Volkswagen Golf 2.0 GTI 16V (1995)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Golf 2.0 GTI 16V |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1995 |
Jaar van aanschaf | 2000 |
KM-stand bij aanschaf | 75.000 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Ondanks de letters GTI 16V was ik mij bewust eerder een soepele en vlotte auto te hebben gekocht dan een spartaanse sprinter. De 150 PK en de 0-100 tijd van 8,5 seconden worden in de werkelijkheid namelijk anders beleefd dan men in eerste instantie zou denken. Het was juist de soepelheid waarmee de auto te rijden viel, waarmee deze auto indruk maakte.
Hoewel het maximale koppel van 180 nm pas na 4500 rpm wordt gehaald, is vooral de tussenacceleratie in III al vanaf 2500 rpm behoorlijk te noemen, tenminste voor een viercilinder benzinemotor. De motor maakt echter minder graag toeren dan bijvoorbeeld een viercilinder van BMW of Alfa Romeo, wat wellicht te maken kan hebben met de wat lange versnellingsbak verhoudingen. Voorbeeld: 4000 rpm bij 140 km/u. De motor maakt daarbij een bijna turbineachtiggeluid. Het verbruik is met 1:10,5 niet heel indrukwekkend, maar zeker niet slecht gezien de prestaties.
De wegligging kan worden omschreven als stabiel en voorspelbaar. Met hoge snelheid een bocht ingaan gaat gepaard met wegschuivende voorwielen. Door het gas iets te lossen komt de auto weer makkelijk in het gareel, ook als er flink geprovoceerd wordt, blijft alles goed in de hand te houden. Met als gevolg dat ik op menig klaverblad de (mijn) grenzen heb mogen verkennen en verlegd. Dat bandenslijtage daardoor iets harder gaat spreekt voor zich. De besturing is niet al te direct, maar er komt genoeg door de stoelen om te weten wat de auto doet. Het sportonderstel helpt hier zeker bij, hoewel hier de nadruk nog op comfort ligt gezien het overhellen van de koets.
De uitrusting was voor die tijd redelijk riant te noemen, sportstoelen, schuifdak, electrische ramen, climate control, boordcomputer met olietemperatuurmeter, lichtmetalen velgen, ABS en 2 airbags. Enige extra"s die naar mijn mening ontbreken zijn cruise control en (originele) lederen sportstuur en schakelpook.
Al met al een zeer complete, gebruiksvriendelijke compacte auto die zeer degelijk aanvoelt, zowel in de stad, de binnenwegen als op de grote weg. Verwacht alleen niet een GTI zoals die in eerste instantie bedoeld was, maar wel een volwassen auto die in het huidige JTD/TDI tijdperk nog erg vlot is.
PROBLEMEN
In de 60.000 km hebben zich de volgende dingen voorgedaan:
-gaskabel vervangen
-uitlaat vervangen
-3 x wielen gebalanceerd, maar trekt nog lichtjes naar rechts
-vervelende rammels. Ondanks alle inspanningen van de garage, is hier geen permanente oplossing voor te vinden. Wellicht is het vele rijden in de stad van invloed geweest op de torsiestijfheid van de carosserie.
Verder nog 4 nieuwe banden en verschillende lampjes voor en achter die allen zelf nog te vervangen zijn. De auto blijkt erg gevoelig te zijn voor bandenkeuze bij vervanging. Over de wegligging niets dan goeds, maar de Pirelli"s maken aanzienlijk meer geluid dan de Dunlops die er eerder op zaten. Volgens de garage zouden er voor een optimaal resultaat Continentals onder moeten zitten. De koplampen zijn nu voorzien van Philips Vision Blue, die zeker een hogere lichtopbrengst hebben dan normale H4 lampjes.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Lezersreacties (0)
Reageren