Volkswagen Golf 2.0 SDI Trendline (2004)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Golf 2.0 SDI Trendline |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2004 |
Jaar van aanschaf | 2009 |
KM-stand bij aanschaf | 147.767 km |
KM-stand laatst | 180.677 km |
Eerste drie maanden
- 161.741 km
Na ruim twaalf jaar zag het er naar uit dat mijn trouwe Golf SDI Variant Milestone uit 1997 met ruim 630.000 kilometer op de teller aan zijn laatste (APK-) jaar was begonnen. Al een paar jaar wist ik natuurlijk dat er een keer een eind aan zou komen, en dus had ik mij al wat georienteerd.
Als ik een lease-auto zou nemen wilde ik een Golf VI TDI Bluemotion, als ik weer privé zou gaan rijden een Golf met een SDI motor, het liefst een Golf V.
Waarom een SDI ? Simpel omdat ik daar goede ervaringen mee heb, mij de paardekrachten niet zo veel uitmaken en de prijs waarschijnlijk een stuk lager zou zijn dan bij een gelijkwaardige TDI. In Nederland kun je met 75 pk prima meekomen, alleen inhalen in de vijf is een geduldzaak natuurlijk. En ik moet eerlijk bekennen dat ik een zuinigheidsfreak ben. Wat mij betreft mogen ze de 1.2 TDI motor uit de nieuwe Polo Bluemotion zo in de Golf VI lepelen. Ook 75 pk.
In augustus heb ik het besluit genomen te gaan zoeken naar een Golf V SDI, met maximaal 150.000 kilometer op de teller, liefst blauw. Verdere eis : volledige VW-garantie voor een jaar, boordcomputer en vier/vijf deuren.
Het aanbod van SDI’s is niet zo groot, en ik heb dan ook afgesproken met de garage dat ik zelf zou gaan zoeken en zij hem voor mij zouden inkopen als natrekken in hun computersysteem zou uitwijzen dat het een goed onderhouden en probleemloze auto was.
Na een drietal maanden zoeken en diverse malen tevergeefs gaan kijken (voldeed toch niet aan de specificaties, of de garage vond iets merkwaardigs) mijn gewenste exemplaar gevonden en de zaak in beweging gezet. Na drie weken kon ik hem afhalen.
Ik heb inmiddels bijna 14.000 kilometer in drie maanden gereden en hij bevalt prima. Verbruik is bij gebruik op buitenweg/snelweg (de woon/werk ritten) gemiddeld 4.4 liter per 100 kilometer op de boordcomputer, in de praktijk iets meer. De afwijking van de boordcomputer is circa 5% qua verbruik. Net ietsje meer verbruik dan mijn vorige SDI. Ook het koude winterweer van de afgelopen maand is niet bevorderlijk voor het verbruik.
Het verbruik zal nog wel iets lager kunnen als de banden wat harder opgepompt worden, en ik rijd nu met Conti ECOcontact banden, alle vier gloednieuw erop toen ik de auto kwam bekijken. Zelf kies ik altijd Michelin Energy, maar je moet een gegeven paard niet in de bek kijken.
Aan het service-boekje te zien ook perfect onderhouden, maar dat had mijn garage voor aankoop al voor me uitgezocht. Elke 15.000 kilometer zijn beurt gehad, zelfs vaker dan bij LongLife-service nodig is. Ook de getande riem was keurig op tijd vervangen
Omdat ik uit een Golf model III kom is het natuurlijk een behoorlijke stap vooruit qua comfort. De stoelen zitten prima, ook na drie uur (in de file in de sneeuw) en alles doet het prima. Ik ben dus zeer tevreden.
Van de garage nog een Sony Bluetooth radio gehad, zodat ik ook makkelijk kan telefoneren en muziek kan afluisteren.
Ik heb het even nagezocht en als de kilometerheffing wordt ingevoerd gaat met dat 5.3 cent per kilometer kosten. Dat is per kilometer net zo veel als de brandstofkosten ! In totaal ben ik dan ca. 10 cent per kilometer kwijt, en bespaar ik circa € 90 aan wegenbelasting. Een deel van de kosten komt omdat er geen roetfilter bij dit type motor past. Als dat allemaal doorgaat, ik moet nog zien dat dat allemaal zo snel gaat met die invoering. De eerste vijf/zes jaar zal ik er nog wel geen last van hebben. Ik vind de kilometerheffing op zich eerlijk, mijn grootste probleem er mee zijn de privacy-aspecten.
Ervaring bij 161.000 kilometer
Geen problemen gehad, alleen werkt incidenteel de cruise-control niet. Geen idee wat dat is, de volgende dag doet hij het weer prima. Stoelen zitten prima Of de airco werkt weet ik niet, nog geen weer voor geweest. Verwarming is comfortabel. Handig ook dat de buitenspiegels verwarmd zijn. Er was wat gerommel met de instelling van de onderhoudsinterval-indicator, maar die staat nu goed. Na mijn eerste 30.000 kilometer de volgende beurt.
Wat ik in het voorjaar wel zal missen is het schuifdak. Airco is natuurlijk prima, maar er gaat niets boven een open dak bij mooi voorjaarsweer.
Na de eerste service-beurt (ik schat in mei/juni 2010) zal ik een update plaatsen.
Eerste grote beurt na acht maanden en 30.000 kilom
- 180.677 km
Inmiddels 30.000 kilometer met deze Golf gereden zonder problemen, uitgezonderd tweemaal een koplamp zelf vervangen, gaat heel makkelijk. Tijd voor een grote servicebeurt. Deze is inmiddels uitgevoerd en er waren eigenlijk geen onverwachte problemen. Of eigenlijk wel, maar die hebben voor mij geen financiele gevolgen. Bij de inspectie bleek dat zowel de brandstofpomp als de radiateur een lichte lekkage hadden. Zelf nooit gemerkt, maar onder de Volkswagen Voorkeur-garantie werden beide compleet kostenloos voor mij vervangen. Toch blij dat ik die garantie erbij gekocht heb !
Verder rijdt de auto heerlijk, en na de koude afgelopen winter is het brandstofverbruik netjes nog wat teruggelopen. De boordcomputer geeft steevast 4% te weinig aan, in de realiteit (ik ben een hele rustige rijder) verbruikt de auto tussen de 4.4 en 4.5 liter per 100 kilometer. Laatst pas na 1250 kilometer rijden getankt ! Ik houd het verbruik bij op www.spritmonitor.de .
Ik ga bij gelegenheid eens in een Golf/Polo Bluemotion proefrijden, kijken wat ik daar mee kan halen !
Al met al een goede en tevreden start met deze auto, en net als eerder met de vorige Golf SDI (zie eerdere review) hoop ik nog lange tijd met deze auto te rijden.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.