Volkswagen Golf 2.0 16V FSI Turbo GTI (2008)

autoreview

Volkswagen Golf 2.0 16V FSI Turbo GTI (2008)

Signalement

UitvoeringGolf 2.0 16V FSI Turbo GTI
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2008
Jaar van aanschaf2008
KM-stand laatst140.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

  • 8.000 km

Onlangs werd het weer tijd voor een nieuwe lease-auto. De V50 ging richting de 160.000km. Eerst bij Volvo geshopt. V70 of een nieuwe XC60 of toch weer een V50? Maar ik had al besloten dat het een benzinemotor moest worden en geen diesel vanwege de bijtelling, en dan had Volvo een atmosferische 2.0. Die motor is echter niet mijn ding. De trend naar kleinere cilinderinhoud icm. turbo of compressor spreekt mij meer aan. Toen moest het een Audi A4 Avant 1.8 TFSI worden. Maar dan wel full options echter dat werd te duur. Een Passat CC dan? Ook heel mooi. Met Autoweek en Pon meegeweest naar Emden in 5 CC's, één week voor de officiële introductie. Maar ik was al verliefd...We waren vlak daarvoor met 15 GTI's naar de Nürburgring geweest en ik had veel kilometers gereden. Het was echt een wake-up call. Hallo daar, autorijden kan nog steeds heel leuk zijn! En wat rijdt dat ding volwassen! Na kort overleg met mijn werkgever was de kogel gauw door de kerk: een 5-deurs GTI, Advance-pakket met schuifdak, Executive-pakket, Secure-pakket vanwege de verwarmbare voorstoelen, deels getint glas, Detroits en Black Magic pareleffect. En ik kon al meteen aan een paar Edition 30 achterlichten komen, want dat vind ik zo veel mooier staan!
Sinds 2 weken ben ik de trotse berijder van een pracht van een GTI. De eerste indrukken: een heerlijke motor, mooi afgewerkt hoewel hier en daar een beetje teveel hard plastic, zalige stoelen waar ik echter nog wel aan moet wennen na de Volvo stoelen, meer ruimte dan veel mensen denken. Met al die extra's voel je je de koning te rijk, vooral de instapverlichting onderin de spiegels vind ik leuk.
De vering is wel stug met die Detroits van 18 inch. Je voelt elk richeltje. Achteraf bleek dat de auto rondom op 3,5 Bar was afgeleverd. Maar ook met 2,4 Bar is het nog wel stug. Het stuurgedrag is misschien wel een van de leukste dingen aan de GTI. Hij stuurt zo ongelofelijk lekker in, en je kan hem lekker sturen op het gas in een bocht. Hij volgt wel snel de bolling van de weg. Dan ben je constant aan het tegensturen. Dit zal ook wel door de 225/40-18 worden veroorzaakt. De auto is afgeleverd op Michelin Pilot Exalto's, terwijl er meestal Conti's onder zitten. Ik vind het een zeer geode band met veel grip en een goeie feedback. Wel zou de velgrandbescherming een paar mm breder mogen zijn. Dat doen o.a. Conti en Bridgestone stukken beter. Gelukkig draait de rechter buitenspiegel automatisch naar de stoeprand zodra je de achteruit inchakelt. Dat scheelt een hoop schade! Ook de parkeersensoren vind ik fijn. Had ik nog niet eerder.
Ik heb een handbak gekozen. Hij schakelt heerlijk. De pook glijdt als het ware van de ene naar de andere versnelling. Ik heb al veel in een DSG gereden en dat blijft een pracht van een versnellingsbak, maar het zelf schakelen vind ik ook leuk. Vooral omdat je zo nog lekkerder de trekkracht van onderuit voelt.
Het schuifdak staat bijna altijd gekanteld of open. Mooi afgewerkt dak en voldoende stil. Mijn dochter had maar één wens toen ze hoorde dat de nieuwe auto een open dak kreeg: een rondje door de buurt met open dak, terwijl zij tussen de stoelen stond. Dat was dus ook een v.d. allereerste dingen die we gedaan hebben toen ik thuiskwam.
Ik heb gekozen voor een Executive en niet voor een Ex. Plus, omdat men al wist te vertellen dat de levertijd minimaal 6 weken verlengd werd, plus dat de RNS 510 er binnen een week uit gejat zou worden. De RNS 300 valt me niet tegen. Helaas geen mooie grafische kaarten, maar alleen een pijl en instructies, maar die zijn wel heel goed en helemaal op tijd. Alleen het gezeur van het wisselen van CD bij de grens is lastig (update: is niet nodig want hij onthoudt de coördinaten en de Benelux CD kent alle hoofdwegen van Europa, incl. de hoofdaders in steden) Waarschijnlijk komt er wel een RNS 510 in (achteraf besloten beter van niet).
Ik heb al een paar kleine modificaties uitgevoerd. Edition30/R32 achterlichten staan erg mooi bij het zwart, open roosters bij de breedstralers vóór, kentekenplaten met de dikke letters en cijfers en een Thule imperiaal voor de hobby's

Update 15-10-2008: 6500 km.
Nog wat modificaties doorgevoerd. Meebrandende knipperlichten, snelheidsmeter laten corrigeren met VAG-COM en de volgende wordt rondbrandende remlichten.
Maar nu over het rijden: nog steeds geweldig. Ik zoek soms echt een excuus om in te stappen. Vermogen en rij-eigenschappen zijn verslavend!
Ik had in het begin wel moeite om de juiste zit te vinden. De rechter zijwang van de sportstoelen drukte op een zenuw in mijn heup, en dat voelde niet prettig. Maar de stoelen zijn nu meer ingezeten, en ik heb geen last meer.
De stugge vering is op lange ritten wel vermoeiend. Je kiest natuurlijk voor een sportieve auto, en daar hoort een hard onderstel bij, maar ik denk dat het adaptieve onderstel DCC in de nieuwe GTI VI hier wel een verbetering zal geven. Had ik toch moeten wachten op de nieuwe? Nee, zo compleet als deze zou ik hem nooit hebben kunnen rijden.
Ik merk een duidelijk verschil in prestaties tussen RON 95 en de hogere octaangetallen zoals V-Power of Ultimate. Hiermee voel je dat de motor echt meer vrijuit toeren draait, en hij pakt ook beter op. Ook is het verbruik > 5% zuiniger met de duurdere brandstoffen. Verdien je toch nog wat terug.
Ik ga geen RNS 510 meer inbouwen. Worden te veel gestolen, en mijn auto staat overal en nergens, dus dat vind ik een te groot risico. De RNS 300 voldoet overigens prima.
Van alle extra's die op de auto zitten, zijn er 3 een must (in mijn ogen) Xenon, Park distance control met naar beneden draaiende spiegel aan de bijrijderskant en dan nog de Boordcomputer Plus met multifunctioneel stuur. Heel informatief, zeker i.c.m. af-fabriek navigatie.

Update 25-10-2008: 7500 km.
@#$%^&* Toen ik gisterenochtend bij mijn auto kwam, zaten er 3 deuken en een kras van ca. 30 cm in het rechter voorportier. En dan moet je bedenken dat ik net een week in Parijs had gezeten ZONDER schade. De dader ligt helaas op het kerkhof, of hij bezorgt iedere ochtend de krant. Want het is duidelijk dat er een fiets tegenaan gevallen is. Ik baal echt enorm! Zoiets wordt nooit helemaal onzichtbaar gerepareerd. Hij is amper 7 weken oud!
Wel heb ik mezelf verwend met een set Rockinghams 18 inch met Pilot Exalto's er omheem. Komen van een Edition 30. Kon ik overnemen voor een hele mooie prijs. Het zijn de BBS CH's, maar dan een tint donkerder metallic en zonder het opschrift "Motorsport" Ze gaan er binnenkort onder.

PROBLEMEN

  • 8.000 km

Geen problemen gehad op de te hoge bandenspanning na.
Na 6500 km nog steeds geen problemen. Alleen maar plezier.

Update 25-10-2008: 7500.
Helaas mijn eerste probleem dus. Maar dat lag niet aan de auto, maar aan een fiets die er zo nodig tegenaan moest kletteren @#$%$^&

Update

  • 14.000 km

Inmiddels alweer 14000 heerlijke kilometers gereden. Man wat is dat ding snel! In Duitsland een paar keer leuk kunnen "sporten" met een BMW 3-Touring. 1x in de buurt van München en 1x op de A31 vanuit Emden. Weet helaas niet welk type, want zonder aanduiding. Maar waren wel 6-cilinders. GTI is sneller. Vooral de tussenacceleratie is heerlijk als die vrachtwagen eindelijk eens naar rechts gaat en je samen er volgas vandoor kan.
Een kennis heeft een gechipte GTI (245 pk) We hebben nu al een paar keer tussensprintjes gedaan, en de verschillen zijn zó klein, dat ik de mijne niet ga chippen.

In het dagelijks gebruik bevalt de auto ook uitstekend. Interieur biedt genoeg ruimte. Alleen heb ik een CD-wisselaar in de middenconsole via het Executive-pakket. Die zal ik een volgende keer niet meer nemen. Er blijft totaal geen opbergruimte meer over! Ook heb ik spijt dat ik het opbergpakket niet meebesteld heb (de lades onder de voorstoelen) Ook al zijn die bakken niet al te groot, het is toch wel handig om wat extra opbergruimte te hebben.
Wat wel opvalt is de breedte achterin. Mijn vorige auto was een Volvo V50, en daar was eigenlijk net te weinig ruimte voor de kinderstoel, een Recaro-Start. Als je de gordel vast moest zetten, dan had je maar heel weinig ruimte over. Voordeel van deze kinderstoel is de mogelijkheid om mee te groeien. Het is wel een vrij grote en zware stoel. Maar achterin de GTI levert het vastzetten geen problemen op. Je hebt veel meer ruimte.
Het sluiten van de achterklep gaat wel erg lastig. Je moet hem met een flinke zwiep dichtslaan. Ik heb er inmiddels handigheid in gekregen, maar anderen vinden het ook te zwaar gaan. De gasdempers staan vrij zwaar afgesteld.
De koude start verloopt ook niet altijd probleemloos. Soms moet ik 2x starten. En een veelgehoorde klacht is het goedkope geluid van de startmotor. Je denkt echt dat er een diesel gestart wordt. Maar als de motor eenmaal draait is het weer feest.
Nu in December geniet ik 's ochtends steeds weer van de stoelverwarming, de "mirror down"-functie is ideaal om je velgen te beschermen tegen stoeprandschade, het schuifdak is ook praktisch om de voorruit versneld te ontwasemen en het geeft een extra ruimtelijk gevoel.
De Rockinghams hebben inmiddels winterbanden eromheen: Bridgestone Blizzak LM25V. De leasemij gaf alleen toestemming voor Bridgestone. Helaas een band die nou niet bepaald als testwinnaar uit de bus is gekomen de afgelopen 2 jaar. Op droog presteert hij goed, en ook in de regen voelt hij goed aan. Alleen is de stabiliteit op hoge snelheid stukken minder dan op zomerbanden. 245 km/h op de teller voelde minder vertrouwenwekkend. In de komende maanden kan ik de prestaties in de sneeuw testen. Ben benieuwd. Wordt vervolgd.

Winterpret

  • 27.000 km

Inmiddels alweer 27000 km onder de wielen. Hij vraagt om zijn 1e servicebeurt. Afspraak is al gemaakt. Al 2x met de auto op wintersport geweest. Eerst met kerst en vorige week met de carnaval. Bagageruimte voor 2 volwassenen en een kind ruim voldoende. Wel linkerdeel leuning neergeklapt omdat ik de ski-imperiaal altijd binnen meeneem en ter plaatse ski's huur. En dan is het jammer dat de imperiaal niet dwars in de achterbak past. Lukte met de V50 wel.
De winterbanden hebben hun kwaliteiten deels bewezen. Genoeg grip in de sneeuw. Wel blijf ik ze erg luidruchtig vinden. En stug. Stuurgevoel is ook wat minder dan met de Pilot Exalto's. Die komen er over 2 weken weer onder.
Het comfort valt sowieso een beetje tegen op lange ritten. Stugge onderstel zorgt ervoor dat de auto constant in beweging is. En hij is ook niet de stilste. Ik mag eigenlijk niet klagen, want wat had je anders verwacht van een GTI. Het nerveuse karakter past hier wel bij. Mijn vrouw (vriendin) is minder enthousiast. Toen we afgelopen zaterdag terugreden, gaf ze het na 1,5 uur al op. Ze rijdt meer op haar gehoor waardoor ze uiteindelijk langzamer gaat rijden! Stoelen zijn wel weer goed voor lange ritten. Je wordt heerlijk op je plek gehouden door die hoge wangen. In- en uitstap wat lastiger als je na 500 km uit moet stappen om te tanken en een beetje stijfjes bent van het skiën.
Hij is weer helemaal los na zo'n rit van 2000 km en ook nog 4 tanken V-Power Racing. Hij voelt aan als een gechipte, kortom veel pret.

Halve ton

  • 50.000 km

Inmiddels alweer 50.000 km onder de wielen. En nog steeds zeer tevreden. Ik heb geen problemen gehad. Hooguit af en toe een steentje wat ergens tussen de remschijf blijft steken. Is nu al 3x gebeurd. Klinkt erg onheilspellend maar het is ook zo weer weg. Ik ben weer wat rustiger gaan rijden (deels gedwongen door het CJIB) en het verbruik ligt nu rond de 1:11. Dat is niet slecht voor een 2 liter met ca. 245+ pk!
Onlangs heb ik van Kufatec een MFA-module gemonteerd. Geeft wat extra info op de Boordcomputer plus. O.a. watertemperatuur en olietemperatuur. Turbodruk zou er ook bij moeten zitten, maar dat blijkt niet te werken icm de 2.0 T-FSI. Maar die olietemperatuur ben ik wel blij mee. O ja, ook nog de tankinhoud in liters. Klopt prima. Beter dan de gewone meter.
En het poetsvirus heeft bij mij toegeslagen. Inmiddels een flink arsenaal aan middelen van Meguiars, PoorBoy's en een heuze acentrische poetsmachine aangeschaft. Ik zie dat als een stukje ontspanning. Ook al een Porsche 911 aangepakt. Resultaten zijn verbluffend mooi. Op naar de volgende 50.000!

Grote glimlach

  • 80.000 km

Inmiddels staan er alweer meer dan 80.000 km op de teller. En dat in 21 maanden! Ik kan alleen maar zeggen dat ik nog iedere dag met een grote glimlach instap en met een nog grotere uitstap (file-leed daargelaten) De auto geeft erg veel rijplezier en ik heb nooit spijt gehad van mijn keuze voor de GTI ipv. een Audi A4, Passat CC of BMW 3-serie.
Ook de randverschijnselen zoals de meetings via het Autoweek-forum, hebben veel extra lol opgeleverd. Plus dat het vooroordeel dat er alleen maar "petjes" in rijden inmiddels is gelogenstraft. Bij onze laatste grote meeting bij v.d. Udenhout hadden we ca. 50 GTI's bij elkaar. Hier zag je eigenlijk geen "petje" tussenlopen. Er kwamen wel een paar kijken, maar die waren gauw weer weg omdat ze snel doorhadden dat het een ander soort volk was.
Ik heb heel veel leuke mensen leren kennen via het forum. Een ander zeer groot voordeel van het forum is de enorme kennis die er aanwezig is over de GTI V en VI. Je kan de gekste vragen bedenken, en er is altijd wel iemand die het antwoord weet. Net nog een leuke poetsmeeting gehad, waar Carclean een zeer duidelijke uitleg gaf over het wassen en detailen van je auto. Zeer de moeite waard.
De GTI rijdt nog steeds geweldig. Klein probleempje gehad met de koppelings-cilinder die aan het koppelings-pedaal vastzit (tegen het schutbord) Deze was lek, waardoor je niet meer kon ontkoppelen. Verder totaal geen storingen of andere zaken gehad. Ik overweeg dan ook zeer hard om als volgende auto een GTI VI te nemen. Op dit moment zou ik, binnen mijn budget, geen andere auto weten die als totaalpakket zo overtuigend is, en die ook zakelijk verantwoord is. Een Megane RS zou de enige zijn, maar die is er alleen maar in 3-deurs. Gelukkig komt het keuze-moment pas over 17 maanden. Hij ziet er trouwens nog steeds uit als nieuw. Pas nog de velgen volledig onder handen genomen, buiten- en binnenzijde. Degene die mijn auto hierna gaat rijden, zal waarschijnlijk niet eens geloven dat het een ex lease-auto is!

Een ton

  • 100.000 km

Heb ik alweer 100.000 km gereden? Dat is echt omgevlogen! Ik rij dus echt 50.000 km/jr want mijn verslag van een halve ton was van 17 Augustus 2009. Het is eigenlijk een eentonig verhaal aan het worden. Ik kan bijna niks negatiefs bedenken en de lol is nog steeds even groot. O ja, één ding stoort vanaf het begin. De achterklep heeft van die gasdrukdempers en die dempen veel te zwaar om de klep mooi dicht te kunnen gooien. Je moet echt een mega zwieper geven aan die klep.
Het kriebelt af en toe als ik een GTI 6 (het nieuwste model) zie rijden. Ik moet in mei/juni volgend jaar een opvolger rijden, en de kans bestaat dat er weer een GTI komt.
Pas nog met een grote groep GTI's naar de Ring geweest (en nee, geen rondje op de baan) en daar zat ook een nieuwe Golf R bij. Dat was een leuke kandidaat om ff mee te sporten. Nou, dat heeft 'ie geweten. Een GTI heeft een kleinere turbo die sneller op toeren komt. De R reageert een beetje trager door zijn grotere turbo. Maar dit nadeel zou op hogere snelheid moeten wegvallen, toch kon hij nauwelijks aanhaken in mijn slipstream. Verder ook nog naar Z-Duitsland met vakantie geweest. In de Allgäu liggen een paar heerlijke stuurmanswegen. Moest me natuurlijk wel een beetje inhouden met het gezinnetje aan boord. En wat blijft het eeuwig zonde dat er in Nederland geen Ultimate 102 wordt verkocht. Ja het is duurder, maar de motor loopt er veel mooier door en de meerkosten worden ruimschoots gecompenseerd door het lagere verbruik. Een vergelijk: in NL bij normaal gebruik rij ik gem. 570 km/tank. Met Ultimate 102 haal ik makkelijk 630 km/tank en 650 km is ook al gelukt. Dan zit er nog zo'n 4 liter in.
Volgende verslag wordt (helaas) eindverslag.

Afscheid

  • 140.000 km

Helaas, helaas het is zover. De GTI is eruit. Overigens wel een leuke vervanger in de vorm van een Audi A4 Avant 1.8 TFSI B&O Edition. Ik ga hem wel missen en dan vooral het vermogen en het koppel. Ook zijn praktische kant zal ik missen. Lekker compact maar toch ruim genoeg voor 4 volwassenen plus bagage. De combinatie van sportwagen prestaties en een makkelijke auto voor je hobbies vond ik heerlijk.

De GTI is tot op het laatst bijna zonder problemen geweest. Een lekke koppelings-cilinder was het grootste ongemak. O ja, de divert valve is ook een keer vervangen toen ik vermogen miste maar dat is een bekende klacht. Nu zit de verbeterde versie erin. Verder heeft hij nooit gekke dingen gedaan. En ik heb hem toch aardig op de proef gesteld door in 3 jaar tijd 140.000 km af te leggen. Daar zaten veel kilometers op hoge tot zeer hoge snelheid in Duitsland bij. Ook dan gaf hij geen krimp. Ik ben benieuwd waar hij terecht is gekomen. Zag wel dat hij 5 dagen na inleveren alweer door is verkocht.

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Volkswagen Golf

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (49)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.