Volkswagen Golf 2.0 GTI (1994)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Golf 2.0 GTI |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1994 |
Jaar van aanschaf | 2005 |
KM-stand bij aanschaf | 124.000 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Golf III 2.0 Gti 8V
Heb de auto in het bezit gekregen omdat mijn baas van het autobedrijf waar ik werk hem weg deed. De auto diende als 2e auto en voornamelijk zijn vriendin reed er in. Maar 3000 kilometer in 3 jaar gereden en 124.000 op de klok. Het is een zeer nette auto en ziet er goed uit voor z’n leeftijd. Hij stamt namelijk alweer uit 1994. Altijd goed onderhouden en nooit schade gehad. En godzijdank niet “gepimpt”. Zelf zou ik de auto nooit gekozen hebben vanwege de hoge aanschafprijs en verzekeringskosten. Ook is de vorige eigenaar vaak een vreemde wat de kans groter maakt dat je een onbetrouwbaar exemplaar aanschaft. Maar voor de mooie prijs van 3500 euro en de staat waarin de auto verkeerde (2005), kon ik het aanbod niet weerstaan. Qua onderhoud is er weinig aan gedaan. Alleen een prijzige reparatie van de raammechanismen en rondom nieuwe remschijven en blokken en een remklauw, wat er al aan zat te komen. En natuurlijk het normale onderhoud.
Nu alweer 25000 km verder en een aantal lange probleemloze ritten o.a Zuid- Frankrijk en Parijs achter de rug. Het onderstel is ten opzichte van een doorsnee golf iets verlaagd, met name achter. De motor is vrij pittig maar om het nu echt een ‘Gti’ te noemen, vind ik wat overdreven. Een beetje 1.6 of 1.8 heeft tegenwoordig ook wel 115 pk. Je kunt het beter beschrijven als iets sneller dan gemiddeld. Op de grote weg meer dan genoeg trekkracht, alhoewel een 6e versnelling er wel op had gemogen. Verder is ie op de snelweg best zuinig, 6.5 tot 7 liter per 100km. De motor moet je wel flink in de toeren jagen, wil je echt snel zijn. Je merkt wel dat de auto toch meer op comfort is afgesteld dan op snelheid, wat je toch echt van een Gti zou verwachten. Vlot is ie zeker en heerlijk voor de lange afstand. De zitpositie is goed in te stellen door de in hoogte verstalbare bestuurdersstoel en in hoogte en diepte verstelbaar stuur. De klokken zijn overzichtelijk en de aluminium kleurige teller achtergrond oogt goed. Voorin vindt je volop opbergvakjes dus last van rondslingerend grut heb je niet. Alle bedieningsknoppen zitten waar je ze zou verwachten. Het interieur is voornamelijk zwart, met in de middenbanen van de bekleding een kleurig motief. Achterin is voldoende ruimte beenruimte om het er een tijdje in vol te kunnen houden. Alleen langere mensen van boven de 1.80, kunnen problemen krijgen met de hoofdruimte. Even een drempeltje en je verbaasd je waarom er geen afdruk van je hoofd in het dak staat, zeker in midden! De stoelen voorin bieden voldoende zijdelingse steun vanwege de sportieve stoelen. Snelle bochten zijn geen probleem, hij geeft duidelijk z’n grenzen aan en wil nog wel eens overstuur vertonen, maar snel blijft ie wel!
In de bebouwde kom is het gemiddelde verbruik zo’n 10 liter per 100km. Dat zijn de ritjes die je portemonnee niet fijn vindt. Zolang je de motor onder de 2000 toeren houdt, is het verbuik redelijk maar zodra je even met je gas speelt torent het verbruik omhoog. Op dit gebied is het een geldverslinder. Een goedkope auto voor korte ritjes is het dus niet. In de stad is het een prettige auto en door de niet al te grote afmetingen lekker wendbaar. Ruimte zat in de kofferbak voor de boodschappen en met de achterbank (in ongelijke delen) neergeklapt, is het mogelijk om ook grotere voorwerpen te kunnen vervoeren. Voor normaal gebruik ruim voldoende. De Golf is een echte alleskunner. In de bebouwde kom, kom je vlot van A naar B en voor de grote afstand is het een lekkere toerauto. Vlot is ie zeker en ook op bergweggetjes is ie erg in z’n hum. Verder is hij in het algemeen snel genoeg, maar verwacht geen topprestaties, daar is de Gti 16V waarschijnlijk meer voor bestemd.
Het zal pijn aan m’n hart doen als ik deze auto ooit weg moet doen. Gezien de alsmaar stijgende benzineprijzen geen rare gedachte maar ondanks de kosten ben ik toch erg aan de auto gehecht.
De hoge kosten zijn dus het grootste minpunt van de auto. Maar het lekkere rijgedrag en de vlotte motor maken dat zeker weer goed.
PROBLEMEN
- Raammechanismen defect
- Remmen rondom vervangen. (schijven, blokjes en een remklauw)
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.