Volkswagen Golf 1.9 TDI 90pk GL (1996)
autoreview

Signalement
Uitvoering | Golf 1.9 TDI 90pk GL |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1996 |
Jaar van aanschaf | 2011 |
KM-stand bij aanschaf | 270.000 km |
KM-stand laatst | 279.000 km |
Nostalgia El Cheapo
- 270.000 km
Het onvermijdelijke is gebeurd. Mede dankzij de ontzettend hoge brandstofprijzen, gezocht en gevonden: een zuinigerd.
Ik wist het altijd al. Hij rijdt strak, mits de juiste schokdempers erop, hij rijdt door, al is er iets aan de hand, en bij de pomp is 't altijd lachen.
Aanschaf via een handelaar. Had 't liever van iemand gekocht die de auto kende. De vorige eigenaar was niet echt gul geweest bij het onderhouden. Dit mankeerde er aan:
Aan de voorkant was de schokdemper van één kant vervangen. Niet echt stabiel tijdens het rijden dus. Draagarm rubbers compleet versleten. Trillingen vanaf 120 km/h. Seat stuur en Seat velgen. Wielen moesten uitgelijnd worden. Voorbanden versleten. Riemspanner van dynamo maakt eerste 3 minuten lawaai. Distributie aan vervanging toe. Schokdempers achter ook al niet goed meer. Ruitmechanisme passagierskant defect. Gloeibougies op. Filters dicht. Ruitenwisser werkt alleen op snelste stand. De helft van de dashboardverlichting doet het niet. Radio krijgt geen stroom. Ik was een opknapproject rijker.
Wat is wel goed:
Elektrisch open dak werkt perfect. Koppeling bijna nieuw. Interieur ziet er niet slecht uit. Exterieur eigenlijk ook niet. Verstelbare stuur. Was een optie indertijd!
Verbruikt gemiddeld 1 op 20. Wow.
Wat heb ik al gedaan:
Draagarm links vervangen. Alle filters en olie. Bandjes, schokdempers, gloeikaarsjes, raammechanisme, radio, en distributie vervangen.
Ontzettend veel koude starts. En toch een lage verbruik verbruik. Dat is gewoon fenomenaal.
Update volgt na vervanging onderdelen.
Daar gaat hij weer...
- 279.000 km
De auto moest gekeurd worden. Voordat ik dat deed heb ik eerst de voorste schokdempers vervangen door originele, wel 2e hands maar bijna nieuw. Voorbanden 2e hands Premium Contacts ook bijna nieuw. Raam mechanisme 2e hands en ook bijna nieuw. Kosten: €175.- Zoals het hoort.
Ruitenwisser gerepareerd door relais 19 er in te duwen. Vorige eigenaar was blijkbaar een vreemd mannetje aangezien hij deze eruit heeft getrokken en geen nieuwe voor (bijna) gratis er in heeft gedaan.
Uitlaat laten dichtlassen voor €15. 2 minuten werk.
Beide portieren zaten niet strak. De hemelbekleding kwam los. De distributie (+waterpomp dan) moest vervangen worden. Hij moest ook uitgelijnd worden.
Dat vond de nieuwe eigenaar niet erg. Had hem voor 1150, hij is weg voor 1250.
Mijn kosten voor onderhoud voor 9000 km: €140
Reparaties door ongelukje et cetera: €275
Kosten die gemaakt moeten worden door de nieuwe eigenaar (en dat heb ik haar ook verteld): minstens €600
Als het een exemplaar was geweest die goed onderhouden was zou ik hem nooit weg doen. Maar zo een exemplaar vind je niet makkelijk. Omdat het een auto is die makkelijk doorrijdt, doen mensen dat ook gewoon. Vooral in tijden dat het even minder gaat met de economie.
Update
Ik heb nu 2 kinderen en kijk heel anders naar deze auto's.Ik heb tegenwoordig een enorme afschuw voor deze roetende en stinkende bakken. De zwarte rookpluim ruikt naar slecht brandende kolen op een barbecue. Dat is zo ontzettend ongezond. Overheden zouden deze, onveilige rommel moeten vernietigen. Vroeger merkte ik het niet eens maar tegenwoordig stik ik zowat als ik er achter rijd.
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.