Volkswagen Golf 2.0 16V FSI Turbo GTI (2006)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Golf 2.0 16V FSI Turbo GTI |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2006 |
Jaar van aanschaf | 2006 |
KM-stand bij aanschaf | 10 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Sinds september 2006 rijd ik met veel genoegen in een Golf GTI. Als parttime wagenparkbeheerder heb ik het voorrecht om in veel leuks te rijden, wat ’overblijft’ als er iemand uit dienst gaat. Zelden heb ik echter zoveel plezier beleefd aan een auto, die ook nog eens zo gunstig geprijsd is.
Wat opvalt is de grote soepelheid van de 2.0 TSFI motor, ook bij lage toerentallen. Ik heb tussentijds een weekje in een A6 2.0 TDI met chiptuning gereden, daar liet ik de motor wel eens van afslaan bij het wegtrekken, omdat ik gewend was aan koppel onderin van de GTI. De eerste berijder heeft wat mij betreft precies de goede opties erop besteld: 18’ velgen, navigatie RNS300 (traag bij het opstarten, maar brengt je overal), CD-wisselaar, carkit. Feitelijk miste ik alleen parkeersensoren, omdat ik eraan gewend was, maar echt nodig heb je ze niet. Dit houdt de nieuwprijs ook binnen de perken.
De grotere velgen maken de auto wel ’hobbelig’ (zeker als de banden koud zijn), je voelt echt elke streep op de weg (en ze zijn erg gevoelig voor beschadigingen). Daar moet je dus wel van houden, mij kan het niet hard genoeg zijn. Het enige wat mij opvalt is dat de auto tordeert als je een verkeersdrempel een beetje schuin neemt, misschien heeft de 3-deurs dat minder?
De auto is echt perfect in balans, de grens van onderstuur ligt erg ver weg en is gemakkelijk te corrigeren door iets gas terug te nemen. Iets bruusker van het gas leidt er toe dat de achterkant komt opzetten, ook leuk, maar dan moet je wel weten wat je doet. Eigenlijk een heel leuk weggedrag voor een voorwielaandrijver. Ik heb menigmaal getwijfeld of ik de auto (door PON) zou laten chippen, maar ik ben toch bang dat de balans dan niet meer goed is. Daar heb je volgens mij echt alleen iets aan op rechte stukken en zeker niet bij nat wegdek. Bovendien, zo gaat ie zo ook hard zat. Vorige week in Duitsland gaf de snelheidsmeter 260 aan, al slipstreamend achter een BMW 535d Touring. De meter zal wel overdrijven, maar toch niet gek. Zodra ik de andere rijbaan nam, viel de snelheid overigens terug. Grappig ook dat die 535d (de prijs van 2 GTI’s)) pas boven de 230 op de teller langzaam bij me begon weg te lopen, daaronder reed ie me niet los.
Op winterbanden is de wegligging echt stukken minder (moet het merk nog nakijken), zowel op droog als nat wegdek, ongeacht de temperatuur. Maar wel een must voor deze auto in de winter, anders blijf je spinnen.
Benzineverbruik ligt rond de 1:9,5 V-Power of 98. Met meer snelweg en iets rusiger tempo moet 1:12 haalbaar zijn.
De versnellingsbak schakelt echt perfect, heel kort en super trefzeker. Alleen de koppeling maakt vanaf het begin al een beetje geluid bij het laten opkomen en blijft soms ’plakken’ bij snel terugschakelen van 3 naar 2.
Ik beleef aan deze auto meer plezier dan al mijn vorige auto’s; Espace, BMW 320i E91 (te weinig power), Saab 9.3 Aero (ook snel, maar wegligging stukken minder), Kia Sorento (wat een drama om mee te rijden), Laguna V6 (wel lekker anoniem snel, maar stuurt veel te licht), en dat voor een relatief lage prijs.
Update 3-11-2007 (37.400km):
Nog steeds geen noemenswaardige problemen. Alleen ’borrelt’ de verwarming nu achter de middenconsole alsof er een waterkoker is gemonteerd. Ook nog een rammeltje bij het navigatiesysteem. Deze 2 dingen kan de dealer bij de volgende beurt wel oplossen. Verbruik is gedaald naar gemidd. 1 op 10.
Vorige week zijn de winterbanden er weer op gegaan, het zijn dus Dunlop SP Wintersport 3D. Het was weer even schrikken! Wielspin bij het optrekken en veel sneller onderstuur. Hopelijk wordt het beter als de temperatuur daalt. Ik heb wel de bandenspanning naar beneden bijgesteld: die gasten van de bandenboer pompen die dingen echt keihard op, dat gaat natuurlijk ten koste van de tractie.
Ik heb nog een paar weken in een Audi A6 2.7 TDI Quattro gereden, fijne auto hoor, maar veel te groot voor het centrum van Rotterdam en in parkeergarages. Ik vond ’em trouwens behoorlijk onderstuurd voor een 4-wiel aangedreven auto. De oplossing is langzamer de bocht in en in de bocht eerder op het gas. Het rijdt gewoon heel anders, en ik was blij dat ik mijn Golfje weer terug had.
PROBLEMEN
Een achteraf ingebouwd alarm zorgde voor onrust in de buurt en trok de accu leeg. Dit is naderhand beter afgesteld, daarna geen problemen meer gehad. Neem dus het fabrieksalarm (mits goedgekeurd).
Voor de rest niets, alleen een beetje olie bijvullen af en toe (maar ik trap ’em nog wel eens op zijn staart, dus dat is ’em niet kwalijk te nemen), wel netjes warm rijden natuurlijk! (3-11-2007:) olieverbruik is ongeveer een liter op 13.000km, niks aan de hand dus, ik hou hem wel graag bovenaan de peilstok.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Volkswagen Golf
Had je deze auto's al gezien?

Volkswagen Golf 1.6 FSI Trendline | Airco | Elec ramen | Cruise control | 6 Versnelling | Nieuwe bak + koppeling
- 2003
- 176.366 km

Volkswagen Golf Variant 1.6 Trendline | Airco | Trekhaak | Elektrische Ramen | Radio |
- 2008
- 233.202 km

Volkswagen Golf 1.4 Trendline, clima, lm,
- 2004
- 167.420 km