Volkswagen Golf 2.0 16V FSI Turbo GTI (2006)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Golf 2.0 16V FSI Turbo GTI |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2006 |
Jaar van aanschaf | 2006 |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Begin november hebben we de auto besteld bij de VW dealer Auto Mondt in De Lier. De VW dealer Wittebrug zou voor ons dichterbij zijn maar over deze dealer zijn wat minder goede berichten gepubliceerd in de pers en ook op de dealerreviews waren weinig positieve berichten te lezen zodat we deze dealer maar niet hebben benaderd. In De Lier kregen we een acceptabele prijs voor onze ‘’oude’’ auto en ooit in een grijs verleden heb ik daar mijn eerste (gebruikte) GTI gekocht dus uiteindelijke zijn we in De Lier tot zaken gekomen.
Eigenlijk gingen voor de kleur Laser Blue maar op het moment van bestellen was die niet meer leverbaar. Uiteindelijk hebben we dan gekozen voor Reflex Zilver, dit ook uit praktische overweging omdat je vuil er minder goed op ziet.
De extra’s die besteld hebben zijn.
• Metallic lak (reflex zilver).
• 4 deurs uitvoering.
• RDC 500 incl. tien speakers.
• Alarm plus.
• Thuiskomertje
• Set 17 inch winterbanden + LM-velgen.
• Ipod aansluiting.
• Trekhaak + verzwaarde koeling.
Eind januari (twee weken eerder dan verwacht) werd hij geleverd.
De auto heeft natuurlijk een dijk van een motor, deze is uitermate soepel en sterk. De motor pakt goed op vanaf zo’n 1800 toeren is hij al prima bij de les. De versnellingsbak laat zich schakelen alsof je met een warm mes door de boter snijdt. De wegligging is ook helemaal top. In Nederland is het (als je tenminste je rijbewijs wilt behouden) lastig om de topsnelheid uit te proberen, maar met heel veel gemak zit je zo op de 180 km, je hebt absoluut niet door dat je 180 km rijdt. Daarnaast zijn de tussen-accelaraties natuurlijk helemaal geweldig, even een beetje gas erbij en je wordt in de stoel gedrukt. Al bij een beetje doortrekken hoor je de lekkere brom uit de uitlaat, dat geeft je direct het sportwagen gevoel zoals dat hoort bij een GTI.
Binnenin zit alles ook op de juiste plaats, heel mooi is de blauwe verlichting. De stoelen dat is werkelijk een genot om daar in plaats te nemen, ze zijn goed instelbaar (ook de passagiersstoel) ze bieden meer dan genoeg steun. Mooi vind ik ook de zwarte hemelbekleding, de GTI heeft dat als enige van alle andere Golf modellen. Daarnaast is de wegligging ook helemaal in orde, hobbels worden goed opgevangen terwijl hij toch lekker stug is afgeveerd. Wat wel opvalt is dat de ruimte op de achterbank veel ruimer is dan die van de Golf van het vorige model. Bij de Golf 4 kon ik geen puber dochters op de achtbank herbergen terwijl ze nu in de Golf 5 meer ruimte hebben als in onze vorige auto.
Vooraf hebben we niet proef gereden, we vertouwde op de reviews van andere enthousiaste GTI rijders. Uiteindelijk was het natuurlijk wel een gokje, voor deze golf hebben we 18 jaar Opel gereden, de laatste was Astra 2.2. sport, ook een hele fijne auto maar in vergelijking met de GTI verbleekt hij toch wel een beetje. We hebben wel ervaring met VW omdat we ooit jarenlang in een Golf GTI van het eerste type (bjr. 1981) hebben gereden en deze auto voldeed ook perfect.
Inmiddels hebben we nu zo’n 4.000km met de auto gereden en problemen hebben zich dan ook nog niet voorgedaan, ik hoop dat we dat zo houden. Wel hebben ze geprobeerd het VW-logo van de achterklep te stelen hierdoor is een kleine lakbeschadiging ontstaan, gelukkig valt dat niet op!!
Zoals je op de foto’s kunt zien staat de GTI nu op de winterbanden, ik vind dat deze 5 spaaks velgen hem ook nog een stoer uiterlijk geven (net als de standaard 17 inch GTI velgen overigens).
d.d. 15 augustus 2006.
Inmiddels hebben we zo’n 13.000 km met de GTI gereden en nog steeds zonder enig probleem!!
In de zomer gaan we altijd met de caravan en 4 personen naar Zwitserland, zo ook dit jaar. De GTI heeft dus even zwaar voor de kiezen gehad om alles door de zwitserse alpen te ’sleuren’. Hierdoor heeft hij wel 1 litertje olie (op 13.000km) verbruikt, navraag bij de dealer blijkt dat dat zelfs nog weinig blijkt te zijn zeker gezien de dunnere long-life olie. Overigens hebben we behoorlijk doorgereden (100 tot 110km) met de caravan) is werkelijk een makkie, het benzineverbruik loopt dan wel op naar de 1 op 8km.
Dus wij rijden nog steeds met hele grote glimlach in onze GTI. Overigens wel leuk om te melden is dat we op de camping in CH werden aangesproken door twee Nederlandse jongens van een jaar of 18 die vonden dat wij een erg blitse auto hadden, nou dat is altijd toch leuk om te horen toch?
PROBLEMEN
Geen.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.