Volkswagen Golf 1.9 TDI 90pk CL (1996)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Golf 1.9 TDI 90pk CL |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1996 |
Jaar van aanschaf | 2010 |
KM-stand bij aanschaf | 286.000 km |
KM-stand laatst | 301.363 km |
Aanschaf
- 286.000 km
Ik heb inmiddels mijn 325i E36 ingeruild op deze golf, die de doopnaam Wolfgang van mij heeft gekregen.
Door omstandigheden besloten om die na een 14 maanden trouwe dienst weg te doen. Ik besloot dat een zuinige diesel de opvolger moest worden, bij voorkeur met in ieder geval een turbo en 90 pk. Na een zoektocht met een beperkt budget kwam algauw het antwoord op de vraag wat het dan zou moeten zijn.
Ik overwoog diverse opties, Citroen XM, Peugeot 205/206 (die bleek alleen zonder turbo binnen budget) enz. Ik kwam algauw tot de conclusie om bij VW te gaan zoeken. Daar zag ik dat de eerste TDI s binnen bereik waren. Na een proefrit in de bewuste golf gemaakt te hebben en de auto eens goed bekeken te hebben bleek het meteen een goede auto. Dus nu in bezit.
Grote vraag is nu, hoeveel zal het verbruik zijn, ik heb al veel verhalen gelezen, dus heb goede verwachtingen. Rijden valt me helemaal niet tegen, onderin trekt de auto prima, zolang je de toerentallen tussen de 1500 en 3000 houdt is ie erg vlot. De vorige auto was in dat toerenbereik niet sneller, maar die kwam ook pas op gang bij 3500 toeren (benzine 2.5 6 cil is ook een scheef vergelijk, ik weet het!).
Wolfgang en ik zijn tot elkaar veroordeeld, maar tot dusver is de eerste indruk dat een golf toch beter is dan ik me kon voorstellen (ik was namelijk totaal geen VW man hahahaha)
Ik houdt u op de hoogte!
Dan pas ik trouwens de waarderingen ook aan indien nodig.
Kleine beurt gehad en vakantie
- 293.000 km
Nu ben ik ongeveer 5000 km verder met de auto, en het bevalt me wel. Ik mis dan wel het benzine rijden qua geluid en acceleratie, maar op het gebied van verbruik maakt deze auto erg veel goed. 1 op 20 is een eitje, en als je ervoor gaat zitten is zelfs 1 op 22 of beter haalbaar!!!
Qua snelheid is hij voor een diesel behoorlijk vlot. Menigeen verslikt zich in het acceleratievermogen van een tdi, die 90 pk zijn er allemaal dus nog.
De auto heeft een vakantie in Tsjechië en Berlijn achter de rug, zowel heen als terug eigenlijk op de plaats van bestemming pas hoeven tanken. Scheelt weer tijd. De ruitenwisser was echter niet geheel gezond meer, dus heb ik die laten repareren. De wisser aan mijn zijde werkte wel, maar die aan de bijrijderskant bleef liggen. Ik heb er maar meteen een beurt bij gedaan, alleen hoor ik nu nog de lagers zoemen aan de voorzijde. Ga ik tzt ook laten aanpakken, dat gezoem is irritant.
Wolfgang laat zich niet gekmaken door wat dan ook, bergen, autobahn, of stadsritten, het maakt hem niet uit. Deze golf is een blijvertje, al denk ik dat ik als de tijden wat beter zijn er wel een hobby auto naast zal kopen voor zomerseizoen. Te denken valt aan een mooie BMW, moet wel enigszins betaalbaar blijven.
Tot zover de stand van zaken, ik meld me weer als ik de 3 ton heb gehaald. Ik denk dat als ik deze auto goed behandel dat ik de 4 ton ofzo ook wel haal, lijkt me wel leuke uitdaging voor Wolfgang. Hij zal me trouw blijven tot de dood ons scheid (lees: tot ie op de autosloop terecht komt).
Verdere ervaringen
- 301.363 km
Ik heb de golf inmiddels bijna een half jaar en heb inmiddels de 3 ton ermee gehaald. Ik kwam terug van Frankrijk toen dit gebeurde. De teller sprong op 0, zoals ik al had verwacht door verhalen van andere golf III rijders.
Sinds de ruitenwissermotor vervangen is kwam er meer herrie aan de rechtervoorzijde tijdens het rijden, vooral in rechterbochten. Dat betekent dus lager versleten. Inmiddels is die vervangen, en daarbij werden tevens de remschijven en remblokken vervangen omdat bleek dat die ook op waren. Kostte 450 euro, maar nu is de auto weer in staat om een tijdje zonder problemen te rijden.
Verbruik is meestal 1 op 20, maar bij stevig doorrijden stijgt het naar 1 op 17, wat nog steeds uitstekend is. Om nog onzuiniger te rijden moet je flink gassen, maar dat heeft toch geen zin. Bij rustigaan op lange afstanden is gunstiger mogelijk, maar dit geldt vooral voor zomerperiode, wordt dus nog vervolgd.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.