Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Reviews
  • Volkswagen
  • Golf

Volkswagen Golf 2.0 TDI 140pk Trendline (2008)

autoreview

Volkswagen Golf 2.0 TDI 140pk Trendline (2008)
Volkswagen Golf 2.0 TDI 140pk Trendline (2008)Volkswagen Golf 2.0 TDI 140pk Trendline (2008)Volkswagen Golf 2.0 TDI 140pk Trendline (2008)Volkswagen Golf 2.0 TDI 140pk Trendline (2008)Volkswagen Golf 2.0 TDI 140pk Trendline (2008)Volkswagen Golf 2.0 TDI 140pk Trendline (2008)Volkswagen Golf 2.0 TDI 140pk Trendline (2008)Volkswagen Golf 2.0 TDI 140pk Trendline (2008)Volkswagen Golf 2.0 TDI 140pk Trendline (2008)Volkswagen Golf 2.0 TDI 140pk Trendline (2008)
Anoniem
  • Anoniem7
  • Gebruikersreview
20 maart 2009 om 15:40
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook

Signalement

UitvoeringGolf 2.0 TDI 140pk Trendline
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2008
Jaar van aanschaf2008
KM-stand bij aanschaf15.438 km
KM-stand laatst25.607 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media kan niet verantwoordelijk worden gesteld voor de inhoud of eventuele gevolgen ervan. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Nov 2008 - Mar 2009

  • 25.607 km
  • 20 maart 2009

Een ruime 4 maanden heb ik in deze rappe Golf mogen rijden van mijn werkgever. Het betrof een huurauto als "lease-voorloper". In deze review probeer ik weer te geven in welke opzichten deze auto wel en niet aan mijn verwachtingen heeft voldaan.

UITRUSTING

Het betrof een 2.0 TDI 140 pk, zwart metallic, 16" lmv, navi, cd wisselaar. De preciese benaming (Trendline) zoals ik hier bij mijn review heb gegokt, zou ik echt niet weten! Helaas ontbrak de cruise control.

MOTOR

Allereerst de motor. Een 2 liter 140 pk diesel die zeer rap is, zeer alert, als je maar niet helemaal onder in het toerengebied blijft. In combinatie met de 6-bak is het ook goed mogelijk om relaxt te toeren op de snelweg. Er is een duidelijk turbo-gat, je krijgt soms een flinke duw, maar ik vind het wel bij deze auto passen. Deze auto is niet bedoeld om een directeur soepeltjes op de achterbank mee te vervoeren. Dan mag het best wel eens een beetje 'rauw' zijn in mijn beleving.

Het is af en toe heerlijk om met zoveel pk's te kunnen rijden in een relatief lichte auto. Helaas was het moeilijker om soepel te rijden. Ik zal het proberen hier uit te leggen: het had m.i. vooral te maken met de koppeling die het lastig maakt om soepel op- en terug- te schakelen. Het lijkt alsof de koppeling bij het terugschakelen eerst wel, maar op het laatst niet, slippend wil koppelen. Het toerental van de motor stijgt langzaam in de richting van waar het moet zijn, maar op het laatste moment pakt de koppeling opeens helemaal. Met als gevolg een motorblok dat in zijn ophanging wordt gesmeten, een duikende neus van de auto, en een onvriendelijk duw in je rug van de autostoel.

Ook het gas geven om vanuit een constante snelheid te versnellen, gaat niet erg soepel.

WEGLIGGING

Qua vering en bandenmaat was deze auto gelukkig relatief soepel. Wel was er snel sprake van sterk overhangen in de bocht, en het veilige gebied van "een klein beetje onderstuur" was afwezig. Als je te hard gaat, dan ga je bijna meteen rechtuit. Ik weet vrijwel zeker dat dit karakter met een ander type band en wielophanging een heel ander verhaal is.

Auto heeft een stabiliteitsprogramma (ASR). Verwacht van dit systeem geen wonderen. ASR neemt razendsnel gas terug zolang de voorwielen harder draaien dan de achterwielen. ASR heeft geen benul van welke kant de auto op rijdt, of dat de auto schuift, en zal dus ook niet assisteren om e.e.a. in het gareel te houden.

Rijd je op een rotonde, en geef je bewust of onbewust meer gas dan de auto kan hebben, zul je eerst rechtuit rijden (zwaar onderstuur), vervolgens al je vermogen kwijtraken (ASR), de bocht weer volgen, om vervolgens weer rechtuit te glijden, zodat de ASR weer kan ingrijpen. Het is fijn dat je niet rechtuit in de bloembakken of stoeprand eindigt, maar, de resulterende zigzaggende manier waarop je door de bocht heen wordt geloodst, is verre van soepeltjes.

For the record: ik heb tijdens een proefrit precies hetzelfde karakter ervaren in een A3 1.8tfsi, die kennelijk een vergelijkbaar systeem gebruikt.

VAN BINNEN

Het interieur van de auto is mij wat tegen gevallen. Ik had bij een populair model zoals de Golf verwacht dat alles tip top in orde zou zijn, maar er waren toch de nodige verrassingen:

1. Lederen handrembekleding: deze laat zich heel gemakkelijk van de handrem afschuiven. Het hoort natuurlijk als een 'tweede huid' te zijn. De lederen stuurwielbekleding was overigens wel tip top in orde.
2. Het stuk waar je de autogordel inklikt zit (zoals gewoonlijk) rechts aan de bestuurderstoel naast de heup. Maar, het inklikdeel staat vrij hoog en laat zich niet naar voren / achter draaien. Met als gevolg dat het heupgedeelte van de gordel links wel, en rechts niet, op de heupen drukt. Oftewel, je zit nooit helemaal lekker recht in je stoel.
3. Geen waarschuwingslampje als de ruitenvloeistof bijna op is.
4. Bij het sproeien van de ruiten duurt het erg lang voordat er echt iets nats op je voorruit is gespoten, en dan zijn de ruitenwisserbladen al onderweg over een droge voorruit.
5. Contactsleutel zit op de plaats waar mijn knie eigenlijk zou willen zijn.
6. Luchtverversing cockpit, het koelen / verwarmen werkt naar behoren, maar er wordt naar mijn idee te weinig verse lucht naar binnen geblazen. De luchtjes van de ruitenvloeistof zijn zeer nadrukkelijk aanwezig.
7. De menu-structuur van de radio en ingebouwde navigatie voelt na maanden oefenen nog steeds onlogisch.
8. Hoedenplank laat zich soms lanceren als je met de achterwielen net iets te hard over een drempeltje gaat.

TANKEN

Gemiddeld verbruik was met mijn rijstijl (veel snelweg, vaak rustig cruisen, en nooit boven de 120 km/h) een keurige 5,5/100km aan de pomp gemeten.

Tanken zelf vond ik een drama. Heel vaak was het lastig of zelfs onmogelijk om het tankpistool -in- de opening van de tank te krijgen. Dan sta je dus ruim vijf minuten in de kou als een oud opaatje je tank vol te druppelen. Uiteindelijk was ik het zo beu dat ik met grof (!) geweld bij de 3e keer tanken het pistool net zolang de tankopening ingeslagen (!) heb, dat er kennelijk iets van plastic afbrak (?) aan de binnenkant. Sindsdien kon ik inderdaad het tankpistool, al was het met wat moeite, in de auto krijgen. Dezelfde klacht heb ik van collega's gehoord (Polo). Waarom krijgt dit niet meer aandacht, bijvoorbeeld hier in de myreviews? Het ligt toch niet aan mij? Graag reacties! ;-)

OVERIG

Koplampen (gewoon halogeen) dik in orde.

Mistlampen: je kunt bij dit model de achtermistlampen aan zetten door de draaiknop van de koplampen naar je toe te trekken. Dan gaan eerst de voormistlampen branden (dat mag bij 200m of minder slecht zicht, en -ook- als het regent), en daarna in de volgende stand de achtermistlampen (50m of minder zicht, maar -nooit- als het regent).

Formeel gesproken kun je dus precies wat er wettelijk toegestaan is: er is geen situatie denkbaak waarin het voeren van de voormistlampen niet zou mogen terwijl het van achteren wel mag. Echter, om even een subtiele 'hint' te geven aan iemand met minder sociale koplampen die achter je rijdt, ga je dus of je nu wilt of niet, ook de auto voor je een seintje geven. Ik verbaas mij over deze design keuze van Volkswagen.

Achterklep: deze zat een paar keer niet goed dicht zonder dat duidelijk is waarom. De achterruitenwisser werkt dan niet. Maar voor het overige ziet het eruit alsof de klep wel goed dicht is. Je moet hem dan nog eens (en harder) dichtslaan. Vooral -indirect- vervelend als mensen dit gewoon gaan vinden, en ook jouw auto (niet-Golf) op die manier menen te moeten behandelen.

Buitenspiegels (in mijn model) waren niet verwarmd. Wat een gemis in de winterperiode!

OVERALL

Deze auto verdient zeker vier sterren op prestaties, met zijn vlotte diesel. Als er ook nog eens echt soepel in te rijden zou zijn geweest, had ik vijf sterren gegeven.

Grote min is dat je toch niet helemaal lekker zit (zie puntje hierboven over autogordel) en dat het lastig is om soepel te rijden. Daarom een onvoldoende op comfort.

Voor betrouwbaarheid / gebruikskosten geef ik een voldoende, al heb ik er zelf vrij weinig zinnigs over te zetten (leasecontract) en heb ik in de periode dat ik deze auto bereed geen onderhoud gedaan.

3,0
  • Betrouwbaarheid
    3
  • Prestaties
    4
  • Comfort
    2
  • Kosten
    3
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee
  • Rijd je zelf met een Volkswagen Golf? Start je eigen gebruikersreview en deel je ervaringen
 
  • Houd me op de hoogte over de Volkswagen Golf
  • Rapporteer deze review

Beoordeel deze review

Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.

  • slecht
  • onvoldoende
  • voldoende
  • goed
  • uitstekend

PRIVATE LEASE Volkswagen Golf

INFO
XLEasy
XLEasy
Volkswagen Golf 1.0 TSI 110pk Life (5D/6H)
€ 489
Bekijk nu ⟩
Volkswagen
Volkswagen
Volkswagen Golf 1.0 TSI 110pk Life (5D/6H)
€ 499
Bekijk nu ⟩
Arval
Arval
Volkswagen Golf 1.4 eHybrid 204pk Style (5D/6A)
€ 539
 
Volkswagen Golf in de Private Lease Vergelijker

Uitgelicht aanbod

    Volkswagen Golf 1.6i 5-DEURS COMFORTLINE/CLIMA AIRCO/LM-VELGEN/CRUISE CONTROL/1e EIGENAAR!/94.004 km NAP/nieuwe APK/NIEUWSTAAT

    Volkswagen Golf 1.6i 5-DEURS COMFORTLINE/CLIMA AIRCO/LM-VELGEN/CRUISE CONTROL/1e EIGENAAR!/94.004 km NAP/nieuwe APK/NIEUWSTAAT

    • 2006
    • 94.004 km

    € 5.950

    Volkswagen Golf 1.4 TSI Highline

    Volkswagen Golf 1.4 TSI Highline

    • 2008
    • 176.999 km

    € 5.750

    Volkswagen Golf 1.4 TSI Optive 4

    Volkswagen Golf 1.4 TSI Optive 4

    • 2007
    • 245.379 km

    € 3.999

Meer Volkswagen Golf occasions

Gerelateerde forumtopics

  • Volkswagen Golf VIII

    406
    • 14 december 2021

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Volkswagen Golf specificaties
  • Volkswagen Golf occasions
  • Volkswagen Golf video's
Advies en informatie
  • Volkswagen Golf tests
  • Volkswagen Golf gebruikersreviews
  • Volkswagen Golf index
PREMIUM
Volkswagen Golf 1.6 (2007) - Opel Astra 1.6 (2007)

Volkswagen Golf 1.6 (2007) - Opel Astra 1.6 (2007)

Decennialang waren de VW Golf en Opel Astra/Kadett de twee grootste kemphanen in de automobiele...

Lees meer
 

Volkswagen Golf reviews

  • Gebruikersreview
    Volkswagen Golf 1.6 Optive (2007)

    Volkswagen Golf 1.6 Optive (2007)

    2
    • 14 juni 2022
  • Gebruikersreview
    Volkswagen Golf R32 (2006)

    Volkswagen Golf R32 (2006)

    13
    • 20 februari 2021
  • Gebruikersreview
    Volkswagen Golf 1.6 16V FSI Sportline (2004)

    Volkswagen Golf 1.6 16V FSI Sportline (2004)

    5
    • 10 augustus 2020
  • Gebruikersreview
    Volkswagen Golf 1.6 16V FSI Trendline (2005)

    Volkswagen Golf 1.6 16V FSI Trendline (2005)

    • 2 maart 2020
  • Gebruikersreview
    Volkswagen Golf 1.6 GT Sport (2008)

    Volkswagen Golf 1.6 GT Sport (2008)

    3
    • 30 november 2019
  • Gebruikersreview
    Volkswagen Golf R32 (2008)

    Volkswagen Golf R32 (2008)

    10
    • 21 juli 2017
  • Gebruikersreview
    Volkswagen Golf 1.4 16V FSI Sportline (2004)

    Volkswagen Golf 1.4 16V FSI Sportline (2004)

    • 6 maart 2016
meer reviews
Volkswagen Golf GTI Limited Edition 240

Volkswagen Golf GTI Limited Edition 240

1

Bij Pon nemen ze in stijl afscheid van de Golf V GTI. Speciaal voor Nederland is een GTI Limited...

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Gebruikersreview
    Volkswagen Golf Variant 1.5 TSI 150pk Highline Business R (2018)

    Volkswagen Golf Variant 1.5 TSI 150pk Highline...

    2
    • 22 juni 2022
  • PREMIUM
    Volkswagen Golf Cabriolet 1.2 TSI – 2012 – 303.058 km - Klokje Rond

    Volkswagen Golf Cabriolet 1.2 TSI – 2012...

    • 21 juni 2022
  • Ford Focus ST vs. Volkswagen Golf GTI - Dubbeltest

    Ford Focus ST vs. Volkswagen Golf GTI -...

    197
    • 17 juni 2022
  • Gebruikersreview
    Volkswagen Golf 1.6 Optive (2007)

    Volkswagen Golf 1.6 Optive (2007)

    2
    • 14 juni 2022
  • PREMIUM
    BMW 128ti vs. Ford Focus ST vs. Volkswagen Golf GTI

    BMW 128ti vs. Ford Focus ST vs. Volkswagen...

    • 14 juni 2022
  • Gebruikersreview
    Volkswagen Golf Variant 1.5 TSI 130pk Life Business (2021)

    Volkswagen Golf Variant 1.5 TSI 130pk Life...

    1
    • 10 juni 2022
  • Achtergrond
    Is de Volkswagen ID3 een betere EV dan de e-Golf?

    Is de Volkswagen ID3 een betere EV dan...

    477
    • 4 juni 2022
Merk
Merk
  • Nieuws
    Volkswagen ID Aero: tot ruim 600 kilometer elektrisch

    Volkswagen ID Aero: tot ruim 600 kilometer...

    154
    • 27 juni 2022
  • Gebruikersreview
    Volkswagen Tiguan 1.4 TSI PHEV 245pk R-Line Business+ (2022)

    Volkswagen Tiguan 1.4 TSI PHEV 245pk R-Line...

    4
    • 22 juni 2022
  • Nieuws
    Greenwheels stapt versneld over op EV's

    Greenwheels stapt versneld over op EV's

    52
    • 22 juni 2022
  • Gebruikersreview
    Volkswagen Golf Variant 1.5 TSI 150pk Highline Business R (2018)

    Volkswagen Golf Variant 1.5 TSI 150pk Highline...

    2
    • 22 juni 2022
  • Nieuws
    Volkswagen: 'Productie loopt risico door stop Russisch gas'

    Volkswagen: 'Productie loopt risico door...

    42
    • 22 juni 2022
  • Nieuws
    Volkswagen ID Aero: elektrische sedan komt in 2023

    Volkswagen ID Aero: elektrische sedan komt...

    47
    • 22 juni 2022
  • Nieuws
    Facelift voor Volkswagen Touareg

    Facelift voor Volkswagen Touareg

    67
    • 21 juni 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden