Volkswagen Golf 2.0 16V FSI Turbo GTI (2008)

autoreview

Volkswagen Golf 2.0 16V FSI Turbo GTI (2008)

Signalement

UitvoeringGolf 2.0 16V FSI Turbo GTI
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2008
Jaar van aanschaf2015
KM-stand bij aanschaf91.000 km
KM-stand laatst120.150 km
Lezerswaardering: 59%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Familie hot hatch

1 juni 2015. Al jaren was de Golf V GTI een auto die ik ooit graag wilde bezitten. De praktische bruikbaarheid, degelijkheid en sportiviteit van de Golf GTI spreekt mij erg aan als sportieve vader :)
Bij de laatste servicebeurt van onze Seat Ibiza in april 2015, heb ik mijn garage een zoekopdracht gegeven voor een zwarte Golf V GTI 5 deurs uit 2008.
2 maanden later belde ze op dat ze er een gevonden hadden. Het betreft een Nederlandse Golf V GTI uit 2008 met 91.000km op de teller. Het onderhoudsboekje is helemaal ingevuld en de GTI heeft altijd netjes zijn beurten gehad. Daarnaast heeft de Golf pas 2 vorige eigenaren gehad.
De proefrit was genieten. Ik had onlangs nog in een Golf 6 GTI met DSG gereden, dus ik wist ongeveer wat ik kon verwachten. Toch verraste het vermogen mij weer, vooral ook omdat de GTI maar blijft doortrekken, ook op hogere snelheid. Schakel je bij 2500 toeren op, dan is er heel goed relaxt mee te rijden, zonder dat je continu opgefokt wordt. Dat is ook een vereiste, omdat deze Golf onze familieauto wordt, waar mijn vrouw ook vaak in rijdt met onze 2 zoons.

Vergeleken met mijn Ibiza is de Golf heel wat meer auto. Mooier afgewerkt, een stuk ruimer zowel voorin als achterin en het rijdt in alle opzichten beter. Hij is stiller en hij rijdt meer solide vanwege het hogere gewicht en de grotere motor. De sportstoelen zitten heerlijk en sluiten goed om je lijf. Het zwarte hemeltje vindt ik ook erg fraai, met de 2 rode leds die op de middenconsole schijnen.
Wat ik wel mis is een middenarmsteun voorin. Via een webshop in Duitsland heb ik een originele VW armsteun besteld.
De armsteun heb ik met mijn schoonvader ingebouwd, inclusief een werkende luchtuitstroom voor de achterpassagiers. Ik ben er erg tevreden mee!
Update 92.200km We hebben de GTI nu een maand in bezit. Tot nu toe bevalt onze hot hatch erg goed! Ik heb de GTI na aanschaf meteen een goede schoonmaakbeurt gegeven, zodat hij er weer netjes bij staat.

De Golf rijdt heerlijk soepel. Ondanks de 7 jarige leeftijd is er geen kraakje of piepje te horen. Door het hoge koppel bij lage toeren is het relaxt rijden.
De Golf ligt mooi vlak in de bocht en het lederen stuurtje ligt goed in de hand. Het sturen gaat een stukje zwaarder dan bij onze vorige Ibiza, maar heeft ook meer gevoel. Je merkt bij op- en afritten dat je ongemerkt sneller rijdt dan medeweggebruikers. De Golf voelt gewoon erg solide en ligt erg strak op de weg. Daarbij leggen de versnellingen lekker in en zit de pook zit precies op de goede afstand en hoogte.
Het verbruik: de eerste tank kwam ik uit op een aan de pomp gemeten verbruik van 1:9.6. Gezien de vele ritjes binnendoor en het vaak aanspreken van het vermogen als vrienden / familie even een ritje mee wilden, was dit verbruik geen verrassing.

Familieauto
De GTI bevalt ook prima als gezinswagen. Voor ons is een hatchback ruim genoeg. We komen vanuit een Ibiza hatchback en daar heeft ook altijd alles in gepast. Daarnaast is een Golf een behoorlijk ruime auto.
Het rijcomfort is prima voor elkaar. Een Golf GTI is geen knetterharde auto. Verkeersdrempels neemt hij comfortabeler dan onze Ibiza, die erg echt overheen stootte. Op de snelweg merk je de stugge demping wel. De stoelen zitten erg lekker. Je zit er echt in en de zitting zelf is iets gekanteld. Daarnaast kan je de lendesteun nog verstellen.
Mijn vrouw gebruikt de GTI het meest doordeweeks. Voor de boodschappen en om naar haar werk te rijden. Ze vindt de Golf lekker rijden en ze is ook blij met de goed werkende airco. Wat wel opvalt is de weerstand van het koppelingspedaal. Sta je vaak stil bij een verkeerslicht of in de de file, dan voel je dat op een gegeven moment wel.

De GTI blijkt een allrounder. Je kan er rustig mee cruisen, met een smeuiige motor met een hoog koppel onderin. Heb je wat meer haast, of wil je lekker sportief rijden dan trap je het gaspedaal wat dieper in. Vanaf 2.000 toeren begint de 2.0l turbo er al goed aan te trekken en dat houdt hij vol tot boven de 6.000toeren.

Interieur
De zwarte hemelbekleding met de leeslampjes daarin verwerkt vind ik erg fraai. Voorin het hemeltje zitten 2 rode leds die een rode gloed op je middenconsole geven in het donker. Dat ziet er gaaf uit. Ook de aluminium sportpedalen zien er mooi uit en maken het onderscheid dat je in een GTI rijdt. De stoelen zitten zoals gezegd super. Ik heb stoffen stoelen met het bekende ruitjespatroon. De binnenkant van de zijwang van de bestuurdersstoel vertoont iets slijtage. Dat is een veel voorkomende slijtplek. Op de achterbank heb je als het ware 2 voorgevormde stoelen met daartussen plek voor een derde persoon. Ook zit er een middenarmsteun met skiluik in de achterbank.
Het dashboard zit goed in elkaar. Grote draaiknoppen voor de aircobediening met daarboven in mijn geval het grote display van de radio. In het donker is dit display net als de tellers blauw verlicht. Het materiaalgebruik is goed. Het dashboard is bovenop van een mooi zacht materiaal. Rondom de bedieningspanelen is het van harder plastic, maar het voelt wel degelijk aan.

Dat ik tevreden ben met mijn Golf mag duidelijk zijn, maar er zijn altijd wat minpuntjes te noemen, zo ook voor de GTI. De automatische ruitenwissers hebben voor mij geen meerwaarde. Ze werken wel, maar soms lijken ze op hol te slaan en een andere keer wissen ze te langzaam. Er zit een interval bediening op de hendel, maar ik heb nog niet kunnen ontdekken wat die doet... Dan het uiterlijk. Van voren en van de zijkant vind ik het echt een sportieve en stoere wagen, maar de achterkant oogt naar mijn mening wat kaal en ouderwets. De Golf 6 ziet er - met led achterlichten - beter uit van achteren.
Na 1.5 maand de GTI in bezit te hebben, heb ik een zaterdag besteed om de auto eens goed aandacht te geven. Als eerst heb ik het K&N vervangingsfilter gecontroleerd. Deze zag er nog schoon uit, dus die hoeft nog niet schoongemaakt te worden.
Daarna heb ik de steenslagplekjes met roest aangepakt met Rustyco roestoplosser.
Vervolgens heb ik de auto met de hand gepoetst. De Golf glimt weer en ik heb wat lelijke krasjes weg kunnen poetsen. Aankomende week gaan we naar Zeeland op vakantie. Ik zal daarna verslag doen hoe de auto bevalt als vakantiekar.

Update 93.500km.
We hebben de GTI nu ruim 2 maanden in bezit. In die tijd hebben we er zo'n 2.200km mee gereden, wat voor ons doen veel is. De GTI rijdt dan ook super! We zijn er mee naar Zeeland op vakantie geweest, 2 volwassenen en 2 kinderen, waarvan 1 in een stoeltje en de ander in een Maxicosi. Beide stoeltjes passen goed achterin en alle vakantiespullen pasten zonder moeite in de auto.
Al is de 2 uur naar Zeeland geen wereldreis, je merkt op zo'n ritje al dat de GTI een comfortabele cruiser is. Op snelheid rijdt hij rustig en toch strak op de weg. Met 120-130km/u heb je geen herrie in de auto van de motor of banden. De motor draait dan rond de 3.000 toeren en houdt zich redelijk op de achtergrond. Trap je het gaspedaal dan in, dan hoor je een donkere brom weer opkomen (mede door een speciale luchtbuis die van de motor door het schutbord gaat) en dan maak je meteen grote stappen. Het verbruik op de heen- en terugweg volgens de boordcomputer lag op 7.9l/100km, waarbij ik net iets harder op de teller rijdt dan de toegestane snelheid. Met wat korte ritjes op de vakantie zelf was het totaalverbruik aan de pomp gemeten 1:12.1 en dat vind ik best netjes. Ik tank nu BP Ultimate 98 en daar loopt de GTI erg goed op.
Nog geen problemen gehad, al heb ik nog maar weinig gereden. Begin volgend jaar laat ik de distributieriem vervangen. De remmen en banden kunnen nog even, maar zullen te zijner tijd ook vervangen moeten worden. Ik houd er vast wat budget voor vrij.

Achterrem probleempje

  • 94.150 km

Ik hoorde de achterrem piepen tijdens afremmen bij bijna stilstand en soms ook bij het weer wegrijden. Ook viel mij al op dat de linker achtervelg erg snel vies werd van remstof. Ik heb de GTI dus bij mijn vaste garage gebracht en zij constateerden dat de remcilinder achter wat bleef hangen. Deze is weer vrij gemaakt en tevens hebben ze nieuwe remblokken achter gemonteerd. Dat alles onder garantie, dus daar was ik erg blij mee!

Aankomende maandag ga ik met de Golf naar de IAA in Frankfurt. Ik heb al zin in deze road trip met de GTI.

IAA Frankfurt + nieuwe achterbanden

  • 95.475 km

Update 95.200km. Ik ben met mijn zwager in de GTI naar de IAA in Frankfurt geweest. Op 1 dag hebben we zo'n 800 kilometer op de teller erbij gereden. De Golf voelt zich prima thuis op de autobahn en hij komt nog goed mee met het snellere verkeer. Ik heb een stukje achter een Audi A4 3.2 cabriolet gereden; een behoorlijk gelijkwaardige 'tegenstander' qua prestaties zo bleek :)
Het comfort op de Duitse wegen is wel minder dan bij ons in NL. De Golf deinst net wat meer over het niet altijd even vlakke wegdek. Op hoge snelheid blijft de Golf strak op de weg liggen en na enig aandringen op een leeg stuk Autobahn tikte de snelheidsmeter ruim 240km/u aan. Het verbruik over de hele rit is 1:10.9 en dat vind ik niet slecht gezien we best hebben doorgereden.

Update 95.475km. De rechter achterband loopt leeg. Binnen 1 dag na het op druk brengen van de band krijg ik weer de melding van een lage bandenspanning. Bij mijn garage vinden ze een bout die net in de zijwand van de band zit. Dat kan niet gerepareerd worden met een prop, dus dat betekent 2 nieuwe achterbanden. Ik heb voor Continental SportContact 5 banden gekozen. Twee stuks kostte mij €278 inclusief monteren en balanceren. Balen zo'n pechgevalletje, maar de Golf kan hier niets aan doen.
Verder geen bijzonderheden; ik geniet van elke rit. Of ik nou met onze kids in de auto rijd of met vrienden een uitje maak, de GTI is van beide markten thuis. Pas heb ik een houten bank vervoerd van 2 meter lengte. Met de rugleuning van de voorstoel plat paste de bank er zonder problemen in. De ingebouwde sjorhaken in de achterbak brachten uitkomst om de boel vast te zetten.
Het gemiddelde verbruik over de ruim 4.000km die ik gereden heb is 1:10.62 gemeten aan de pomp. Gezien de prestaties vind ik dat niet verkeerd. Kortom, nog steeds erg tevreden deze familie-GTI!

2 jaar in bezit

  • 111.800 km

Even weer een update; het meest interessant is het natuurlijk te weten hoe de Golf zich op langere termijn houdt.

Qua onderhoud heb ik het volgende laten uitvoeren / zelf gedaan:
98.000km: distributieriem, waterpomp, spanrollen en multiriem laten vervangen. Ook een wiellager rechtsachter is vervangen, omdat deze geluid maakte.
Bij 101.500km is de Golf apk gekeurd (geen opmerkingen) en heb ik de remolie laten vervangen.
Bij 105.000km heb ik zelf de olie plus het oliefilter ververst.
Bij 106.000km heb ik een ander (tweedehands) zijspiegel kapje gemonteerd, omdat er iemand tegenaan gezeten had. Ook heb ik meteen het K&N inlegfilter gereinigd.
Bij 109.000km heb ik zelf de stoter van de hogedruk brandstofpomp vervangen.
Bij 111.000km heb ik de bougies vervangen.
Bij 111.500km is de Golf weer apk gekeurd en is er een hoesje van de stuurstang vervangen.

Af en toe moet ik de olie iets bijvullen; een bekend gegeven bij de 2.0 TFSI.

Al met al vallen de onderhoudskosten mij mee. De zaken zaken die ik heb vervangen zijn gewoon versleten, of zijn preventief vervangen.

Helaas heb ik de bekende kwaal van roest in het voorscherm, aan de rand van de wielkast. Doordat er vuil achter de gevelste randen blijft zitten, gaat dit op den duur roesten. Het zijn momenteel nog dichte blaasjes, maar fraai is het niet. Ik overweeg dan ook een nieuw scherm erop te zetten. Spuiten geeft geen garantie dat het niet terugkomt en is ook qua prijs niet rendabel.

Verder bevalt de Golf nog altijd prima. Ik heb een tijd geleden met een app de 0-100 sprint gemeten op een verlaten landweg. De tijd kwam uit op 7.07 seconden. De paarden onder de motorkap lijken er dus nog allemaal te zitten :)
De gebruikskosten vallen me mee en het rijden geeft me nog altijd veel plezier. Ik hoop de Golf voorlopig nog te houden en onderhoud hem dan ook zo goed mogelijk. Voor mij ook geen verlaging, andere uitlaat, getinte ramen etc. Wat dat betreft ben ik misschien niet het stereotype GTI rijder, maar wel een autofanaat die de Golf als praktische en vlotte auto kan waarderen!

3 jaar in bezit

  • 120.150 km

De Golf hebben we nu 3 jaar in bezit en hij bevalt nog altijd goed. Wel hebben we best wat onderhoud aan de Golf gehad afgelopen jaar. Hieronder een opsomming:

112.800km: Het rechter achterportier ging niet meer open. Bij een specialist laten verhelpen.
114.500km: De linker koplamp kreeg een steeds groter wordende waasvlek. Deze heb ik zelf eruit geschuurd en gepolijst. Het resultaat is erg goed; de lamp is bijna als nieuw.
115.050km: De remklauw rechtsachter bleef hangen en is vervangen.
115.250km: Helaas was het probleem met de achterrem nog niet verholpen. Dit keer bleef de klauw linksachter weer iets hangen. De handremkabel bleek de boosdoener. De teflon huls die om de kabel zat, was gescheurd en krulde op waardoor de handremkabel niet meer vrij liep. De complete kabel met huls is vervangen. Qua onderdelen niet duur, maar helaas wel qua arbeid.
117.000km: 4x nieuwe Continental SportContact 5 banden eronder laten leggen.
117.500km. Een kindje uit de buurt fietste tegen de zijkant van onze geparkeerde Golf. Gelukkig werd de schade gemeld door haar ouders en konden we het via de verzekering regelen. Geluk bij een ongeluk is dat het roestende voorscherm ook geraakt was. Deze is dus vervangen voor een nieuwe.
118.600km. Het rechter achterportier gaat wederom niet meer open. Gelukkig had ik garantie van de specialist, dus na een tweede bezoekje is de deur weer gerepareerd middels een nieuwe deurslotmodule.
119.000km. Ik heb de Golf zelf een oliebeurt gegeven. Daarnaast heb ik de verdeler klep vervangen. De originele scheuren vaak het membraan, waardoor vermogensverlies optreedt. Mijn originele klep bleek geen gescheurd membraan te hebben. Toch loopt de 2.0tfsi duidelijk weer beter met de revisie D klep. Hij pakt net even wat lekkerder op en met doorhalen in de toeren is de acceleratie vloeiender, terwijl er eerst een duidelijke dip zat tussen 3.500-4.500 toeren.
119.700km. De Golf is weer apk gekeurd. Het enige puntje was dat een voorlamp iets scheef zat. Daarbij hebben ze op mijn verzoek het brandstoffilter vervangen.

Al met al toch wel wat puntjes dus. Daartegenover staat dat de afschrijving van deze 10 jaar oude Golf niet meer zo veel is. De planning is om er nog wel 2 jaar mee door te rijden.
Deze zomer gaan we ermee naar Frankrijk, met een dakkoffer op het dak. Pas hebben we dat al even getest met een tripje naar Zeeland. Het meerverbruik viel mij erg mee. De trip heen en terug kwam gemiddeld op 1:12.

Tot zover weer!

7,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Volkswagen Golf

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (18)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.