Volkswagen Golf 2.0 16V FSI Turbo GTI (2006)

autoreview

Volkswagen Golf GTI
Volkswagen Golf GTIVolkswagen Golf GTIVolkswagen Golf GTIVolkswagen Golf GTIVolkswagen Golf GTIVolkswagen Golf GTIVolkswagen Golf GTIVolkswagen Golf GTI - interieurVolkswagen Golf GTI - interieur

Signalement

UitvoeringGolf 2.0 16V FSI Turbo GTI
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2006
Jaar van aanschaf2006
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

Uitvoering: 5 Deuren, 6-Bak, 18 Inch Monza, Navigatie

De eerste 12000 kilometer zitten er inmiddels op met deze GTI. Mijn vorige auto was een Audi A4 turbo in s-line uitvoering maar deze verbleekt toch op vele fronten met de GTI. Ik heb de GTI vooral gekozen voor de combinatie van fun, kwaliteit en dagelijkse praktische eigenschappen. Op alle deze vlakken voldoet deze auto prima.

Prijsstelling

De auto was niet goedkoop (40 mille inclusief wat leuke extra opties is toch wel wat voor een Golf) maar als je ooit het plastic interieur van een Leon FR of Cupra gezien hebt en het feit dat er gewoon nul problemen of rammels geweest zijn in de afgelopen 6 maanden dan maakt dat het prijsverschil met veel van zijn concurrenten gauw goed.

Rijden

Het stuurgedrag en de wegligging van de GTI wekt bewondering op, vooral met de optionele 18 inch velgen. De auto stuurt zeer direct en precies en dankzij de goede vering en een prima afgesteld ESP kun je erg veel plezier beleven zonder brokken te maken.

Ik heb lang zitten twijfelen tussen de DSG en de handgeschakelde versie. Alhoewel het DSG systeem verreweg de beste *automaat* is die ik gereden heb vond ik toch dat het op de lange termijn afbreuk zou doen aan het rijplezier van de auto (vooral als de gimmmick status er een beetje van af zou zijn). De handgeschakelde bak die ik uiteindelijk gekozen heb schakelt zeer goed, snel en met precies de juiste tegendruk. Kortom blij met deze keuze.

De 2.0T FSI motor is een ideale combinatie van veel koppel, geen turbogat en toch graag hoge toeren willen draaien. Bij de A4 turbo was het bij 4-5000 toeren hoog tijd om te schakelen maar de GTI will gewoon eerst de rode lijn zien voordat het volgende verzet wordt ingelegd. Je hebt het gevoel bij deze motor dat VW erg bescheiden is geweest in de afstelling en dat er nog veel meer in zit. De auto klinkt ook erg goed zonder dat het te patserig of hoofdpijn verwekkend wordt. Bij accelereren een lekker stevige brul maar bij constant gas gewoon stil. Ik ben een paar keer op en neer naar Parijs geweest met de vrouw en 2 kinderen en de meningen waren positief over hoe beschaafd het (ook) kan in deze sportieve bak.

Interieur

De binnenruimte van de huidige generatie golf was een van de grootste verassingen voor mij. Ik kreeg in eerste instantie veel commentaar over de stap van een A4 naar een *kleine* golf maar de praktijk wijst uit dat de binnenruimte zelfs beter is dan wat de A4 te bieden heeft. Na een paar rondjes rijden is iedereen zowiezo overstag maar dat terzijde. Het zitmeubilair is ook top. De stoelen zijn wat zachter dan de sportstoelen van de A4 wat meer comfort oplevert. Alleen in de kofferbak wordt er flink ingeleverd maar daar kan ik mee leven.

Uitstraling

De auto oogt een beetje bescheiden maar ik vind de *low profile* uitstraling van de GTI zowiezo wel ok. Ik verwachte eigenlijk toch wel wat aggressief gedrag van medeweggebruikers maar dit valt reuze mee. Het lijken vooral de andere VAG rijders die het toch interessant vinden om te kijken of ze dit ding bij kunnen houden en het blijft altijd weer een plezier om ze daarop een antwoord te verschaffen.

PROBLEMEN

Problemen

Geen.

Valt er dan niets op aan te merken? Natuurlijk kan het altijd beter. Een paar kleine punten van kritiek:

De 18 inch Monza velgen sturen heel goed maar leveren wel een wat stuiterend gedrag op (vooral op slecht oneven wegdek). De vering van de A4 met S-line was trouwens erger. Ik heb ook met de standard 17 inch velgen gereden en deze leveren een rustiger weggedrag op maar dus ook een minder scherp stuurgedrag.

Tankinhoud. Deze auto kan redelijk zuinig zijn maar nodigt niet uit om dusdanig te
rijden. Als gevolg hiervan is de tankinhoud van 55 liter toch echt veel te klein. Elke 450-500 kilometer naar de pomp. Bovendien lust de GTI alleen Euro98 wat het niet een goedkope hobby maakt. Het vermogensverschil met een tank Euro95 is trouwens zeer goed merkbaar.

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Volkswagen Golf

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (3)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.