Volkswagen Golf 1.9 TDI 90pk Businessline (2005)

autoreview

Volkswagen Golf
Volkswagen GolfVolkswagen GolfVolkswagen GolfVolkswagen GolfVolkswagen GolfVolkswagen GolfVolkswagen GolfVolkswagen Golf - interieurVolkswagen Golf - interieurVolkswagen Golf - interieur

Signalement

UitvoeringGolf 1.9 TDI 90pk Businessline
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2005
Jaar van aanschaf2005
KM-stand bij aanschaf7 km
KM-stand laatst128.200 km
Lezerswaardering: 19%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

Als onderdeel van een arbeidsovereenkomst (dus een leasewagen) mocht ik kiezen uit een oliegestookte Polo óf Golf.
Na een testrit met de Polo 1.4 tdi 70pk (veel te licht en onrustige blok) en een comfortline 90pk tdi gekozen voor de Golf. Gezien de catalogusprijs gekozen voor de businessline versie.
Deze was krachig genoeg voor het snelwegverkeer (behoorlijke souplesse bij inhaalacties) en op het oog een mooie wagen.
na enkele kilometers ermee te hebben gereden begon de ellende (zie kopje problemen) maar tijdens de kilometers die probleemloos verliepen, begonnen mij ook enkele dingen op te vallen. De TDI blok was en is een soupel blok , gas er bij is ook echt versnellen. Lage toeren, hoge toeren, alles vond het best. Dit was samen met de 10 speakersysteem in de auto een echte pluspunt. Hierbij mag ik de middenarmsteun voor niet vergeten, erg prettig en goed instelbaar).Opvallend hierbij is wel de kwaliteit van de gehanteerde materialen -> dit is gewoon goed te noemen.
Minder was de positie achter het stuur. stuur staat te veel naar rechts, waardoor je iets wat scheef zit. Ook de middenconsole had een rare rand, die bij wat langere mensen ervoor zorgt dat je permanent een afdruk van de rand in je onderbeen heb.
Ook de stoelen waren niet van de kwaliteit die ik van vW verwacht, te weinig steun in de rug. Leken wel planken. Minpuntje.
Jammer wat de wagen oogt wel solide.

PROBLEMEN

14 KM -> centrale portiervergredeling wilde alleen maar de stand open (op slot lukte niet) storing in de comfortsluiting ( ramen gingen open bij het ontgrendelen van de wagen)
500 KM -> oliepeilsensor kortsluiting -> vervangen
1050 KM -> blikschade door bumperklever (geen ’productprobleem’)
2000 KM -> rechter voorwiellager gebroken in behuizing*
3500 KM -> linker voorwiellager gebroken in behuizing*
5000 KM -> ABS en EDS sensorenstoring -> verholpen
11000 KM -> Kortsluiting in antenneversterker -> vervangen
14000 KM -> veerpoten én schokbrekers voorvervangen*
21500 KM -> complete motormanegement storing -> complete uitschakeling van de wagen. Na volledige revisie van de auto (duurde 5 weken ) probleemloos tot aan omruil van de wagen ( is toch maar een Polo geworden)
De opvolgende bestuurder rijd op een kleine storing na ( op 50.000 km) er nog steeds probleemloos mee.

* uit onderzoek door de importeur is gebleken dat de gehanteerde materialen (kogellagers / veren/ schokbrekers) niet van de juiste materiaal /type waren. Deze waren niet geschikt voor de Golf en fabrieksaf onjuist geinstalleerd.

*65000 km update*
einde oefening wagen. Collega had na de euvels die ik had meer dan 30.000 probleemloze kilometers. Geen zucht/ geen steun/geen kreun.
Collega komt terug van vakantie (weekje weg zonder auto) wil weer een dag je op pad met de wagen .... 0 reactie. Auto reageerde niet meer op de afstandsbediening, niet meer op de sleutel in het contact en na weggesleept te zijn laat de wagen zich niet eens meer *uitlezen*. Accu is in prima staat en had spanning, maar toch helemaal geen sjoege.

Importeur staat voor een raadsel en is al 4 weken in de weer. Zij hebben dit nog niet eerder meegemaakt. Collega heeft een andere wagen meegekregen en het ziet er naar uit dat deze wagen niet meer terugkomt.

Gevalletje maandag morgen monster ?

jammer

Definitef einde oefening, jammer

  • 128.200 km

Nadat de wagen op 65000 KM de predicaat einde oefening had gekregen door een algemene grote elektronische storing, is deze alsnog miraculeus gereanimeerd en weer ingezet in onze leasevloot.
Het probleem ? De beveiliging van het motormanagement was vastgelopen.
De importeur heeft van alles uitgehaald mbt de software en na weken van onderzoek en werk deed de wagen het weer (betrouwbaar). Het mag wat kosten !

Zoals gezegd is de wagen wederom ingezet in de leasevloot. En een collega heeft er ruim 60.000 kilometer plezier van gehad. Nadruk op gehad.
Helaas is mijn collega met deze auto geschept door een tot op heden onbekende bestuurder. Daarbij is de wagen economisch total loss verklaard en doorverkocht. Tot dit moment heeft de wagen zonder enkele zucht geopereerd en was prima te noemen.

Het koste wat energie om dit maandagmorgen monster goed te krijgen, maar eenmaal goed, was het ook echt goed.

5,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

PRIVATE LEASE Volkswagen Golf

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (6)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.