Volkswagen Golf 2.0 TDI 140pk Trendline (2008)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Golf 2.0 TDI 140pk Trendline |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2008 |
Jaar van aanschaf | 2008 |
KM-stand bij aanschaf | 15.438 km |
KM-stand laatst | 25.607 km |
Nov 2008 - Mar 2009
- 25.607 km
Een ruime 4 maanden heb ik in deze rappe Golf mogen rijden van mijn werkgever. Het betrof een huurauto als "lease-voorloper". In deze review probeer ik weer te geven in welke opzichten deze auto wel en niet aan mijn verwachtingen heeft voldaan.
UITRUSTING
Het betrof een 2.0 TDI 140 pk, zwart metallic, 16" lmv, navi, cd wisselaar. De preciese benaming (Trendline) zoals ik hier bij mijn review heb gegokt, zou ik echt niet weten! Helaas ontbrak de cruise control.
MOTOR
Allereerst de motor. Een 2 liter 140 pk diesel die zeer rap is, zeer alert, als je maar niet helemaal onder in het toerengebied blijft. In combinatie met de 6-bak is het ook goed mogelijk om relaxt te toeren op de snelweg. Er is een duidelijk turbo-gat, je krijgt soms een flinke duw, maar ik vind het wel bij deze auto passen. Deze auto is niet bedoeld om een directeur soepeltjes op de achterbank mee te vervoeren. Dan mag het best wel eens een beetje 'rauw' zijn in mijn beleving.
Het is af en toe heerlijk om met zoveel pk's te kunnen rijden in een relatief lichte auto. Helaas was het moeilijker om soepel te rijden. Ik zal het proberen hier uit te leggen: het had m.i. vooral te maken met de koppeling die het lastig maakt om soepel op- en terug- te schakelen. Het lijkt alsof de koppeling bij het terugschakelen eerst wel, maar op het laatst niet, slippend wil koppelen. Het toerental van de motor stijgt langzaam in de richting van waar het moet zijn, maar op het laatste moment pakt de koppeling opeens helemaal. Met als gevolg een motorblok dat in zijn ophanging wordt gesmeten, een duikende neus van de auto, en een onvriendelijk duw in je rug van de autostoel. Ook het gas geven om vanuit een constante snelheid te versnellen, gaat niet erg soepel.
WEGLIGGING
Qua vering en bandenmaat was deze auto gelukkig relatief soepel. Wel was er snel sprake van sterk overhangen in de bocht, en het veilige gebied van "een klein beetje onderstuur" was afwezig. Als je te hard gaat, dan ga je bijna meteen rechtuit. Ik weet vrijwel zeker dat dit karakter met een ander type band en wielophanging een heel ander verhaal is.
Auto heeft een stabiliteitsprogramma (ASR). Verwacht van dit systeem geen wonderen. ASR neemt razendsnel gas terug zolang de voorwielen harder draaien dan de achterwielen. ASR heeft geen benul van welke kant de auto op rijdt, of dat de auto schuift, en zal dus ook niet assisteren om e.e.a. in het gareel te houden. Rijd je op een rotonde, en geef je bewust of onbewust meer gas dan de auto kan hebben, zul je eerst rechtuit rijden (zwaar onderstuur), vervolgens al je vermogen kwijtraken (ASR), de bocht weer volgen, om vervolgens weer rechtuit te glijden, zodat de ASR weer kan ingrijpen. Het is fijn dat je niet rechtuit in de bloembakken of stoeprand eindigt, maar, de resulterende zigzaggende manier waarop je door de bocht heen wordt geloodst, is verre van soepeltjes.
For the record: ik heb tijdens een proefrit precies hetzelfde karakter ervaren in een A3 1.8tfsi, die kennelijk een vergelijkbaar systeem gebruikt.
VAN BINNEN
Het interieur van de auto is mij wat tegen gevallen. Ik had bij een populair model zoals de Golf verwacht dat alles tip top in orde zou zijn, maar er waren toch de nodige verrassingen:
1. Lederen handrembekleding: deze laat zich heel gemakkelijk van de handrem afschuiven. Het hoort natuurlijk als een 'tweede huid' te zijn. De lederen stuurwielbekleding was overigens wel tip top in orde.
2. Het stuk waar je de autogordel inklikt zit (zoals gewoonlijk) rechts aan de bestuurderstoel naast de heup. Maar, het inklikdeel staat vrij hoog en laat zich niet naar voren / achter draaien. Met als gevolg dat het heupgedeelte van de gordel links wel, en rechts niet, op de heupen drukt. Oftewel, je zit nooit helemaal lekker recht in je stoel.
3. Geen waarschuwingslampje als de ruitenvloeistof bijna op is.
4. Bij het sproeien van de ruiten duurt het erg lang voordat er echt iets nats op je voorruit is gespoten, en dan zijn de ruitenwisserbladen al onderweg over een droge voorruit.
5. Contactsleutel zit op de plaats waar mijn knie eigenlijk zou willen zijn.
6. Luchtverversing cockpit, het koelen / verwarmen werkt naar behoren, maar er wordt naar mijn idee te weinig verse lucht naar binnen geblazen. De luchtjes van de ruitenvloeistof zijn zeer nadrukkelijk aanwezig.
7. De menu-structuur van de radio en ingebouwde navigatie voelt na maanden oefenen nog steeds onlogisch.
8. Hoedenplank laat zich soms lanceren als je met de achterwielen net iets te hard over een drempeltje gaat.
TANKEN
Gemiddeld verbruik was met mijn rijstijl (veel snelweg, vaak rustig cruisen, en nooit boven de 120 km/h) een keurige 5,5/100km aan de pomp gemeten.
Tanken zelf vond ik een drama. Heel vaak was het lastig of zelfs onmogelijk om het tankpistool -in- de opening van de tank te krijgen. Dan sta je dus ruim vijf minuten in de kou als een oud opaatje je tank vol te druppelen. Uiteindelijk was ik het zo beu dat ik met grof (!) geweld bij de 3e keer tanken het pistool net zolang de tankopening ingeslagen (!) heb, dat er kennelijk iets van plastic afbrak (?) aan de binnenkant. Sindsdien kon ik inderdaad het tankpistool, al was het met wat moeite, in de auto krijgen. Dezelfde klacht heb ik van collega's gehoord (Polo). Waarom krijgt dit niet meer aandacht, bijvoorbeeld hier in de myreviews? Het ligt toch niet aan mij? Graag reacties! ;-)
OVERIG
Koplampen (gewoon halogeen) dik in orde.
Mistlampen: je kunt bij dit model de achtermistlampen aan zetten door de draaiknop van de koplampen naar je toe te trekken. Dan gaan eerst de voormistlampen branden (dat mag bij 200m of minder slecht zicht, en -ook- als het regent), en daarna in de volgende stand de achtermistlampen (50m of minder zicht, maar -nooit- als het regent). Formeel gesproken kun je dus precies wat er wettelijk toegestaan is: er is geen situatie denkbaak waarin het voeren van de voormistlampen niet zou mogen terwijl het van achteren wel mag. Echter, om even een subtiele 'hint' te geven aan iemand met minder sociale koplampen die achter je rijdt, ga je dus of je nu wilt of niet, ook de auto voor je een seintje geven. Ik verbaas mij over deze design keuze van Volkswagen.
Achterklep: deze zat een paar keer niet goed dicht zonder dat duidelijk is waarom. De achterruitenwisser werkt dan niet. Maar voor het overige ziet het eruit alsof de klep wel goed dicht is. Je moet hem dan nog eens (en harder) dichtslaan. Vooral -indirect- vervelend als mensen dit gewoon gaan vinden, en ook jouw auto (niet-Golf) op die manier menen te moeten behandelen.
Buitenspiegels (in mijn model) waren niet verwarmd. Wat een gemis in de winterperiode!
OVERALL
Deze auto verdient zeker vier sterren op prestaties, met zijn vlotte diesel. Als er ook nog eens echt soepel in te rijden zou zijn geweest, had ik vijf sterren gegeven.
Grote min is geweest dat ik toch niet helemaal lekker zat (zie puntje hierboven over autogordel) en dat het lastig was om soepel te rijden. Daarom geef ik een onvoldoende op comfort.
Voor betrouwbaarheid / gebruikskosten geef ik een voldoende, al heb ik er zelf vrij weinig zinnigs over te zetten (leasecontract) en heb ik in de periode dat ik deze auto bereed geen onderhoud gedaan.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.