Volkswagen Golf 2.0 GTI (1997)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Golf 2.0 GTI |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1997 |
Jaar van aanschaf | 2001 |
KM-stand bij aanschaf | 45.000 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Nadat ik eindelijk mijn rijbewijs gehaald had werd het na enkele maanden toch tijd om zelf een auto aan te schaffen. Na lang zoeken ben ik tegen een 5-deurs Golf III GTi met de bekende 8-klepper motor aan gelopen. Het liefst had ik een 16V maar deze waren vrij schaars.
Bij de GTi-uitvoering moet je niet gaan zeuren om comfortabel rijgedrag, alles aan de auto is wat straffer. Persoonlijk mag de vering van mij nog wel wat strakker aangepast worden.
Motorisch valt het mij wat tegen, je merk toch met een auto van bijna 1100 kilo op pad te zijn en met 115 pk is hij toch niet helemaal de GTi-badge waardig. Daarvoor zou je toch voor de 2.0i 16V motor moeten kiezen achteraf gezien.
De ruimte in de auto is natuurlijk goed te doen, een 5-deurs is altijd handig en er is genoeg rommel in de kofferbak verdwenen.
Standaard uitrusting van de GTi-uitvoering is goed te noemen, ABS, centrale deurvergrendeling met afstandsbediening, mistlampen voor, lichtmetalen velgen, boardcomputer, elektrische ramen rondom, elektrische spiegels. Fabrieks-af was mijn GTi ook nog uitgevoerd met een elektrisch schuif- / kanteldak.
In de loop van de tijd heb ik enkele kleine aanpassingen gedaan aan mijn auto, waaronder het vervangen van de zilveren Volkswagen logo’s door zwarte exemplaren. Nadat er door steenslag vocht in één van de koplampen was gekomen heb ik beide vervangen door zogenaamde ’angel eyes’ koplampen. Hierdoor krijgt de Golf een veel mooiere uitstraling en rij je eigenlijk altijd met je stadslichten aan.
Zelf ben ik zwaar tegenstander van het ’opleuken’ van auto’s, bij de meeste gevallen beginnen mijn tenen te krommen, maar ik heb het bescheiden gehouden.
Na 5 jaar en 50.000 kilometer verder heb ik afscheid genomen van mijn Golf en gekozen voor een Opel Corsa GSi.
PROBLEMEN
Helaas had ik binnen enkele weken al een serieus mankement, de homokinetische koppeling linksvoor had het al zeer snel begeven. Gelukkig was de leverende autobedrijf coulant en voerde gratis de reparatie uit aangezien ik de auto met garantie had gekocht.
Bij de eerste APK-keuringen heb ik weinig problemen gehad, maar het derde jaar was ik toch echt aan de beurt. 2 nieuwe voorbanden, complete uitlaat en een grote beurt. Het eerste echte werk maar je moet er toch een keer aan geloven, het blijft onderhoud en ik wilde de auto knap hebben én houden.
Het vierde jaar heb beide achterschokdempers laten vervangen (omdat er eentje lek was) en, zoals hierboven beschreven, de komlampen vervangen door ’angel eyes’ exemplaren.
Heb ik dan verders helemaal geen problemen gehad met mijn Golf? Is het een probleemloze auto met weinig onderhoudskosten? Onderhoudskosten waren in mijn geval dus verrassend laag zonder bizar grote reparaties. Probleemloos was de auto niet, ik ben vlak over de grens met België helaas gestrand met een kapotte bobine (bleek later). Het gebeurde s’avonds laat tijdens de vakantierit naar onze zuidenburen. Nadat we besloten een hapje te gaan eten wilde de auto niet meer startten, alles geprobeerd maar het mocht niet baten. Gelukkig waren twee vrienden eerder vertrokken en die hebben ons opgehaald (het was niet ver meer) en naar het vakantiepark gebracht. De volgende morgen hebben we weer een poging gedaan maar hetzelfde resultaat. Nadat we de auto over de grens hadden geduwd heeft de ANWB de boel nagemeten en de bobine vervangen waardoor mijn Golf weer tot leven kwam.
Natuurlijk is het een domper dat je s’avonds laat stil komen te staan maar ik ben er eigenlijk goed vanaf gekomen met vrienden in de buurt en een medewerkende ANWB paraat.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.