Volkswagen Golf 2.0 16V FSI Turbo GTI (2008)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Golf 2.0 16V FSI Turbo GTI |
---|---|
Versnellingen | 6, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2008 |
Jaar van aanschaf | 2008 |
KM-stand laatst | 61.000 km |
Ervaringen
- 5.500 km
Na 5 en een half jaar ben op zoek gegaan naar een vervanger voor mijn Leon Topsport.
Wel met gemengde gevoelens want de auto beviel prima.
Echter er zaten kosten aan te komen met groot onderhoud dus werd het een afweging; doorrijden of inruilen.
Ik ben wezen kijken voor de nieuwe Leon FR.
De proefrit was perfect. Auto stuurt strak en ligt goed op de weg.
Alleen dat dashboard en de afwerking van het interieur, de schroeven zag ik zitten in de armsteun (optie), het dashboard oogt kaal en is gemaakt van dat knetterplastic. De inruil viel trouwens ook tegen.
Tevens kan het model me niet echt bekoren.
Dat moest hem dus maar niet worden.
Met geluk kon ik de auto voor een mooie prijs doorverkopen aan een liefhebber en ging VW met zijn prijzen dalen dus was de beslissing gauw genomen.
Nog wezen winkelen bij BMW voor een 120 met een high-executive pakket maar dat werd een beetje te duur.Helaas heb ik geen werkgever die de auto voor me betaald.
Het is een Golf GTI geworden met 4 portieren in de kleur United Grey met als opties; Alarm Plus en het Executivepakket (oa navigatie/BT en stuurbediening van radio ed).
Tot nu toe geen nadelen kunnen ontdekken aan de auto.
Misschien de functie van de licht- en regensensor.
De eerste schakelt vooral bij schemer en regenachtig weer te laat of helemaal niet de verlichting in. Gevolg, terug op handmatige bediening wat toch eigenlijk de bedoeling niet is van het systeem. De regensensor werkt minder vloeiend dan die van de Leon.
Hij wacht te lang met inschakelen en probeert dan een inhaalslag te halen door op de hoogste snelheid de ruiten schoon te krijgen. Een beetje een zenuwachtig karakter heeft hij.
In vergelijking met mijn vorige auto is hij ruimer, vooral wat beenruimte betreft achterin de auto, de afwerking is beter/mooier, de auto is sneller.
Echt tot uitproberen ben ik nog niet gekomen. hopelijk eind van het jaar naar Duitsland en dan zien wat hij in zijn mars heeft.
Verder bieden de voorstoelen betere verstelmogelijkheden en is de zitpositie beter.
Mede ook door het stuur. Dat ligt heerlijk in de hand.
Het verbruik valt tot nu toe mee. Gemiddeld 1 op 10 tot 11 met stads- en snelwegverkeer.
Na een maand heb ik de achterbumper en de skirts laten spuiten in de kleur van de auto.
Dat zwarte plastic vond ik echt geen gezicht.
Het resultaat mag er zijn. Het maakt de auto een stuk dikker.
Update 26-10-2008
Auto bevalt goed afgezien van het probleem omschreven in het volgende hoofdstuk.
De auto is alleen wel minder comfortabel op wegen met een hobbelig wegdek dan de Topsport.
Dit merk ik vooral op de middelste baan van de A9 ter hoogte van Q8 richting A\'dam Zuid-Oost. Het is een nieuw wegdek maar ontzettend slecht aangelegd in vergelijking met de linker- en rechterrijstrook.
Dit zal wel inherent zijn aan het onderstel.
Verder ligt de auto als een kart op de weg.
De bochtsnelheden liggen hoger dan die van de Topsport.
Problemen
- 5.500 km
Bij aflevering bleek het stuur scheef te staan.
Verschrikkelijk irritant rijden vind ik dat.
De auto is 4 keer teruggeweest. Daarbij is hij 2 keer uitgelijnd en is het stuurhuis opnieuw afgesteld vanwege afwijkend stuurgedrag.
Het lijkt erop dat het nu goed is.
Tevens is de voorspoiler onder garantie vervangen. (Goeie service van de dealer!)
Na 2 weken bleek deze schade te hebben aan de onderzijde waarbij de spoiler half los hing.
Oorzaak van de schade was niet te herleiden.
Als laatste een defecte microfoon van mijn carkit. Ook onder garantie vervangen.
Ik hoop dat het hier bij blijft...
Voorlopig is dit het even.
Er staat nu 3300KM op de teller dus er nog niet veel mee gereden.
Tot de eerstvolgende update.
Hopelijk enkel met positieve berichten.
Update 26-10-2008
Weer problemen met de stuurstand.
Een maand heeft de auto feilloos gestuurd, daarna heeft het stuur langzaam weer een positie ingenomen vergelijkbaar met de afgedrukte foto.
Ik heb in dubio gestaan om weer contact met de garage op te nemen of om door te rijden, maar na een midweek naar Brugge, en dus flink wat kilometers gereden te hebben, heb ik besloten om toch maar weer terug te gaan met de auto.
Het idee om door te blijven rijden met deze ergernis spreekt me niet echt aan.
Aan de uitlijning kan met volgens mij niet liggen. Ik denk eerder aan de software van de stuurinrichting.
Hopenlijk is dit probleem op te lossen.
Zijn er misschien meer lezers die deze problemen aan de hand gehad hebben.
Verder zit er een klapperend geluid in de kofferbak wanneer ik over een drempel rijdt. Kunnen ze daar ook meteen naar kijken.
Tot de volgende update maar weer.
Ervaringen
- 12.000 km
Langzamerhand begin ik steeds enthousiaster te worden over de auto na eerdere problemen (Zie hoofdstukje "Problemen").
De motor begint nu lekker los te komen, het geluid, vooral bij pittig optrekken klinkt hoe langer hoe meer verslavend. Een lekkere diepe ronk. Bij gas loslaten hoor ik de uitlaat op de achtergrond licht resoneren, mooi!!
Na 3 tankbeurten met V-power lijkt het alsof de motor mooier loopt en iets zuiniger is. In de stad lukt nu rond de 1 op 8 á 9, op de buitenweg bij 130 km op de teller 1 op 13 á 14. Gemiddeld verbruik ligt rond de 1 op 11. Niet verkeerd voor een GTI. Tevens is het meegenomen dat V-power iets goedkoper is dan RON 95.
Half juni vertrekken we naar Zuid-Frankrijk. Daar hoop ik hem lekker uit te kunnen laten in de bergen rond Cannes en Monaco en op de Peàge.
De heenreis via de Route Napoleon. Ik ben benieuwd.
Problemen
- 12.000 km
Zoals al eerder aangegeven in de review heb ik problemen met de stuurstand.
Na het laatste bezoek aan de garage leek het probleem opgelost. Echter, helaas na 3 weken kroop het stuur weer vrolijk naar de stand 2 voor twaalf bij rechtuit rijden. Dit heb ik een tijdje aangekeken met de instelling van 'wen er maar aan'. Nou, dat lukte dus niet.
De dealer maar weer gebeld. die zei dat de auto wat hun betreft goed is en dat er weinig aan afgesteld kan worden.
Een second opinion bij een tweede dealer heeft geholpen. De instelling van de stuurhoeksensor werd opnieuw ingeleerd. Het gevolg is dat het stuur nu bijna recht staat bij rechtuit rijden en dat het stuurgedrag naar links en rechts sturen gelijk is.
We moesten het hier maar bij laten.
Verder heb ik nog problemen gehad met het navigatiesysteem. Op een gegeven moment ontving hij geen satellieten meer.
Een bezoek aan de garage bracht aan het licht dat de GPS-antenne defect was. de hele hemel is eruit geweest voor het monteren van een nieuwe antenne.
Gelukkig is dit allemaal netjes uitgevoerd.
Al dat gedoe met het stuur bracht niet veel rijplezier met zich mee. Hopenlijk gaat dat nu veranderen.
O ja, het klapperende geluid komt van de balletjes welke aan de koorden zitten van de hoedenplank.
Ook maar mee leren leven. Voordeel is nu dat je weet waar het vandaan komt
Wat een ontzettende goedkope oplossing is dit trouwens.
Bij de Leon zat een mooi oprolmechanisme.
Ervaringen
- 18.500 km
Net terug vanuit Zuid-Frankrijk en 4000km gereden met de auto.
Het verbruik valt mij mee. Over de hele vakantie 1 op 11,8.
Tijdens de terugreis 1 op 12,9 waarbij op de cruisecontrol gemiddeld 140-150 km/uur in Frankrijk gereden werd en in België 130-140 km/uur. Voor dit soort tripjes is het een heerlijke auto.
Nooit vermogen en koppel tekort. Verschillende colletjes gereden in Zuid-Frankrijk en het is iedere keer weer met een glimlach gasgeven. Plus het geluid! Naar mate de kilometers verstreken werd het geluid dieper bij optrekken. Vooral vanuit een laag toerental.
Tunnels genoeg daar in de omgeving om ervan te genieten.
Je merkt nu dat de motor lekker losgereden is.
Voor de vakantie is de voorspoiler nog in de kleur gespoten en de type-aanduiding verwijderd.
Problemen
- 18.500 km
Jammer genoeg toch weer wat te klagen. Het doet wel afbreuk aan algehele beleving van de auto.
De volgende problemen openbaarde zich tijdens de vakantie:
Af en toe bij gas intrappen vertraagd reageren van de motor. Alsof het blok kantelt.
De navigatie is 10x achter elkaar uitgevallen. Eerst bleef hij hangen (bevroren display van de navigatie en de muziek stopt). Daarna handmatig uitgezet en na enige seconde weer aangezet. Geen reactie alleen na enige seconden schakelde de navigatie zichzelf uit en startte weer op. Na ong. 10 minuten herhaalde dit zich tot 10 keer toe.
Algeheel resetten middels het contactslot ging lastig daar dit zich openbaarde tijdens de terugreis op de péage.
Na de 10de keer is hij het een week blijven doen. Toen is hij tijdens het verwijderen van wat muziekbestanden weer blijven hangen. Enige remedie toen was de zekering verwijderen.
De schakelpook piept tijdens het heen en weer bewegen in de vrijstand en van 5 naar 6 schakelen.
Het bedieningscluster van de airco zit los. Vermoedelijk de grondplaat van de draaiknoppen en het display.
Tja, en het stuur natuurlijk. Het is weer iets erger geworden tijdens de vakantie. Vooral het stuurgevoel naar links wat lichter gaat dan naar rechts tijdens insturen. Dit is vooral merkbaar op de snelweg bij hoge snelheden tijdens inhalen en kort op elkaar volgende bochten.
De volgende afspraak is weer gemaakt bij de dealer.
Ik laat dan meteen de banden voor en achter wisselen.
Ervaringen
- 21.500 km
In dit hoofdstuk is weinig te melden. De ervaringen wat rijeigenschappen betreft blijven onveranderd. Prestaties, brandstofverbruik, rijcomfort, alles naar volle tevredenheid.
Alleen de betrouwbaarheid is minder.
Kleine kwaaltjes blijven de kop opsteken.
In het volgende hoofdstuk meer hierover.
Problemen
- 21.500 km
Zoals vermeld in het vorige hoofdstuk "Problemen" waren er verschillende klachten die zich openbaarde tijdens de vakantie.
Om deze reden is er een afspraak gemaakt bij de dealer. Deze heeft alle klachten serieus genomen en er aandacht aan besteed.
De RNS-510 onderging een software-update, de wielen zijn voor/achter en kruislings gewisseld en het piepen is uit de versnellingspook verwijderd. Het loszitten van de aircotoetsen is nog steeds het geval maar stoort me niet meer, dus laat ik maar zo.
Het gevolg van het banden wisselen is dat de stuurstand weer verbeterd is en het afwijkende stuurgedrag nagenoeg verdwenen. Toch de banden die de schuldige zijn!
Vorige week begon de radio weer kuren te vertonen. Een harde piep uit de achterspeakers en een krakende geluidskwaliteit bij het beluisteren van de radio. Gelukkig voor diezelfde week stond er een onderhoudsbeurt gepland dus de klacht meteen doorgegeven.
Opnieuw een software-update met het gevolg dat 10gb muziek verdwenen was. Ik kon dus meteen weer aan de bak afgelopen weekend. Was bekend bij de dealer alleen waren ze vergeten door te geven.
Verder een plas olie in het blok voor €90,00 (duur goedje die longlife olie) en een inspectie voor ruim €100,00.
Van de zomer nog even een motorrijder achterop gehad. Gevolg: een nieuwe bumper en achterlicht, €1100,00 schade. Dat kon er ook nog wel bij. Een voordeel; de parkeerkrassen onderaan de bumper, opgelopen in Grasse bij een hoge trotoirband, zijn wel verdwenen. Gelukkig staat de auto er nu weer helemaal strak bij.
Ik hoop nu probleemloos zonder kleine irritaties tot de volgende beurt (en review) te kunnen rijden.
Ervaringen
- 29.000 km
Tot op heden valt er weinig te melden. Met de auto wordt op dit moment niet veel gereden. Woon-werkverkeer gebeurt nu hoofdzakelijk met de fiets. Een vakantie met de auto naar het buitenland zit er dit jaar ook niet in.
Wat wel opvalt is dat het gemiddelde verbruik daalt.
Laatst voor een zakenrit naar Ede geweest en met een snelheid van 90-110 op teller zonder cruisecontrol met af en toe file (via de A2en de A12) gaf de boordcomputer een gemiddeld gebruik van 1 op 15 aan. Dit met speciale benzine van Tamoil in de tank. Niet verkeerd voor een GTI. Met V-power en de hiervoor genoemde benzine is de auto zuiniger en loopt hij mooier dan met normale benzine.
Een paar weken geleden bij de dealer langs geweest voor de gratis aircocheck en het interieurfilter laten vervangen. Bij de dealer heb ik nog nagevraagd of er een mogelijkheid is om de mistlampen als dagrijverlichting te laten schakelen omdat ik over het functioneren van de lichtsensor niet tevreden ben. Via het GTI-forum heb ik vernomen dat dit mogelijk is. Het antwoord was dat dit niet bekend is bij Volkswagen en dat dit tevens een probleem kan geven bij de APK. Tja, dit wordt natuurlijk weer een discussie in de garage als ik het "illegaal" laat doen en over 2 jaar de auto voor een APK aanbiedt.
En wat zegt de politie hiervan?? Volgens mij mag je nog steeds niet met je mistlampen aanrijden overdag. De nieuwe Polo en Octavia heeft dagrijverlichting met aparte lichtunits naast de mistlampen. Dat mag weer wel.
Verder is er weinig te melden over de auto. Hij doet nu wat hij moet doen. Prestaties zijn nog steeds fantastisch alhoewel ik af en toe wel aan een JD-kuurtje loop te denken. Mooie 18" velgen in de kleur antraciet of matzwart lijken me ook niet verkeerd. Dit huidige setje kan dan gebruikt worden voor de winterbanden. Misschien als deze banden aan vervanging toe zijn. Alhoewel dat nog wel even zal duren denk ik met het aantal kilometers wat ik met de auto maak..
Problemen
- 29.000 km
Een lekke band. Een riante schroef in het loopvlak dus kon hij gelukkig gerepareerd worden. Verder geen problemen of storingen.
Laten we hopen dat het zo blijft. De auto is nu uit de garantie. Ik heb nog overwogen om de garantie te verlengen maar ik vond de premie wel erg hoog dus heb er maar vanaf gezien.
Op naar de volgende review over een half jaar.
Ervaringen
- 36.000 km
De auto heeft net zijn tweede beurt ondergaan. Toch wel snel vind ik. Misschien komt het door de relatief korte afstanden die ermee gereden worden. De service-intervallen zijn onder andere afhankelijk van het aantal starthandelingen.Dan kan het wel kloppen. A'fijn het was wederom een 'kleine beurt' dus de kosten vielen mee. De eerste grote inspectiebeurt is na 60.000km of drie jaar. Alleen de remolie moest vervangen worden. Verder geen problemen met de auto dus heb ik eigenlijk weinig te melden.
Wel heb ik vorig jaar oktober winterbanden en velgen aangeschaft. 16 inch Dezent lichtmetaal in de kleur donkergrijs met Vredestein Snowtrac ligt er nu onder. Staat wel erg mooi vind ik persoonlijk en scheelt aanmerkelijk met sneeuw en regen. Maar dat zal bij iedereen zo langzamerhand wel bekend zijn.
Stiekem zit ik al weer een beetje te piekeren wat de opvolger zal worden. Dat zal niet eerder spelen dan eind 2012 maar dan moet je wel weten wat je hebben wilt, toch?
Type 6 misschien? Of de Polo GTI? Of dan toch eindelijk een BMW?
Of wachten wanneer type 7 geintroduceerd wordt. Meestal levert dat wel leuke actiemodellen op van het oude model GTI.
De nieuwe Alfa vind ik ook heel mooi. Maar dat is voor mijzelf wel een hele cultuuromslag. Van Duitse zakelijkheid naar Italiaanse flair.
Tweedehands of nieuw? Per slot van rekening moet het wel allemaal uit die ouwe sok komen. Ik heb geen baas die me een leaseauto gunt.
Misschien wel beter ook denk ik. De auto is dan echt van ons zelf.
Prettige zorgen noemen ze zoiets.
Voorlopig nog even door met deze. Helemaal niet erg want het rijdt toch wel erg lekker.
Ervaringen.
- 45.000 km
Zo, ik zal mijn review maar weer eens verversen. Deze zomer met de auto naar het Gardameer geweest. We hebben zo'n 3500 km gereden met een gemiddeld verbruik van 1 op 13. De heenreis via München, Oostenrijk enz bijna 1 op 14 gemiddeld waarbij in Duitsland continue met wisselende snelheid gereden is. 100, 120, 130 en af en toe 180km/uur (erg druk onderweg). Geen prettig land om te rijden vind ik. Iedere keer weer andere snelheden op de matrixborden wat een erg onrustig rijgedrag met zich mee brengt. Als je je een beetje aan de snelheid wilt houden tenminste. De tolwegen in Frankrijk bevallen mij beter. Gewoon altijd overal 130km/uur.
Maar, terug naar de Golf. De auto heeft het prima gedaan bij een gunstig verbruik. Alleen het olieverbruik moet ik in de gaten houden. Na de terugreis moest er wel een half litertje bij.
Italië is een mooi land om in te rijden. We zijn een paar keer de bergen in gegaan en dan komt de ware aard van de auto boven. Heerlijk dat vermogen! Altijd genoeg met klimmen, inhalen en op de autopista. Het is een ideale auto om met 2 personen mee op vakantie te gaan. Opvallend is trouwens dat je daar weinig GTI's ziet rijden. Aan luxe auto's is het merendeel BMW, Mercedes en in veel mindere mate Italiaanse merken. In Duitsland zag ik meer Ferrari's!
Straks gaan de winterbanden er weer onder laten we auto nog maar even controleren bij de dealer. Als het goed is is dat gratis met het Volkswagen Inclusief lidmaatschap.
Dus op naar de volgende review!!
Ervaringen
- 57.000 km
Het is alweer bijna een jaar geleden dat ik mijn laatste review gepost heb. Veel kilometers zijn er niet bijgekomen. Het woon-werkverkeer wordt meestal met de fiets afgelegd, de GTI wordt enkel gebruikt voor de wekelijkse boodschappen, privéritten en de vakanties. Over vakanties gesproken; dit jaar is de bestemming Zuid-Frankijk en Spanje geweest waarbij de GTI zich weer van zijn beste kant heeft laten zien. Met een gemiddelde snelheid van 140 km/uur op de peage tijdens de heen- en terugreis en de nodige kilometers op de plaats van bestemming (in totaal 3600km) was het gemiddelde verbruik 1 op 13. Niet slecht vind ik. Mooie snelwegen trouwens in Frankrijk en Spanje en wat een drama is België toch altijd weer om te rijden. Slechte wegbewijzering, om over de kwaliteit van het wegdek maar niet te spreken.
Verder wat onderhoud en reparatie betreft; weinig te melden. In mei een tussenbeurt wat de kosten niet waren. De grote beurt zal bij het eerstvolgende garagebezoek uitgevoerd worden. Vermoedelijk volgend voorjaar wanneer de teller op 65000 staat.
O ja, toch nog een minder prettige ervaring gehad. Enige maanden geleden op een ochtend (het regende, dus met de auto naar het werk) viel mij op, nadat ik het portier dicht gedaan had, dat het tochtte in de auto. Wat bleek; zijruit verdwenen! Vreemd, volgens mij had ik het raam de dag daarvoor niet open gehad. Misschien in het portier gevallen?? Was een kwaal van het vorige type. Wat nu, goede raad duur! Rijden lukt niet met regen; zo laten staan onbeheerd ook niet verstandig en hoe kom ik op mijn werk?? Toch maar het ruit afgeplakt en de auto van mijn moeder opgehaald. Die woont gelukkig dichtbij. Op het werk de garage gebeld en dezelfde middag de auto (gereden zonder zijruit, het was gelukkig droog) daar naartoe gebracht. De receptionist bekeek het probleem en kwam tot de ontdekking dat het een poging tot inbraak moet zijn geweest daar het ruit niet in het portier werd aangetroffen (bleek later voor de deur in de bosjes te liggen) en er beschadigingen zaten op de deurstijl. Conclusie; vermoedelijk zijn de 'heren' gestoord tijdens hun malafide praktijken door het alarm na het verwijderen van het ruit en hebben de auto laten staan. Zelf hebben we die nacht niets gehoord, de buren wel alleen hebben die er geen aandacht aan besteed. Ik kan mij er iets bij voorstellen daar het alarm van de GTI niet veel voorstelt wat betreft geluidsproduktie. Een zoemer die luid klinkt, meer is het niet. Een sirene met verschillende toonhoogten maakt mijn inziens toch meer indruk en herrie.
In ieder geval heb ik weer een nieuw ruit en een extra ruit voor het geval dat... Nou, die hebben we maar naar de garage gebracht. Konden ze goed gebruiken als noodruit.
Trouwens; goede service van Volkswagen Maas in Uithoorn. Ik kwam voor een reparatie, echter door toedoen van de receptionist werd het een schadegeval (dus geen kosten). De auto donderdagmiddag gebracht en was vrijdag weer klaar. Top!!
Volgend jaar maar eens gaan oriënteren voor nieuwe banden. Nu nog ruim 4mm profiel dus deze zomer en volgend voorjaar moet nog wel lukken. Ik zit te denken aan Conti's Sportcontact 3 of 5. Nu Sportcontact 2 en die bevallen goed. Gelukkig geen cuppen en de slijtage valt ook mee.
Verder weinig te melden. Wel saai maar liever zo dan een hoop ellende! Het hoofdstuk 'Problemen' blijft dus leeg.
Tot de volgende review maar weer.
Verkocht!
- 61.000 km
De Golf is ingeruild voor een BMW 118i.Ik stond nog in dubio voor een Golf 6 GTI maar de rijkwaliteiten van de BMW heeft de doorslag gegeven. Ik vond via de website van BMW een hele mooie recente uitvoering (4mnd oud met 9700 op de teller) die voorzien is van een hele hoop pakketten.
De keus was gauw gemaakt. 26 maart kan ik hem ophalen.
Misschien tot ziens in een nieuwe review.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.