Volkswagen Golf 2.0 TDI 140pk BlueMotion Techn. Highline (2011)

autoreview

Volkswagen Golf 2.0 TDI 140pk BlueMotion Techn. Highline (2011)

Signalement

UitvoeringGolf 2.0 TDI 140pk BlueMotion Techn. Highline
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2011
Jaar van aanschaf2011
KM-stand bij aanschaf10 km
KM-stand laatst4.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

M'n nieuwe jas!

  • 4.000 km

Afgelopen september mocht ik een nieuwe leaseauto uitkiezen. Het moest nu een diesel worden want ik reed teveel. Zelf wilde ik wel behoud van vermogen (vorige auto had 150pk en dat wilde ik wel ongeveer houden). Daarnaast wilde ik ook niet teveel bijtelling (lees: 20%) neerleggen.

Het beslissingsproces
Op de verlanglijst stonden de BMW 1, Guilietta en de Golf (ook nog even gedacht aan de nieuwe Jetta maar deze was destijds nog niet te bestellen).
Na het interieur te hebben gezien van de Guilietta viel deze al heel snel af. Erg onoverzichtelijk, niet samenhangend en ik vond het gewoon niet mooi (toch iets waar je tijdens elke rit tegenaan kijkt). De tweede optie was de 1-serie. Zelfs een joyride gehad van drie dagen met de 118d en wat een rijgedrag! Was erg onder de indruk van de auto. Tijdens het samenstellen van de auto en het nog eens goed bekijken van de ruimte in de auto, bleek al snel dat hij heel snel heel duur werd en de ruimte toch wel klein was (m.n. belangrijk voor in de nabije toekomst). Daarnaast was er in de diesle variant geen 20% beschikbaar en dat scheelt toch weer zo 100 p/m. Wat me wel opviel bij de BMW-dealer was de service, wat een professionaliteit! Maar daar gaat m;n bijtelling niet van naar beneden helaas.
Dus op naar de vw-dealer en heb daar nog steeds geen spijt van. Na de tweede proefrit in zowel de benzine (1.4tsi 160pk) als een diesel (1.6tdi) was ik verkocht. Na 14 weken wachten is dit geworden:

Golf VI Highline (Pearl black), 2.0 TDI, 140pk Bluemotion Techn. (20%), 6 versnellingen.
Extra opties op de Highline:
18inch wielen (Rial Como 5)
Executive Plus-pakket
Licht en zicht II Pakket
PDC
35% Getinte zij- achterruiten
Telefoon premium
Achterlichten met LED
Opbergpakket
VW sier-uitlaat 2.0TDI (van de dealer gekregen)

Optie Pakketten:
Het Licht en zicht II pakket geeft je auto net een wat chiquere uitstraling. Het licht onder de zijspiegels is erg mooi. Binnenin geeft de voetenverlichting tijdens het rijden vooral ’s avonds ook een luxe uitstraling. Ook ben ik erg tevreden over de regensensor. Deze gaat niet te snel dan wel te langzaam. Dit was bij m’n vorige auto wel heel irritant en ik merkte hier direct, in positieve zin, het verschil.

Executive plus pakket: de RNS 510. Mijn enige angst is de diefstal-gevoeligheid maar daar gaat komende week een navi-lock rust in brengen, verder wat een topsysteem! Het systeem werkt zeer snel en schakelt naadloos over van SD-kaart, HD, DVD naar navigatie. Het is echt een ongelofelijk mooi geïntegreerd systeem. Het geluid is standaard echt prima, ook als het volume wat harder staat. De echte geluidspecialisten zullend e €700,- voor Dynaudio het misschien net waard vinden maar standaard is meer dan goed. Voor degene die twijfelen tussen de 310 en de 510, niet doen en kiezen voor de 510. Het is veel meer een totaal systeem.

PDC werkt prima al houdt het systeem wel een veiligheids marge van +/- 30cm aan. Ben al twee keer geschrokken waarin ik nog voldoende ruimte had, zal een kwestie van gewenning zijn.
De getinte ramen geven de auto een sportieve look, vooral ’s avonds komen dan de lichten extra goed uit omdat de rest van de auto dan geheel zwart is.

Het Premium telefoonsysteem werkt helemaal los van de telefoon zelf. Een kwestie van eenmalig inloggen en elke keer als je instapt neemt de auto het over. De stem kwaliteit is erg goed en aan de andere kant hoort men nauwelijks dat je in de auto zit. Dat zal ook te maken hebben met de stilte in de auto. Enige nadeel is dat smsjes ook alleen te lezen zijn in de auto en niet in de telefoon terugkomen.

Het opbergpakket geeft je extra lades onder de voorstoelen, erg handig om DVD's in te bewaren en te voorkomen dat alles in de auto rondvliegt. Daarnaast krijg je ook een net voor in de kofferbak. Dit is wel echt makkelijk om te voorkomen dat alles achterin heen en weer schuift als de kofferbak niet vol zit.Erg makkelijk.

Rijgedrag
Wat een trekkracht onderin! De commonrail diesel is naast heel stil ook heel lineair in vermogens opbouw en doet dat dankzij de 140pk wel erg snel. Waar een benzine vaak nog toeren moet maken trekt deze diesel al heel snel helemaal door.
Na drie dagen al direct op vakantie naar Oostenrijk en dat betekent dus, kijken wat de topsnelheid doet. Eerst in NL ingereden en een deel in Duitsland en vervolgens was het kijken wat de motor nou echt kan. De motor trekt heel rap door tot richting de 180/190 en dan pas gaat het iets langzamer. Op de teller ongeveer 220 gehaald (digitale teller in de boardcomputer), de werkelijke snelheid zal lager hebben gelegen. Topsnelheid is leuk voor in Duitsland maar het optrekken is iets waar ik ook erg van onder de indruk ben. Al moet ik wel opmerken dat het tijdens het schakelen lijkt alsof de motor een seconde inhoudt voordat hij weer gas geeft. M.n tussen de 12 3.
Het stuurgedrag is iets minder dan bij de BMW maar nog steeds erg strak. Een straffer onderstel van de GTD bijvoorbeeld, zou wellicht nog iets strakker aanvoelen in de bocht, al heb ik niet het gevoel dat je erg overhelt.

De schakel indicator geeft overigens wel erg snel aan dat je ‘moet’ opschakelen. Ter illustratie, als je in z’n drie rijdt met 1800 toeren geeft hij al aan dat je mag schakelen naar z’n vier of zelfs z;n vijf. Als je dat doet dan merk je direct dat de motor er moeite mee heeft en is denk ik ook niet erg goed voor de motor.

Het verbruik wordt naar gelang ik meer rij steeds zuiniger en verwacht straks een 1:18/20 te kunnen halen, waar dit nu nog 1:15/16 is. Er zat al een groot verschil tussen de eerste tankbeurt en de tweede.

Opvallend:
De tyre leak indicator brandt nu al maar de banden zitten nog op voldoende spanning en dat wordt dus weer een ritje terug naar de dealer. Hoop niet dat dit te vaak voorkomt want is wel irritant zo’n brandend lampje in het dashboard. Optie die van mij weg mag (standaard bij het executive pakket).
De LED-verlichting geeft de auto een erg sportieve uitstraling en je krijgt ook veel positieve feedback van andere weggebruikers.

Aanpassingen:
Wellicht dat ik de auto nog ga verlagen (max2-3cm het moet zakelijk blijven), dit was met het bluemotion pakket alleen mogelijk met 16inch en vond de uitstraling dan een stuk minder.
De typeaanduiding wordt volgende week verwijderd, stond op de optielijst maar was helaas ‘vergeten’.

Al met al ben ik erg tevreden over de auto en heb alles behalve spijt van mn keuze. Tot zover een eerste review en zal deze updaten als ik de 10k heb gereden.
Ik zie jullie vragen en opmerkingen graag tegemoet.


8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Volkswagen Golf

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (8)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.