Volkswagen Golf 2.0 TDI 140pk Sportline (2006)

autoreview

Volkswagen Golf
Volkswagen GolfVolkswagen GolfVolkswagen GolfVolkswagen GolfVolkswagen GolfVolkswagen GolfVolkswagen GolfVolkswagen Golf - interieurVolkswagen Golf - interieurVolkswagen Golf - interieur

Signalement

UitvoeringGolf 2.0 TDI 140pk Sportline
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2006
Jaar van aanschaf2006
KM-stand bij aanschaf5 km
KM-stand laatst0 km
Lezerswaardering: 4%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

Wederom ben ik in de gelukkige omstandigheid dat mijn auto wordt geleased door mijn werkgever. Mijn vorige auto was een GOLF IV 100 pk diesel. Een superauto.

Tegen de tijd dat het leasecontract van de GOLF IV afliep heb ik mijzelf de vraag gesteld of ik wel weer voor de Golf moest kiezen. Ik vond de auto niet echt mooi en miste het ’bullige’ van het model welke ik toen reed. Aldus tot de volgende overwegingen gekomen:

- BMW 318d E90. Het E46 model was niet meer verkrijgbaar en dit model is met een paar noodzakelijke accesoires redelijk aan de prijs. Werd het dus niet.
- BMW 118D. In proefgereden bij de Beier in Leeuwarden. Rijdt echt goed (qua rijden mijn keus) maar ik vind het persoonlijk teveel een budget-beemer.
- Skoda Super-B. Wat een auto! Rijd door lange wielbasis wel goed en het is een voorname verschijning. Passat dashboard was destijds de afknapper.
- Passat sedan. Tsja...

Eigenlijk was ik er niet echt uit en wilde ik het beste in de ’Golf’ klasse. Het is mijn persoonlijke mening dat er qua totaal pakket (rijden, feel&touch, value for money, uitstraling) niets aan een Golf V kan tippen. Alleen op afzonderlijke onderdelen kan een ander merk punten scoren. Na 4 Golfjes dus weer een Golf, eigenlijk is het een soort armoede dat er geen alternatieven waren. Frans valt uiteraard af, Japans vereist toch een andere mindset.

Besteld:
Golf V 2.0 TDi Sportline
5 deurs
Climatronic
Licht&Zicht pakket
Armsteun voor
Mistlampen.
Black Magic pareleffect lak
Beige bekleding.
Uitgebreide boord computer

Naderhand een actieve subwoofer en een Becker Indianapolis Pro toegevoegd.

Totaalprijs een kleine € 35.000.

Op het moment van aflevering was ik (zoals de keren ervoor) als een kind zo blij! Wat een auto, wat een power, fantastische rij-eigenschappen en ik vond en vind de binnenbekleding in beige echt voornaam. Hoe het nu na 35.000 km rijdt?

Nog steeds naar tevredenheid. De 2 liter motor is wel een must-have maar hij klinkt niet echt lekker. Beetje knorrig in de ochtend, rauw tot een 2200 toeren. In mijn beleving meer aanwezig dan de 1.9 TDi in de vorige Golf. De trekkracht en het vermogen maken het volledig goed. Wel mis je soms het TDi gevoel van eind jaren 90 waarbij je bijna alle middenklasser diesels het snot voor de ogen kon rijden met een Golf TDi... Anyway 140 pk is ruim zat en de auto komt in Duitsland tot een 220 km/h op de teller dus ik geloof dat hij zijn topsnelheid van 204 inderdaad wel haalt.


Motor verbruikte tot 16.000 kilometer 1,5 liter olie. Vanaf die kilomterstand tot nu geen olieverbruik. Auto is tot 1000 km niet boven de 2500 toeren geweest, iets wat ik echt aanraad. Na 1000 km maakt het niet uit. Gemiddeld verbruik is 1 op 16/17. 1 tank heb ik echt mijn best gedaan om zuinig te rijden (max snelheid respecteren, climatronic zoveel mogelijk uit, anticiperend rijden, uitrollen, etc.) en kwam ik op een keurige 1 op 21!

Het rijgedrag is ten opzichte van het vorige model welzeker sterk verbeterd. Met name de onafhankelijke achteras draagt hier voor mijn gevoel aan bij. Gaat strak de bocht om en onderstuur valt reuze mee, 2e slip bij echt provoceren is nagenoeg afwezig. Auto is ondanks het standaard sportonderstel op de Sportline comfortabel en eigenlijk een aanrader! Mijn Golfje is verder stil en vrij van rammels, piepjes en kraakjes.
Wel slaat de gordel van de passagiersstoel voorin tegen de B-stijl. Ik heb hier nog geen oplossing voor gevonden. Ook de hoedenplank kan loskomen van zijn rustpunt bij snel over drempels rijden. Iets wat overigens weer kan bij dit model. Auto ligt wel iets lager op de weg, oppassen bij opritten en parkeren bij iets hogere stoepen!

De keerzijde van de mooie beige bekleding is dat je vaak moet poetsen en cleanen. Niet dat ik hier een hekel aan heb maar sommige plekken krijg je er niet meer uit! Een donkerblauwe spijkerbroek laat een blauwe waas achter op mijn bestuurderstoel en ik krijg dit er niet meer uit. Ook het schadebedrijf (zie problemen) kreeg het niet voor elkaar. Toch geen spijt van al neem ik het niet weer wanneer er bijvoorbeeld later kinderen komen.

Verder is de auto, zoals alle Golfjes, heerlijk multi functioneel en een fijne reisauto. Een sterk punt van een Golf is dat je er altijd en overal mee voor kunt rijden.

Ten slotte nog 3 tips wannneer u ook overweegt een Golf te kopen cq. leasen:

1. Neem het licht&zicht pakket. Niet alleen krijg je dan een dimmende binnenspiegel en een regensensor, ook krijg je waterval verlichting welke bij donker een prachtig rode gloed in het interieur geeft. Ook krijg je instapverlichting bij de voeten en in de deuren.

2. Neem de uitgebreide boord computer. Het informatiedisplay wordt dan geheel gebruikt (grote cijfers / letters), je krijgt meer functies en de middelste 2 ’tellers’ krijgen ook een chroom omlijsting. Maakt je dashboard af. Destijds een optie van € 55,00.

3. Neem een sportonderstel. Subjectief maar ik vind de Golf er strakker door rijden zonder comfort in te boeten. Ook optioneel lichtmetaal vult de wielkasten beter!

PROBLEMEN

Wel een paar helaas, al zijn sommige de auto niet aan te rekenen

- Kapot linker achterlicht unit. Viel uit elkaar doch functioneerde nog wel. Veroorzaakte een rammel en is uiteraard vervangen.

- Achterklep stond uit het lood. Is gerepareerd.

- Doch opspringende steen is het rechter mistlicht armatuur gesneuveld. Niet de auto aan te rekenen maar wel vervelend.

- Stormschade door een rondvliegende trampoline. Schade aan A-stijl, deur en dak. Uitgedeukt en gespoten. Als leenauto een Opel Astra station 1.6. Bij wegrijden in deze auto best wel onder de indruk, bij het in ontvangst nemen van mijn Golf na de reparatie toch weer blij dat de Golf echt wel een slag meer volwassen voelt!.

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Volkswagen Golf

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (2)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.