Volkswagen Golf 2.0 16V FSI Turbo GTI (2005)

autoreview

Volkswagen Golf 2.0 16V FSI Turbo GTI (2005)

Signalement

UitvoeringGolf 2.0 16V FSI Turbo GTI
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2005
Jaar van aanschaf2011
KM-stand bij aanschaf79.400 km
KM-stand laatst102.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Mijn Volkswagen V GTI

  • 79.000 km

Aangezien ik van baan ging veranderen moest ik mijn leaseauto gaan inleveren, dus moest ik op zoek naar een andere auto.
Mijn leaseauto was een Golf VI 2.0TDI uit 2009. In de anderhalf jaar dat ik deze auto heb gehad, heb ik hier bijna een ton mee gereden.
Van jongs af aan is er van huis uit altijd Volkswagen gereden dus de opvolger moest eigenlijk ook weer een auto uit de VAG stal worden. De andere eis was dat de auto redelijk wat pit moest hebben.
Voordat ik mijn leaseauto had, heb ik een Golf IV 2.3V5 gehad en daar weer voor een Golf III GTI Edition.

Dus is er een lijstje gemaakt met auto`s die in aanmerking kwamen en binnen het budget pasten: Seat Ibiza cupra, Volkswagen Polo GTI en de Skoda Octavia RS. De Golf GTI was niet in beeld aangezien het dan een IV GTI zou worden en daar heb ik niet zoveel mee.
Na proefgereden te hebben in de Polo en de Octavia, was ik vooral erg enthousiast over de Octavia. Wat een fijne auto is dat. Na lang getwijfeld te hebben en bijna een Octavia te hebben gekocht, kwamen mijn ouders met het aanbod dat ik hun tweede auto mocht inruilen (die ik inmiddels al een tijdje in bruikleen had, omdat ik mijn leaseauto had ingeleverd), aangezien zij die auto toch niet meer gingen gebruiken. Dus mijn budget werd weer een beetje ruimer.
Hierdoor kwam de Golf V GTI in beeld. Na vele goede verhalen gehoord te hebben over de auto moest dit hem dan gaan worden.

Na een lange zoektocht was daar dan eindelijk een zwarte GTI uit 2005 met 79000km op de klok. Geheel dealer onderhouden en nog met een jaar Volkswagen voorkeurselectie garantie.
Door de dealer is de auto zeer netjes afgeleverd. Blokken en schijven rondom zijn vervangen, kunstofplaten onder de auto zijn vervangen (zat een gat in door een steen), nieuw chromen sierstuk op de uitlaat (was verroest) en de auto heeft ook meteen een grote beurt gekregen. Verder was de auto in nieuwstaat. Geen krasjes, deukjes of andere beschadigingen, slechts een klein beetje steenslag, maar dat hou je toch met de zwarte lak. het interieur was ook als nieuw. Het lijkt erop alsof de vorige eigenaar er altijd alleen in heeft gereden. In het interieur is er alleen een licht slijtplekje aan de bestuurdersstoel, volgens mij is dit een GTI kwaal, bijna alle V GTI`s die ik heb gezien hebben dit.

Dan het rijden. De golf rijd echt heerlijk, veel koppel onder in de toeren, dus je kan heel schakellui rijden. Maar schakel je even terug en je geeft gas dan is de auto erg snel. Door de enorm brede powerband, denk ik je soms wel dat de auto niet snel is, omdat de snelheidbeleving gewoon minder is. Pas als je op de snelheidsmeter kijkt, weet je dat het tijd is om rustig aan te doen.
Inmiddels ook een stukje Autobahn meegepakt. 250km/u op de teller, dus zo rond de 235/240 echte kilometers wat ook klopt met de fabrieksopgave. De auto is bij deze snelheden erg rustig en voelt niet nerveus aan.

De wegligging is prima, erg voorspelbaar. De vering is net even iets stugger dan een normale Golf en net een stuk meer grip. Ook is de auto niet echt laag en zijn drempels geen probleem (van mij mag de auto wel een stukje omlaag, voor de looks).
In vergelijking met mijn vorige auto`s is de GTI wel erg zijwind gevoelig. Ook de Continental sport contact 2 banden die er nu onder zitten maken wel erg veel lawaai (afrolgeluid). Zodra deze versleten zijn, ga ik hier andere voor in de plaats nemen (Iemand suggesties?). Waarschijnlijk zal ik dit ook doen i.c.m. andere velgen. Ik wil graag de 18inch Detroit velgen i.p.v. de 17inch Denver velgen die er nu onder liggen.

Dan het verbruik. Zoals te zien is in de verbruiksmonitor die ik sinds kort ben gaan bijhouden is het gemiddelde verbruik ongeveer 1:12,5. Ik rijd meestal wel redelijk door, dus ik mag wel zeggen dat het verbruik erg netjes is voor een auto met 200pk. Wel tank ik altijd BP Ultimate. Eerst gooide ik er ook wel eens Euro95 is, maar daar liep de auto toch een stuk minder op, het verschil met Ultimate is echt merkbaar.

Problemen:

- Terugroepactie van Volkswagen, bobines zijn vervangen
- Kapot ventiel rechtsvoor, band liep ineens leeg, ventiel zelf kunnen repareren en gelukkig had ik een pomp in de auto

Ik heb de auto nu sinds februari 2011 en stiekem ben ik alweer druk aan het sparen voor een opvolger. Dit zal wel zo rond februari 2012 zijn. Ik wil dan weer een stapje hoger gaan. Het gaat tussen een Golf V R32 of een Golf VI GTI, maar tot die tijd rijd ik heerlijk iedere dag met een glimlach in mijn GTI rond.

Foto`s van de auto volgen en mochten er nieuwe ontwikkelingen zijn, dan zal ik deze hier bijhouden.

Binnenkort APK + nieuwe banden

  • 93.493 km

De GTI bevalt nog steeds prima. Tot nu toe geen vreemde zaken. Het enige is dat de motor soms niet helemaal regelmatig loopt bij stationair toerental als deze warm is. Ik heb een oproep binnen gehad voor de APK, tijdens de APK zal ik de dealer wel even vragen hier naar te luisteren.
Voor de APK zullen eerst nog de banden vervangen worden. Vooral de voorbanden zijn aan vervanging toe. Inmiddels heb ik een zo goed als nieuwe set Bridgestone Potenza thuis klaarliggen. Ik ben benieuwd hoe die gaan bevallen.

APK + banden wissel

  • 96.000 km

Inmiddels de apk achter de rug en de banden zijn gewisseld.
Alleen........ Niet tevreden met de Bridgestones, zeer veel afrolgeluid en trillingen in het stuur. Ik ga volgende week weer terug naar de garage om de banden opnieuw te laten balanceren. Hopelijk helpt dat.

Auto verkocht

  • 102.000 km

De GTI is verkocht en aan een nieuw avontuur begonnen: Een golf V R32 uit 2006!

7,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Volkswagen Golf

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (7)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.