restwaarde: 5.250,-

De grootste kostenpost van deze (en volgens mij elke) auto is dus de afschrijving. Tweedehands auto rijden is altijd een balans zoeken tussen afschrijving en onderhoudskosten. Op dat gebied scoort een VW Golf erg goed. Hij blijft redelijk waardevast en omdat het een ver doorontwikkelde auto is zijn de onderhoudskosten redelijk te overzien.

Banden 225/45/17 91y/w

  • 152.000 km

Even een banden update:

Ik heb deze auto nu op 3 verschillende soorten banden gereden.

Continental SportsContact 2
Pirelli Cinturato P7
Continental Wintercontact TS830P

Over de SportContact2 banden die er bij aanschaf opzaten was ik niet erg tevreden. Veel afrolgeluid en stug/hard rubber. In combinatie met 17inch en een sportonderstel geen lekker combi. Te 'hoekig'. Stug lijkt een voordeel voor de controle en grip maar dat was het niet. Geen aanrader dus. Verbruik ook stevig.

De ANWB als beste geteste Pirelli's zijn in alle opzichten een verademing. Nu lijkt dat al snel zo wanneer je nieuwe banden monteert maar ook als je daar even doorheen kijkt dan merk je het verschil. Het zijn eco/fluisterbanden en het verschil qua geluid is echt enorm. Een passagier die regelmatig meerijdt merkte het spontaan op; 'veel stiller opeens'. Ook het verbruik is met 1 liter per 100km gedaald. Toch behoorlijk. Ook qua rijgedrag is het een vooruitgang; niet enorm maar zeker merkbaar. (Aanrader dus deze banden).

Waarom dan toch Conti's als winterbanden; ze kwamen als tweede en als stilste uit de test.... En zoals hierboven beschreven is het motorgeluid van deze Golf aanzienlijk dus probeer ik de overall herrie met minder bandengeluid te reduceren.

Ik had altijd stevige weerstand tegen winterbanden (marketingbullshit/geldklopperij) maar ben na een maandje en 2500km helemaal om. Enorm verschil is het.
Zeker met dit vermogen en semi-sportbanden is het (ondanks ESP etc) eigenlijk gewoon dom als je geen winterbanden monteert. Een klein tikkie tegen een voorganger/vangrail/stoep en je bent veel meer geld kwijt en twee afzonderlijke setjes slijten even hard als twee opeenvolgende setjes banden. Overigens via MP een setje identieke LM velgen (VW GT Classix) op de kop getikt. Winterbanden in stijl so to speak.

De bandentesten:
http://www.anwb.nl/auto/tests/onderdelen,/zomerbanden/Resultaten-ANWB-zomerbandentest-2010--225-45-R-17-.html

http://www.anwb.nl/auto/tests/onderdelen,/winterbanden/resultaten-winterbandentest-2010--225-45-R-17.html

1,5 jaar. Update

  • 158.750 km

18 maanden in bezit. 36.000 km gereden.
Geen technische problemen.
Wel vandalisme schade (sleutelkras op achterklep) maar dat is weer netjes weggewerkt.
Inmiddels ook de zomerbanden er weer onder. Toch een groot verschil. De hardere band past toch echt veel beter bij de rest van de afstelling van deze auto. De auto 'zet' zich weer veel duidelijker en directer.
Iets meer dan 9.000 km gereden met de winterbanden; 2mm slijtage, gemiddeld verbruik 13,6 km per liter

30.000 km longlife beurt gehad (W.W.Smit in A'dam).
Geen bijzonderheden; airocheck, filters, uitgelijnd (stoepje aangetikt in de sneeuw), olie, ruitenwisserblad; ongeveer 500 euro.

Jaar 2. Facts & Figures

  • 170.280 km

De tweede 12 maanden zitten erop. Een samenvatting in cijfers.

2.750,- Afschrijving
1.250,- MRB (Noord Holland)
950,- All Risk Verzekering (HEMA)
1.850,- Brandstof Diesel
50,- Klein Onderhoud/APK
800,- Groot Onderhoud
750,- Winterbanden (Continental Wintercontact TS830P)
250,- Velgen voor winterbanden ( VW GT Classix)
250,- Reparatie lakschade/vandalisme
350,- Overige kosten (excl. Parkeren/peage)

9.250,- Totale Kosten

Gereden kilometers: 24.000
Kosten per kilometer: 0,39

Cumulatief jaar 1 & 2
Totale Kosten: 17.400,-
Gereden kilometers: 47.500
Kosten per kilometer: 0,37

2,5 jaar. Update

  • 180.250 km

30 maanden in bezit. In totaal 57.500 km gereden.

Op een kentekenverlichtslampje na, geen (technische) problemen/bijzonderheden/mankementen.

Dit jaar ruim 6.000 km op winterbanden gereden, gemiddeld verbruik 13,7 km per liter

Jaar 3. Facts & Figures

  • 191.830 km

En de derde 12 maanden zitten erop. Een samenvatting in cijfers.

2.250,- Afschrijving (zie boven)
1.250,- MRB (Noord Holland)
850,- All Risk Verzekering (HEMA)
1.950,- Brandstof Diesel
375,- Vaste kosten Regulier Onderhoud (APK/30K Longlife beurt)
500,- Variable kosten Regulier onderhoud (Vervangen remschijven & blokken voor, lampjes, filters)
325,- Extra Reparatiekosten (kleine koelmotor)
325,- Overige kosten (excl. Parkeren/peage)

7.825,- Totale Kosten

Gereden kilometers: 21.550
Kosten per kilometer: 0,36

Cumulatief jaar 1,2 & 3
Totale Kosten: 25.225,-
Gereden kilometers: 69.080
Kosten per kilometer: 0,36

Auto nu 36 maanden in bezit. Totale kosten 25.225 / 36 = 700,69 per maand.

3,5 jaar. Update

  • 198.810 km

42 maanden in bezit. In totaal 76.060 km gereden.

Bijna 200.000km op de teller; besloten om nog 100.000km door te rijden. Tijd voor wat preventief onderhoud.

Na wat online zoekwerk ontdekt dat deze laatste TDI’s met pompverstuivers (PD) i.c.m. moderne ‘milieu’ techniek (ERG/DPF) een niet erg gelukkige keuze is geweest van VW. De nieuwe techniek voor de Common Rail TDI is achter de oude TDI PD motor geplakt. En die oude TDI met PD geeft relatief veel roetuitstoot (zeker de 170pk versie) en dus erg veel problemen.

Oplossing; ERG en DPF verwijderen en uit de software laten schrijven door JD in Lochem. Gelijk maar een klein kuurtje erbij genomen en de motor geeft nu tussen de 210/220pk en 450/475Nm.

Verbruik op winterbanden van 13,5km/l naar 17km/l. Per tank van 55 liter rij ik nu dus bijna 200km meer. En dan moet de zomer (incl. zomerbanden) nog beginnen. Deze investering verdient zichzelf dus binnen 50.000km terug. Het DieselPartikelFilter zat er toch al aan te komen en dat is een reparatie van zo’n 2.500 euro dus er moest iets gebeuren.
Auto is nu echt serieus snel en rijdt vele malen lekkerder. Ben ook gelijk van het regenereren (en het trillen/stinken/inhouden vd motor) af.

Nadeel; de waarschijnlijk al redelijk versleten koppelingsplaat en het bijbehorende vliegwiel gaven de geest. Vervangen voor een Sachs race koppeling. Deze is sterker dan de standaard en moet het toegenomen vermogen makkelijk aankunnen.

Door het online zoeken bij toeval ook tegen een niet aangekondigde terugroepactie van VW aangelopen (code 23H9). Het vervangen van de (totaal ‘verroette’) verstuivers en het vervangen van de kabelboom. Reparatie van >2.500 euro volledig op kosten van de dealer/PON.

Met de beslissing om door te rijden kwam ook de keuze om de meest gestolen auto van NL maar eens iets beter te gaan beveiligen (crisis en criminaliteit gaan immers hand in hand) middels een Bearlock; een mechanische beveiliging van de versnellingsbak. Na het zien van filmpjes op youtube waar ze met een polenschlussel en een kleine handcomputer binnen 40 seconden schadevrij met je auto wegrijden leek mij dat het beste. Slot zit mooi weggewerkt in de middenconsole.

Al met al een stevige investering maar als het goed is kan ik er nu weer even tegen.

Jaar 4. Facts & Figures

  • 210.800 km

Auto nu 48 maanden in bezit. Een samenvatting in cijfers.

€ 1.750,- Afschrijving (zie boven voor verwachte afschrijving over de looptijd)
€ 1.275,- MRB (Noord Holland)
€ 840,- All Risk Verzekering (HEMA)
€ 1.575,- Brandstof Diesel
€ 75,- Vaste kosten Regulier Onderhoud
€ 875,- Variable kosten Regulier onderhoud (2 banden, remschijven/blokken achter, aircocheck)
€ 3.050,- Extra Reparatiekosten (Verwijderen ERG/DPF, Chiptuning, Koppeling/vliegwiel, Bearlock)
€ 350,- Overige kosten (excl. Parkeren/peage)

€ 9.790,- Totale Kosten

Gereden kilometers: 18.970
Kosten per kilometer: € 0,52

APK keuring en roetmeting overigens geen probleem zonder ERG/DPF. Motorolieverbruik wel stevig toegenomen. Overall dieselverbruik nu echt veel lager. Incidenteel uitschieters naar 22,5km/l (rustig ritje van R’dam naar A’dam).

4,5 jaar. Update

  • 219.850 km

54 maanden in bezit. In totaal 97.100 km gereden.

30K longlife service gehad. Geen (technische) problemen/bijzonderheden/mankementen.

Dit jaar zo’n 5.500 km op winterbanden gereden, gemiddeld verbruik 16,1 km per liter

Jaar 5. Facts & Figures

  • 229.850 km

Auto nu 60 maanden in bezit. Een samenvatting in cijfers.

€ 1.500,- Afschrijving (zie boven voor verwachte afschrijving over de looptijd)
€ 1.295,- MRB (Noord Holland)
€ 785,- All Risk Verzekering (HEMA)
€ 1.690,- Brandstof Diesel
€ 300,- Vaste kosten Regulier Onderhoud
€ 565,- Variabele kosten Regulier onderhoud (2 voorbanden Pirelli P7)
€ 435,- Overige kosten (excl. Parkeren/peage)

€ 6.570,- Totale Kosten

Gereden kilometers: 19.050
Kosten per kilometer: € 0,35

APK keuring en roetmeting opnieuw geen probleem zonder ERG/DPF. Verder geen bijzonderheden.

Cumulatief jaar 1,2,3,4 en 5.
Totale Kosten: € 41.585,-
Gereden kilometers: 107.100
Kosten per kilometer: € 0,39

Totale kosten over 5 jaar bezit: € 41.585,- / 60 mnd = € 693,08 per maand.

Verkocht!

  • 235.500 km

Klinkt altijd dramatisch maar in dit geval is het (ook) waar...

'Eerder dan verwacht moeten wij afscheid nemen van'...deze auto. Mijn kilometrage wordt steeds lager en ik stap over op benzine.

Ik had verwacht deze auto tot ruim over de 3 ton te rijden en dat gaat deze auto ook zeker halen. En op een of andere manier doet het ook pijn om 'm weg te doen. Alles functioneert nog helemaal goed. Maar.....

...ik ben tegen een prachtige BMW E39 535i aangelopen met een heerlijke 3.5lt V8 motor en maar 49.000 km op te teller. En die kon ik niet laten staan.

De BMW kan ik als youngtimer in de zaak rijden en dat scheelt enorm in de kosten. Tevens verwacht ik dat dit de laatste auto met verbrandingsmotor is die ik in mijn leven ga rijden. En daarom ook maar gelijk een hele dikke motor.

De GT heeft 3 maanden te koop gestaan en is uiteindelijk verkocht voor € 5.300,-.

Overall Facts & Figures

  • 235.500 km

Auto 68 maanden in bezit gehad. Een samenvatting in cijfers.

€ 12.000,- Afschrijving
€ 7.175,- MRB (Noord Holland)
€ 4.360,- All Risk Verzekering (HEMA)
€ 9.185,- Brandstof Diesel
€ 1.310,- Vaste kosten Regulier Onderhoud (APK/Longlife beurten)
€ 8.360,- Variabele kosten onderhoud
€ 3.010,- Overige kosten (excl. Parkeren/Peage/Boetes)

€ 45.400,- Totaal

Gereden kilometers: 112.400
Kosten per kilometer: € 0,40

Totale kosten: € 45.400,- / 68 mnd = € 667,65 per maand.


NB. Deze review: 90 maanden online, >20.000 views.

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

PRIVATE LEASE Volkswagen Golf

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (45)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.